Apropå det vi skrev om rödljus så börjar Kanalvägen på kommungränsen mot Nacka bli klar.
Kanalvägen är ett pendlingsstråk och ska som sådant:
”kännetecknas av breda cykelbanor eller – fält med bra framkomlighet, trafiksignaler anpassade till cykeltrafiken och hög standard på drift och underhåll.”
För ett år sedan, sommaren 2013, trodde vi att Kanalvägen började bli klar. Vi gjorde då den här jämförelsen mellan gamla sträckningen och nya:
Den gamla vägen gick alltså parallellt med bilvägen och sedan svängde man helt enkelt vänster upp till cykelbanan på andra sidan. Den nya sträckningen leder en istället in i korsningen och innebär därmed att man får ett rödljus när man ska korsa den biltrafik man tidigare cyklat parallellt vid.
Sedan sommaren 2013 har inte jättemycket hänt ur ett cykelperspektiv, men nu senaste veckorna har de tagit bort refugen som låg i vägen och kompletterat korsningen med cykelrödljus. Så här såg det ut när jag cyklade till jobbet i veckan:
Och jag vågar sätta en peng på att det här kommer bli en plats där många cyklister cyklar mot rött. Varför?
För att det är rött som standard. Om ingen trycker på knappen är det rött – alldeles oavsett om det finns någon trafik eller inte.
Jag stod där helt ensam. Det fanns ingen korsande trafik överhuvudtaget. Det finns ingen anledning till att det var rött.
Så var det nere vid Vikingterminalen på Stadsgårdsleden. Där var det förut rött tills dess någon tryckte på knappen. Det kunde vara helt öde, men det var rött ändå.
Det ledde till att de flesta, 82%, körde mot rött (se Cykeltrafik och trafiksignaler, pdf).
När man ändrade så att den istället var grön tills dess det fanns korsande trafik, så sjönk rödljuskörandet kraftigt. Och det är väl så det ska vara på pendlingsstråk: ”trafiksignaler anpassade till cykeltrafiken”.
Kanalvägens cykelrödljus är helt nya. Jag tror inte de ställt in dem än och jag hoppas de gör som på Stadsgårdsleden – ställer in det så att det bara är rött när det behövs.
Helt enligt Cykelplanen alltså.
(Här är korsningen i Google Maps)
På en del ställen borde man kunna ha blinkande gult för
cyklister istället för rött. Då behöver man bara stanna när det behövs och
slipper bryta mot trafikreglerna.
Vet inte om det är bättre än att ha släckta lysen, till man trycker på dom, som man har på flera ställen.
@Cyklistbloggen med tanke på den väldigt ringa trafiken på vägen där känns hela cykelbanan jävligt onödig. Det vanliga körfältet duger fint.
Det är extremt få som använder den cykelvägen. Cyklar där nästan varje dag och majoriteten av cyklisterna cyklar på bilvägen, genom korsningen och sedan upp i ett ganska märkligt cykelfält som går parallellt med bussfilen.
Jepp, men jag tror de håller på och bygger bort cykelfilerna över korsningen. Jag kör själv på vägen än så länge, men poängen för mig är att pendlingsstråket ska vara byggt så att man vill cykla där, istället för på vägen.
Helginlägg 2: Nytt cykelrödljus på Kanalvägens pendlingsstråk: http://t.co/VAfMC6itx5 #cykla
Man kan ju tycka att de ska ställa in signalerna rätt redan från början. Tror knappast att bilsignaler installeras oinställda. Då hade det blivit ett dj-vla liv… :-). Men kanske om 50 år…
Vi får väl hoppas att de tänker på att flytta bak stopplinjerna en liten bit också.
Det tänkte jag inte ens på. Det har varit rätt lite trafik där senaste veckan – vägen är numera spärrad för biltrafik från Hammarby Sjöstad, förutom Henriksdal, mellan 7 och 9. Även om inte alla bryr sig om det
RT @Cyklistbloggen: Nytt rödljus på Kanalvägens pendlingsstråk http://t.co/vR6NzCwPgU #cykla
Cyklistbloggen: Nytt rödljus på Kanalvägens pendlingsstråk http://t.co/TZ7hn0PbVk @Cyklistbloggen
@Cyklistbloggen Eftersom det är i en backe lär många strunta i lyset, skitkorkad lösning där det tidigare var mycket smidigare att passera !
RT @Cyklistbloggen: Nytt rödljus på Kanalvägens pendlingsstråk http://t.co/vR6NzCwPgU #cykla
RT @Cyklistbloggen: Nytt rödljus på Kanalvägens pendlingsstråk http://t.co/vR6NzCwPgU #cykla