Nu har jag fått svar från projektledaren för ombyggnaden av Kanalvägens pendlingsstråk.
Jag frågade om skyltarna verkligen skulle stå mitt i ena körbanan och om det skulle komma målade cykelfält för dem som behövde korsa vägen för att komma hem. Här är hans svar:
Här får man hoppa och leda över cykeln. Bästa lösningen. Pendlingsstråk. Extra god framkomlighet.
Jag lovar att folk kommer skippa att leda cykeln och istället cykla på vägen. Så läggs skattepengar på en cykelbana folk helst inte använder.
Jag är ledsen, men den som säger att det finns något liv kvar i cykelplanen överhuvudtaget ljuger. Den är fullständigt meningslös.
Och jag blir så trött. Och besviken.
Tips till Projektledaren: byt trafikplanerare (tills du hittar någon som har bättre lösning). Den här lösningen är underkänd och det tycker vi som ska använda den.
Mvh
Era kunder
Tipsa ABC om detta. (ABC=Svt:s regionala nyhetsprogram i Stockholm)
RT @Cyklistbloggen: För er som missade gårdagens sena inlägg: projektledaren för pendlingsstråket på Kanalvägen svarar: http://t.co/ySZZSSK…
Jag fick svar från Filip Borgelin: ”Cykelvägen längs Kanalvägen är inte klar än. Färdigställd blir den en markant förbättring mot tidigare lösning. Vi har dock själva noterat att stolparnas placering blev tokig. Vi ska givetvis skyndsamt hitta en annan lösning”. Jag tackade för svaret och bad honom berätta mer om beslutsgången vid trafikprojekt. Kanske återkommer han.
Tokig?!? För ett dygn sedan var det ju den ”bästa lösningen”.
@SiWeSe @Cyklistbloggen Övertygad att det åtgärdas, är ju ett idiotbygge. Förutom stolpar bort måste det byggas om, tar lite längre tid.
@Cyklistbloggen @KristerIsaksson cyklade precis förbi där och det såg ut som att de höll på att ta bort skyltarna ändå men jag kan ha fel…
Riktigt dåligt, så länge som de ändå gjort om området och byggt! Den cykelvägen kommer vara för smal för alla cyklister som pendlar den sträckan (1000-tals!), eller räknar de med att alla alltid kör på samma håll? (mot stan på morgonen, från på kvällen). Och att blanda gående och cyklar kommer bli kaos, det kommer ju att stå folk där vid övergångsstället då och vänta på att gå över, då kommer man stå mitt i cykelbanan?
Bättre hade varit att hindra biltrafiken ännu mer på den sträckan. Sänk till 20km/h och låt cyklisterna köra på vägen, så att man kan svänga höger där man behöver komma in till området. Inga bilar får köra om utan hålla samma fart. Gående kan vara på gångbanan. Och det behövs fler farthinder där ändå, vissa bilar håller ju inte 30 utanför dagiset, de gasar på under en kort, kort sträcka. Helt onödigt! Bort med bilarna, eller låt de vara där på cyklister/gångarnas/bussarnas villkor.
Bor själv på Fendergatan (stickväg till Kanalvägen) och ser dagligen cyklister som bombar på i över 30km/h och skiter högaktningsfullt i övergångställena. Vi cyklister bör ta en funderare på vi uppför oss.
Men håller med, begränsa biltrafiken och separera cyklister och gångtrafikanter från varandra. Det är många bilister som inte vet att biltrafik är förbjuden mellan 07:00-09:00
Som Loa Falkman sade ”du kanske är lite dum i huvudet?”
Känns så himla bekant…
Hoppa av och leda cykeln – jösses!
Det här exemplet tycker jag är väldigt typiskt för dagens cykelbaneutbyggnad i Stockholm, som karaktäriseras av något man skulle kunna kalla Egon Kjerrman-syndromet, dvs. hellre än bra. Man lägger ner pengar på usla, ogenomtänkta lösningar.
F.ö kommer jag nog, som många andra, att använda körbanan, åtminstone när jag cyklar mot Nacka.
För den som inte vet: Egon Kjerrman ledde allsången på Skansen och myntade själv uttrycket att han sjöng ”hellre än bra”.
Vad Filip menar är att du helst ska hoppa av cykeln och ta bilen för bästa framkomlighet.
Läser Trafikkontorets planerade cykelfrämjande åtgärder för 2014
”Kontoret kommer att ta fram ett program för kvalitetshöjande insatser på huvudpendlingsstråk. Ett ärende avseende detta kommer att tas upp i nämnden under hösten”
Det är därför, man har inte haft detta uppe i nämden ännu!
Man kan ju alltid hoppas att stolpar mitt i cykelbana inte tyder på hög kvalitet.
RT @cykelliberalen: Cykelplanen för Stockholm är nu död, tillbaka på ruta ett. Så här säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet htt…
Kan ingen släppa in en stoppskylt och ställa den så Filip Borgelin inte kommer in på sitt kontor på morgonen? Att sådana inkompetenta svin tillåts arbeta är en direkt samhällsfara.
