Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Fler cyklister skadas än bilar… Ny undersökning från Trafikverket

Publicerad den 22 september, 201413 januari, 2022

När man talar om trollen, alltså undersökningar och någon form av fakta bakom vad som orsakar cyklistolyckor, förutom att det mest är cyklisternas eget fel alltså, så kommer det ännu en undersökning.
Denna från Trafikverket, som TV4 valde att rubricera så här:
Screen Shot 09-22-14 at 11.33 AM
Men vi förstår såklart vad de menar. Fler cyklister än bilister skadas i trafiken. Och det är ju inte bra. Att cyklister skadas alltså.
Det som har hänt är att Trafikverket har gjort en undersökning bland landets sextio största kommuner. Och det de kommit fram till är inga nyheter för er som läst VTI’s och MSB’s forskningsrapporter, men kanske för en och annan cykelpolis:

Åtta av tio olyckor där cyklister skadas allvarligt är singelolyckor. Som vanligaste orsak till just singelolyckor anges, i 44 procent av fallen, brister i drift och underhåll.

Man gjorde en enkät bland kommunerna och kom fram till att bara nio av de sextio skötte sina cykelvägar hyggligt. Enligt SvD tillhör Stockholm dem som bedömts ”ha mindre god kvalitet på drift och underhåll av cykelvägar”.
Så här säger Trafikverkets utredare Johan Lindberg till SvD.se:

– När det gäller säkerheten för cyklister tror jag att samhället är inne i en mognadsprocess där man ser att vi måste sköta om och lägga mer omsorg på cyklisterna och cykelvägnätet. Det är också kopplat till att kommuner och alla i samhället vill se ökad cykling, och för att möjliggöra det är det viktigt att den cyklingen blir säker, säger Johan Lindberg.

Dags att låta Nollvisionen omfatta även cyklisterna alltså. Nollvisionen var ju lite unik i världen i det att den erkände att trafikanter kan begå misstag och att infrastrukturen bör utformas med det i bakhuvudet.

Trafiksäkerhetsarbetet enligt Nollvisionen utgår från att allt ska göras för att förhindra att människor dödas eller skadas allvarligt. Samtidigt som åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste vägtransportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att trafikolyckor därför inte kan undvikas helt. Den perfekta människan finns inte.

Kanske dags även för att nästa ”Dödens väg” som utses är en cykelväg?
Jag har inte sett undersökningen än, den verkar inte lagts upp på Trafikverkets webb än, men när den dyker upp så kommer en länk här.
Läs mer hos SvD.se:”Cyklister allvarligt skadade av dåliga cykelvägar”
och Aftonbladet: ”Kommuner missköter cykelvägar”
Här är direktlänk till de två andra forskningsrapporterna som gjorts:
VTI: Statistik över cyklisters olyckor
MSB: Skadade cyklister – en studie av skadeutvecklingen över tid (pdf)

11 svar på ”Fler cyklister skadas än bilar… Ny undersökning från Trafikverket”

  1. Vassaste_Kniven skriver:
    22 september, 2014 kl. 7:56 e m

    RT @Cyklistbloggen: Fler cyklister skadas än bilar… Ny undersökning från Trafikverket http://t.co/JwxNEWDZfP #cykla

    Laddar in …
  2. Cykelpendlare skriver:
    22 september, 2014 kl. 7:54 e m

    RT @Cyklistbloggen: Fler cyklister skadas än bilar… Ny undersökning från Trafikverket http://t.co/JwxNEWDZfP #cykla

    Laddar in …
  3. Håkan skriver:
    22 september, 2014 kl. 5:13 e m

    På min väg till jobbet i Göteborg är Trafikverket ansvarig för en bit gång/cykelbana. Detta är den sämsta biten när det gäller sopning, snöröjning, potthål och buskage.

    Laddar in …
  4. Eorlingur skriver:
    22 september, 2014 kl. 2:47 e m

    @Cyklistbloggen än bilister antar jag du menar 😉

    Laddar in …
  5. Nils skriver:
    22 september, 2014 kl. 1:56 e m

    Sticker in den lilla kommentaren att Trafikverket självt är ansvarigt för väldigt mycket cykelbana i landet. Hur stor andel vore intressant att få veta, kanske någon annan känner till det?

    Laddar in …
  6. olavtorvund skriver:
    22 september, 2014 kl. 1:15 e m

    @Cyklistbloggen Det er vel folk i disse bilene? Lite interessant med skade på bilene

    Laddar in …
  7. olavtorvund skriver:
    22 september, 2014 kl. 1:14 e m

    RT @Cyklistbloggen: Fler cyklister skadas än bilar… Ny undersökning från Trafikverket http://t.co/JwxNEWDZfP #cykla

    Laddar in …
  8. JBackeman skriver:
    22 september, 2014 kl. 12:38 e m

    RT @Cyklistbloggen: Fler cyklister skadas än bilar… Ny undersökning från Trafikverket http://t.co/JwxNEWDZfP #cykla

    Laddar in …
  9. jwolfers skriver:
    22 september, 2014 kl. 12:34 e m

    RT @Cyklistbloggen: Fler cyklister skadas än bilar… Ny undersökning från Trafikverket http://t.co/JwxNEWDZfP #cykla

    Laddar in …
  10. krenaud skriver:
    22 september, 2014 kl. 12:34 e m

    RT @Cyklistbloggen: Fler cyklister skadas än bilar… Ny undersökning från Trafikverket http://t.co/JwxNEWDZfP #cykla

    Laddar in …
  11. cykelbloggar skriver:
    22 september, 2014 kl. 12:31 e m

    Cyklistbloggen: Fler cyklister skadas än bilar… Ny undersökning från Trafikverket http://t.co/DQu0eZjtXj @Cyklistbloggen

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d