Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Men här är en bra omledning för vägarbete

Publicerad den 10 oktober, 201424 januari, 2022

Men det är inte bara dåliga omledningar när det är vägarbete. Just nu pågår till exempel ett sådant på Strandvägen. Som cyklist får man betongsuggor som avgränsning mot biltrafiken och rejält med yta. Det enda de glömde var skyltar så att man hittar.
När man kommer nerifrån Djurgårdshållet får man cykla off-road över gräsmatteplantering och trottoarkant. Om man inte tidigare på vägen gissat att man skulle svänga ner på vägen:
Offroad
När jag sedan försökte ta mig hem så upptäckte jag att cykelvägen rakt fram var avstängd med betongmur. Så tillsammans med en annan cyklist fortsatte jag samma väg som jag kört på morgonen. Men där tog det slut:
Stopp
Tittar man i efterhand så ser man att en cyklist i blått vet om att det finns en lucka i den där betongmuren (vid 1:56 i klippet), men den gick inte att se från trafikljuset. Jag missade det, det såg helt ut som att betongmuren spärrade vägen ner till Strandvägen.

Men nu vet jag ju. Så nästa gång kan jag cykla först och visa alla andra hur man ska köra. Oh, och de får gärna göra asfaltsramper nerför trottoarkanten också.
Som en kollega skrev när hon passerat platsen:

VARFÖR ska man som cyklist tvingas ägna så sjukt mycket tankeverksamhet åt frågan ”Var har de tänkt att jag ska cykla nu” hela tiden? Slapp man det skulle man kunna ägna mer uppmärksamhet åt sina medtrafikanter och därmed skulle hela trafiksituationen bli betydligt säkrare.

Upp med några skyltar bara så blir det jättebra.

6 svar på ”Men här är en bra omledning för vägarbete”

  1. sven skriver:
    15 oktober, 2014 kl. 12:51 e m

    fast nu är det ändrat och det går inte alls att köra så som du visar, snabbt går det i alla fall inte, speciellt om man är på väg mot radiohuset.

    Laddar in …
  2. Dmitri Fedortchenko skriver:
    11 oktober, 2014 kl. 1:15 e m

    Är du ironisk nu? Cykla över gräs; inga ramper; inga relfexer eller skyltning… Låter uselt i mina ögon.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      15 oktober, 2014 kl. 1:10 e m

      Faktiskt var jag inte ironisk. Min poäng var att omledningen som sådan var rätt bra, men eftersom de glömt att skylta fick man leta sig fram och därför blev det problem med terrängcykling. Annars hade det varit cykling på en bred avgränsad bilyta. Enda negativa var att det inte fanns någon asfaltsramp ner till vägbanan.
      Men de verkar ha byggt om igen – jag har inte cyklat på ett par dagar pga förkylning så jag har inte kunnat kolla.

      Laddar in …
  3. Aliide skriver:
    10 oktober, 2014 kl. 11:29 e m

    Bästa omledningen jag upplevt var vid vägarbetet Magelugngsvägen, där de grävde upp hela c-banan, avgränsade med betongsuggor (höga rätt smala saker) mot trafiken såväl som mot själva arbetet, bra mjuk asfaltramp utan onödiga skarpa kanter ner liksom upp igen, pilar i marken liksom skyltar. Och det handlade inte ens om en särskilt lång sträcka. Eloge till de som tänkte till!

    Laddar in …
  4. knight22 skriver:
    10 oktober, 2014 kl. 8:57 e m

    Verkar som att kommunen utgår ifrån att alla cyklister kör mountainbike, det verkar vara en förutsättning för att ta sig fram

    Laddar in …
  5. cykelbloggar skriver:
    10 oktober, 2014 kl. 5:48 e m

    Cyklistbloggen: Men här är en bra omledning för vägarbete http://t.co/Z7ll0rCDWw @Cyklistbloggen

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d