På söndag är det val och cykelfrågorna är väl för första gången en hyggligt stor valfråga. Alla partier i Stockholm har uttalat sig som cykelpositiva, men exakt vad det innebär skiljer sig lite åt från parti till parti.
Men. Gå och rösta. Det här kan vara det viktigaste valet för cyklister på mycket länge.
Cyklistbloggen är partipolitiskt obunden så vi tänker inte berätta hur just vi vill att du ska rösta. Däremot vill vi uppmana dig att gå och rösta på det parti du tycker bäst tar tillvara dina intressen som cyklist.
För dig som bor i Stockholm har Naturskyddsföreningens cykelgrupp i Stockholm gjort en enkät bland politikerna. Den kan läsas här. De har också ställt den direkta frågan: ”Är ert parti beredda att öka utrymmet för cyklister genom att ta utrymme från bilisterna?”. Svaret på den kan läsas här (pdf-länk).
När det gäller just cykling är kommunvalsrösten extra viktig – det är där de flesta cykelbesluten fattas.
Tänk på det på söndag, se till att dina vänner också masar sig iväg och:
#röstaförcykel
Trevlig helg!
(och den politiker som vill göra en sista pitch är välkommen till kommentarsfältet nedan…)
39 svar på ”Gå och rösta!”
Kommentarer är stängda.
Hej!
Om cykelfrågan styr vilket parti man väljer (vilket jag hoppas det gör) så ska man stödja ett parti som inte bara talar vackert om cykling i interna partiprogram och rapporter utan som också prioriterar det vid det politiska förhandlingsbordet.
Centerpartiet drev fram cykelmiljarden, cykelplanen, cykeljouren och ett antal åtgärder för att prioritera cykling som t ex ökad städning och snöröjning. Vi ligger också bakom de nya cykelbanorna på Götgatan. Det gjorde vi för att vi är engagerade i cykling och ser cykling som en mycket viktig del i det Stockholm vi vill ha i framtiden.
Inför kommande mandatperiod vill vi prioritera cykling som trafikslag och tvinga trafikkontoret att göra detsamma, följa sina egna handböcker etc. Vi vill ha en ny cykelmiljard och:
– bygga bort behovet av cykelparkeringar, bl.a. med nya cykelgarage.
– ge trafikkontoret i uppdrag att vara mycket tuffa mot felparkerade bilar och lastbilar i cykelbanor.
– permanenta de nya cykelbanorna på Götgatan och göra avgränsningen tydligare gentemot gående.
– genomföra det vi gjort på Götgatan på fler gator i stan.
– förbättra kontrollen av entreprenörer som gör anläggningsarbeten i cykelbanor och driften av snöröjning och städning.
– bygga cykelbana på ex hela folkungagatan och klarabergsgatan.
– förbättra dialogen med cyklisterna.
Viktigast är att se till att alla som arbetar med trafikplanering förstår att cyklingen ska upp i hierarkin. Det är ett arbete som jag påbörjat men mycket finns kvar att göra.
Med centerpartiet blir cyklingen prioriterad i förhandlingsrummet. Vi har gjort mycket och vi vill göra mer!
Per Ankersjö (C)
Nu förstår vi inte. Vilka andra frågor än cykelfrågan skulle kunna styra hur man röstar? 😉
Exakt 🙂
Kruxet är bara att cykelmiljarden är en hånfullt liten satsning i jämförelse på vad som läggs för bilism, och det där snacket om att det sedan ska komma en ny förstår jag inte att du alls behöver poängtera. För alternativet vore väl att cykelsatsningarna avstannade helt (?).
Med tanke på hur stort Stockholm är, så är det ju nästan skrattretande att ni i alliansen under 8 års styre endast fått fram ny vettig cykelbana endast på 1 (!) väg, dessutom bara ett försök, alltså Götgatan.
Hej!
1) ja en miljard är lite jämfört med vägsatsningar i övrigt. Det är dock inihelsike mer än vad som någonsin tidigare satsats på cykling på kort tid i den här stan.
2) vi har inte alls bara byggt en cykelbana. Under förra året byggdes sammanlagt en mil ny cykelinfra.
3) poängen med en ny cykelmiljard är att hålla investeringstakten uppe och höja den. Och att skapa kontinuitet.
Per
En mil per år är ett oerhört lågt tempo i en stad av Stockholms storlek. ”Cykelmiljarden” är kanske mer i absoluta tal än tidigare, men det grundläggande problemet – att satsningarna är undermåliga i förhållande till behov och hur mycket man ger till bilismen – är oförändrat. Det verkar också orimligt med tanke på att cyklismen väl utgör åtminstone 10% av alla resor, och då borde man också få minst 10% av trafikbudgeten, men cykelmiljarden är en fyrtiofemtedel av förbifart Stockholm, ett enstaka bilprojekt.
