Radioprogrammet Epstein och Nordegren tar upp cykling idag, eftersom Louise Epstein är cykelintresserad. Med är Cykelfrämjandets Lars Strömgren och ”Sveriges enda cykelpolis”, Göteborgs egen Thomas Åsenlöf. Och han går som vanligt ut hårt och på frågan ”Varför ökar de allvarliga cykelolyckorna tror du? svarar han:
– Visst har cyklandet ökat med vi har också fått mer hänsynslösa cyklister. Många gånger skyller man på vägbanan, det är dålig… det är hål och allting, det är kantstenar. Men jag tror vi måste börja med att få cyklisterna… det är en liten klick som ställer till det för oss andra cyklister. Vi måste få dem att följa reglerna helt enkelt. Och det är just det jag håller på med i Göteborg.
Cykelfrämjandets Lars Strömgren höll inte med:
– När jag hör det här inslaget blir jag först lite ledsen och sedan blir jag ganska upprörd, för det sättet man pratar om cyklister som en grupp, som beter sig illa, som bryter mot alla regler och så vidare, det tycker jag dels stämmer inte alls överens med den bilden jag har av cyklister. Och sedan är det ju ett sätt att flytta fokus från det som verkligen är viktigt, att cyklandet har ökat och därför måste vi bygga ut infrastrukturen för cykel så att det är säkert och tryggt att cykla och istället försöker man då rikta fokus på några man påstår bryter mot regler.
Eller hur!
Thomas Åsenlöf verkar inte ha mycket till övers för den forskning som gjorts, men det ska sägas att han i Epstein och Nordengren faktiskt var tydligt med att han talar om en ”mycket liten klick”. Som alltså på egen hand orsakar alla dessa singelolyckor i den omfattning som man nu talar om.
Eller hur det nu var.
17 minuter är inslaget. Väl värt att lyssna på hela och missa inte NTF:s representant Katarina Bokström som faktiskt till skillnad från Thomas Åsenlöf följt forskningsläget. Hon hörs i sista tredjedelen av klippet.
Tipstack till Bob Lind
Tipsar om att problemen med infrastrukturen i Stockholms cykeltrafik tas upp i filmen Louise gjorde som är föregångaren till inslaget i radio. Och i dag blir det uppföljning igen i P1. https://www.youtube.com/watch?v=Q8JqgvWItxw
Jag försökte lyssna på inslaget men fick stänga av efter tre minuter av Louise Epsteins utfall. Jag cyklar i Stockholm ibland och tycker det går alldeles utmärkt. Men ibland cyklar jag bland bilisterna istället för på cykelbanan.
Kan det vara så att den här mannen försöker motivera sin existens som polis, och därför intalar sig själv (och andra) att han löser ett problem ingen annan vågar ta i?
Det finns ju mycket trafikkriminalitet kopplad till cyklism han kan göra något åt, och det gäller främst den kriminalitet som bilister står för. Där har han faktiskt att göra, och kanske kan han dessutom påverka olycksstatistiken.
Hittills har jag inte hört om en enda olycka orsakad av cyklisters kriminalitet, men inte sällan krockar folk därför att bilister skiter i väjningsplikter och i regler kring att öppna bildörren och hålla avstånd och lämplig hastighet.
Ta tag i det, Thomas, så gör du nytta, och läs på innan du pratar om vem som är skurken.
Kom igen, det är ingen idé göra sig blind när man argumenterar sin sak! För ett år sedan hade vi Cyklist kör på barn i Götgatsbacken , jag vet inte vad som hände med det rättsligt, men det beskrevs som att cyklisten körde om en bil vid övergångsställe.
Vad vill du ha sagt med det?
Jag får backa på ”Inte en enda” till ”en enda”.
Hur många cyklister har skadats av bilister under samma tid, för att bilisterna inte ser sig för?
Jag tycker det är illa att argumentera för sin sak med argument som är garanterat falska om man tar bort ”visste”, ”tror”, och ”tycker. Det blir inte bättre för att du också gör det.
Det är många fler människor som allvarligt skadas eller dödas på grund av de blir påkörda av en bil än av en cykel. Håller du med om det Erik? Det räcker i så fall för att formulera en skarp kritik mot polisen Thomas Åsenlöf för dennes återkommande hackande på ”oansvariga cyklister”. Åsenlöf har inget empiriskt stöd för det han säger. Dessutom verkar inte ”moraliska förmaningar” vara en trafikpolicy som effektivt minskar olycksfrekvenser. Bättre teknik och infrastruktur är det som har effekt. Ibland känns det som om de viktiga lärdomar från biltrafiksäkerheten under 1900-talet (från att klaga på dåliga förare till nollvisionens systemfokus) glömst bort när cykeltrafiksäkerhet diskuteras. Hur många år med hur många dödsfall ska det krävas innan systemfokuset tar över här?
Förebyggande trafiksäkerhetsarbete gick i många år ut på att försöka påverka folks beteende. Det ledde ingenstans. Först när man accepterade att misstag sker och i stället förändrade miljön så att ett misstag inte ska innebära svår kroppsskada så började kurvorna peka neråt. Lite som den gamla devisen att man kan inte förändra en annan människa, man kan bara förändra sitt eget förhållningssätt till henne.
När det gäller cyklisters trafiksäkerhet handlar det tyvärr mycket om att uppfostra och moralisera över beteende, något man slutade med för årtionden sedan när det gäller bilförare.
Av statistik från STRADA som finns som bilaga till Trafikanalys statistik över vägtrafikskador 2013,
http://trafa.se/PageDocuments/Vaegtrafikskador_2013.pdf
framgår att 130 fotgängare skadades efter kollision med cyklist, samtidigt som 76 cyklister skadades efter kollision med fotgängare. Motsvarande siffror för kollision med bil är 783 skadade fotgängare och 1100 cyklister.
