I ett något som liknar ett försök har IKEA sålt elcykeln Folkvänlig i Älmhult och även 120 stycken i Uppsala. Vår läsare Jens lyckades köpa en av dem och därför har vi fått möjlighet att prova cykeln.
Vid första anblicken så ser Folkvänlig ut som en vanlig cykel. Inga konstiga proportioner eller påhängda batterier, utan det sistnämnda är snyggt integrerat i ramen, om än i en avvikande färg. Färgen går igen i manöverpanelen.
Att köra Folkvänlig är lika lätt som någon av de cyklar Christian och jag testade härförleden. Aktivera batteriet, slå på panelen på styret och trampa iväg.
Batteriet ska räcka i upp till 70 km, enligt IKEA men det beror på hur mycket hjälp du vill ha av motorn, hur kallt det är ute och så vidare. Vi tror på närmare 50-60 km, men det är inte fy skam det heller.
Cykeln är treväxlad med Shimano Nexus-komponenter och Shimano-fälgbromsar. Ramen är i aluminium och känns mycket stabil. Pakethållaren är också rejäl och sitter inte bara där för prydnads skull. För pendlingsbruk skulle jag personligen gärna se några växlar till, dock.
En lustig detalj är att lamporna inte drivs av stora batteriet, utan av två separata AA-batterier per styck.
Folkvänlig känns som ett lyckat försök och vi hoppas att det följs upp av löpande produktion. Priset är svårslaget – konkurrenskraftiga 6 000 kronor (om du är IKEA Family-medlem!).
Så nu är frågan: Kommer Folkvänlig i större upplaga? Får se uppföljare som city-racern Folkskygg eller lådcykeln Folksamling också?
Ingen provkörning är komplett med en ”dåren bakom styret”-video. Så håll till godo här:
Stort tack för lånet, Jens!
47 svar på ”Vi provar elcykeln IKEA Folkvänlig”
Kommentarer är stängda.
Oj nice tror jag såg detta först på om elcykel / elcyklar på https://elcyklaren.se
Går det fortfarande att köpa cykeln?
Enligt IKEA kommer Ikea att sälja cykeln till sommaren.
Jag frågade precis på IKEAs kundtjänst via chatten på hemsidan, och där sa de att den skulle ha kommit i våras, men att det nu blir våren 2016.
Personligen tror jag nu att IKEAs kundtjänst driver med oss.
Det är förmodligen så att BILTEMA har lyckats få greppet över
just denna utkastet, och då blir den också dyrare….
Så sent som den 11 februari 2016 13:31 svarade IKEA på min förfrågan enligt följande;
”Tack för ditt mail.
Dessvärre så har dessa cyklar utgått ur sortimentet och kommer således inte att komma in i lager igen.
Vi är självklart ledsna över att ge dig det här beskedet.”
Tydligen beska sanningen är, att IKEA lyckades rätt enkelt inte behålla rätten till modellen för lägre pris – som BILTEMA erbjuder.
Hej Emma!
Om det gör ingenting att cykeln heter ”City sport elcykel” istället för ”IKEA Folkvänlig”, då hittar du den här….
Om du är intresserad av denna e-cykel modell koncept och designen, får du vända dig till BILTEMA.
”Folkvänlig” pedelec kostade 9 995 kronor, men som medlem i IKEA Family betalade jag endast 5 995 kronor.
Det var faktiskt priset och designen som avgörde valet för IKEA ”Folkvänlig” Pedelec.
I BILTEMA utgåvan (och namn) kostar den så lite som 7 999:- SEK, altså tvåtusen kronor under IKEA:s ’normala’ pris…..
Kärt barn har många namn…. http://www.pedelecs.co.uk/elec…
Med tanke på hur kasst ett dator-batteri eller ett mobil-batteri är efter 3-4 år så undrar jag hur pass bra cykelbatteriet kommer vara efter några år? Och IKEA kommer ju knappast att sälja ersätttningsbatterier till den här om 5 år.
Nu klarar de flesta el-cyklar av nästan vilken typ av batterier som helst, till skillnad från laptoptillverkare som hårt verifierar vilket batteri du köper. Så Ja du måste köpa nya batterier, och de kostar upp till 3500 att köpa löst för den lätta varianten, men du kan också köpa ett par lätta 12v AGM blybatterier för en billig penning.
