Icke-Stockholmare får ursäkta att det blir en del väldig Stockholms-specifika inlägg nu, men det beror alltså på återupptäckandets glädje. Jag har inte cyklat på ett tag och det har hänt saker. Några riktigt bra, som Götgatan, några sämre som den här som jag upptäckte i morse:
Yes, de har gjort en fin cirkulationsplats nere på kajen vid Stadsgårdsleden åt alla som ska lämna passagerare till Birka Lines färjor. Tyvärr mätte de fel när de projekterade och därför fick delar av den läggas i… gångbanan.
Nu ska sägas att de nya räckena för en gångs skull faktiskt utrustades med reflexer, även om jag inte är helt säker att det är främst för cyklisternas eller fotgängarnas skull.
Men still, jag hoppas innerligt att det är tänkt att de ska räta ut och återställa cykel- och gångbanorna igen. För inte kan det vara tänkt att det ska se ut så här?
Stadsgårdsleden är ju en av de där platserna där det titt som tätt sker olyckor och där fotgängare och cyklister ibland har svårt att samsas. För det mesta är det lugnt, men vid varje avgång och ankomst till de två rederiernas terminaler så fylls banan med klungor av fotgängare och då uppstår friktion.
Att då plötsligt bara spärra av hela gångbanan, vilket man faktiskt gör, kommer ju inte direkt förbättra trafiksituationen. Även om det blir lättare för bussarna att svänga på kajen.
Någon som vet om det är tänkt så här?
22 svar på ”Samtidigt på Stadsgårdsleden…”
Kommentarer är stängda.
Det har sett ut så sedan ledningsarbetena vid slussen började i våras. Anledningen är att birka lines bussar inte längre kan köra in på ena sidan terminalen och ut på den andra, utan måste vända eftersom den gamla utfarten är uppgrävd. Vid den östra änden av staketet, vid Fotografiska, finns skyltning om att gående hänvisas till kajen och att gc-banan endast är för cyklar, men den är det inte många som bryr sig om eller lägger märke till.
@zeraien @cykelliberalen @Cyklistbloggen Visste väl att det var för bra för att vara sant.
@zeraien @PatrikKronqvist @cykelliberalen @Cyklistbloggen Placeringen av dem är som gjord för att man ska skära av sig halsen på dem
RT @Cyklistbloggen: Samtidigt på Stadsgårdsleden. Nu med fungerande länk! http://t.co/LodmXhUYbV #08pol #cykla
@PatrikKronqvist OBS – reflexerna kom till efter jag felanmälde avsaknad av reflexer http://t.co/HZpRLGiWzD @cykelliberalen @Cyklistbloggen
@PatrikKronqvist @cykelliberalen @Cyklistbloggen Gångbanor borde ersättas med parkeringsplatser för elbilar. Var har jag sett det?
@cykelliberalen @Greijus @Cyklistbloggen Cykelfilen borde helt tas bort så vi får plats med fler elbilar.
@Greijus ja, men det kommer inte hända, vi skall ju ha elbilar nu. @PatrikKronqvist @Cyklistbloggen
Reflexerna sattes dit efter min felanmälan om avsaknad av reflexer (och idiotin i att ta hela gångbanan i anspråk) – det var inte helt lätt att se räcket i mörkret eller disiga förhållanden, så ge dem inte för mycket credd! 😉
http://i.imgur.com/rPDv8H4.jpg <- denna bild skickade jag till Tk och sen kom reflexerna upp.
Just nu är hela denna sträcka (mellan Fotografiska och f.d. Patricia) stängd för gående dock, men skyltningen är nog bristfällig.
@cykelliberalen @PatrikKronqvist @Cyklistbloggen Bäst vore om TK tog en bilfil och gav den till cyklisterna
@PatrikKronqvist @Cyklistbloggen bäst vore om Viking Line gav sina passagerare lite fler reflexer och mindre alkohol.
@cykelliberalen @Cyklistbloggen Själv blev jag mest förvånad att någon tänkt på behovet av reflexer på staketet.
@Cyklistbloggen nu är den där ytan egentligen avstängd för gående, de leds numer närmare kajen. Så bättre nu med färre gående trots ”böjen”.
Cyklistbloggen: Samtidigt på Stadsgårdsleden… http://t.co/7hTsfGCVXf @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Samtidigt på Stadsgårdsleden. Nu med fungerande länk! http://t.co/LodmXhUYbV #08pol #cykla
Staden har väl gjort iordning kajen för gående. Kan man inte göra om hela fältet till cykelbana?
Så länge kajen har ”vacker” stenläggning kommer alla med väskor som har hjul att undvika kajen. Och folk som ska resa eller har rest gillar att gå i bredd och prata. Därför måste detta planeras in bättre. Återigen – måla alla cykelfält röda i hela innerstan.
Över huvudtaget undviker de flesta att gå på stenläggning om det finns plattare alternativ (Medborgarplatsen är en fin observationsplats där många föredrar de få med raka betongplattorna framför det ojämnare underlaget.
Låne lådcyklar vid färjorna!
Jag såg ingen skyltning som visade att fältet var avstängt för gående fram till ”böjen”, så folk gick ju där ändå.
Frågan är då om de tänker måla om och fixa och varför de inte gjorde det med en gång…
Samtidigt på Stadsgårdsleden. Nu med fungerande länk! http://t.co/LodmXhUYbV #08pol #cykla
@Cyklistbloggen Saknas ett http för att länken ska bli klickbar
@Cyklistbloggen länken trasig. http saknas?