Jag hör regelbundet, ofta, folk säga att cyklister cyklar på trottoarerna hela tiden. Något som är förbjudet.
Trots det ser jag som rör mig dagligen som cyklist och senaste året mest som fotgängare, nästan aldrig någon över tolv år cykla på trottoaren. Faktiskt. Jag ser cyklister som kör mot rött. Jag ser cyklister som inte lämnar företräde vid övergångsställen. Jag ser cyklister som kör mot enkelriktat.
Men i princip nästan aldrig på trottoarerna.
Varför säger då folk att cyklisterna cyklar på trottoarerna? Här är ett skäl, ett rätt stort tror jag:
Det här är en bild från när jag cyklade idag:
Men… men… du är ju på trottoaren. Nope. Det kändes som att jag var på trottoaren. Det ser ut som en rätt smal trottoar. Men det är det inte. Ett par hundra meter tidigare leddes jag över en korsning, från en välutmärkt cykelbana, upp på trottoaren, av en ensam skylt:
Ser ni den? Den sitter där bakom björken. Förutom den finns det inget överhuvudtaget som avslöjar att den här trottoaren inte är en trottoar utan en ”gång- och cykelbana”, GC-bana. Jag lovar att i princip ingen fotgängare ser den och det inte bara för att det står ett träd i vägen. Som fotgängare letar man inte efter skyltar som gäller andra trafikanter och ingen fotgängare kollar efter en ”trottoarskylt”.
Det här var första gången jag cyklade där. Nästa gång kommer jag skippa cykelbanan och köra på vägen istället. Vilket kommer göra bilisterna arga istället. Fest.
Stockholm är fullt av den här typen av vägar. Många har dessutom anslutande övergångsställen utan nya skyltar för att informera fotgängare om att det kan komma cyklar.
Så skapar man konflikter.
81 svar på ”Trottoarcykling”
Kommentarer är stängda.
Runt omkring där jag bor på Gärdet cyklas det relativt ofta på trottoarerna, mer än i city, upplever jag det som. Jag tror det kan bero på att många gator är kullerstensbelagda på Gärdet och en del cyklister då tyvärr väljer trottoaren istället för att slippa guppigt underlag. Särskilt obehagligt blir det i nerförsbackar där portar ligger i direkt anslutning till trottoaren.
Och gatsten är också särskilt obehagligt i nerförsbackar där det går undan och ofta är det slirigt att bromsa på också 🙂 annars går många istället på cykelbanorna om det är gatsten på gåytorna. Gatsten är helt enkelt inte något vidare.
Om du sett så få trottoarcyklister så har du väl gått och tittat upp i skyn, eller ner i mobilen.
Där jag går inne i Stockholm cyklas det vilt på trottoarerna och på torg/parkytor. Hamngatans trottoarer är ett vanligt cykelstråk. (Och då menar jag inte den trottoarliknande cykelbanan vid Berzelii park.)
Ett annat ställe är torgytan vid Sergelrondellen utanför Kulturhuset, där mängder av cyklister genar upp till Brunkebergstorg. Kungsträdgården cyklas det också flitigt i. Både snabb cykling och långsam promenadcykling bland flanörer och lekande barn.
Sedan har man ju satt upp hyrcykelstället mitt på Norrmalmstorg. Hur många leder cykeln från och till det över torget? Tre av hundra kanske? Samma felplacering får ett nytt hyrcykelställ vid Slussen. minst 30 m från närmaste ställe där det är tillåtet att cykla!
Tror faktiskt inte många cyklister vet att den runda gula skylten med röd ram och utan symbol betyder att även cykling är förbjuden!
Kungsträdgården eller Norrmalmstorg är inga trottoarer. Blanda inte ihop äpplen med päron.
Nu tar du bara upp ställen där man får cykla….
Hamngatan har en del cykelbana på trottoaren, de är minimala så du kanske har missat dom? Jag tror till och med att de i teorin är dubbelriktade. Men mängden cyklar på trottoaren har jag svårt att bedöma eftersom jag alltid cyklar här, och det är när man går som man ser trottoarcyklister mest.
Sergelrondellen till Brunkebergstorg är en väg, som rekommenderas av a href=”http://cykla.stockholm.se/Tiny.aspx?c=mwdz2lu”>cykelplaneraren. Det är en torgyta, vilket gör den utmärkt att cykla på.
Kungsträdgården så ska man naturligtvis hålla en lagom hastighet man måste ju anpassa sig, jag menar hur skulle det se ut om en bil körde 50km/h på e.g. Odengatan det skulle vara direkt farligt.
