Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Samtidigt på Stadsgårdsleden…

Publicerad den 10 september, 201414 januari, 2022

Icke-Stockholmare får ursäkta att det blir en del väldig Stockholms-specifika inlägg nu, men det beror alltså på återupptäckandets glädje. Jag har inte cyklat på ett tag och det har hänt saker. Några riktigt bra, som Götgatan, några sämre som den här som jag upptäckte i morse:
Stadsgårdsleden
Yes, de har gjort en fin cirkulationsplats nere på kajen vid Stadsgårdsleden åt alla som ska lämna passagerare till Birka Lines färjor. Tyvärr mätte de fel när de projekterade och därför fick delar av den läggas i… gångbanan. 
Nu ska sägas att de nya räckena för en gångs skull faktiskt utrustades med reflexer, även om jag inte är helt säker att det är främst för cyklisternas eller fotgängarnas skull.
Men still, jag hoppas innerligt att det är tänkt att de ska räta ut och återställa cykel- och gångbanorna igen. För inte kan det vara tänkt att det ska se ut så här?
Stadsgårdsleden är ju en av de där platserna där det titt som tätt sker olyckor och där fotgängare och cyklister ibland har svårt att samsas. För det mesta är det lugnt, men vid varje avgång och ankomst till de två rederiernas terminaler så fylls banan med klungor av fotgängare och då uppstår friktion.
Att då plötsligt bara spärra av hela gångbanan, vilket man faktiskt gör, kommer ju inte direkt förbättra trafiksituationen. Även om det blir lättare för bussarna att svänga på kajen.
Någon som vet om det är tänkt så här?

22 svar på ”Samtidigt på Stadsgårdsleden…”

  1. Jocke skriver:
    11 september, 2014 kl. 12:16 f m

    Det har sett ut så sedan ledningsarbetena vid slussen började i våras. Anledningen är att birka lines bussar inte längre kan köra in på ena sidan terminalen och ut på den andra, utan måste vända eftersom den gamla utfarten är uppgrävd. Vid den östra änden av staketet, vid Fotografiska, finns skyltning om att gående hänvisas till kajen och att gc-banan endast är för cyklar, men den är det inte många som bryr sig om eller lägger märke till.

    Laddar in …
  2. PatrikKronqvist skriver:
    10 september, 2014 kl. 3:57 e m

    @zeraien @cykelliberalen @Cyklistbloggen Visste väl att det var för bra för att vara sant.

    Laddar in …
  3. Greijus skriver:
    10 september, 2014 kl. 3:50 e m

    @zeraien @PatrikKronqvist @cykelliberalen @Cyklistbloggen Placeringen av dem är som gjord för att man ska skära av sig halsen på dem

    Laddar in …
  4. zeraien skriver:
    10 september, 2014 kl. 3:39 e m

    RT @Cyklistbloggen: Samtidigt på Stadsgårdsleden. Nu med fungerande länk! http://t.co/LodmXhUYbV #08pol #cykla

    Laddar in …
  5. zeraien skriver:
    10 september, 2014 kl. 3:38 e m

    @PatrikKronqvist OBS – reflexerna kom till efter jag felanmälde avsaknad av reflexer http://t.co/HZpRLGiWzD @cykelliberalen @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  6. Greijus skriver:
    10 september, 2014 kl. 3:35 e m

    @PatrikKronqvist @cykelliberalen @Cyklistbloggen Gångbanor borde ersättas med parkeringsplatser för elbilar. Var har jag sett det?

    Laddar in …
  7. PatrikKronqvist skriver:
    10 september, 2014 kl. 3:32 e m

    @cykelliberalen @Greijus @Cyklistbloggen Cykelfilen borde helt tas bort så vi får plats med fler elbilar.