RT @Cyklistbloggen: Så säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet: http://t.co/IJsKiMvBtQ #cykla #08pol
RT @cykelliberalen: Cykelplanen för Stockholm är nu död, tillbaka på ruta ett. Så här säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet htt…
@a_jennische http://t.co/D9hhUD9HGn
RT @cykelliberalen: Cykelplanen för Stockholm är nu död, tillbaka på ruta ett. Så här säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet htt…
@Cyklistbloggen tolkar jag svaret rätt kommer alltså denna stolpe stå kvar?
Cykelplanen för Stockholm är nu död, tillbaka på ruta ett. Så här säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet http://t.co/D9hhUD9HGn
För er som missade gårdagens sena inlägg: projektledaren för pendlingsstråket på Kanalvägen svarar: http://t.co/ySZZSSK9ZB
Kan det inte vara läge att få DN och SvD att belysa ämnet? Dagens DN tar upp just skador i trafiken i stockholm. Kör hela din analys av situationen och svaret från Filip så att vanliga stockholmare får se hur väl skattepengar används. Kan ju inte vara någon förutom tjänstemän ( som på pappret kan visa att de byggt cykelbanor) som kan vara nöjda med denna lösning.
Instämmer. Man måste lyfta det här så att det blir känt hur det arbetas i projekten, hur man prioriterar: att man konsekvent låter bilsäkerhet gå före fotgängar- och cyklistsäkerhet och att det nu visar sig i allvarliga olyckor/skador.Borde vara intressant för media.
Men det var ju skönt att vi äntligen får våra tankar bekräftade, och att någon ”(o)ansvarig” berättar hur landet ligger.
Då vet vi det. Jag är en av dem som slutar cykla. Jag orkar inte vara förbannad hela tiden. Jag orkar inte, likt Don Quixote, slåss mot väderkvarnarna längre. Om kommunen verkligen tycker att stolpar mitt i vägbanan är det bästa alternativet, då är vi bortom precis allt hopp, för det här var bara, SÅ DJÄVLA KORKAT att jag saknar ord.
JO-anmälning, någon som orkar?
@StockholmsStad jag blir arg & ledsen när jag ser denna skymf mot #cykelplanen & sådant slöseri av mina skattepengar! http://t.co/GizcorQCDb
Det är ny majoritet i Stockholms stadshus nu, med åtminstone två partier som är aktivt intresserade av cykeltrafik. Det finns nog förbättringspotential.
Skall de nya politikerna se till att alla går en kurs för cykelplanering, se till att det kommer fram en handbok för cykelplanering? Eller skall de satsa mer pengar så man kan göra mer fel fortare? Det är inte meningen att raljera över dig, ber om ursäkt för det. Men jag är nyfiken på vad politiker egentligen göra så att sådant här inte inträffar mer? Tjänstemän, konsulter och vägarbetare följer ju inte med när styret byts. Det är dessutom långt ifrån så att Göteborg lyckas i sin utformning av cykelinfrastruktur och den kommunen har styrts av två kvinnor som verkligen brinner för cykling. Men när det kommer till krita så är det inte de som ritar och bygger vägar.
Tjänstemannaansvar, kom tillbaka! Allt är förlåtet!
Det här är ju ett jävla skämt, rent ut sagt: http://t.co/B28YbBrby8
Så säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet http://t.co/sMsXIFz7Rn
RT @Cyklistbloggen: Så säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet: http://t.co/IJsKiMvBtQ #cykla #08pol
RT @Cyklistbloggen: Så säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet: http://t.co/IJsKiMvBtQ #cykla #08pol
Det är särskilt tragiskt eftersom längre bort på vägen har man gjort en pinch point/timglas vid busshållplatsen, dvs man har lagt busshållplatserna ut i vägen så att endast 1 bil/buss kan köra i taget, möte är omöjligt – och där går cykelbanan utan problem bakom busshållplatsen. Varför kunde man inte göra en pinch point för biltrafiken på den här platsen, bara några meter lägre bort? Varför smalnas bilvägen av på ett ställe, men inte 100m bort? ARGH.
Är inte en del av problemet att man inte bygt något nytt. Kanalvägen fanns ju innan och såg i princip likadan ut. Man har inte breddat, bara lagt ny kantsten och ny asfalt, och så nya streck.. och så stolparna förstås.. Innan var kantstenen så hög att missade man att komma in på enda stället där det gick att komma in på cykelbanan fick man fortsätta helt sonika i bilarnas körfält, så det var vad de flesta gjorde för några år sen. Samma sak när man skulle cykla hem. Kantstenen var så hög att man bara fortsatte i den vanliga körbanan.
Njaej, det senaste som skett är att man breddat just gc-banan ca en meter. Det hade ju varit lätt att ta lite till vid övergångsställena om man hade önskat.
Filip Borgelin hänvisar till ”vår trafikplanerare” som rekommenderat lösningen. Denna person måste gå att få tag i.