Norrmalmstorg får man skäkert cykla på som på alla andra torg,
Vissa torg får man cykla på, ja. Till och med köra bil på. Men det finns inget som antyder att det skulle vara tillåtet varken på Norrmalmstorg eller ”kulturtorget” mellan Sergelrondellen till Brunkebergstorg! I kanten närmast Hamngatan är det en cykelbana på Norrmalmstorg. Det finns dessutom körbanor med olika status på torgets övriga sidor. Övriga delen av själva torgytan är ingen körbana varken för bilar eller cyklar.
När det gäller Kungsträdgården så är fordonstrafik, dit cykeltrafik räknas, förbjuden med undantag för transporter till alléernas kiosker kl 05 – 11 alla dagar. (Skylten kan ses på Google street view)
Varför är det så många som tror att det är tillåtet att cykla på Norrmalmstorg och genom Kungsträdgården? Vad grundar de det på?
Vad som är cykelbana och vad som är gångyta utmed Hamngatan är inga problem för mig att se! Men tydligen för många cyklister! Om inte annat så kan man ju se på beläggningen! Cementsten på gångytorna, asfalt på ytor för cyklar och bilar!
Först och främst tycker jag det är viktigt att på peka att alla som rör sig för fort på torg och i parker gör fel, det innefattar motionärer som springer för fort och inte visar hänsyn, cyklister som av eufori kör för fort, och parkförvaltningen. Jag har låg tolerans för sådant, men det är ju så att folk måste komma fram i stan, så jag väljer att försöka lugna ner mig själv istället för att uppröra mig.
Tror att du har missat grejen med torg, men du har rätt om Birgitta Nilssons Allé. vilket väl är sorgligt den och Jussis är superfina att cykla långsamt på och det finns gott om utrymme.
Det är inte roligt när en cykel passerar någon dm vid sidan om en när man flanerar. Men även om de snabba cyklisterna tar risker så är de ofta alerta. Flanörcyklisterna rullar långsamt, men har inte fokus på vad som händer framför dem. Jag tycker båda typerna är lika klandervärda och borde bötfällas frekvent! Vistelsen i parken blir inte den avkopplande och vederkvickande upplevelsen som den borde vara!
Vänj dig, om du utsätter dig för det lite oftare så känns det nog bättre. Notera att jag säger inte att man gör rätt i att cykla på e.g. Birgitta Nilssons Allé mellan kioskerna, men att faran är obefintlig.
Götgatan är ett bra ställe att öva upp sig på, jag går där med barnen det är en upplevelse. 🙂
Jag utsätts för närgångna cyklister nästan dagligen. Har varit näst intill att bli påcyklad flera gånger.
I Götgatsbacken är man beredd på cyklisterna och de känns mindre obehagliga än de som cyklar i Kungsan eller över ”kulturtorget” vid Sergelrondellen. Även om en och annan cyklar fortare än de borde i Götgatsbacken.
Men vid övergångsställena längre ner på Götgatan skulle jag vilja ha en käpp att sticka fram framför mig när cyklisterna swichar förbi precis framför mig när jag går mot grön gubbe.
Det är uppenbart så att du har en alldeles för hård tolkning av lagar och förordningar.
Två citat som gör det svårt att diskutera: ”nästan bli påkörd”, och ”[vill] ha en käpp att sticka fram framför mig när cyklisterna”
Hur kan det ha blivit så att man drömmer om att slå till en cyklist, inte bra för själen att samla på sig sådan ilska. Jag har aldrig någonsin sett någon springa efter en bil och slå till föraren, men jag har sett två cyklister oprovocerat bli påhoppade.
”Nästan på körd” blir jag dagligen, men jag håller säkert avstånd så som flesta bilister gör, så det är lugnt. Betänk att om en cykel stannar 10 cm från dig så är det lugnt och ingen fara eller hinder för dig.
Jag väljer att inte tala om rödljuskörning det har behandlats förr, och är absolut inte någon anledning till mordförsök i trafiken vilket en käpp i hjulet är.
”Om en cykel stannar 10 cm från dig så är det lugnt”
Om jag bär på något ömtåligt—ägg, farfars antika väggur, eller något annat—är 10 cm djävligt inte lugnt. Bristande förmåga att föreställa sig hur andra uppfattar en situation? Jag tycker det är OK, alltså ska alla andra också tycka det?
Hård tolkning? Om X är uttryckligen förbjudet så får man ändå X om man har goda avsikter, tycker sig vara en hederlig människa, och anser sig vara bättre än de flesta på att X?
”nästan bli påkörd” betyder i minst två fall att jag lyckats hoppa undan i sista sekund. I andra fall att det var rena turen att jag inte råkade flytta en fot eller röra en arm i fel ögonblick.