    Laddar in …
  8. cykelliberalen skriver:
    10 september, 2014 kl. 3:21 e m

    @Greijus ja, men det kommer inte hända, vi skall ju ha elbilar nu. @PatrikKronqvist @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  9. Dmitri Fedortchenko skriver:
    10 september, 2014 kl. 3:19 e m

    Reflexerna sattes dit efter min felanmälan om avsaknad av reflexer (och idiotin i att ta hela gångbanan i anspråk) – det var inte helt lätt att se räcket i mörkret eller disiga förhållanden, så ge dem inte för mycket credd! 😉
    http://i.imgur.com/rPDv8H4.jpg <- denna bild skickade jag till Tk och sen kom reflexerna upp.
    Just nu är hela denna sträcka (mellan Fotografiska och f.d. Patricia) stängd för gående dock, men skyltningen är nog bristfällig.

    Laddar in …
  10. Greijus skriver:
    10 september, 2014 kl. 3:14 e m

    @cykelliberalen @PatrikKronqvist @Cyklistbloggen Bäst vore om TK tog en bilfil och gav den till cyklisterna

    Laddar in …
  11. cykelliberalen skriver:
    10 september, 2014 kl. 11:59 f m

    @PatrikKronqvist @Cyklistbloggen bäst vore om Viking Line gav sina passagerare lite fler reflexer och mindre alkohol.

    Laddar in …
  12. PatrikKronqvist skriver:
    10 september, 2014 kl. 11:54 f m

    @cykelliberalen @Cyklistbloggen Själv blev jag mest förvånad att någon tänkt på behovet av reflexer på staketet.

    Laddar in …
  13. cykelliberalen skriver:
    10 september, 2014 kl. 11:52 f m

    @Cyklistbloggen nu är den där ytan egentligen avstängd för gående, de leds numer närmare kajen. Så bättre nu med färre gående trots ”böjen”.

    Laddar in …
  14. cykelbloggar skriver:
    10 september, 2014 kl. 11:46 f m

    Cyklistbloggen: Samtidigt på Stadsgårdsleden… http://t.co/7hTsfGCVXf @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  15. Magnus_K skriver:
    10 september, 2014 kl. 11:46 f m

    RT @Cyklistbloggen: Samtidigt på Stadsgårdsleden. Nu med fungerande länk! http://t.co/LodmXhUYbV #08pol #cykla

    Laddar in …
  16. Cecilia skriver:
    10 september, 2014 kl. 11:45 f m

    Staden har väl gjort iordning kajen för gående. Kan man inte göra om hela fältet till cykelbana?

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      10 september, 2014 kl. 12:12 e m

      Så länge kajen har ”vacker” stenläggning kommer alla med väskor som har hjul att undvika kajen. Och folk som ska resa eller har rest gillar att gå i bredd och prata. Därför måste detta planeras in bättre. Återigen – måla alla cykelfält röda i hela innerstan.
      Över huvudtaget undviker de flesta att gå på stenläggning om det finns plattare alternativ (Medborgarplatsen är en fin observationsplats där många föredrar de få med raka betongplattorna framför det ojämnare underlaget.

      Laddar in …
      1. Erik Johansson skriver:
        10 september, 2014 kl. 9:16 e m

        Låne lådcyklar vid färjorna!

        Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      10 september, 2014 kl. 12:20 e m

      Jag såg ingen skyltning som visade att fältet var avstängt för gående fram till ”böjen”, så folk gick ju där ändå.
      Frågan är då om de tänker måla om och fixa och varför de inte gjorde det med en gång…

      Laddar in …
  17. Cyklistbloggen skriver:
    10 september, 2014 kl. 11:42 f m

    Samtidigt på Stadsgårdsleden. Nu med fungerande länk! http://t.co/LodmXhUYbV #08pol #cykla

    Laddar in …
  18. ErikSandblom skriver:
    10 september, 2014 kl. 11:41 f m

    @Cyklistbloggen Saknas ett http för att länken ska bli klickbar

    Laddar in …
  19. GuSv01 skriver:
    10 september, 2014 kl. 11:33 f m

    @Cyklistbloggen länken trasig. http saknas?

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d