Vi skrev förra veckan om att vägarbetena på Skeppsbron nu flyttar till andra sidan gatan – mot Gamla Stan. De tidigare omledningarna fick ju göras om och en del av den kritik vi framförde handlade om att man så tydligt prioriterat bort framkomligheten för cyklisterna till förmån för biltrafiken (som egentligen inte påverkades alls).
Vilket är lite märkligt eftersom kommunens Framkomlighetsstrategi är rätt tydlig med att kollektivtrafik och cykel ska prioriteras i staden. Men nu har de alltså gjort nya omledningar och nu känns det mer som om man utgått från strategin.
De har alltså dragit in en fil i vardera riktning och nu får buss och bil samsas i ett fält. Cyklisterna norrgående är tillbaks i sin cykelbana, men södergående har cyklisterna fått ny plats.
När jag kom cyklande i fredags blev plötsligt cykelbanan jääääättebred. Åtminstone kändes det så, när man är van vid stadens normalt mer modesta cykelfält. Så bred blev den faktiskt att bilisterna bakom inte förstod varför jag plötsligt mitt i höstmörkret körde ut i deras vägbana på 50 30-sträckan och bilisten bakom mig hängde sig därför på biltutan.
Och i går när jag stod på platsen i dagsljus och väntade så körde precis alla bilister glatt vidare in i cykelfältet:
Och jag ska erkänna att jag själv blev lite osäker. De är visserligen nya streck som leder ut och tydliga ”cykelmyror” i det nya breda cykelfältet – men det är också heldraget mot bussfilen. Är det tänkt att det här är ett cykelfält – där all annan fordonstrafik är förbjuden, eller är det något slags blandfält?
Bryter bilisterna på bilden ovan mot lagen, och hur ska de veta att det är okej att köra över heldraget för att inte fortsätta i cykelfältet?
Sen undrar vi också, varför används vit färg här för omledningen, när man normalt annars använder brandgul färg? Så här såg det ju till exempel ut förut, bara några meter längre fram på Skeppsbron:
Och på Götgatan används också brandgul färg.
De cyklister som jag såg passera den korta stund jag stod på platsen valde att fortsätta rakt fram, ända bort till reflexskylten, stanna och sedan försiktigt köra runt. Vilket väl inte var meningen?
Oavsett så känns det livsfarligt att följa den där svängen ut just nu, när biltrafiken kommer i 50 bakom ryggen på en. Det behövs betydligt bättre uppmärkning. Sorry.
Uppdaterat 11/11:
https://twitter.com/StockholmsStad/status/532459450355826688
Vad tycker ni andra som cyklar där just nu? Lämna en kommentar!
Skeppsbron måste vara ett av de svåraste ställena att cykla just nu. In mot stan korsar bussfilen i nedförsbacke. Lika bra att klicka ur skorna så man inte panikar när bussen tvärt kör ut framför, bilkö till vänster. 90-graderssvängarna ihop med utfarter. Supersmal cykelväg innan Kungsträdgården och sen alltid fordon i cykelbanan vid sidan av Grand.
Fortfarande är det bara lite konstgalleri med thermoplast på asfalten här. Jag gjorde en liten sammanfattande bild, med konstruktivt förslag på åtgärd.
http://i.imgur.com/mOr6H6T.jpg
@StockholmsStad @Cyklistbloggen Hoppas de inte får betalt innan det är korrekt utfört då.
@Cyklistbloggen Hej! Jag har haft kontakt med ansvariga och de kommer att prata med entreprenören, inte helt korrekt utfört.
Om man studerar den undre bilden ett par ögonblick är det ju glasklart hur det är målat; Cykel ska följa cykelfältet mot vänster och motorfordon ska korsa cykelfältet och fortsätta till höger om cykelfältet (det är ju heldraget till vänster). Lite länge fram där körbanan slutar i en avspärrning får man väl leda bilen på trottoaren eller nåt. Busstrafik påverkas inte alls.
Vad är det för clown som har tänkt ut det där?
Fast tittar man på ritningen ser man ju att de borde tagit bort den heldragna linjen mot bussfilen. Den finns inte med där. Då hade det ju blivit rätt bra ändå.
Jag fick en tutning igår på morgonen. Stannade en stund på vägen hem och kollade, men då såg det bra ut. Några som genade lite över cykelfältet (ingen cyklist där då). Idag fick jag istället se några som genade över bussfältet. Utmärkt alltså – att en del är riktigt duktiga på att köra. Men det hjälper ju inte när de som inte är lika vassa kommer farandes.
Cyklade där idag och fick samsas med en och annan bil som visserligen inte bar sig särskilt illa åt, men såg rätt förvånade ut när det sent omsider gick upp för dem att de befann sig i cykelfältet, fastnade bakom framförvarande cyklist och blev omkörda och kvartvingade av den bilist som lite tidigare hade insett var bilkörfältet är placerat.
@Cyklistbloggen Märkligt att de tagit bort cykelmyrorna längst till höger men inga andra markeringar.
A perfect place to use one of those concrete barriers to lead the cars into the bus lane!
RT @Cyklistbloggen: Hur var det tänkt på Skeppsbron @StockholmsStad ? http://t.co/QLlxpdvzST
@Cyklistbloggen Helt klart borde det upp en tydlig skylt, fildragningen måste markeras med sergeanter och heldraget linjen svartmålas !
@Cyklistbloggen @StockholmsStad Kanske dags skrota cykelbanor öht? Jag känner mig säkrare på bilvägen.
Hur var det tänkt på Skeppsbron @StockholmsStad ? http://t.co/QLlxpdvzST
Tack för att ni skriver om detta. Jag har cyklat förbi där flera gånger och varje gång har bilar fortsatt rakt fram in i den omdragna cykelbanan. Väldigt läskigt!
Är det någon som har felanmält och fått svar om de kommer fixa det?
Varför målas det inte med oranga streck som vid typ ALLA vägbyggen vid E4:an. Det är glasklart vilken linje som gäller när filerna svänger. Skeppsbron är ju innerstans E4 vad det gäller antal cyklister.
MÅLA ORANGA STRECK NU TACK! Och när målargubbarna ändå är på plats: MÅLA RÖTT ÖVER HORNSGATAN! Jag får sura blickar varje dag av gångtrafikanter som tycker att jag ska väja när jag cyklar på cykelfältet. Det är fakking otydligt = daglig trafikkonflikt för att någon tjänsteman sitter och tjuvhåller på våra skattepengar med argumentet ”det är onödigt då det snart är fixat”. Hur länge har eländet hållit på vid Hornsgatan/Götgatan? Räcker 6 månader? Hur mycket kostar en burk färg? Måste jag gå upp mitt i natten och måla för att det ska bli gjort?
Ja, håller med. Uppdaterade med bild från tidigare omläggning på samma plats.
@Cyklistbloggen tänker inte testa den. Men det finns väl varningsskylt för bilarna?
Cyklistbloggen: Skeppsbron: kan ett cykelfält bli för brett? http://t.co/sugq0ewJ9L @Cyklistbloggen