Jag har två gånger råkat ut för att faktiskt cykla på folk som tvärvänder ut över vägen (på övergångsställen), in i mig (jag cyklade). Den ena gick mot röd gubbe. Jag cyklade som tur är inte särskilt fort nån av gångerna så det gick bra med alla inblandade. Tredje gången jag cyklat på nån gick hen mitt i körbanan ned mot Medborgarplatsen. Hen vände också 90 grader, rakt in i mig, utan förvarning. Fotgängare är läskiga.
Just sayin (= det finns idioter bland alla trafikanter).
Nja, fordon (som cykel och bil) får bara framföras på körbanan, inte på andra ytor (trottoar, torg, park, terräng) om det inte är uttryckligt markerat att det är tillåtet (GC-bana, separat cykelbana, gågata/gångfartsområde, cykelväg, MTB-slinga etc.).
Nej, det stämmer inte. Terrängkörningslagen omfattar endast motorfordon, så du får rida, gå, cykla etc på alla ytor som inte har förbudsskylt..
Undantaget gångbana, motorväg etc där förbudet redan står i lag.
Hur är det med motionsspår? På en del ställen hävdar informationstavlan att cykling på samtliga motionsspår i området är förbjudet.
Motionsspår räknas som terräng, dvs, motorfordon är per automatik förbjudna där, medan cyklar och ridning är tillåtna – om det inte fattats ett särskilt beslut att förbjuda dem – vilket nog är fallet om det står så på infotavlan.
Till terräng i lagens mening räknas även parkmark, gräsmattor, stigar, vandringsleder
etc.
Ja, jäklar. Torg räknas ju som terräng (varken väg eller tomt/kvartersmark), så rimligen också park.
Nästa fråga blir givetvis var gränsen går mellan en trottoar och ett torg. Trottoaren är ju inte definierad i lag utan är en trottoar så länge som den ser ut som en trottoar alltid har gjort. (Det är därför ”område får förklaras som gångfartsområde endast om det är utformat så att det framgår att gående nyttjar hela ytan”, dvs. att traditionella trottoarer saknas. I detaljplanen är gångfartsområdet heller inte någon gata utan kallas gångfartsområde eftersom det inte får se ut som en traditionell gata. Tänk så mycket juridik som bara definieras av gamla traditioner!)
Och man blir ju inte mycket klokare på definitionen av terräng;
”Ett område som inte är väg”
Eller definitionen av väg;
1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon,
2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och
3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2
”torg, park”
Om du har något belägg för detta, mottages det gärna. Vad jag har lärt mig så krävs det ett specifikt förbud mot cykling på torg, och i park. Detta kanske är lokalt för Stockholm dock.
Det är korrekt att det krävs ett särskilt beslut för att förbjuda cykling i terräng. Till terräng räknas bl.a. parker, gräsmattor, stigar etc.
Torg är väl en tolkningsfråga – och jag vädjar till er alla att cykla så hänsynsfullt att det förblir en tolkningsfråga – annars kommer det att bli förbjudet. Frihet under ansvar!
Jag cyklar genom Kungsträdgården ibland för att det ger en vacker variation. Om det inte finns en specifik skylt som förbjuder cykling så är det ok att cykla överallt (undantaget motorväg då som inte heller behöver ha förbjudet att att gå / rida etc.)
Varför tro DU att parker ska vara cykelfria? Vad grundar du det på?
Det finns skyltar som förbjuder all fordonstrafik. (med vissa undantag på morgontimmarna) vid Kungsträdgården. Cyklar är fordon, och det skall du som cyklist veta!
Den nämnda skylten är rund och gul med röd kant, utan svarta symboler. (Skylt C2 på sidan http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Forbudsmarken/ )
Finns det en svart bil och en svart motorcykel på skylten, samt ett rött diagonalt streck över skylten, då får man cykla. Skylt C3.
Kommunen hänvisar cykelvägsplanering till Trafiken.nu som fått senaste datan om cykelbanor. Den uppger underfarten under Kulturhuset till Brunkebergstorg som cykelbana
Kungsträdgården har förbjuden infart för fordon (inkl cykel) på två vägar från norra sidan, dvs de två infarter som finns avsedda för transporter till och från fastigheterna. Men det är tillåtet att cykla in i Kungsträdgården från södra sidan (från Strömbron alltså) och via Lantmäteribacken.
Kommunen hänvisar cykelvägsplanering till Trafiken.nu som fått senaste datan om cykelbanor. Den uppger underfarten under Kulturhuset till Brunkebergstorg som cykelbana
Trafiken.nu är dit kommunen hänvisar numera och det är de som är uppdaterade.
De har med underfarten under Kulturhuset som cykelväg:
Måste vara ett fel i databasen! För den cykelbanan försvann för länge sedan. Antagligen för att man har diverse arrangemang på platsen som blockerar cykelvägen.
