Näe hörni, det är nästan oktober och det börjar väl bli dags att inse att det är höst.
Höst innebär också att det blir mörkt som en säck på kvällarna. Så hur motigt det än känns är det dags att damma av sina cykellampor. I dag får de flesta lön, ska vi bara säga att vi alla tar och köper oss ett paket batterier? Eller ladda lampan ifall den är uppladdningsbar?
När du ändå har lamporna på vill vi slå ett slag för användandet. Vad tror ni om följande lathund?
Dimma: Lampa på!
Mörker: Lampa på!
Tätt regn: Lampa på!
Du är schysst mot medtrafikanterna som kan se dig bättre, vilket inte är helt puckat ur den personliga säkerhetsaspekten heller.
Men ifall du plockar fram din gamla lampa och upptäcker att den säckat ihop helt? Då har vi några tips. Förra året testade jag två lampor som följde den tyska standarden STVZO, eller Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung. Kort sammanfattat så bländar inte dessa lampor – hur bra som helst! Köp en lampa med STVZO!
Jag testade Philips Saferide 80 och Owleye Highlux 30, två ytterligheter med en baffe-kraftig, tung och stark lampa (Philips) och en nätt flugviktare som knappt märks på styret (Owleye).
Dessa två lampor håller än, men jag har faktiskt ganska dålig koll på ifall det kommit något ännu bättre. Någon som har bra lampkoll som vill tipsa oss?
Sen finns ju alltid Revolights och Nite Ize!
Mitt bästa tips är pannlampa. Den har flera fördelar, jämfört med en som är monterad på cykeln:
1. Man syns bättre, eftersom den sitter högre upp
2. Man kan ”sikta” på bilar som kommer från sidan, och som inte sett en, eftersom man befinner sig i deras perifera synfält.
3. Den lyser där man tittar, dvs där man behöver se
4. Man kan själv välja om mötande ska slippa få ljuskäglan i ögonen eller om de behöver det för att få syn på en.
5. Den blir inte stulen eftersom den inte sitter kvar på cykeln. Enklare än att hålla på och plocka av och på en styrmonterad lampa.
6. Eftersom man alltid har den i fickan kan man använda den i alla möjliga andra situationer där man behöver en lampa, allt från när man ska in i källarförrådet och rota till när man ska ta en kvällspromenad
Nackdelar:
1. Det är olagligt
Pannlampa + en symbolisk sak på cykeln borde väl uppfylla lagens krav – eller?
Precis. Frågan är om man orkar hålla på med en symboliks enbart för att uppfylla lagens krav – jag har aldrig blivit stoppad på grund av detta under alla de år jag använt pannlampa.
Nackdelen är helt enkelt inte speciellt stor, det var väl mest det jag försökte säga. 🙂
Dock såg jag det som nödvändigt att ta upp saken, annars skulle det kommit en massa kommentarer om att det faktiskt är olagligt.
Du får gärna förtydliga vad du menar med olagligt. Det är väl inte olagligt att använda pannlampa vid färd på cykel, dock olagligt att inte ha en tänd lampa på cykeln vid mörkerkörning
Nej, det är nog inte olagligt att använda pannlampa, däremot att inte har en fast monterad.
Jag har mött cyklister med pannlampa några gånger när jag kört bil på mörk landsväg, och där håller inte med om att pannlampa syns bättre än vanliga lampor. Tvärtom tycker jag den höga positionen och flackandet gör att det är svårt att uppskatta var och hur nära cykeln egentligen är, och pannlamporna bländas gärna.
Då har vi helt olika erfarenheter. Jag tror att pannlampan syns bättre (och du fick ju syn på den, eller hur? 😉 ) men att det kan ta några sekunder för en bilist att fatta vad det är hen ser. Vilket man upplever som otydligt.
Jag skulle kunna räkna upp hundratals gånger när en bil närmat sig från sidan, uppenbart inte sett mig, men när jag ”siktat” på bilen har den plötsligt bromsat eller parerat på annat sätt. När jag inte har pannlampa tar det mycket längre tid innan jag blir sedd. Jag känner mig faktiskt smått osynlig med en lampa som enbart lyser rakt fram.
Allra bäst vore det om bilisterna direkt såg var jag är, vad jag är och hur fort jag rör mig, men prio 1 är att bilisten sa få syn på att det är _någonting_ där, något som man inte ska köra på. Hur lång tid det sen tar för bilisten att klura ut detaljerna är mindre viktigt. Men det finns förmodligen många bilister som stör sig på oväntade, okända saker de måste ägna energi åt att hantera. Där sätter jag dock min egen säkerhet främst.
