To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Lindhagengatan är ju ett skräckexempel. Inte nog med att den är skumpig, vilket beror på att den är för smal för maskiner- så smal att det inte går att passera. Dessutom har dom gjort cykel parkeringar mellan cykelbanan och bilvägen som är kortare än en cykel, vilket gör att bakändarna på dom parkerade cyklarna sticker ut i den redan smala cykelbanan. I inte en gång sen cykelbanan anlades har det varit möjligt att använda den hela vägen pga vägarbeten. Till sist Åsa har dom satt upp cykelrödljus på det som mest liknar utfartsvägar, men på det ställe där bilvägen korsar cykelbanan snett bakifrån vid Strandbergs gatan där finns det inget rödljus. Mellan bildfilerna finns en 2 meter bred gräsbelagd mittsträng för att bilisterna ska få lite trevligare närmiljö – bah!
Såvitt jag förstått det är problemet att cykelbanorna är för smala för asfaltläggningsmaskiner och fullvuxna vältar. Därför måste cykelbanor handjagas med manuell vibrator och asfaltutläggning. Det är oerhört svårt att få beläggningen jämn då. Det hela löses enkelt genom att bygga bredare cykelbanor! (Som alldeles nyligen på Gärdet, utmed Lindarängsvägen. Cyklister släpptes på i måndags och det är en fullkomlig njutning att cykla där. Brett, jämnt och nyasfalterat.)
Få se om jag har förstått det rätt nu, i och med att jag inte har någon utbildning i vägbyggnad:
Vissa broar har problem med fuktspärren mellan bron och beläggningen vilket gör att fukt kryper ner under beläggningen och orsakar tjälskott. Jag antar att samma fenomen kan uppträda på cykelbanor och GC-banor med dålig underbyggnad. Men det är obegripligt att något sådant skulle tillåtas ske på en nybyggd cykelbana, som på exemplets Lindhagensgatan.
De flesta cykelbanor är väldigt gropiga, speciellt på broar. Ett annat problem är städningen, fortfarande är det grushögar lite överallt sedan regnet för några veckor sedan. Bilvägarna sopar de minst en gång i veckan, jag vet många cykelbanor som inte blivit sopade sen förra året (nej de blev inte sopade efter snön, men inte heller grusade under vintern heller)
Grymt! och kul att ni hann före mig! Jag har nämligen gått i tankarna på något betydligt mer avancerat men också omständigt. Min tanke var att köra sträckan till jobbet, den ena gången på cykelbanan och den andra på bilvägen. Bland annat färdas jag längs strandvägen som ser väldigt jämn ut, men i själva verket är motsatsen. Det hela skulle filmas med flera kameror samtidigt som man mäter vibrationer och stötar med ett instrument som presenterar resultat i en graf. Vad en sådan nu heter, eller om de ens finns(klart att de finns eller hur?!) vet jag inte. Men det skulle var ett grymt journalistiskt underlag. Bra video, bra bidrag i debatten.
Klart de finns! Du kanske tänker på en seismometer? There’s an app for that! Har själv kört med en som heter iseismometer på iphone. Tror inte den kan spela in dock. Men det finns gott om såna appar!
Klart det heter seismometer, tänkte att det bara användes vid jordskorpans rörelser. Ska testa appen, men jag är ute efter något mera proffsigt – ska se vad brorsan kan leta fram på KTH. Tack för tipset!
Varför är det cyklar utmärkta lite varstans i körbanan, eller såg jag fel?
Jag såg det med, misstänker dock att det är klotter och inte en vägmarkering dock. Alternativt så kan det var M26 som har använts vid något vägarbete (lämplig färdväg för cyklande eller förare av moped klass II), men att man sedan inte orkat fräsa bort markeringen.
jag tror att det är cykelboxar vid olika korsningar
Cyklarna i vägbanan är från tidigare bygge då man ledde ut cyklisterna där. För övrigt ett vägbygge där man lyckades leda om både gående och cyklister 🙂
Detta stämmer definitivt i Linköping. Vissa nya cykelbanor håller hög klass men det finns många och stora luckor i nätet av cykelbanor. Ofta är cykelbanorna kraftigt lappade och lagade. Dessutom finns ofta hinder i form av brunnslock, kanter, avrinningsrännor från hus och ett och annat hål. Särskilt märkbart om man försöker frakta matkassar med cykeln.