Jag tror mig också minnas att det var en cykelbana där förr, det betyder bara att gående nu slipper väjningsplikt, vilket är bra! Önskar att det kunde vara mer utmärkt så man slapp förvirringar.
Knappast tillåtet att cykla där. Då skulle det vara skyltat. Och åtminstone skyltat var någonstans utmed Kulturhusets fasad åt båda hållen där cykling inte längre tillåts. För det är inte tillåtet att cykla på Hamngatans trottoar ner mot Gallerian, och det är inte tillåtet att cykla på Drottninggatan i de trakterna. (Drottninggatan är skyltad med skylten ”förbud mot trafik med fordon” vid alla öppningar mot trafikerade platser, men inte från gången framför kulturhuset.)
Nå, det måste ju inte vara cykelbana för att man ska få cykla.
Absolut inte på gator och vägar. Men på trottoarer och trottoarliknande miljöer kan det aldrig vara tillåtet att cykla om det inte finns skyltar eller andra markeringar som visar på att det är tillåtet. Egentligen räcker det nog med kommunalt beslut för just den aktuella platsen, men sådana beslut skall kommuniceras med skyltar el. dyl.
Något annat vore inte rättssäkert och skulle ge gångtrafikanter en falsk trygghet! Det senare är ett mycket viktigt påpekande!
Då är ju frågan om det där räknas som en trottoar. När jag kollar i kartregister, i Trafiken.nu och på Google Maps så kallas sträckan ”Beridarbansgatan”. Den är spärrad, fysiskt, för motortrafik, men i övrigt oskyltad.
Du menar att den ser ut som alla andra cykelbanor i staden – oskyltad och ett hinder var 118:e meter? Det är väl snarare en mycket tydlig indikation på att det faktiskt ÄR en cykelbana… ?
Fordon får inte färdas (längs med) trottoarer men de får korsa trottoarer. Ett exempel är bilar från Kocksgatan som ska ut på Götgatan som sker genom att köra upp på trottoaren och åka över den (och förhoppningsvis svänga höger då vänstersväng är förbjuden med skylt).
Vid cykling från Brunkebergstorg ner mot Serglers torg så är det därför en intressant tolkningsfråga hurvida man korsar en (ovanligt bred) trottoar eller om man cyklar längs med en trottoar.
Cykelbanan är borttagen men utan förbudsskylt mot cykling tolkar jag att det är OK att cykla här om man visar hänsyn till gångtrafikanter som äger större tillträde till trottoaren.
Det samma gäller Norrmalmstorg. Så länge det inte finns generella cykelförbud på alla torg eller specifika cykelförbud genom skyltning kommer jag fortsätta att snedda Norrmalstorg om jag så behagar det – fortfarande med hänsynsfull fart så klart.
När det gäller Kungsträdgården finns det många ”ingångar” via cykel som är oskyltade. Du förutsätter att alla cyklister kommer från Norrlandsgatan.
Ytterligare en kommentar. Cykelplaneraren är tydligen väldigt föråldrad. Det har gått cykelbana genom hålet i Kulturhuset, men det är längesedan. (Försvann nog för så där tio år sedan, eller nått.) Kollar man cykelvägen i Hamngatan så är det ingen sådan utritad mellan Kungsträdgårdsgatan och Nybroplan heller. Och den har funnits åtminstone sedan spårvägsspåren lades på plats.
Bor du ens i Stockholm? Hamngatan längs med Berzelli Park är en cykelbana med tillägsskylten förbjudet att gå.
Hamngatan åt motsatt håll har först cykelfält och sedan blir det cykelbana på bred trottoaren med målad linje. Vid norrmalmstorg blir det cykelfält igen som blir rödmålad och gör en otäck vänstersvnång över bilfil precis som på Vasagatan. Jag cyklar här varje dag. så jag vet.
Jag använder verkligheten och inte någon Cykelplanerare. Född i Stockholm och hittar överallt utan någon karta. Cyklar jag fel (händer i nya villaområden i yttre förorter) är det bara kul att se nya områden (även om jag anser att skyltning borde bli bättre så klart så cyklingen ökar).
Jag vet hur det ser ut utmed hela Hamngatan. Är där flera dagar i veckan. Men du missuppfattade mig. Jag ville bara bekräfta att cykelplaneraren inte var up to date. Den tycks inte känna till cykelbanan utmed Berzelii park. Ser oftast människor gå där när jag själv går genom parken, som man skall. Hänvisningen genom parken är dåligt utformad. Speciellt vid Nybroplan.
Det är inte cyklisterna på det röda cykelfältet som korsar bilarnas körfält, utan tvärt om. D.v.s. det är bilarna som korsar cykelfältet och därför bara får göra det när det kan ske utan fara för cyklisterna. Det är likadant på Vasagatan. (Men jag skulle förstås vara mycket försiktig som cyklist på dessa platser i alla fall.)