Sen är problemet att ni i centern utgör stödtrupp åt Ulla Hamilton, så länge ni är allierad med moderaterna kommer det aldrig hända att man tar utrymme från bilar och ger det till cyklister, och är man inte villig att göra det så spelar det egentligen ingen roll hur mycket pengar man tillför.
Vi hoppas så mycket på den kontinuiteten, men den känns teoretisk än så länge, moderaternas polemik mot cyklister gör att det är svårt att veta om detta bara är ett avvikande värde eller inte, det går inte att extrapolera.
http://flowingdata.com/wp-content/uploads/2014/09/outlier.gif
Allianspartierna har blivit bättre på cykelfrågan, men de prioriterar fortfarande bilen och vägbyggen. Det är tydligt att miljöpartiet och vänsterpartiet är de enda som inte sätter bilarna främst och har bäst cykelpolitik. Så om man vill lägga en röst för en bättre cykelstad så rösta på nån av dem.
Miljöpartiet och Vänsterpartiet är mot Förbifarten, som skulle frigöra plats för cyklister och gående i innerstaden. Så vill du har mer plats för cykel skulle jag rekommendera dig att rösta på Alliansen i Stockholm. De rödgröna pratar dessutom om cykelinvesteringar, men levererade inte senast de styrde, vilket du ser av bilden nedan.
Är det ett vallöfte från er sida att om förbifarten byggs kommer filer som idag används för bilar istället användas till cykelbanor?
Nu är jag inte trafikexpert, men jag tror 9 av 10 väljare håller med om påståendet att ökad framkomlighet för cyklister åstadkommer man genom att bygga fler och bättre cykelbanor, inte genom att bygga motorvägar.
Statistiken visar att om man bygger ut bilvägar så anpassar sig bilåkandet och bilismen ökar i direkt relation till vägökningen. Så en förbifart frigör inte bilåkandet innerstan. Se http://www.wired.com/2014/06/wuwt-traffic-induced-demand/
Nu har M,MP och C kört en sista pitch. Var är @vsthlm @KDStadshuset @sthlmsliberal och @sthlmssossar? http://t.co/6mTy5dS6Zt #röstaförcykel
Även den positiva utvecklingen med kraftigt utökat antal lånecyklar bör fortsätta. Vi vill ha fler lånecyklar, i hela Stockholm.
Det som verkligen krävs för att förbättra för cyklister är att man tar av det ”heliga” utrymmet för bilar och ger till cyklister, tyvärr är moderaterna absoluta motståndare till att göra det så vill man rösta för bättre cykling bör man välja framförallt miljöpartiet eller något av de andra partierna inom vänstern.
Malmqvists inlägg är ett typexempel på moderaternas inställning till cykling: man motarbetar det mellan valen, men dagen före ett val är cykling plötsligt väldigt viktigt.
Vi har, som du ser av bilden nedan, satsat betydligt mycket mer på cykling än de rödgröna gjorde när de styrde Stockholm. Cykeln är viktig för att öka framkomligheten i Stockholm. Därför behöver cykeln få mer plats i Stockholm, vilket den också fått på senare år. Mycket återstår, men vi prioriterar cykeln mer än någon gjort tidigare.
Vi ska dessutom göra det enklare att cykla mellan olika kommuner. Jag cyklar själv genom tre kommuner varje dag och skyltning och sammankoppling av cykelvägar kan fortfarande bli bättre, vilket vi prioriterar.
Frågan är hur mycket mer pengar hjälper om man inte är villig att ta ifrån bilisternas utrymme?
Så länge ni inte kan göra detta, och jag noterar att du inte motsäger mig på den punkten, så är en röst på moderaterna helt bortkastat om man vill förbättra för cyklister.
Fast nu visar väl Götgatan/Skanstullsbron att man kan göra försök iaf.
Var har cyklister fått mer plats i Stockholm under senare år? Jag har personligen inte märkt det, men jag har inte alla fakta.
Sådana konkreta saker vore mycket mer intressant för mig än lösa påståenden om miljardsatsningar, som mycket väl kan röra ombyggnationer som följd av bilismen snarare än sådant som kommer mig till del.
Gjorde en bild över cykelinvesteringarna i Stockholms stad. Från Nya Moderaterna vill vi investera ytterligare en miljard i cykelinfrastruktur i Stockholm.
Jaha, så det var detta ni menade med plakaten vid cykelbanan vid Hornstull; ”Bye, bye Förbifarten”.