Jag tror en lättanvänd standard med olika kvalitetsklasser för cykelbanor, där en dimension är banans jämnheten, skulle göra stor nytta. Vi skulle få ett sätt att mäta och olika kommuners cykelbanor kan enklare jämföras.
PÅ en del ställen får jag känslan av att man bara rullat ut asfalt på terrängen utan markarbeten under. De sjunker och börjar luta hit och dit. Sedan är andra som sagt jättebra.
Jag vill minnas att det här har varit uppe förut och förklaringen till att nybyggda och smala cykelbanor är ojämna är de maskiner som kan lägga jämn asfalt är för breda.
Jag misstänker också att det saknas maskiner för att göra såpass smala cykelbanor. Lösningen är enkel – gör bredare cykelbanor 🙂
På köpet får man en cykelbana som är mycket lättare att vinterunderhålla!
Gillar när någon filmat det jag tänker på http://t.co/PGFJiFNvvH
Det beror nog på markarbetet. Visserligen så händer det att nya bilvägar även blir berg- och dalbanor utav tjälen, men det händer oftare på GCM-vägar.
Fast jag skulle säga att det skiftar på olika väghållare. Har cyklat en del där Göteborgs stad beställer bygget, de cykelbanorna har många inbyggda farthinder, framförallt förbi Sahlgrenska huvudsjukhuset.
Och sedan där Trafikverket Region Mitt är väghållare, där är det tvärtom, cykelbanorna är jämnare än länsvägarna.
@Cyklistbloggen Satt faktiskt i går på väg hem från jobbet på cykel och tänkte på hur ojämna dom är!!! Mycket skarva/lappat! @ronnebykommun
RT @Cyklistbloggen: Varför är cykelbanorna så ojämna? http://t.co/ARPoZzvO3p #cykla #08pol
Liljeholmsbron är full av småbulor sedan ytbeläggningen gjordes om för några år sedan. Det var en ”asfaltsfilt” som värmdes på plats. Småbulorna kom redan året efter.
Strömbron södergående. Samma småbulor som på Liljeholmsbron. Jag har felanmält flera gånger, men har gett upp. Felanmälan skickades vidare till ”entreprenören” enligt svaret jag fick.
”Cykelbanan” längs med Svartlösavägen i Älvsjö måste vara en av de ojämnaste i länet. Felanmält utan svar.
Tvärbanespåren i sänkan vid Liljeholmen. Alla cykeldäcktillverkares dröm! Det måste vara Stockholms punkteringsplats nummer ett. Felanmält och här skulle gummipackningar läggas kring spåren i år. Jag tvivlar, jag tror det blir ”försenat”.
Jag är väldigt besviken på hur den typen av felanmälningar hanteras av Stockholms och omgivande kommuner. För en cyklist är felen så uppenbara, men vi är bara låtsastrafikanter.
Ja fy. Det är ju trist om bara memiler med nerver av stål ska våga cykla. Jag inser — intellektuellt — att risken att jag skulle skaka omkull nerför Liljeholmsbron eller att jag skulle fastna och välta i Tvärbanespåren är rätt liten. Men harig tantcyklist som jag är är det ändå svårt att hålla känslan borta, och då blir jag ängslig och vinglig och trafikfarlig ändå.
En del av de vägar jag frekventerar är i t.o.m. sämre skick än en del cykelbanor och en del nylagda cykelbanor (t.ex. förbi Vällingby på Grimstasidan) är riktigt bra. Å andra sidan är mycket dåligt och när man leds förbi byggen och vägarbeten (som det inte verkar gå att undkomma) vill man helst byta ut landsvägscykeln mot heldämpad mtb (grovt djävla stenkross). Och även nya fina cykelbanor burkar överraska med random hål, usla lagningar, och kantsten där man inte vill ha den.
Och under av alla under, den riktigt usla grusväg som skall föreställa cykelled och som mest bestod av tjälskott (fler hål än en ICA-butik full av schweizerost) fixade man – efter fyra fem år …
Vi är ju tredjeklassens skattebetalare. Våra pengar är inte lika mycket värda som Bilismens heliga gud, mammon.