MEN… det vore ju trevligt om alla el-cyklar kunde ha en standard för batterier. Men utveckling gå framför standard i de flesta fall.
Erik Johansson har påpekat att XXL säljer en som ser exakt likadan ut för 15 000 kr .
Med andra ord finns ersättnigs batterier på XXL, eller hos andra cykel butiker som har möjligheten att ta in ersättnigs batterier för lägre belopp än XXL…..
Jag har inte sagt att batterierna passar i modellerna, det må se ut så men jag har inte sett någon vilja att standardisera batteripack från elcykel tillverkare. Vilket är en stor besvikelse.
Inte konstigt att du har inte sett någon vilja att standardisera batteripack från elcykel tillverkare.
Det handlar ju om konkurrens som gör att det är ingen batteri standard – det är ju inkomstkälla efter försäljning av cykeln.
Det ju därför som batteri specialist butiker växer som svampar….
Det inte konstigt att du har inte sett någon vilja att standardisera batteripack från elcykel tillverkare.
Det handlar ju om konkurrens som gör att det är ingen batteri standard.
För tillverkaren det är ju ytterligare inkomstkälla efter försäljning av cykeln.
Kan du nämna mobiltillverkarna som har batteri standard?
Det ju därför som batteri specialist butiker växer som svampar – batteriexperten.com med flera…..
Jag förstår idén med att sälja tillbehör, men det är också ett bra sätt att göra batterier mycket dyrare. Det är en sak med batterier för elbilar som kommer att ha ett bra andrahandsvärde, men elcykelsbatterier behöver mycket volymproduktion för att de ska vara värda något.
”Det är en sak med batterier för elbilar som kommer att ha ett bra andrahandsvärde, ”……..
det jag ville säga var, eftersom elbilsbatterier innehåller större mängd batterier så har de ett väldigt bra andrahandsvärde medans elcykelbatterier inte kommer att kunna återanvändas om man inte standardiserar på något sätt.
Dagens litiumjonbatterier kan hålla bra mycket längre än vad vi har blivit varse om, det sa batteriexperten Martin Cugnet från Franska Atom Energi Kommissionen till American Chemical Society i ett tal i förra veckan.
– Nuvarande uppskattningar om hur länge ett elbilsbatteri håller är baserat på accelererade tester som inte nödvändigtvis behöver ge en rättvis bild över hur länge elbilsbatterier överlever i elbilar och laddhybrider, sa Cugnet. Han tror att om batteriet tas om hand korrekt så kan de vara användbara i 15 års tid, och möjligtvis upp till 20 år. [http://www.laddaelbilen.se/] ”.. ett väldigt bra andrahandsvärde .. ”.
Vart kan man köpa cykeln idag?
Bra fråga! De enda ställena man hittills kunnat köpa den är på IKEA i Uppsala och på IKEA i Älmhult. Jag skulle nog kontakta de varuhusen, själv kammar jag noll på deras sajt, tyvärr.
http://www.vaxjotorget.se/annons/1059293/elcykeln_ikea_folkvanlig
Måste ställa en fråga. Den här typen av batteri som är inbyggt ovanifrån i ramen hur blir det när du tagit med dig batteriet och det börjar regna? blir hela battriefacket fyllt med vatten? Har jag missat något?
Frågan är varför skall man ta batteriet ut ur ramen, ingen vet att det handlar om elcykel.
För att ladda det. Bor man t.ex. i lägenhet är det bökigt eller omöjligt att få upp hela cykeln till eluttaget.
Du behöver inte ta cykeln in i lägenheten, då tar du endast batteriet.
RT @Cyklistbloggen: Vi provar elcykeln IKEA Folkvänlig http://t.co/7s7HF8MIbR #cykla
Biltema har haft en elcykel något år och den kostar 7000kr. Finns i några modeller, både herr och dam. http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vagnar/Herr/Elcykel-28-herr-271306/
Jag tycker spontant att 6000/7000 fortfarande är ganska mycket. Biltema tar 2500 för en helt ok noname (eller biltema-name) herrcykel. Det finns inte en chans att motor, elektronik, batteri, pakethållare med batterifäste och laddningsdosa kostar sammanlagt 4500 kr ovanpå det. Det borde gå att få ner priserna minst 2000 kr till ganska snart.
