Apropå gårdagens inlägg om att det inte alltid går att prioritera för cyklister eftersom man måste ge plats åt kollektivtrafiken: Här är nya Solnabron. Det är ett pendlingsstråk för cyklister som ska till och från Solna, grönmarkerat på kartan:
Stockholms Cykelplan säger att enkelriktade cykelbanor ska vara minst 2,25 meter breda och att:
Bredder och standard möjliggör att cyklister som tar sig fram med olika hastigheter och med olika förutsättningar kan känna sig trygga och säkra. Stråken kännetecknas av breda cykelbanor eller – fält med bra framkomlighet (…)
Så här ser pendlingsstråket över Solnabron ut:
Till höger finns Stockholms kanske bredaste trottoar. Till vänster en smal enkelriktad cykelbana där man har lagt cykelparkeringen så nära banan att cyklarna står i cykelbanan. Jag har inte varit där och mätt, så jag har ingen aning om bredden verkligen är 2,25 (vet någon av er som cyklar där? EDIT: Enligt Sven-Åke är det 1,50 brett), men räknat från bakhjulet på den där damcykeln längst fram i bild så lär det vara betydligt smalare.
Det här är alltså en sprillans ny cykelbana på ett utmärkt pendlingsstråk.
Jag vet inte, men jag har svårt att se att striden här har stått mellan kollektivtrafik och cykling. Solnabron är tvåfilig i bägge riktningar (+1 fält för högersväng just här)
Ni som cyklar där, vad tycker ni?
Tipstack till Sven-Åke
Ha, jag har cyklat där idag och stört mig på idioter som har designat den där parkeringen och även cykelbanan. Lite längre fram måste man dessutom byta sida är det tänkt för att om 100 meter byta sida igen. Detta p.g.a. av att det bygger där. Och ännu längre fram kastar bussarna ut folk rakt på cykelbanan.
På andra sidan åt riktning mot stan har man gjort så i början att sensorer kände av när en cyklist kom och bytte om till grönt. Det var i början ja. Nu är det som vanligt att man måste trycka på en knapp… Det kunde vara sååå fint. Men de fcukade det upp, som vanligt.
RT @Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna: http://t.co/IuwvKyistG #cykla #08pol
RT @Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna: http://t.co/IuwvKyistG #cykla #08pol
Det där med ”enkelriktad” är ju också tveksamt. Sådant existerar ju i princip inte. Är det där Lindhagensgatan? Den är ju, rent tekniskt, inte enkelriktad, och den används också dubbelriktad. Det kan tyckas olämpligt, men finns det ingen skylt är det ju dubbelriktat.
Om man nu inte bemödar sig att sätta upp de där skyltarna som säger ”enkelriktat”, är det faktiskt ännu sämre. Då blir det konfliktdesign av guds nåde, för det går faktiskt inte att mötas på den här sträckan. Det är också, i princip, omöjligt att köra om, om inte båda skrapar fäljarna i kanterna.
Nej, juridiskt är alla cykelbanor i grunden dubbelriktade. Så länge man inte faktiskt enkelriktar dem.
Observera att det bara är en tolkning eftersom det saknas lagtext eller domstolsutslag om körriktningen. Tolkningen bygger också på att man anser att en cykelbana aldrig är en del av vägen, vilket också är en tolkning som saknar stöd i lagtext eller domstolsutslag. (Om cykelbanan är en del av vägen så gäller i första hand TrF 3 kap 7 §, ”Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.”)
Ah, det var nytt för mig. Det var Stockholms kommun som gav mig det rätt raka beskedet i bloggens barndom.
Jag antar att denna praxis hänger ihop med den generella praxis som gäller för cykeln i trafikplaneringen i Sverige, dvs. att cykeln inte är ett fordon utan ett slags fotgängare.