Här blev man tutad på varje dag nästan, och sagd att cyklar ska cykla på trottoar.
Nu är bilden ganska missvisande då det finns cykelbana, men för något år sedan så var det smal gångbana, fickparkering och två körfält i färdriktningen. Nu är gamla parkeringen cykelbana och ett körfält blev parkering.
https://www.google.se/maps/@57.685431,11.924847,3a,86.8y,314.73h,68.98t/data=!3m4!1e1!3m2!1srGfCzNodTGf9T3bMW25q2w!2e0
Misstänker att många som kör bil aldrig har fått reda att på att man inte får cykla på trottoar, det ingår ju inte cykel regler i utbildningarna för personbil. Sedan förstår nog inte alla att det är tillåtet att köra om i vänster körfält, även om det finns spårvagnsspår.
Göteborg är lite allmänt sådant, väljer man körbanan, så händer det att man blir tutad på, men det gör ju inte så mycket. Det är endast att visa att omkörning är möjligt i vänster fil, eller i motsatt körbana. Problemet är att en del brukar tränga sig mot en på cykel eller åka in framför tvärstanna, så att man måste välja på att cykla ut i vänsterfil eller av vägen för att undvika kollision.
I Göteborg så blir det då att man hänvisas till trottoaren, då bilförarna inte vill ha cyklar vid vägarna där.
@Cyklistbloggen värre exempel i danderyd, https://t.co/c0dhP2UNMF
Jag säger bara cykelbanan, eller vad det nu är, runt Kolingsborg. Det sitter en upplysningsskylt som hänvisar gående till andra sidan och vägbanans utformning precis i början antyder att det är cykelbanan fortsätter där. Men det är allt. Det är alltså inte enc GC-bana, men alla gående antar att det är en vanlig trottoar. Det är ingen som ser hänvisningen.
Så har vi klassikern Raul Wallenbergs torg där den enda indikeringen av cykelbanan är två små bronssymboler i varje ände.
Men jag ser folk hoppa upp på trottoaren för att cykla förbi hinder, ganska ofta faktiskt och de kan göra det ganska fort om jag ska vara ärlig. Det är populärt att hoppa upp på trottoaren och köra förbi busshållplatsen på utsidan i rusningen där Skeppsbron börjar efter Slussen t.ex. Däremot inte någon som väljer att förflytta sig längs en trottoar någon längre sträcka, men jag tycker att det är dumt nog.
Det är nog färre cyklister som kör på cykelbanan vid Raul Wallenbergs torg än som sneddar rakt över torget. Väldigt farligt när de dyker upp bakom de utställda fotografierna på torget.
När det gäller den osynliga cykelbanan bredvid trottoaren utmed Berzelii park så var gatstenarna slipade så att cykelbanan var lite jämnare från början. Men sedan var ytan uppgrävd vid något tillfälle och då blandades och vreds stenarna så nu ser man ingen skillnad!
”Det är ”nog” färre cyklister som kör på cykelbanan vid Raul Wallenbergs torg än som sneddar över torget”
Hahaha! Som du hittar på! Du gör en kyckling av en fjäder! Ställ dig vid torget på vilket klockslag som helst och räkna.
Och det är tillåtet att snedda över torget. Fotona har varit bortplockade under sommaren. Frågan är om de kommer tillbaks.
Personligen avskydde jag dem eftersom det plötsligt kunde kliva ut fotgängare mellan dem ut på cykelbanan.
Kan knappast vara tillåtet att snedda över torget!
Och för tillfället finns där foton uppställda. Handlar om romer. Sett dem senast i dag!
Var hittar du förbud för att cykla på torg?
Helst skulle det vara staket eller räcke mellan torget och cykelbanan hela vägen utom just vid övergångsställena och där cykelbanan i Arsenalsgatans förlängning kommer fram till Nybroplan. Då skulle inte så många gå i cykelbanan och ovana gångtrafikanter skulle ana att de är fel ute i hörnet bakom toaletten där de nu (med dödsförakt) går ut på den trottoarliknande cykelbanan skyltad med gångtrafik förbjuden.
Man skulle då kunna göra cykelbanan bredare så att de två stora trädet stod mellan cykelbanans båda körfält, och inte som i dag, tar en stor del av cykelbanan.
Det är det största problemet är att cykelbanan är helt omöjlig att hitta i den parken.
Om man tittar på de cyklister som kommer in på torget från Strandvägen (från öster) så är det en majoritet som svänger vänster långt före den (nästan osynliga) cykelbanan nära gångbanan vid Berzelii park. Och i princip ingen kör ända fram till den innan de svänger vänster, utan genar de sista metrarna.
