Det smällde till rejält på bloggen igår – det var länge sedan ett inlägg fick så många läsare. Rödljuscykling verkar engagera, inte bara här, utan också i sociala medier: på Facebook, Twitter, Reddit.
De flesta verkade greppa budskapet, särskilt de som också var pendlingscyklister. Några tyckte att jag försökte ursäkta rödljuskörande och det var verkligen inte avsikten (det var lite därför jag också skrev att jag inte gör det i fetstil). Någon tyckte att inlägget var för långt (”en novell”) och sorry för all text, men det kan ju vara så med argument, att de tar lite plats.
Men för dem som inte riktigt orkade läsa allt och bara tittade på bilderna så är argumenten här i en, visserligen förenklad, kortversion i punktform:
TL;DR
- Det är dåligt av massor av skäl när trafikanter inte följer trafikreglerna
- Det är inget unikt för cyklister att inte följa trafikreglerna och de är heller inte värre än någon annan
- Cyklister är enda trafikgruppen där olycksstatistiken är negativ
- De olyckor som ökar är enligt samstämmiga forskare inte rödljuskörningsrelaterade. Det handlar i huvudsak om singelolyckor. En cyklist som kör mot rött och krockar med fotgängare eller bil eller annat räknas inte som singelolycka.
- Jag är trött på att trafiksäkerhetsarbetet för cyklister ständigt reduceras till att bara handla om rödljuskörande cyklister
Så.
Jag vill igen understryka att punktlistan ovan är förenklad för att hålla den kort. Annars blir det en novell till. Och det vore ju tråkigt. Det ska vara lätt med trafiksäkerhet.
Och för tydlighetens skull: Nej, jag tycker inte det är okej att cykla mot rött. Det är punkt ett på listan ovan.
Jag tycker också jag fick till det lite på Reddit, så jag skriver det också här:
Om man hade tillämpat samma strategi mot motortrafiken som man idag gör mot cyklister, så hade vi inte haft 2+1 vägar, mötesseparering, vajerräcken, byggt om farliga korsningar till cirkulationsplatser och allt annat som nollvisionen förde med sig.
Och då hade förmodligen olycksstatistiken för motortrafiken sätt betydligt sämre ut än idag.
Men nollvisionen är inte bara infrastrukturförändringar. Den innehåller också ökad användning av fartkameror, effektivare alkoholkontroller och sänkta hastighetsgränser.
På samma sätt måste ett säkerhetsarbete för cyklister omfatta både regelefterlevnad och omfattande satsningar på infrastruktur. Så sker inte idag.
Det är poängen och problemet som jag ser det.
Skaffade bil i våras efter att ha varit billös i närmare fem år. När jag satte mig bakom ratten igen så var jag egentligen en cyklist i en plåtburk på hjul. Några saker chockade mig. 1. Hur dåligt man ser i en bil när man kör i stadstrafik. 2. Att alla ser en och man slipper tänka vad andra ska göra i trafiken. 3. Men framförallt. Hur sinnesjukt många bilister som inte följer trafikreglerna och som man måste anpassa sig till. Speciellt gäller det hastighetsbegränsningarna. Jag tar numera kritik mot oss cyklister från bilister med en stor portion salt.
Jag tycker du skrev en bra artikel och var övertydlig med att du anser att det är bra att stanna för rött.
Rödljusfetischister kan väl bara tyda färger (Rött! Grönt!) och det där med läsförståelse och fritt tänkande är inget för dessa robotar 😉
Nästa gåg får du skriva artikeln i röd/gul/grönt så de fattar.
Som jag ser skylten i bilden ovan så är det vänster fil som är bussfil och pilen pekar var jag som inte kör buss i linjetrafik skall köra. Skyltar sitter på höger sida om den fil eller väg de gäller. Jag hade utan att tänka mer på det kört i höger fil med bilen om jag råkade hamna där.
hade du hamnat där hade du redan brutit mot lagen eftersom bussfilen börjar tidigare och du skulle redan ha passerat antingen ett trafikljus för endast buss eller svängt vänster där du inte fick.
Ok. Då hade jag säkert inte hamnat där till att börja med.
Varje korsning längs hela jädra Hornsgatan har tydliga bygginfoskyltar att man ska ta en annan väg eftersom slussenvägen är avstängd.
