Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna

Publicerad den 13 oktober, 201427 december, 2021

Apropå gårdagens inlägg om att det inte alltid går att prioritera för cyklister eftersom man måste ge plats åt kollektivtrafiken: Här är nya Solnabron. Det är ett pendlingsstråk för cyklister som ska till och från Solna, grönmarkerat på kartan:

Solnabron
Karta: Stockholms Cykelplan 2012

Stockholms Cykelplan säger att enkelriktade cykelbanor ska vara minst 2,25 meter breda och att:

Bredder och standard möjliggör att cyklister som tar sig fram med olika hastigheter och med olika förutsättningar kan känna sig trygga och säkra. Stråken kännetecknas av breda cykelbanor eller – fält med bra framkomlighet (…)

Så här ser pendlingsstråket över Solnabron ut:

Solnabron
Foto: Sven-Åke Andersson/Cykla i Stockholm

Till höger finns Stockholms kanske bredaste trottoar. Till vänster en smal enkelriktad cykelbana där man har lagt cykelparkeringen så nära banan att cyklarna står i cykelbanan. Jag har inte varit där och mätt, så jag har ingen aning om bredden verkligen är 2,25 (vet någon av er som cyklar där? EDIT: Enligt Sven-Åke är det 1,50 brett), men räknat från bakhjulet på den där damcykeln längst fram i bild så lär det vara betydligt smalare.
Det här är alltså en sprillans ny cykelbana på ett utmärkt pendlingsstråk.
Jag vet inte, men jag har svårt att se att striden här har stått mellan kollektivtrafik och cykling. Solnabron är tvåfilig i bägge riktningar (+1 fält för högersväng just här)
Ni som cyklar där, vad tycker ni?
Tipstack till Sven-Åke

31 svar på ”Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna”

  1. Waldemar skriver:
    27 oktober, 2014 kl. 5:48 e m

    Ha, jag har cyklat där idag och stört mig på idioter som har designat den där parkeringen och även cykelbanan. Lite längre fram måste man dessutom byta sida är det tänkt för att om 100 meter byta sida igen. Detta p.g.a. av att det bygger där. Och ännu längre fram kastar bussarna ut folk rakt på cykelbanan.
    På andra sidan åt riktning mot stan har man gjort så i början att sensorer kände av när en cyklist kom och bytte om till grönt. Det var i början ja. Nu är det som vanligt att man måste trycka på en knapp… Det kunde vara sååå fint. Men de fcukade det upp, som vanligt.

    Laddar in …
  2. M_F_Strom skriver:
    14 oktober, 2014 kl. 1:16 e m

    RT @Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna: http://t.co/IuwvKyistG #cykla #08pol

    Laddar in …
  3. snackarverkstad skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 2:07 e m

    RT @Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna: http://t.co/IuwvKyistG #cykla #08pol

    Laddar in …
  4. felix reychman skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 1:14 e m

    Det där med ”enkelriktad” är ju också tveksamt. Sådant existerar ju i princip inte. Är det där Lindhagensgatan? Den är ju, rent tekniskt, inte enkelriktad, och den används också dubbelriktad. Det kan tyckas olämpligt, men finns det ingen skylt är det ju dubbelriktat.
    Om man nu inte bemödar sig att sätta upp de där skyltarna som säger ”enkelriktat”, är det faktiskt ännu sämre. Då blir det konfliktdesign av guds nåde, för det går faktiskt inte att mötas på den här sträckan. Det är också, i princip, omöjligt att köra om, om inte båda skrapar fäljarna i kanterna.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      13 oktober, 2014 kl. 1:46 e m

      Nej, juridiskt är alla cykelbanor i grunden dubbelriktade. Så länge man inte faktiskt enkelriktar dem.

      Laddar in …
      1. Anders Norén skriver:
        13 oktober, 2014 kl. 7:31 e m

        Observera att det bara är en tolkning eftersom det saknas lagtext eller domstolsutslag om körriktningen. Tolkningen bygger också på att man anser att en cykelbana aldrig är en del av vägen, vilket också är en tolkning som saknar stöd i lagtext eller domstolsutslag. (Om cykelbanan är en del av vägen så gäller i första hand TrF 3 kap 7 §, ”Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.”)

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          13 oktober, 2014 kl. 8:42 e m

          Ah, det var nytt för mig. Det var Stockholms kommun som gav mig det rätt raka beskedet i bloggens barndom.

          Laddar in …
          1. Anders Norén skriver:
            13 oktober, 2014 kl. 8:58 e m

            Jag antar att denna praxis hänger ihop med den generella praxis som gäller för cykeln i trafikplaneringen i Sverige, dvs. att cykeln inte är ett fordon utan ett slags fotgängare.

            Laddar in …
  5. svenand skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 11:53 f m

    @KristerIsaksson @perankersjo @wooflock @Cyklistbloggen Finns hur många exempel som helst.
    http://t.co/e8HL3dK0QJ

    Laddar in …
  6. svenand skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 11:43 f m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna http://t.co/9vlsulh7y0 @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  7. Thomas skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 10:58 f m

    Det är katastrof att cykla där, väldigt knixigt känns inte alls bra. Då jag tar den vägen så är det körbanan som gäller

    Laddar in …
  8. Aliide skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 10:39 f m

    Förresten 2,5 meter? Har bannemig inte ofta cyklat på en sådan bred enkelriktad bana, halva eftersom dubbelriktad. Eller gc med typ samma bredd, dubbelriktad med folk och hundar, barn etc.