Det är tur att de långa bänkarna och konstverket (som föreställer likkistor och aska) finns. Annars skulle det drälla av cyklister över precis hela torget. Cyklister som far fram som Jehu. (Jehu var en israelisk kung på 800-talet f.kr.)
Statistik är inte din starka sida va? Även om en majoritet av cyklister genar de sista metrarna så är det inte en majoritet av cyklisterna som kommer från Strandvägen. De flesta cyklar rakt fram – från Bukowskis på den osynliga cykelbanan för fortsatt färd mot Dramaten. Alltså är det nog inte så att de flesta genar över torget.
Dessutom – det är svårt att svänga en cykel i 90 grader så jag har full förståelse att alla genar ett par meter – och detta kallar du att SNEDDAR ÖVER TORGET? Du har inget sinne för proportioner.
Det finns även ett väldigt knepigt ställe vid St. Eriksplan där de lett cykelbanan snett över trottoarhörnet utanför ICAt. Det är tydligt märkt i gatan, men det både känns och ser ut som att man cyklar på trottoaren. Kan tänka mig att alla gående som ser en där tänker ”jäkla trottoarcyklare”.
Just det hörnet har varit uppe i en Youtubefilm med exempel på alla hemska cyklister som bryter mot lagen (då var det cykla mot rött tror jag, men man svänger ju av vägen före rödljuset, så det var dubbelfel där).
Väldigt märkligt utformat där, cykelbanan går åt två håll samtidigt men ser från vardera hållet ut att bara gå åt det ena (en cykelsymbol åt varsitt håll i varsin ände). Så alla nya lär bli sura på att folk cyklar åt fel håll om de möter nån…
I Norra Hammarbyhamnen uppstår ett omvänt fenomen. Där finns massivt med fotgängare på cykelbanan. Anledningen är att designen har gått före användbarheten. Man har lagt gatsten på gångbanan och någon slags marksten på cykelbanan. Inget är särskilt bekvämt men cykelbanan föredras och har omvandlats till kombinerad cykel-/gångbana av fotgängarna… 🙂 Men som viss politiker har uppmuntrat oss till tar de flesta cyklisterna hänsyn till fotgängarna där…
I Göteborg finns det trottoarcyklare. Precis som Mats säger nedan cyklar en del på trottoaren vid enkelriktade motriktade cykelbanor. De börjar ofta i själva cykelbanan, men när de möter cyklar åt rätt håll börjar de cykla på trottoaren istället.
Men jag har gjort räkningar på Göteborgs centrala gata Avenyn. Tre procent av alla cyklister är trottoarcyklare där. Trafiken på gatan är väldigt tam – perfekt för laglig cykling, men några föredrar att störa gående istället. Låter tre procent lite? Det ta ändå skruv! Se min trafikräkning på http://trafikistan.se/trottoarcyklare/ .
Jag cyklade på trottoaren (långsamt) senast jag var på Avenyn samt på några andra ställen i Göteborg. Anledningen var de många spårvagnsspåren. Det är komplext nog att cykla i stadstrafik i en obekant stad utan att behöva ha olycksriskable fåror som fordonet kan fastna i på stora delar av den officiella färdbanan. Om bilvägarna hade återkommande bildäcksbreda fåror i vägbanan, och om bilen löpte stor risk att rulla över om den hamnade i en sån fåra, så skulle nog många bilister ogilla att åka på vägen med de där potentiellt dödliga fårorna.
Äh, du har helt enkelt fel däck på cykeln 😉
Med såna här däck riskerar man aldrig att fastna i spåren
http://www.cyclelicio.us/uploaded_images/fatbike-evingson-rohloff-797327.jpg
Jag missade det en gång. Jag kollade för mycket på om det kom trafik på den korsande vägen (väjningsplikt), och missade att jag skulle passera en spårväxel, cyklar bör göra två tvära 90 graders svängar innan man intar korsningen. Fick ned framhjulet i växeln, och det tog tvärstopp, och jag flyger över cykeln och ut i korsningen. Turligt nog inga bilar, eller framförallt inte spårvagnar på ingång.
Både jag och cykeln klarade sig bra, förutom att min cykelkorg blev skrot.
Gällande spårvägarna så är det värst i de äldre delarna av city där det är smala gator med spårvagnsspåren i gatuplan. Lite längre utåt så korsar man spåren istället för att köra längs med, och det är mycket säkrare.
