Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

"Jag känner mig som en bilist"

Publicerad den 10 september, 201414 januari, 2022

Jag har ju varit pappaledig och knappt cyklat överhuvudtaget på nästan ett år. I morse cyklade jag därför för första gången som morgonpendlare på Götgatan.
My god.
Känslan av att starta från rödljuset vid Ringvägen och se den spikraka helt tomma och breda cykelbanan sträcka ut sig hela vägen till horisonten. Helt overkligt. På allvar. Det känns som att vara bilist.
Mitt nya videoprojekt6
Bara tio meter in på vägen kom nästa helt övernaturliga situation. En lastbil som stod och lastade. I lastzonen. Jag gråter nästan lite.

Götgatan lastbil
Dagens hjälte

Den är ju så bred. Jag är just nu Stockholms långsammaste cyklist, helt utan kondition. Men det spelar ingen roll, för det är bara att cykla om mig. Och det känns helt lugnt.

Mitt nya videoprojekt3
Flyg ni! Flyg som vinden!

Och halvvägs till Medis upptäcker jag gröna vågen-mätarna. Normalt sett får jag alltid stanna för minst tre rödljus på Götgatan. Inte den här morgonen. Den här morgonen seglar jag fram (även om jag är lite osäker på om nedräkningen gäller just det aktuella trafikljuset, nästa trafikljus eller alla trafikljus längs sträckan).

Götgatan nedräkning
40 sekunder kvar

Inte förrän vid Björns trädgård fastnar jag till slut vid ett rödljus och det var mest för att jag som sagt inte direkt är Oljade Blixten just nu.

Sista rutan
Ignorera cyklisterna, de är ju uppenbart ditphotoshoppade. Alla vet att cyklister inte stannar för rött

Gör alla cykelbanor i Stockholm så här. Seriöst. Permanentera, bygg riktiga avgränsningar mot trafiken, byt från brandgula linjer till vitt. Det här är underbart.
Här är hela härligheten som video:

Och läs mer:
Tummen upp för bredare cykefält (Södermalmsnytt)

22 svar på ”"Jag känner mig som en bilist"”

  1. llamalloydse skriver:
    10 september, 2014 kl. 6:06 e m

    RT @Cyklistbloggen: My god, it’s full of stars http://t.co/trc9XOhHl6 #cykla

    Laddar in …
  2. Franz skriver:
    10 september, 2014 kl. 5:39 e m

    De där nedräkningsskyltarna har jag inte sett några siffror på en enda gång trots att jag cyklar Götgatan söderut varje morgon. Är de just driftsatta, eller kommer man fel i sekvensen om man inte börjar med grönt vid Götgatsbacken utan svänger in från Folkungagatan?

    Laddar in …
    1. E skriver:
      11 september, 2014 kl. 2:48 e m

      Samma här. Cyklar på götgatan varje dag olika timmar på dygnet – undviker dock rusningspeaken om jag kan. Har noterat siffrorna en gång (jag tittar hellre på trafikljus och övriga trafikanter), och då förstod jag inte exakt vad som menades. De är nästan lika mycket fail som stolpar i cykelbanan imho. Någon har beställt, någon har utfört, ingen har tänkt.

      Laddar in …
      1. Franz skriver:
        11 september, 2014 kl. 5:00 e m

        De var inte på i morse södergående iallafall. Kollade lite extra den här gången.

        Laddar in …
  3. CFsthlm skriver:
    10 september, 2014 kl. 1:21 e m

    RT @Cyklistbloggen: My god, it’s full of stars http://t.co/trc9XOhHl6 #cykla

    Laddar in …
  4. Joakim Fors skriver:
    10 september, 2014 kl. 12:24 e m

    Så Sthlm har m.a.o. lyckats importera en liten stump ”Köpenhamn”.

    Laddar in …
  5. Richard skriver:
    10 september, 2014 kl. 12:17 e m

    Minsann – såg jag inte en trottoarcyklare utanför Göta Lejon!

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 september, 2014 kl. 12:41 e m

      Ja jäklar, det var det!

      Laddar in …
  6. Emil Holt skriver:
    10 september, 2014 kl. 12:07 e m

    Det är verkligen skitbra! Kanon!
    Ända tills man pangbom kommer till Götgatsbacken och därefter korsningen vid Hornsgatan…

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 september, 2014 kl. 12:42 e m

      Yes. Det blir onekligen sämre där.

      Laddar in …
  7. Erik Johansson skriver:
    10 september, 2014 kl. 12:04 e m

    Snyggt! Fast jag har gärna brandgula linjer runt cykelbanorna! Något som sticker ut

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 september, 2014 kl. 12:42 e m

      Problemet är ju att de ska användas för tillfälliga omledningar. Synd att inte följa en standard som faktiskt finns, när man annars ofta hittar på egna lösningar för cyklister.

      Laddar in …
  8. Torbjörn Albért skriver:
    10 september, 2014 kl. 11:00 f m

    Hurra! Vid en hastig blick så det ut som särskilda cykelbanor för att svänga höger vid rött!
    Cykelfältet blev smalare på slutet såg det ut som.
    Det varierar lite från separerad cykelbana till cykelfält, men man kan inte vinna alla segra med en gång. Stockholm är att gratulera! Förhoppningsvis ger det styrka och argument till liknande lösning (med bilar parkerade ”utanför”) på andra gator.

    Laddar in …
    1. Dmitri Fedortchenko skriver:
      10 september, 2014 kl. 3:33 e m

      Den gamla cykelbanan gick bitvis utanför trafikljusen, dessa snuttar används numera för vänstersväng och högersväng.
      Vad gäller cykelfältet på slutet, ja det blir smalare. Försöket med Götgatan slutar vid Folkungagatan och därefter blir det skit igen som vanligt. 😉

      Laddar in …
  9. KentStrahlen skriver:
    10 september, 2014 kl. 10:47 f m

    @cykelbloggar @Cyklistbloggen Usch vad gammal jag är som fattar den referensen 🙂

    Laddar in …
  10. zeraien skriver:
    10 september, 2014 kl. 10:17 f m

    RT @Cyklistbloggen: My god, it’s full of stars http://t.co/trc9XOhHl6 #cykla

    Laddar in …
  11. eriksandblom skriver:
    10 september, 2014 kl. 9:24 f m

    Ja! Stor skillnad att cykla på en ordentlig cykelbana, jämfört med det vanliga smala, slingriga krafset!

    Laddar in …
  12. cykelbloggar skriver:
    10 september, 2014 kl. 9:09 f m

    Cyklistbloggen: My god, it’s full of stars http://t.co/pz0FbzM1nf @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  13. Rolf Broberg skriver:
    10 september, 2014 kl. 8:56 f m

    Snyggt! Det är bara att gratulera.

    Laddar in …
  14. Ecoprofile skriver:
    10 september, 2014 kl. 8:53 f m

    RT @Cyklistbloggen: My god, it’s full of stars http://t.co/trc9XOhHl6 #cykla

    Laddar in …
  15. ErikSandblom skriver:
    10 september, 2014 kl. 8:34 f m

    RT @Cyklistbloggen: My god, it’s full of stars http://t.co/trc9XOhHl6 #cykla

    Laddar in …
  16. jwolfers skriver:
    10 september, 2014 kl. 8:32 f m

    RT @Cyklistbloggen: My god, it’s full of stars http://t.co/trc9XOhHl6 #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d