Min Sveriges Radio-kollega Louise Epstein är arg på hur kommunen planerat cykelvägarna. För korta rödljusperioder, cykelbanor som försvinner plötsligt och är för smala och fotgängare kliver ut i cykelvägarna. Så här beskriver hon det:
Håller ni med? Finns det fler dåliga saker än de sex som hon listar? Kommentera nedan!
Har bott både i sthlm och gbg. Cyklingen i sthlm känns mer otrygg eftersom den är integrerad i biltrafiken på ett annat sätt, men jag föredrar ändå det pga den goda framkomligheten. Man kommer fram snabbt nästan överallt.
I gbg har vi massa gc-banor och cykelfält på trottoaren och varje korsning blir superkrånglig och seg.
Men man vill ju ha både väl avskiljt utrymme och logiska och lättframkomliga dragningar. Ombyggnaden av Götgatan verkar ju episk.
Jag har cyklat i hela mitt långa liv och jag gillar verkligen att trampa runt i Stockholm. Jag har vant mig vid i stort sett alla faror — utom de som uppstår i morgonstund när folk är på väg till jobbet. De flesta morgoncyklister pinnar på i maklig, harmonisk takt och håller bra avstånd till framförvarande. Men så finns det folk som verkar vilja göra personbästa varje morgon. Med hög fart och små marginaler banar de sig fram på ett sätt som skrämmer livet ur oss som hör till den makliga sorten. Jag är gammal och lite vinglig, men fartdårarna verkar inte vilja begripa att min sort existerar. Sen att de ofta är utstyrda på ett speciellt sätt, tja, det gör naturligtvis bara fenomenet lättare att identifiera. Det rör sig tyvärr ofta om medelålders herrar som, förmodar jag, vill bli av med några kilon. För varför håller de annars på som dom gör? Jag tycker att deras uppträdande i trafiken är ociviliserat, dumdristigt och framför allt otroligt självupptaget. Man ska rätta farten efter trafiken, efter sina medtrafikanter, inte ploga fram som en hänsynslös furie på väg till kejsaren med budskap om nya segrar.
Det viktiga är naturligtvis att alla andra rättar sin fart efter ditt trafikerande, och inte tvärt om.
Börjar man bli så vinglig att man inte kan vistas säkert i trafiken längre får man rätta sitt trafikerande efter sina medtrafikanter och köpa ett busskort.
Nej, att cykla är något man gör i alla åldrar, och så ska det vara!
Själv är jag i hyfsat bra form och cyklar lagom fort, men jag har inga problem med att bromsa in och visa hänsyn till cyklande skolbarn, pensionärer, föräldrar med småbarn i barnstolen, och alla andra som av någon anledning cyklar långsammare och kanske lite vingligare än jag. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att tala om för andra att de ska sluta cykla.
Enade vi stå – söndrade vi falla.
Håll ihop och rikta istället energin mot att få fram en infrastruktur som rymmer såväl snabbcyklare som vingliga gubbar!
Vilken dålig ”rapport”. Babblig och svepande. Hör inte hemma på denna utsökta blogg.
cykelbanorna suger, men man kan inte göra en cykelkommentar utan att nämna ”de där i dräkter som tror det är Tour de France”.
Nope, det har vi konstaterat tidigare: https://www.cyklistbloggen.se/2014/06/cyklisternas-egen-godwins-lag/
Sant. Bara… noterade det där igen.
Liknelsen är nog bra på många sätt. Jag tror att både jag och bilistlobbyn slutar lyssna i det ögonblick det nämns. Jag för att jag tappar allt förtroende för den som pratar, och all ord, och andra sidan för att de vet att de härmed fått allt bekräftat. Det är mamilsens fel.
Just det.
Louise jag har 18km enkelväg till jobbet och jag vill att det tar rimlig tid att ta sig dit… Dessutom är det ofta inte de i dräkter och på kolfibercykel som är jobbiga på cykelbanan utan sådana som är klädda som dig, ofta har skräpcykel, hörlurar och struntar i hela världen.
Ja, jag har cykelbyxa och nej jag har inte kolfibercykel…
Du tar upp viktiga problem annars. Modigt att lägga sig på cykelbanan. Aftonbladet kanske tar upp det: Kvinna på cykelbanan i protest.