Samma fenomen är vanligt även i Göteborg med omnejd…
Detta trots principer som följande:
Cykelbanorna skall ha minst lika hög standard som de parallella bilgatorna vad avser beläggningar m m. Annars väljer cyklisterna att cykla i gatunätet. Ojämnheter i vägbanan är mycket obehagligt för cyklisterna.
http://www.tpu.tkgbg.se/Parm_1/D1.htm
test
Test
RT @Cyklistbloggen: Varför är cykelbanorna så ojämna? http://t.co/ARPoZzvO3p #cykla #08pol
@Cyklistbloggen Extremt dåliga undertarbeten(tål ej tunga fordon), mycket lappningar, skarvar och annat gör cykelbanor till tvättbar.
Off topic – hur nära måste en gångtrafikant vara mitten på ett övergångsställe innan en bil stannar och släpper förbi en?
Filmen hade varit ännu bättre om cyklisten hade stannat och släppt förbi gångtrafikanten.
Jag håller med, jag hade stannat i den situationen. Samtidigt är cyklister betydligt mindre trafikanter, dvs tar mindre plats, än bilister – fotgängaren på filmen behövde öht inte ens sakta in på stegen för att komma över.
Men personligen hade jag stannat – jag gillar tydlighet och trygghet och tror det känns säkrare för fotgängaren om man saktar in och stannar.
Det är ett bevakat övergångsställe och fotgängaren har rött.
Sorry Jonas för min kommentar.
@Cyklistbloggen det är extremt stor skillnad på många ställen. SöderMälarstrand mellan Slussen och Münchenbryggeriet är ett bra exempel
Cyklistbloggen: Varför är cykelbanorna så ojämna? http://t.co/LGzIkd2uXj @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Varför är cykelbanorna så ojämna? http://t.co/ARPoZzvO3p #cykla #08pol
RT @Cyklistbloggen: Varför är cykelbanorna så ojämna? http://t.co/ARPoZzvO3p #cykla #08pol
@Cyklistbloggen Den värsta är nog cykelbanan på Djurgården från bron.
RT @Cyklistbloggen: Varför är cykelbanorna så ojämna? http://t.co/ARPoZzvO3p #cykla #08pol
RT @Cyklistbloggen: Varför är cykelbanorna så ojämna? http://t.co/ARPoZzvO3p #cykla #08pol
Bra exempel är bland annat
Tågbron från söder till årsta
Nya cykelbanan längst med 73an (Nynäsvägen) från arenan och söder ut
Tunnelbanans bro vid tallkrogsvägen över Nynäsvägen
Det är väl väldigt mycket billigare att lägga dålig asfalt och göra dåligt arbete inför?
Vid Tele2Arena så drar man dessutom farligt hårda vattenslangar över cykelbanan. Det var på en sådan slang som jag gjorde min första stora vurpa när jag pendlade på 90-talet.
Visst kan även bilvägarna vara rätt så risiga. Dock så asfalteras de ju om ibland, potthål lagas osv. Hur ofta asfalteras en cykelbana om pga kass beläggning?
Jag har inte uppfattningen att nya bilvägar, där asfalten är helt ny, är vågig och gubbig.
Jag håller med. Det verkar vara förbehållet cykelbanor.
Dessutom är alla bilar fjädrade till skillnad mot de flesta cyklar som inte har några dämpare alls…
@Cyklistbloggen Det största hindret för att lastcyklar med fler än två hjul ska slå igenom skulle jag säga. #lastcykel #cykla
Intressant jämförelse bilväg/cykelbana. RT @Cyklistbloggen: Varför är cykelbanorna så ojämna? http://t.co/HJahbk7wTM #cykla #08pol
@Cyklistbloggen Försöker kommentera, men ingen inloggning, Disqus, FB osv funkar. Sorry, men jag skiter i att lägga onödig tid trasigt
RT @Cyklistbloggen: Varför är cykelbanorna så ojämna? http://t.co/ARPoZzvO3p #cykla #08pol
@Cyklistbloggen Årstabron i Stockholm är löjligt bubblig, djupa fogar på var brofäste också. Såg avstudsad cykelkorg som olyckat någon i år.
RT @Cyklistbloggen: Varför är cykelbanorna så ojämna? http://t.co/ARPoZzvO3p #cykla #08pol