    Laddar in …
  9. Susanne Gräslund skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 10:30 f m

    Det skulle ju i och för sig gå att parkera cyklarna så att de stack ut mindre i cykelbanan och mer åt trottoarhållet, men det är ju ändå knasigt konstruerat i och med att det går så lätt att göra fel. Cykelbanan är knappast 2,25 m bred heller. Jag har cyklat där, men gör det inte varje dag eftersom jag oftast kommer upp mot KI via Tomtebodavägen.

    Laddar in …
  10. Emil Vikström skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 10:14 f m

    Det finns två sätt att mäta bredden direkt i bilden.
    Det där ser ut som standardplattor på 35×35 cm. Så i första bilden har jag märkt upp två plattor (70 cm) med grönt. Vi ser att det ryms två sådana markeringar och lite till, så drygt 140 cm.
    Det verkar stå en Ford Mondeo parkerad där. Jag har slagit i vägtrafikregistret men registreringsplåten är lite otydlig. Den borde i vilket fall vara ca 180 cm bred, och vi ser att cykelbanan är mycket mindre än markeringen i bilden.
    Så bredden verkar vara någonstans i storleksordningen 150-170 cm.
    Jag avslutar med en bild som visar hur brett 225 cm är jämfört med Forden. Cykelbanan skulle alltså behöva gå ungefär ut till där träden och cykelställen står för att uppfylla de regler kommunen själva tagit fram.

    Laddar in …
    1. Emil Vikström skriver:
      13 oktober, 2014 kl. 10:18 f m

      Bilderna verkade inte komma med så jag laddade upp dem här: http://imgur.com/a/rCD3M

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        13 oktober, 2014 kl. 10:47 f m

        1,50 breda enligt Sven-Åke som mätt.

        Laddar in …
      2. Christian Gillinger skriver:
        13 oktober, 2014 kl. 1:46 e m

        Ibland tar det någon minut för bilderna att dyka upp. Men det där funkar också!

        Laddar in …
    2. Ms_Xx skriver:
      13 oktober, 2014 kl. 1:10 e m

      Stämmer, stödremsan är 1,05 bred, cykelbanan 1,50 och cykelparkeringsremsan är 1,20. Cykelställen är de som är angivna som standardställ i möbleringsprogrammet för Hagastaden (som gatan ingår i), tyvärr inte alls lämpade för parkering där cyklarna ska snedställas. Kan inte svara på varför man inte frångick möbleringsprogrammet på en plats där det uppenbarligen var nödvändigt att göra det… pinsamt.

      Laddar in …
  11. KristerIsaksson skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 9:52 f m

    @perankersjo Exakt, är ett klart underkännande av inblandade förvaltningar. Usel förv.ledning o styrning av org. @wooflock @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  12. perankersjo skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 9:50 f m

    @wooflock @KristerIsaksson @Cyklistbloggen handbok ska följas och uppdateras. Pol ska inte behöva gå runt med måttband och dubbelkolla.

    Laddar in …
  13. Fredrik Jönsson skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 9:50 f m

    Det är det som är unikt med cykelinfrastruktur, oavsett hur lite utrymme man avsatte från början kan man alltid halvera det.

    Laddar in …
  14. perankersjo skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 9:48 f m

    @wooflock @KristerIsaksson @Cyklistbloggen *och

    Laddar in …
  15. perankersjo skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 9:48 f m

    @wooflock @KristerIsaksson @Cyklistbloggen oavsett vem så måste egna standarder i H regler följas. Cykelstrategin pekar ut det tydligt.

    Laddar in …
  16. ekstromenator skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 9:40 f m

    RT @Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna: http://t.co/IuwvKyistG #cykla #08pol

    Laddar in …
  17. Kennet Öhlund skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 9:29 f m

    Ja alltså detta är ju bara korkad planering.

    Laddar in …
  18. wooflock skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 9:24 f m

    @KristerIsaksson @Cyklistbloggen @perankersjo ja, det är också sant!

    Laddar in …
  19. Martin S skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 9:14 f m

    Lite av samma problem vid t-bana Karlaplan där cykelparkeringen byggts om så att cyklar nu står än mer på cykelbanan mot för tidigare.

    Laddar in …
  20. cykelbloggar skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 8:55 f m

    Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna http://t.co/9vlsulh7y0 @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  21. KristerIsaksson skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 8:49 f m

    @wooflock Och kanske en ännu viktigare fråga: Vem kommer driva cykelfrågor efter Per? Någon? Ingen? Alla? @Cyklistbloggen @perankersjo

    Laddar in …
  22. wooflock skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 8:45 f m

    @KristerIsaksson @Cyklistbloggen @perankersjo vad ska vi göra? Känns ju hopplöst! Ska cykelmiljarden gå till sånt här? Per, vad händer?

    Laddar in …
  23. KristerIsaksson skriver:
    13 oktober, 2014 kl. 8:14 f m

    @Cyklistbloggen Är det ännu en standardlösning vi ser? Finns fler exempel här: http://t.co/JDModEZjJH

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d