Och sen är det inte när man möter en bil rakt framifrån som är den kritiska situationen. Där föreligger det oftast ingen kollisionsrisk. Det är när ens vägar korsas det blir mer kritiskt.
Håller med Nils också. En pannlampa är inte lika förutsägbart och cykel-likt som fast belysning.
Punkt fyra är ju en nackdel. En rätt inställd fast lampa lyser inte i ögonen på mötande, oavsett vad man behöver titta på. Eller skulle det vara bra att kunna blända dem man vill? >:-D
Fast grejen är ju att det inte behöver vara ”cykel-likt”. Det behöver bara vara ”någonting som man inte ska köra på”. Det kritiska momentet är att bilisten ska _få syn_ på en. När det är avklarat är det oftast ingen fara.
Ang. punkt 4: Jo, till exempel alla de där fotgängarna som du normalt måste plinga på måste man ibland lysa rakt i ögonen för att de ska titta upp från mobilen eller vad de nu ägnar uppmärksamheten åt för tillfället. Eller den där bilisten som inte tittar åt sidan ordentligt. Det är helt klart en fördel, för att inte säga nödvändigt, att kunna ”blinka till” med lite starkare ljus för att man ska överskrida ”uppmärksamhetströskeln” för vissa trafikanter.
Det finns massor med saker man inte ska köra på, men bara en bråkdel av dessa färdas på vägen och är cyklar. Ge bilister (och andra trafikanter) så mycket information som möjligt och komplettera med fast belysning.
Kommer in lite sent i diskussionen, men snart är det höst igen…
En stark, korrekt nedriktad lampa på cykeln och en svagare pannlampa för att synas extra bra?
En som går att ha på låg nog nivå för vanlig cykling i normala fall, men med fotoblixtar för den som vägrar blända av vore ett plus 🙂
Förövrigt lag på lyse då det krävs, ffa mörker! Åkte dit på trasig (=ingen) lampa mitt i natten i min ungdom. Och även lag på att inte blända. Trafikförordningen.
Ett slag till: när vi alla nu monterar lampor på våra cyklar (eller fixar ny batterier), kan vi enas om att alla som har starka lampor testar att byta cykel med en kompis och cykla mot sin cykel med lamporna på (i mörker) samt justera dem tills de INTE lyser i ögonen på mötande cyklister?
Så JÄKLA trött på att bli bländad och få cykla halvblind sen (och VERKLIGEN inte se de som inte har några lysen) bara för att folk inte orkar bry sig om att ställa in lysena rätt. Möter nån i princip varje dag.
Tack på förhand!
Mycket bra råd
Ja, snälla tänk på hur ljuskonen går, och att hela riktas något nedåt för att inte blända.
Ett annat (mindre) irritationsmoment är de blinkande lamporna. Det är nog mest för att jag ogillar dem, men jag har faktist varit med om en incident då det varit svårt att uppfatta riktningen på en mötande blinklampa. Det var någon som svängde ut ganska hastigt och jag hade bara några 5-6 ’blink’ på att utskilja om cyklisten skulle möta mig eller korsa körbanan.
En till sak att säkra på cykeln, min 400 kr lampa blev stulen efter ~10 åk. 🙁
Ååh, att man inte kan få ha sina grejer ifred! Det är OERHÖRT irriterande. Har varit med om samma sak, dock med billigare lampa.
Köp då lampor som går att ta av med enkelt handgrepp! Du får inte en bra lampa under 400 förövrigt.
JA!!! Sååååå rätt. Hur svårt kan det vara? Mörkt = Lampa på.
Vill också slå ett slag för ringklockan – utmärkt liten pryl för att signalera att man kommer eller liknande. Synd bara att så många med dyra kolfiberracers verkar ha tömt hela plånboken och just vartill att spräcka budgeten om de inkluderade en ringklocka…
Ringklocka måste man ha på cykeln enligt lag. Förstår inte att det ens säljs cyklar utan.
Skulle montera ringklocka på nyinköpt cyclocross (tävlingsvariant, inte pendlardito): fanns ingenstans att fästa eländet: styrlinda, kablar, bromshandtag, cykeldator, etc., var i vägen. Och det klassiska tricket med ringklocka på sadelstolpen gör ingen utom möjligen en jurist glad.
Sen har vi det typiska scenariot: Man plingar. Man plingar igen. Och en tredje gång. Ingen reaktion. Ett glatt ”Ohoj!” eller ”Ursäkta”. Fortfarande ingen reaktion, gc-vägen blockerad. Tålamodet tackar för sig: avgrundsbröl på högsta sergeantvolym. Reaktion! Och utskällning för att man inte använde ringklockan. Suck!