Stockholm växer så det knakar och behöver både cykel och Förbifart. Med Förbifarten så frigörs dessutom utrymme i innerstaden, vilket skapar mer plats för gående och cyklister. Win win.
Historien visar att fler och bredare motorvägar ger ökad bilism och längre köer. Ingen stad o världen har lyckats bygga bort trafikstockning med fler vägar
Ju mer bilvägar man bygger, desto mer bil körs det och desto större blir trängseln.
Dessutom kostar förbifarten 450 gånger mer än vad som årligen läggs på cykling i Stockholm, utan den hade det funnits enorma resurser att satsa på cykling.
Nu förstår jag inte. Förbifarten ökar mängden bilar, inte tvärtom.
När all tillgänglig forskning tyder på en sak och du tycker något annat, är det då tyckandet som ska avgöra?
Vad missförstår jag?
ytterligare en miljard!?? man har ju inte kommit upp i en miljard i de staplar som gäller för 2003-2014
Vi vill satsa en miljard på cykelinfrastruktur till 2018. Därefter vill vi lägga en till.
men det stämmer ju inte med bilden ovan? där är det 622 miljarder de närmaste 4 åren? eller du menar att ni ännu inte satsat de 418 som du hävdar att ni redan gjort av med 2011-2014.
och du menar alltså på fullt allvar att man ska rösta på er för att när den nuvarande ”miljarden” tar slut 2018, så tänker ni inte sätta ner satsningen till noll, utan lägga in en ny mlljard på X antal år med start 2019?
I vilket fall som helst är en miljard en patetiskt låg siffra, det är någon procent av vad som läggs på bilism. Trots att bilism historiskt prioriterats något oerhört, och står inte på något sätt i proportion till hur många som cyklar.
Gjorde en bild som visar investeringar i cykelinfra. @ModeratSthlm vill investera ytterligare 1 mdr @Cyklistbloggen http://t.co/ynzdmdIGYL
RT @Cyklistbloggen: Nå våra tusentals dagliga (japp!) läsare: http://t.co/6mTy5dS6Zt #val14 @perankersjo
@ullahamilton @aakvist @ninalund…
@Cyklistbloggen @perankersjo @aakvist @ninalundstrom http://t.co/r893bSLniH
Nå våra tusentals dagliga (japp!) läsare: http://t.co/6mTy5dS6Zt #val14 @perankersjo
@ullahamilton @aakvist @ninalundstrom
Säkerheten och framkomligheten för cyklisterna måste kraftigt förbättras. Jag och Fria Stockholmare vill på en rad olika sätt främja cyklism i hela Stockholms stad:
Utöka antalet lånecyklar (Stockholm City Bikes).
Inför ett 1- respektive 5-dagarskort för lånecyklarna – Ett försök att få fler att välja cykeln.
Erbjud ungdomar, studerande och pensionärer generösa priser för lånecyklarna.
Installera fler cykelställ.
Rensa bort cykelvraken – För en god stadsmiljö och bra framkomlighet.
Bygg cykelbanor värda namnet – Som hängiven (läs passionerad) cyklist vill jag färdas i min stad utan att sätta livet till för bilar eller andra cyklister. Cykelbanor ska därför ligga jämsides med och i samma nivå som trottoaren, inte hopklämda mellan trafikerad gata och parkerade bilar. Cykelbanorna ska givetvis vara breda och sammanhängande i hela Stockholms stad.
Och vill man ha en cykelvänlig allianspolitiker i Solna kan man välja valfri centerpartist.
https://www.youtube.com/watch?v=FSbP_D7ApeM
Lite mer om cykel från partierna här: http://www.direktpress.se/sodermalmsnytt/Nyheter/Det-kan-DU-vanta-dig-fran-dina-politiker/
(MP) gör en sista pitch, hur ser det ut för resten av cykelpolitikerna? http://t.co/6mTy5dS6Zt #cykla #08pol #val14
En sista pitch för en ny cykelpolitik i Solna. Eller en cykelpolitik överhuvudtaget.
Vi vill inte ha det så här: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/solna-kommunen-dar-cykelplaneringen-havererat.htm
Men snarare så här: http://www.mp.se/solna/cykling
Bernhard Huber (#2 på valsedeln)
Hej cykelpolitiker! Passa på och gör en sista pitch till Cyklistbloggens tusentals (jajemen) läsare: http://t.co/ZIZxetPIQv #cykla #08pol
Cyklistbloggen: Gå och rösta! http://t.co/92ZyAcdCf8 @Cyklistbloggen
@Cyklistbloggen Man ska väl cykla och rösta? 😉
Hittar man inget lämpligt… rösta på ”Vevpartiet”… 😛