Ibland när vi diskuterar cykling och pratar om att det är dåligt att bygga cykelbanor som egentligen ska rakt fram så att de flera gånger korsar biltrafikerade vägar, så får vi höra att cyklister ska se sig för, anpassa sin körning och att det bara är att sakta in. ”Det finns ju styre”.
Det kan vara svårt att få icke-cyklister att förstå hur meckigt det är, särskilt för ovana cyklister som kanske bara cyklar mellan maj och september, när cykelvägen ideligen går slalom över en väg där bilister kör.
Att det är bättre att bygga rakt och säkert, precis som man gjort i biltrafiken i decennier, de senaste tjugo åren med stöd av Nollvisionens princip att människor begår misstag, därför ska vägplaneringen inte göra det.
Men. Ett exempel i Stockholmstrafiken som är hyggligt överförbart är där Tvärbanan, Stockholms ena spårväg, går. Den går ofta i mitten, med bilfiler på vardera sida:
Bilfilerna korsar tvärbanespåret, ibland flera gånger på kort sträcka. Vid till exempel Luma Torg korsar man spåret två gånger på mindre än tvåhundra meter.
Och det märks. Trots att det alltså borde räcka med att se sig om, anpassa sin körning, sänka farten och det finns ju ratt, så skriver SvD:
”Men Tvärbanan märker ut sig med över fyra gånger så många bilkrockar som övriga lokalbanor sammanlagt.”
En snabb googling visar att senaste olyckan skedde tionde september, innan dess smällde en sopbil med tåget i juni. Ibland handlar det inte om krockar, utan ett par gånger har det varit bilister som hamnat mitten, kanske av gammal vana?, och sedan fortsatt upp där gatan övergår i rent spårområde (Expressen):
På söndagskvällen fick polisen larm om att en personbil var ute och körde på tvärbanans spår mellan Mårtensdal och Gullmarsplan i södra Stockholm.
– Personal på tåglinjen var lite fundersamma när de såg en bil komma åkande, säger Albin Näverberg vid Stockholmspolisens kommunikationscentral.
SEKO-ordföranden för SL:s lokalbanor,
”…säger att trafikoperatören varit bra på att utbilda och fortbilda förarna så att de kör så säkert som möjligt. Men det är svårare att kontrollera bilisterna.”
Det är lite som för cyklister, cykelbanorna är sällan dragna rakt som bilisternas vägar. Bilisterna kör i mitten och cyklisterna får förhålla sig till det. Ibland i dubbelriktade cykelbanor, som sedan övergår till cykelfält. Och övergångarna är inte alltid så snygga.
Jag som rör mig längs Tvärbanan ser incidenter som inte resulterar i krock utan bara i spårvagnstuta och tvärnit regelbundet. Enligt SvD sker i snitt åtta olyckor per år, med en topp på 24 stycken 2006.
Nu går ju Tvärbanan inte överallt och olyckorna sker framförallt i Hammarby Sjöstad.
Inte som cykelvägarna som beter sig så här nästan överallt. Först dras det en väg för biltrafiken, sedan lägger man cykelbanan på vägens sidor och där får den anpassa sig.
Som till exempel på Värtavägen, där Stockholm ska anlägga ny cykelväg. Vi sammanfattade så här, under rubriken ”Vi måste prata om framkomlighet”:
I korthet: när man cyklar på ”cyklarnas E4″ så cyklar man i ena riktningen först på höger sida av vägen i en enkelriktad cykelbana. Sedan måste man på något sätt över till vänster sida av vägen för att fortsätta färden i vänstertrafik i den dubbelriktade cykelbanan. När man sedan kommer över rondellen mot Karlaplan så ska man åter över till högra sidan av vägen och alltså köra vidare i högertrafik igen.
Och precis som i biltrafiken så blir det svårt, trots styre, anpassad körning och sänkt hastighet. Folk begår misstag. Ju fler knepiga övergångar, desto större risk.
Men, det går såklart inte att jämföra mellan cykling och bilkörning på det här viset. Läser man alla artiklar som skrivits om Tvärbaneolyckor, och de är många, så handlar det om plåtskador.
För cyklister som smäller med bilister brukar det bli värre.
Läs mer om Tvärbanan och olyckor hos Svenska Dagbladet.
Spårvägar är iaf i teorin väldigt bra, men dyra och ska enligt många som forskar på sånt absolut inte blandas med annan trafik. (Nej ingen källa på sånt, bara fikat med folk som var insatta – hörsägen) Tyvärr så har vi lite för många spårvagnsromantiker i Sverige.
Jag har ingen koll på kostnaderna, men som trafikant älskar jag dem. De har tunnelbanans storlek, men man slipper gå ner i underjorden för att komma åt dem.
Fast stora delar av tunnelbanan (och pendeltågen) går inte heller under jorden, UTAN att köra bland alla andra trafikanter. Enligt osäker källa är den enda spårväg i Sverige som gått ihop sig jämnt Malmbanan.
Jag har fått för mig att Tvärbanan är en stor succé? Den är det åtminstone hos oss som bor vid den?
Att den används betyder inte att den betalar sig, men sedan finns en faktor till, nämligen att staden behöver förbindelsen.
Jag har själv i åratal retat mig på hur hela systemet bara varit en stjärna där man måste in till stan för att komma ut ur den åt ett annat håll. Sedan hade jag hellre sett en ”fälg” på tunnelbanans ekrar, eller en spårväg som inte gick på gatorna 🙂
Å tredje sidan så går ju spårvägen inte bland vanlig trafik på från Sickla Kaj hela vägen till Liljeholmen.
Vid Vasagatan (den snöiga bilden) är det faktiskt bilarna som korsar cyckefältet, och alltså bilarna som bara får korsa det när det är fritt.
Samma sak gäller bilarnas passage över spårvägen. Spårvagnar skall lämnas fri väg. Det gäller även för gående på obevakat övergångsställe, de skall lämna spårvagnar företräde!
Vad gäller vid Kanalvägen? En cyklist som kommer från fotografens håll och som skall köra enligt röda pilen skall väl följa högerregeln antar jag.
På Kanalvägen gäller utfart från cykelbana – det vill säga cyklisterna har väjningsplikt mot all korsande trafik.
Observera att när en bil ska passera spåren på tvärbanan så är det ett gigantiskt rutmönster för att uppmärksamma bilisten att här kan det bli farligt.
Vid kanalvägen finns INGENTING som ger bilisten uppmärksamhet att det kan komma något från sidan efter övergångsstället – här är det bara att gasa på – och sedan kommer cyklisten ”från ingenstans”!
Det minsta man kan begära är alltså en rödmålad korsning.
Senkommet svar:
Rutmönstret är inte en varning för spårvagnarna. Det är en uppmaning att hålla området helt tomt på stillastående bilar. Förekommer i andra korsningar där det lätt blir blockeringar, men där det inte finns spårvagnar.
Observera också att spårvagnar skall lämnas företräde. Även cyklister och gångtrafikanterna har skyldighet att lämna vägen fri för spårvagnar!
Yepps.
RT @Cyklistbloggen: Fler olyckor när trafik tvingas korsa annan trafik: http://t.co/2wMr4wPxsH #cykla #08pol #08cyklist
Cyklistbloggen: Fler olyckor när trafik tvingas korsa annan trafik http://t.co/OoT6yO8wBI @Cyklistbloggen