Tilläggsskyltar är alltid placerade under den översta skylten. Bussskylten säger ”här får bara bussar åka” och tilläggsskylten pil snett till höger säger ”bussar väljer höger fil” (bussar och bilister som väljer vänster fil hsmbar i mötande trafik).
Parkeringsskyltar kan ha tre-fyra tillägsskyltar eller hur?
Det tvivlar jag inte på. Jag har inte åkt ”hela jädra Hornsgatan”, jag kommenterade vad jag såg på bilden. Parkeringsskyltar kan mycket riktigt ha massa tilläggsskyltar men om de står till vänster om min fil gäller de inte mig och på bilden finns det bara en skylt till vänster. Sedan har jag förstått att det inte är så i verkligheten men jag har inte sagt något om hur det ser ut i verkligheten.
Så skyltar till vänster gäller inte dig? Perfekt, då kan du fortsätta att skita i alla förbjuden vänstersväng eller varför inte förbjuden u-sväng och bara svänga på!
Trafikljus på vänster sida gäller väl inte dig heller?
Du bör nog plugga på lite om trafikregler, skyltar och dess planering i helgen innan du sätter dig bakom en ratt igen.
Om jag måste välja så väljer jag hellre trafikegoister som vet vad de gör än vimsiga trafikanter som tolkar trafikregler på sitt eget sätt.
Kör du ofta förbi trafikljus som endast sitter på vänster sida? Skylten med u-sväng sitter på höger sida om du gör en u-sväng och om du inte gör det så är allt frid och fröjd.
Typ ofta efter att jag har svängt i en korsning. Det brukar sitta en signal till vänster för att korsande trafik, som stannar för långt fram ska kunna se vilken signal de passerar till höger.
U-sväng sitter mellan körbanorna eller på högersida. Eller ibland både och. Väghållaren bestämmer vilket alternativ de väljer att sätta upp.
Jag kuggade en fråga om just det på mitt teoriprov. Trafikljus på vänster sida gäller inte. Det är det till höger som gäller.
Richard, du bör inte klaga på andra när du inte kan reglerna själv.
Trafikljus på vänstersida gäller inte. De är extra signaler som endast är uppsatta för att synas bättre. Det är signalen på höger sida som gäller.
Vägmärkesförordningen samt Transportstyrelsen föreskrifter berättar vad som gäller.
Exempelvis så får ”förbjuden vänstersväng” skyltas mellan körbanorna, men inte på vänster sida vägen. Lika så med förbud mot U-sväng”.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr305.pdf
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Vagmarkesforordning-200790_sfs-2007-90/
Skylten ”Påbjuden körbana” är ingen tilläggsskylt. I situationen bussfil till vänster, övrig fil till höger (eller omvänt) brukar dock skyltningen vara enbart ”Påbjuden körbana” med tilläggsskylt ”Gäller ej buss i linjetrafik”.
Det står också ”BUSS” målat i filen, precis under den röda bilen på bilden, samt att trafikljusen är bussljus, det vill säga vita bokstäver och inte färger.
Missar man alla dessa ledtrådar kanske man ska fundera på hur säker man är som förare i trafiken…
Det är tur att men inte behöver köra efter bilder :-). Du har rätt i att jag inte såg texten under bilen hur trafikljusen längre fram ser jag inte direkt tydligt på bilden och inte heller andra skyltar. Allt tenderar ju att bli lite större i verkligheten.
Enligt Transportstyrelsens föreskrifter så får D10 placeras på vänster sida av körfältet, om det är tydligt vilket körfält det gäller.
Vad får du att det skulle vara ett alternativ ifrån? Rätt tolkning är förstås att man ska köra till höger om pilen som riktar sig till alla typer av fordon, inklusive bussar, och att det i det här fallet bara är bussar som får använda detta körfält.
Det finns fler skyltar utanför bild alltså.
Det är alltid välskyltat för motorfordonstrafikanter innan denna skylt så fanns det ca tre till innan som talade om att man inte kan passera vid korsningen Götgatan/Hornsgatan
jag lyckas inte rotera bilden så ni får titta med huvudet på snée 🙂
Stämmer inte alltid. D10 får placeras på vänster sida.
RT @Cyklistbloggen: Jösses. Rödljuskörande cyklister engagerar http://t.co/cs1ChpkGDc #cykla
Cyklistbloggen: Jösses. Rödljuskörande cyklister engagerar http://t.co/j5i6OLZtxX @Cyklistbloggen