Annars brukar ett glatt ”Ohoj” på länge avstånd än en ringklocka hörs på uppskattas, inte minst av hundägare som hinner samla ihop sig och hund(ar) innan man kommer ikapp.
Dessutom, i en krånglig situation har jag hellre båda händerna på bromsarna än fumlar med ringklockan med den ena: ringklocka och bockstyre ingen överdrivet lyckad kombination.
Ringklocka är förövrigt lag på, bäst att hitta en plats på cx. Broms och ringklocka dygnet runt. Reflexer och lysen fram och bak i mörker.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Cykel/
Sadelstolpen: lagens krav uppfyllt. Å andra sidan har jag inte sett en polis (annat än i förbikörande polisbil) när jag varit ute och cyklat på minst tio år, och ute i skogen där cx:en kommer till användning är poliser sällsyntare än vandringduvor. Och ingen polis har kontrollerat att cykeln varit korrekt utrustad sedan skolans trafikdagar (tidigt 70-tal).
Bromsar är det ju inte alla som har, och en del anser uppenbarligen att reflexväst duger i stället för lyse, även mörka, dimmiga novemberkvällar.
På övriga cyklar har jag ringklocka, även om även den mest högljudda som finns för pengar fungerar sämre som signalsystem än den mänskliga rösten. Inte minst på individer i plåtlådor med blicken åt fel håll. Signalhorn (av tryckluftsmodell) skulle fungera bättre, men lagligheten torde vara tveksam …
Fler fördomar mot kolfibercyklister fr Andreas sida noterar jag nu. Även om jag för egen del håller mig till aluminium och stål (förutom framgaffel och smådelar), så hade jag ingen ringklocka på den billiga stålcykel jag trampade till plugget på året runt som tonåring heller … Lyse hade jag däremot.
Blir mest omkörd av racers så det är dom man reagerar mest på när de inte plingar. Ju snabbare det går desto viktigare är det att plinga. Om jag vinglar runt på cykelbanan så är det trevligare med ett pling 20 meter bort än ett ilsket skrik 2 meter bakom.
Jag borde bli bättre på att plinga själv, intressant nog så kände jag behov av att ha två ringklockor när jag hade bockstyre.
LED lampor tycker jag är enda alternativet idag. Mest ljus per watt. Väldigt smidigt i kombination med ett framhjul som har navdynamo. Får en ordentlig ljuskägla på backen. Då behöver man aldrig tänka på att byta batterier eller ladda lampan. Baktill fungerar en klassisk röd LED på pakethållaren. Batterierna håller ändå mer än ett år vid dagligt användande.
Jag tycker att de flesta LED-lampor är alldeles för dåliga. Inte ovanligt med under 20 lumen. Eller ännu värre, alla jeppar som köper de där små ”lamporna” med en enda sketen lysdiod från Clas Ohlson för någon tia. De lyser inte upp alls och det är knappt att någon annan ser cykeln heller.
Hur många lumen tycker andra här är rimligt att kräva av sin framlykta?
Jag hade batterilampa en gång. Aldrig mer. Men nu har jag en vanlig ~5w glödtrådslampa. Känns inte tungt och lyser upp mycket bra. Men jag tror inte det är ljusstyrkan som gör att jag tyckre den är bra, utan hur den formar ljuset:
Jag får en ganska riktad huvudkon som går långt, den gör att jag upptäcker och kan gira för enstaka hål i god tid. Sen finns det också mer spretande svagt läckljus. Det hjälper mig se vilken position och hastighet på vägen jag har även i beckmörker. (Jättemysigt i tunnlar, btw 🙂
RT @Cyklistbloggen: Septemberlöning: lampa på!
http://t.co/fA4ggHp5St #cykla
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Septemberlöning: lampa på http://t.co/t7hDILQB2a @Cyklistbloggen
Cyklistbloggen: Septemberlöning: lampa på http://t.co/t7hDILQB2a @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Septemberlöning: lampa på!
http://t.co/fA4ggHp5St #cykla
@Cyklistbloggen Efter att ha köpt o moddat en MJ808 kommer jag aldrig mer ha standardcykellampor.
@Cyklistbloggen Lampa har använts sen slutet av augusti regelbundet här. Antar att beror på när man cyklar.
RT @Cyklistbloggen: Septemberlöning: lampa på!
http://t.co/fA4ggHp5St #cykla