Tyvärr finns det en tendens till att utmåla cyklisten – och ibland också bilisten – som den skyldige, när fotgängare blir påkörda och skadade. Fotgängare går faktiskt inte sällan mot rött och det är inte alltid bilisten eller cyklisten hinner stanna. Jag har f.ö. själv åkt i backen några gånger efter att ha kolliderat med fotgängare som gått mot rött, dock utan att någon skadade sig.
Thomas Åsenlöfs blogg är oerhört rolig, lite exempel:
”Lance Armstrong har pissat minst 500 ggr men aldrig blivit fälld.”
”I modern tid så hävdar jag att inga ärliga poliser har befordrats!!”
”Sveriges bästa Cykelpolis kommer ut och kontrollerar er på kvällarna i centrala Göteborg.”
”Att få köra mot enkelriktat ser jag som ett vansinne.”
”Det är stor skillnad på att gå omkring i kostym och glänsa än att gå omkring i skyddskläder för att överleva på sin smutsiga, farliga arbetsplats.”
”Själv har jag varit lyckligt lottad då både jag och min fru har haft jobb. Dessutom så har vi haft nytta av den sk krisen eftersom våra räntor har sjunkit kraftigt och vi har kunnat spara ändå mer!!!”
”Cykologen kommer att försöka påverka beslutsfattarna med lobbyverksamhet.” (han vill ha trängselskatt i göteborg)
Måste då säga att jag håller med om att man inte ska köra mot enkelriktningen. Framförallt vid korsningar kan det bli problem, då det är svårt att uppfatta om mötande cyklister ska ta höger eller vänster sida.
Men å andra sidan, så ser jag lika många bilar som kör mot enkelriktningen som cyklister. I alla fall i den här staden. En del kör även väldigt fort runt hörnet, utan tanke på infartsförbud och högerregel. Förklaringen är nog att kommunen endast har tre enkelriktade gator, och innevånarna på landet inte är så medvetna om stadstrafik.
Dock brukar det vara enkelriktat av den orsaken att bilar är allt för utrymmeskrävande för att kunna mötas på de gator som är enkelriktade. Cyklar har inte samma problem. Här i Lund har man löst det med att sätta motorfordonstrafik förbjuden från ena hållet istället eller en ”gäller ej cyklar” skylt.
Det trista är att en del enkelriktade gator pga av parkerade bilar eller avsiktliga avsnöpningar är ganska precis en bil bred: finns inte plats för möte bil + cykel. Gäller för övrigt en del icke enkelriktade vägar också: inte kul att möta en bil där man har mycket mindre än en meter mellan den och raden av parkerade bilar … (välkommen till villaområdet).
I vilket fall, om trafikanten vet att en väg är enkelriktad och sållades inte räknar med att en cyklist kommer från fel håll, tar det längre tid för denna att upptäcka cyklisten (om man över huvud taget tittar åt det hållet: bilister som stannat tvärs över dubbelriktade cykelbanor ser man inte sällan endast nacken på: räknar inte med trafik fr ”fel håll” – som där inte är fel håll).
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Livsfarliga cyklister och trasig infrastruktur – vad är viktigast? http://t.co/IoMF2Xxaiq @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Livsfarliga cyklister och trasig infrastruktur – vad är viktigast? http://t.co/oGTs4S2hkd #cykla
RT @Cyklistbloggen: Livsfarliga cyklister och trasig infrastruktur – vad är viktigast? http://t.co/oGTs4S2hkd #cykla
Är det regelbrytandet som orsakar olyckorna? Enligt den forskning som finns är det brister i infrastrukturer och dåligt underhåll. Varför fokusera på den lilla klick (Åsenlöfs egna ord) som inte sköter sig? Jag misstänker att klickens beteende hänger ihop med just brister i infrastruktur och underhåll.
Har svårt att ta Åsenlöf på allvar. Speciellt efter att ha läst hans blogg. >_<
Han är inte ens utbildad trafikpolis, utan överflyttades ifrån organiserad brottslighet. Det syns väldigt ofta när han kommer med felaktiga påståenden, som polisledningen och åklagarkammaren i Göteborg sedan får dementera. Tyvärr så verkar inte Polismyndigheten Västra Götaland vilja erbjuda lämplig utbildning. Man får endast svaret att åklagarkammaren kommer att höra med polisledningen om vad som har gått fel, och polisledningen svarar att de ska samtala med den enskilda polisen.
Det luktar omplacering lång väg där cheferna anser att han nu gör minst skada inom polisen genom att övervaka cyklister – en tjänst jag gissar har lägst status i hela poliskåren.
I mina ögon gör han dock stor skada genom sina ständiga uttalanden där hans magkänsla upphöjs till statistik av media.
Jojo, organiserad brottslighet och rödljuskörande cyklister är väl på samma nivå…..
@Cyklistbloggen Håller med Cyklelpolisen. Ni är ju helt förblindade av er egen ofelbarhet.
RT @Cyklistbloggen: Livsfarliga cyklister och trasig infrastruktur – vad är viktigast? http://t.co/oGTs4S2hkd #cykla
Cyklistbloggen: Livsfarliga cyklister och trasig infrastruktur – vad är viktigast? http://t.co/IoMF2Xxaiq @Cyklistbloggen
@Cyklistbloggen Lite som att ingen ska få köra bilar bara för att de glider runt några missbrukare i stulen Opel typ…
RT @Cyklistbloggen: Livsfarliga cyklister och trasig infrastruktur – vad är viktigast? http://t.co/oGTs4S2hkd #cykla