Precis som det i helgen var knökfullt på alla affärer som säljer overaller och varmfodrade kängor till barn så har frågorna om dubbdäck till cyklar börjat poppa upp, bland annat på Facebook.
Turligt nog är det lätt att vintercykla! Är du minsta osäker, stolpa in till närmaste cykelhandlare och fråga. För tio år sedan var cykeldubbdäck något riktigt udda, idag hänger de längst fram i skyltfönstret. Så beskriv hur du tänkte cykla så plockar de fram rätt grejer åt dig.
Generellt rekommenderar vi på Cyklistbloggen dubbdäck på vintern. Både Christian och jag kör med 240 dubbar i framhjulet och 120 på bakhjulet. Det fungerar riktigt bra. Men dubbar är inte allt.
Mjukare gummi för bättre grepp
Att köpa vinterdäck är inte helt enkelt eftersom det finns flera val. En av de första frågorna du ställs inför är hur många dubbar du ska ha i däcken. Det är dock inte bara dubbarna som gör skillnaden, utan även gummiblandningen på vinterdäcken är annorlunda. Vinterdäcken är något mjukare, även i låga temperaturer och själv blev jag glatt överraskad över hur bra grepp dubbdäcken ger.
Lagom med dubb för pendling
Då de gator du kommer att cykla på mest kommer att bestå av asfalt med snö, snömodd och is endast fläckvis förekommande (ok, kanske isgata, men bara ibland) behövs inte alla dessa dubbar. På isfritt underlag kommer många dubbar att göra cykeln ännu mer tungtrampad och ibland ger många dubbar rent av ett sämre fäste på ren asfalt.
Jag fick tipset att köpa däck med cirka 100-120 dubbar i varje. Det ska ge en bra balans mellan gummi och dubbar för Stockholmsbruk. Jag har de senaste fyra åren cyklat på rena isgator blandat med oplogad snö och asfalt med 120 dubbar i varje däck (Nokian) och det har fungerat bra. Förra året bytte jag dock fabrikat till ett med ett något mindre grovt mönster (Schwalbe) och märkte skillnad, kanske inte helt positivt. Okej att det är mer lättcyklat, men jag for i backen en gång när jag svängde ganska svagt. Med 240 dubbar fram har det varit helt lugnt.
När ska man byta däcken?
När ska man då sätta på däcken? Den enkla lösningen är: när det blir halt. Snö i sig är ingen fara, men halkan är det besvärliga.
Återförsäljaren Sportson har gjort en instruktiv film om dubbdäck (nedan) och ger även fler matnyttiga tips på sin hemsida. Dubbdäck köper du i välsorterade cykelaffärer.
Och förresten: du kan byta däck när du vill, det finns ingen vinterdäckslag som gäller cyklister. Du får dessutom köra på gator där dubbdäck är förbjudna.
(Inlägget är publicerat 2012 och 2013, men modifierat sedan dess.)
Nokian Extreme 294! Har kört på såna varenda dag de senaste två vintrarna och inte vurpat en enda gång (dock har det varit nära flera gånger). Tillräckligt breda för att ”surfa” uppepå modden där jag ser andra med hybrider och smala vinterdäck sjunka ner och jazza hit och dit. Sämst grepp har man på asfalt förstås men jag liknar det vid grusväg sommartid. Helt suveräna på även på blankis. På packad snö är greppet bättre än vad man vågar lita på vid sommarväglag 🙂
Har använt den modellen de senaste åren och de är grymma!
Visst, de ger mer motstånd än mindre grovmönstrade däck (ser det som att det ger bättre benträning 🙂 ) men de är helt underbara när cykelbanorna inte hunnit skottats än (bor i Göteborg).
Kommer ihåg för några år sen när det kom 5-10 cm lössnö på morgonen, var hur gött som helst att surfa ner genom snön till jobbet på cykeln 🙂
Har dock haft punktering en gång med de däcken, inte vasst grus utan något vasst, spetsigt som låg på cykelvägen.
Använder numer kevlarliner som effektivt motverkar punktering.
Mitt recept på vintercykling är att cykla väldigt långsamt i kurvorna. Är jag osäker på väglaget sätter jag ner foten och känner efter. Vid extremväder tar jag bussen eller går. Har tagit mig fram på det här sättet de tjugo senaste vintrarna. Låt bilisterna krångla med vinterdäck, på cykel klarar man sig utan (tycker jag).