Var IKEAs elcykel tung? Tyvärr har alla elcyklar till någorlunda budgetpris som jag känt på (EcoRide, Biltema, …) haft väldigt tung och bullig ram. Kanske är det så att produktkategorin elcykel åtminstone tidigare nischades lite mot personer som väger lite mer och att extra stabil ram därför används. Hur som helst gör en extra tung ram att cyklingen går segt när batteriet tar slut.
Alla elcyklar verkar ha något förstärkt ram och väga över 20 kilo. De är verkligen avsedda för eldriften, att ta sig fram med tomt batteri är verkligen något man gör i nödfall.
Cykeln har bra balans som en konventionell olastad cykel,
Batteriet är placerat så smart att cykeln är varken fram eller backtung.
När jag trampar utan motorhjälp, då är cykeln backhjuls driven, medan hjälpmotorn driver cykeln med framhjulet. En oerhört skön känsla jag får när jag har balanserad drift.
Ett par korta reflektioner:
• Det kan ta ganska lång tid innan assistansen kickar in. Ibland flera sekunder.
• Jag har ”fastnat” på farthinder vid ett par tillfällen. Kanske pga långt mellan hjulen alt. långa vevarmar. Mycket märkligt.
Kan man ta ur batteriet om cykeln står utomhus inte under tak och det regnar det eller förstörs allt av vatten då
Jättebra fråga! Jag antar att de tänkt på sånt, men det är verkligen en bra fråga. Ska se ifall jag kan få svar på det!
Fick du något svar på frågan om den tål att få batterihållaren vattenfylld?
Hej, tyvärr inte mer än ovan. Kanske ägaren till cykeln ser detta och kan svara?
Jag frågade och fick svar: ”Det finns ett hål där kablaget går ut undertill i ramen. Men ändå finns nog en liten risk att det kan samlas lite vatten. Svårt att säga. Kanske skulle testa vattna i lite å se vad som händer haha”.
Vilken typ av assistans är det? Är det den typ som ger mer hjälp ju snabbare man trampar (som t.ex. EcoRide), eller den typ som ger mer hjälp ju mer kraft man lägger på tramporna (som t.ex. BatBike)?
Det där var onekligen intressant skillnad. Hur hårt måste man trampa i Baybike för att assistansen ska gå igång? Går det att ställa in olika tryck?
Om jag skulle köpa en elcykel i framtiden så är det enbart för att slippa bli svettig efter alla uppförsbackar.
Du ställer in hur mycket assistans du vill ha i sex fasta steg vilket ger mellan ungefär 15–25 km/h. Sen är det bara att trampa, alternativt låtsastrampa, så mycket man vill.
Det är väl billigare att mäta kadens (tramp per minut) än mängden kraft på tramporna. Själv vill jag ha en elcykel där motorn fungerar även när man inte sitter på cykeln, så man kan leda den uppföra backar lättare.
Bosch system har en sån funktion. En liten knapp man håller intryckt på kontrollreglaget på styret så hjälper den till i låg fart.
Den EcoRide jag testat har båda de lägen xnadax beskriver. Tre fasta fartlägen och ett läge som ”multiplicerar” den trampkraft du själv ger.
@violanders @Cyklistbloggen Tillbehörspaket Folkskygg innehållandes luvtröja och stora solglasögon är en storsäljare i vissa kretsar. #cykla
Ikeas elcykel Folkvänlig bör givetvis kombineras med det avancerade cykellåset Folkilsken. #cykla @Cyklistbloggen
XXl säljer en som ser exakt likadan ut för 15 000 kr .
Se där! Då stämde det ganska bra med mitt antagande att IKEA ligger på under halva priset. Undrar om de kommer att sälja fler av den.
RT @Cyklistbloggen: Vi provar elcykeln IKEA Folkvänlig http://t.co/7s7HF8MIbR #cykla
Cyklistbloggen: Vi provar elcykeln IKEA Folkvänlig http://t.co/syJu5FFmrd @Cyklistbloggen