@KristerIsaksson @perankersjo @wooflock @Cyklistbloggen Finns hur många exempel som helst.
http://t.co/e8HL3dK0QJ
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna http://t.co/9vlsulh7y0 @Cyklistbloggen
Det är katastrof att cykla där, väldigt knixigt känns inte alls bra. Då jag tar den vägen så är det körbanan som gäller
Förresten 2,5 meter? Har bannemig inte ofta cyklat på en sådan bred enkelriktad bana, halva eftersom dubbelriktad. Eller gc med typ samma bredd, dubbelriktad med folk och hundar, barn etc.
Det skulle ju i och för sig gå att parkera cyklarna så att de stack ut mindre i cykelbanan och mer åt trottoarhållet, men det är ju ändå knasigt konstruerat i och med att det går så lätt att göra fel. Cykelbanan är knappast 2,25 m bred heller. Jag har cyklat där, men gör det inte varje dag eftersom jag oftast kommer upp mot KI via Tomtebodavägen.
Det finns två sätt att mäta bredden direkt i bilden.
Det där ser ut som standardplattor på 35×35 cm. Så i första bilden har jag märkt upp två plattor (70 cm) med grönt. Vi ser att det ryms två sådana markeringar och lite till, så drygt 140 cm.
Det verkar stå en Ford Mondeo parkerad där. Jag har slagit i vägtrafikregistret men registreringsplåten är lite otydlig. Den borde i vilket fall vara ca 180 cm bred, och vi ser att cykelbanan är mycket mindre än markeringen i bilden.
Så bredden verkar vara någonstans i storleksordningen 150-170 cm.
Jag avslutar med en bild som visar hur brett 225 cm är jämfört med Forden. Cykelbanan skulle alltså behöva gå ungefär ut till där träden och cykelställen står för att uppfylla de regler kommunen själva tagit fram.
Bilderna verkade inte komma med så jag laddade upp dem här: http://imgur.com/a/rCD3M
1,50 breda enligt Sven-Åke som mätt.
Ibland tar det någon minut för bilderna att dyka upp. Men det där funkar också!
Stämmer, stödremsan är 1,05 bred, cykelbanan 1,50 och cykelparkeringsremsan är 1,20. Cykelställen är de som är angivna som standardställ i möbleringsprogrammet för Hagastaden (som gatan ingår i), tyvärr inte alls lämpade för parkering där cyklarna ska snedställas. Kan inte svara på varför man inte frångick möbleringsprogrammet på en plats där det uppenbarligen var nödvändigt att göra det… pinsamt.
@perankersjo Exakt, är ett klart underkännande av inblandade förvaltningar. Usel förv.ledning o styrning av org. @wooflock @Cyklistbloggen
@wooflock @KristerIsaksson @Cyklistbloggen handbok ska följas och uppdateras. Pol ska inte behöva gå runt med måttband och dubbelkolla.
Det är det som är unikt med cykelinfrastruktur, oavsett hur lite utrymme man avsatte från början kan man alltid halvera det.
@wooflock @KristerIsaksson @Cyklistbloggen *och
@wooflock @KristerIsaksson @Cyklistbloggen oavsett vem så måste egna standarder i H regler följas. Cykelstrategin pekar ut det tydligt.
RT @Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna: http://t.co/IuwvKyistG #cykla #08pol
Ja alltså detta är ju bara korkad planering.
@KristerIsaksson @Cyklistbloggen @perankersjo ja, det är också sant!
Lite av samma problem vid t-bana Karlaplan där cykelparkeringen byggts om så att cyklar nu står än mer på cykelbanan mot för tidigare.
Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna http://t.co/9vlsulh7y0 @Cyklistbloggen
@wooflock Och kanske en ännu viktigare fråga: Vem kommer driva cykelfrågor efter Per? Någon? Ingen? Alla? @Cyklistbloggen @perankersjo
@KristerIsaksson @Cyklistbloggen @perankersjo vad ska vi göra? Känns ju hopplöst! Ska cykelmiljarden gå till sånt här? Per, vad händer?
@Cyklistbloggen Är det ännu en standardlösning vi ser? Finns fler exempel här: http://t.co/JDModEZjJH