Det finns en sträcka i Visby där i princip alla cyklar på trottoaren. Förutom denna sträcka har jag inte sett någon cykel på trottoaren på väldigt länge. Mer om det här http://cyklavarjedag.blogspot.se/2012/12/ogenomtankt-gangbana.html
Med tanke på hur dålig Visbys och Gotlands cykelinfra är så är det väl bara fel skyltat just där. Överlag så är det en stor andel cykelvägar i Visby som går på trottoaren, på precis samma sätt som beskriv ovan. Så om gör som trafikplanerarna säger åt en så blir man indoktrinerad till trottoar cykling i Visby.
Ett svårt ställe är cykelbanan nedanför Hornsgatspuckeln. Ser ut som en trottoar, men är blott och bart en cykelbana. Gångtrafikanterna hänvisas till andra sidan vägen, eller att gå uppe på puckeln. Det är dock tydligt utmärkt – det är bara ett knepigt ställe. Man kan heller inte ta mer av bilvägen för då kommer inte bussar och lastbilar fram.
Hamngatan utanför Berzeeli Park har tydliga förbjudet att gå här skyltar, ändå möter jag varannan gång personer på den smaka cykeltrottoaren.
Jag cyklar varje dag och under de närmsta tre åren bakåt har jag bara sett 5 trottoarcyklare – däremot ser jag rödljuscyklister eller jag lämnar inte företräde till gångtrafikanter flera gånger varje dag.
Stämmer med min iakttagelse – även 20 år bakåt i tiden. Jag ser helt enkelt inte all denna trottoarcykling som hela tiden tillskrivs cyklisterna.
Förvisso cyklar jag själv emellanåt på trottoaren – men endast i gångfart. Jag tar ju upp mindre trottoarplats PÅ cykeln än om jag leder den. Är det alltså jag som är syndaren?
De flesta jag möter på trottoaren som försöker (!) cykla hänsynsfullt i gångfart har mycket begränsad kontroll över sin framfart i den farten och tar i praktiken pga av vinglande mer plats och har svårare att stanna än om de lett cykeln. (Och om du leder cykeln har du mindre problem med att klicka ur pedalerna …) Avgjort bättre att då leda cykeln.
Lägsta växeln, stadig som en trehjuling och som alltid urklickad i stadstrafik. Dessutom möts jag av idel leende fotgängare, så jag vill gärna tro att det inte är jag som är den där trottoarcyklaren som hela Stockholm gnäller på. 🙂
RT @Cyklistbloggen: Trottoarcykling http://t.co/iAXQ5wU4fg #cykla
Just där vid Globen cyklar jag ofta. Jäkla trist ställe. Bilisterna kör dessutom ofta ganska fort så inge kul att cykla i bilbanan heller…
RT @Cyklistbloggen: Trottoarcykling http://t.co/iAXQ5wU4fg #cykla
Trottoarcykling http://t.co/dpm05Rlf46 #fb
Beror möjligen en aning på var man går och cyklar. Tag trakten kring Spånga torg, trottoaren vid en viss pizzeria och pub. Garanterat inte cykelbana och kanske en meter bred (fotgängare + matkasse, typ: inte sälen försöker man cykla genom matkassar …). Cyklister en masse. Eller trottoaren på Stockholmssidan av bron över järnvägen. Tydligt utmärkt cykelfil bredvid. Alltså cyklar man på trottoaren (och mot körriktningen i cykelfilen!) Ett par kvarter bort, om man cyklar mot körriktningen – vilket de flesta gör – och svänger vänster över den heldragna linjen som skiljer cykelbana fr gångbana hamnar man på en trottoar endast för fotgängare: många cyklister tar den trottoaren (från andra hållet cyklar många av någon mystisk anledning på vänster sida av vägen, den sidan där alla parkerar …). Osv. Osv.
Nej jag påstår inte att det inte förekommer alls. Just Spånga Torgväg, som jag förmodar att du menar, är lite intressant eftersom det är enda delen av en lång cykelväg från Sörgårdsvägen, som saknar cykelväg (se bifogad bild. Rött=cykelväg). Och dessutom är enkelriktad. Och dessutom breddad på ett sånt sätt att jag nog hade misstänkt att det var cykelbana och att jag bara missat skylten. Särskilt som cykelbanan en bit innan inte är skyltad (men har cykelöverfart och är utmärkt som cykelväg på cykelkartorna)
På de enkelriktade gatorna i city tycker jag det är ganska vanligt när vissa vill cykla mot körriktningen. Trotoaren känns väl då säkrare än vägbanan. Kolla exempelvis på Tegnergatan när folk vill gena ned till Sveavägen från Birger Jarlsgatan.
