Det känns som att Stockholm inte kan bestämma sig utan står och velar. Är stan en cykelstad eller inte? Är cyklister viktiga? Hur ska vi ha det?
”Vi vet inte” känns det som att svaret är.
Här är två aktuella exempel:
På Stadsgården pågår vägarbeten. För att hålla cykelbanan öppen har man tagit av bilvägen:
Alla får samsas så kommer alla fram. Jättebra (och jag funderar på om Per Ankersjö personligen satt upp den där affischen just där bara för att ha chansen att dra några pluspoäng).
Samtidigt i en annan del av stan, på Sveavägen, är det däremot tvärstopp:
Här finns körfält att ta av och gott om plats för bilarna. Men under vägarbetet har någon ändå bestämt att helt stänga av passagen för cyklister (leder man cykeln är man fotgängare). Här är det inte tal om att alla ska samsas och cyklisternas framkomlighet är exakt noll.
Det här ett genomgående problem i Stockholm inser jag när jag läser våra gamla inlägg som handlar om cyklisters framkomlighet i stan: att det varierar något enormt hur mycket man anstränger sig för att cyklister ska kunna komma fram.
Ibland har någon tänkt och sett till att alla trafikanter får plats, men inte sällan ser det ut som på bilden ovan. Om jag ska vara ärlig tror jag inte någon har tänkt överhuvudtaget på Sveavägen utan bara gjort som man alltid gjort. Det är slött helt enkelt och det faktum att det accepteras av kommunen innebär att det inte kommer att förändras.
För vad är incitamentet hos en entreprenör att ägna tid åt att fixa en bättre lösning, när det funkar att bara fortsätta som förut?
Och så ska det inte vara. Om cyklisternas framkomlighet är viktig, och det säger ju staden och politikerna att den är – jätteviktig till och med – så är det inte okej att det varierar så här. Att det gör det är ett tecken på att kommunen fortfarande inte gjort tillräckligt för att alla som arbetar med trafiken i stan ska leva upp till den strategi för cyklister som kommunen säger sig ha.
”Cykelstad i världsklass”? Inte riktigt än.
Tipstack till SWEPOMM
Ska Stockholm satsa på cyklisterna? http://t.co/9uAEoh44Cg
på sveavägen har jag slutat använda cykelbanan så jag missade detta häromdagen när jag cyklade där, vilket var tråkigt för hade jag sett det hade jag felanmält det till staden
RT @Cyklistbloggen: @perankersjo Erkänn att du satte upp affischen själv… http://t.co/BnIc7BsnBv
Folkungagatan från Medis till Renstiernasgatan saknar cykelbana helt och hållet. Detta trots att bilarna har fyra filer plus två parkeringsfiler. Jag bor på Folkungagatan och cyklar till jobbet. Hur kan jag påverka så vi får cykelbana?
rösta på mp eller andra partier som vill satsa mer på cykling
Behövs det verkligen cykelbana där? Det är tvåfiligt åt bägge hål och biltrafiken är sällan särskilt omfattande eller snabb. Även om det oftast står minst en dubbelparkerad bil i vägen varje gång man passerar så har jag aldrig upplevt några bekymmer på sträckan då rödljusen är synnerligen aktiva och håller ner farterna. Jag skulle dock inte ha något emot en uttrycklig begränsning till 30km/h, om det inte redan är det, pga det är så folktätt och långa kvarter (=fotgängare kliver ut i mitten). Fotgängare respekterar vägbanan mer än cykelbanan, varför jag tror cykelbana här bara skulle minska framkomligheten för cyklister.
Det är kanske inte helt sant att alla säger att cyklisternas framkomlighet är viktigt, det finns ju sådana som moderaten John Roslund som aktivt vill försvåra för cyklister bl a genom att sluta snöröja för dem.
@Cyklistbloggen förnekar det 🙂 Men det du beskriver är att vi är mitt i ett paradigmskifte. Det börjar hända saker.
Efter att ha fått sura blickar när jag ledde cykeln första gången svänger jag ut i trafiken i god tid och cyklar hellre framför en tutande bilist (som också är sur). Damn if you do damn if you don’t. Klassisk dubbelbestraffning. Tack för den passningen Ulla!
Det här borde ju fungera som en automatisk protestdemonstration! Om man leder cykeln så är man ju effektivt två personer bred och hindrar all möjlighet att mötas i det där lilla hålet. Om vi antar att tillräckligt många cyklister som passerar här gör som det står på skylten så borde det bli hyfsade nivåer av kaos och jävel och till slut kommer någon bli tvungen att tänka till och förbättra lösningen! Men tyvärr är vi nog för bra på att routa runt problemet istället…
Bra idé! Ni som äger last- och lådcyklar kan börja. Man får börja ljusreglera passagen ena hållet i taget!
Cyklade förbi Ulla Hamilton vid Birger Jarlsgatan idag men orkade inte prata cykelpolitik med henne.
Ångrade mig bara efter ett par meter när flera bilar hade fulparkerat där cykelfältet låg förut (det var helt nyasfalterat och inga nya streck var ditmålade) men då hade hon redan gått över gatan).
Frågan är nu: hur lång tid tar det att måla tillbaka cykelfältet?
Cyklistbloggen: Ska Stockholm satsa på cyklisterna? http://t.co/VpBLzBfNjY @Cyklistbloggen
@perankersjo Erkänn att du satte upp affischen själv… http://t.co/BnIc7BsnBv