Jag cyklar på samma sätt: odubbat och försiktigt. Men det är klart – jag bor i innerstan och här är det varmare med bättre underlag än i förorterna. Låter dock cykeln vara de 2-3 veckor som är värst på vintern. Räknar mig dock ändå som åretruntcyklist 🙂
Kört två vintrar på min hybrif med schwalbe marathon winter. Rekommenderas verkligen. Alfrig orolig för greppet
På min MTB har jag haft dubbdäck sedan 2008. De har fungerat alldeles utmärkt. Men för min hopfällbara cykel som jag skaffade för ett år sedan så har jag letat mig fördärvad efter dubbdäck. Cykeln har 20-tumshjul. Det finns två storlekar av 20-tumshjul (vad jag vet): Diameter 406 respektive 451 mm. 406 har tjockare däck och 451 har smalare, racer-liknande däck. Min 20-tumscykel har 451-däck (20×1.25 = 28-451). Tyvärr har jag bara hittat dubbdäck till 406-däck (20×1.60 = 42-406). Någon som vet om det finns dubbdäck till 451-däck?
sandning + dubbdäck = riktigt trögt att ta sig fram.
Synd att det sandas på cykelvägarna, och dubbelt synd att de bara sandar på vissa vägar.
Och om du är van cyklist så räcker det kanske dessutom att ha dubbdäck på framhjulet. För det är ju när det försvinner under dig under cykelturen som du verkligen riskerar att bli skadad. Om bakhjulet glider iväg så är det ganska lätt att bara lägga ner cykeln och stå där vid sidan av vägen lätt förödmjukad men i övrigt oskadd.
Cyklistbloggen: Cykla med dubbdäck eller inte? http://t.co/t5Bbjrbipt @Cyklistbloggen
Det är svårt att säga något generellt om behovet av dubbdäck eftersom underlaget varierar, även inom samma stad. Innerstan brukar vara väl röjd medan resten kan variera. Så det beror på var man cyklar.
Har man en vanlig rutt så brukar man lära sig var isfläckarna ligger och kan ta det lugnt där. På min brukscykel kör jag året runt utan dubbdäck.
@eriksandblom: Det är också min erfarenhet.
Personligen tycker jag att punkteringar på grund av det vassa gruset på cykelbanorna ha varit ett mycket större problem under de senaste vintrarna än själva halkan som gruset ska vara en lösning för.
Sen jag börjat köpa punkteringssäkra däck har jag inte fått punktering en enda gång (och bara för att jag säger det så kommer jag bergis åka dit …). Jag är faktiskt positivt överraskad, med tanke på mängden glassplitter jag åkt över utanför barnens skola etc. Vad kör ni på för däck som får punktering av att köra på grus?
Jag hade vanliga däck från holländska Vredestein utan någon form av punkteringsskydd, och de klarade inte av det svenska gruset alls. Just nu har jag Schwalbe Delta Cruiser som rullar väldigt skönt, och som lär ha hyfsat bra punkteringsskydd. Men jag tar inga risker den här vintern och tänker byta till Marathon eller Marathon Plus så fort man börjar sprida grus igen.
Egentligen tycker jag att det är helt befängt att det används grus överhuvudtaget. Det gör mycket mer skada än nytta, i och med att det brukar ligga kvar på bar asfalt i flera månader under våren.
Ah. Inser nu också att jag är bortskämd med sopsaltarens framfart längs väg 73. Inte ett gruskorn i vägen. Hoppas du får uppleva det!
Precis vad jag tänkte fråga om! Har förstått att sopsaltning börjat bli vanligare i Stockholm? Skulle inte tacka nej till det i Göteborg, här ligger gruset gärna kvar långt in i april (en synnerligen frostfri månad här). Saltas gör det ju också, så med lite tur får man BÅDE rostiga växlar OCH punktering, samtidigt som man ändå vurpar. Jag har halkat fler gånger på grus än på is. Och så på blöta löv då, förstås… Klarat mig från punka dock.
Sopsaltarn i Stockholm kör i princip bara på pendlingsekrarna ut till närförorten. Den kör inte alls inne i stan, inte heller på tvärcykelvägarna mellan de olika förorterna, så man är tvingad till dubdäck om man bor bara någon kilometer från pendlingsstråken.
I och med sopsaltaren i Stockholm är det nu bättre röjt på pendlingsvägarna utanför innerstanstan. Visst, dubb behövs inte i innerstan förutom någon dag per år så det kan vara vanskligt att köra fort och utan dubbar. Men grova däck för att ta sig igenom slasket i innerstan är mycket trevligt.
RT @Cyklistbloggen: Cykla med dubbdäck eller inte? Här är våra bästa tips. http://t.co/ZLhMb54Hrm #cykla