Man kan fråga sig VEM på komun nivå godkännde dessa trafikplanerare? Finns någon kontrollenhet som kunnat stoppa? Någons jobb borde ryka! Uppdrag gransknkng eller fuskbyggarna kanske ska titta på detta.
RT @Cyklistbloggen: Så säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet: http://t.co/IJsKiMvBtQ #cykla #08pol
RT @Cyklistbloggen: Så säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet: http://t.co/IJsKiMvBtQ #cykla #08pol
@Cyklistbloggen -> in över gc-banan som ett upp och ner vänt L med skylten för övergångstället skulle fungera utmärkt !!
@Cyklistbloggen Varför måste stolpen stå i cykelbanan, nersänkt övergångställe utan kansten och som står utanför hela gc-banan och lutar ->
Skrattretande. Lägg ner allt arbete med cykel i Stockholm och lägg de sparade pengarna på ngnting som gagnar medborgarna. Mina skattepengar rakt ner i diket. Man får tydligen göra vad som helst på vissa ställen…
Bara inte skattepengar går till privata vinster så är de väl per definition välinvesterade. Här har de ju till och med gått till satsning på miljövänliga transportmedel (enligt någon budget).
Regler måste följas och om det innebär att man måste skapa farlig infrastruktur då är det så det måste bli. Man har ju inget val. Om alla måttregler uppfylldes utom den att stolpar inte skall stå mitt i trafiken så var det bästa lösningen. Den har ju rätt avstånd från den ”riktiga” eller ”viktiga” trafiken. Bilar måste ju kunna köra upp en bit på cykelbanan utan att riskera att köra på en skylt och då blir det så.
Nonsens. Det finns massor med lösningar som följer reglerna som inte innebär att det blir så här uselt.
1. Man kan välja att sätta stolpen längst in och låta en ”arm” gå ut där Herr Gårman-skylten sitter på.
2. Man skulle kunna byggt så att gångvägen är närmast gatan och cykelvägen längst från gatan. Då skulle man också slippa problem. Detta är att föredra vid busshållplatser också.
3. Man skulle kunna smalna av bilvägen vid övergångsstället.
Det är tre möjliga lösningar, det finns säkert en massa andra om bara viljan finns.
RT @Cyklistbloggen: Så säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet: http://t.co/IJsKiMvBtQ #cykla #08pol
”Bästa lösningen”. Vilket sanslöst dravel. För dem enklaste lösningen.
Tyvärr inte förvånad; ”@Cyklistbloggen: Så säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet: http://t.co/ajxhRSseNG #cykla #08pol”
Det var inte mycket av förklaring till valet av lösning som projektledaren gav. Jag har bifogat en bild som visar hur man har löst Herr Gårman-skyltningen på en plats där jag cyklar ibland. (Det är en gemensam gång- och cykelbana till höger i bild.) Eftersom stolparna är formade som upp-och-ner-vända L så behöver de inte stå på GC-banan. Herr Gårman-skyltarna på L-stolparna lyser dessutom när det är mörkt, vilket gör dem väldigt tydliga på avstånd.
EDIT: Bilden verkade inte ha kommit med. Försökt ladda upp den här istället:
http://forumbilder.se/DEATC/overgangsstalle.jpg
Stolpar i cykelbanan igen. Ännu en gång följs inte handboken, denna gång ExplK. Vad säger @FreijMats denna gång? http://t.co/VKt96haDYb
Man får faktiskt cykla över övergångställen, det är bara ej rekomenderat vad jag förstår!
Ja, och du har väjningsplikt mot allt. Inte idealiskt ur framkomlighetssynpunkt.
@Swede_Box @Cyklistbloggen Exakt, finns exempel i HANDBOKEN på hur detta ska utformas. Men ännu en gång så blir det lekstuga.
Ja det är verkligen ett haveri av stora mått. Och ingen tar ansvar, ingen leder verksamheten, det blir som det blir, allt är helt ad hoc, ibland blir det bra, oftast blir det dåligt, allt beror på vilka enskilda individer som är inblandade i projekten. Det är ju helt uppenbart att inblandade förvaltningar inte är lärande organisationer som kan kvalitetssäkra sitt arbete och sina produkter. Hade ju varit intressant att få svaret direkt från Trafikplaneraren och inte en Projketledare som inte har en aning om dessa frågor.
Man blir både ledsen och uppgiven…
Och de som slutar cykla på grund av det här är alla ”vanliga” trafikanter. De som tycker det är otäckt att ge sig ut bland bilarna. Alltså den målgrupp där tillväxtpotential finns.
@Cyklistbloggen totalt skitsnack dessutom. Gatan är överbred, klackar kan byggas ut för gående eller så kan CB läggas närmast slänten.
RT @Cyklistbloggen: Så säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet: http://t.co/IJsKiMvBtQ #cykla #08pol
RT @Cyklistbloggen: Så säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet: http://t.co/IJsKiMvBtQ #cykla #08pol
Cyklistbloggen: Så säger projektledaren om stolpar mitt i körfältet http://t.co/hVqdXWcbMr @Cyklistbloggen