Nix, inte Spånga Torgväg utan den dubbelriktade hårnålen (din karta är lite missvisande), mer specifikt den smala trottoaren utanför Caledonian Inn. Det förekommer förvisso en massa trottoarcyklande längs Spånga torgväg också, i hög fart, och slalom mellan fotgängare, stolpar och reklamskyltar (en del kommer i hög fart nedför viadukten, svänger höger men inte ut på vägen utan fortsätter vilt plingande på trottoaren och förväntar sig att folk skall flytta på sig). Den andra populära trottoarcyklarsträckan är runt hårnålen (vid Filadelfia) och upp över Spångaviadukten där det finns tydligt utmärkt cykelfil bredvid, och den tredje är längs med Stormbyvägen (trottoar på ena sidan, parkering på andra, förutom att taxi, skåpbilar, och lastbilar ofta föredrar att ställa sig på trottoaren i st f på parkeringsplatserna/asfaltplanerna).
Längs med Spånga Torgväg (fr Sörgårdsvägshållet är det cykelbana far till vägen in till parkeringen (på andra sidan är det en hög kant, plattbeläggning och väldigt smalt pga av trappor till fastigheten en bit bort), tanken torde vara att man skall fortsätta Sörgårdsvägen (det är en av dessa idiotiska cykelbanor som byter sida i tid och otid: är enklare att hålla samma fart som ”den riktiga trafiken” och hålla sig på Sörgårdsvägen).
På Spånga torg var det tidigare skyltat som gångbana (och endast gångbana), vilket inte hindrade just någon cyklist; nu efter ombyggnaden sitter det i alla fall inga skyltar …
Ett fjärde ställe i trakten med trottoarcykling är logkalgatan Dagsverksvägen med trottoar (inte sällan inskränkt av vilt växande häckar) endast på ena sidan och med mindre biltrafik än gc-vägarna kring Rinkeby: där har jag till och med blivit påcyklad ett par gånger.
Inledningen av inlägget har en klar råttan-i-pizzan klang: trottoarcykiing en urban myt som används för att förtala cyklistkollektivet; fotgängare som klagar på trottoarcykling vet inte vad de talar om, har fel och skall hålla tyst (och inte gå på cykelbanan).
Den allmänna synen på cyklister är dessa:
– de cyklar för fort
– de cyklar på trottoarer
– de cyklar mot rött
– de cyklar mot enkelriktat
– de visar ingen hänsyn
För fort? När jag cyklar som fortast kommer jag upp i 25 km/h. För bilar är detta krypkörning av en hänsynsfull bilist.
På trottoarer? Cyklister vet skillnaden mellan trottoar, cykelbana, GC, cykelfält, gata och riksväg. Gångtrafikanter som aldrig cyklar annat än på landet ner till sjön med barnen vet bara skillnaden mellan trottoar (där de går) och allt annat (där bilar är). GC tror de är gångbanor och de kliver ut i cykelbana för att infra är otydlig eller för att de bara är fokuserade på bilar som är normen i deras värld.
Mot rött? Ja, händer hela tiden.
Mot enkelriktat? Ja, det händer.
Ingen hänsyn? Ja, det händer.
Jag ser oftare bilar som är parkerade på trottoarer än jag ser trottoarcyklister. Ändå hörs det aldrig att bilister parkerar på trottoarer i media eller vid fikasnacket. Däremot tycks trottoarcykling vara ett stort problem!
Ja, det är en urban myt från ickecyklister. Ser du en rom som snattar tänker du kanske ”jag visste väl att zigenare är tjuvar” eftersom den negativa normbilden är så konstruerad. Ser du en blond tjej tänker du knappast ”jag visste väl att blondiner är tjuvar”. Jag tror därför att om en ickecyklist ser en trottoarcyklist så tänker de ”jag visste väl att de cyklar på trottoarer” fast det mycket väl kan vara en otydlig cykelbana eller GC.
Hur rätt du än må ha – Tyvärr läser fotgängarna inte detta inlägg, så vill vi få en ändring så handlar det om att få pressen att uppmärksamma att många sträckor som ser ut som trottoarer, faktiskt är cykelbanor.
Det händer på Skanstullsbron också. cyklister insistera att cykla på gångbanor trotts det breda cykelbana bredvid. trist . fotgängare räknas inte som människor i sverige.
Du har postat förr, men du svarar aldrig. Alltså antar jag att du inte vill bli av med din bitterhet mot dina medtrafikanter? Vi diskuterar här och för många handlar om att ta utrymme från bilar för att göra staden mer levande, eller kanske pendlingen snabbare (tyvärr).
RT @Cyklistbloggen: Trottoarcykling http://t.co/iAXQ5wU4fg #cykla
”Stockholm är fullt av den här typen av vägar. Så skapar man konflikter.” RT @Cyklistbloggen: Trottoarcykling http://t.co/VQrFMfu0GR #cykla
Cyklistbloggen: Trottoarcykling http://t.co/u8Rn98Yt8W @Cyklistbloggen