De första Stockholmshagarna har börjat dyka upp i stan. De står redan på Götgatan inom ramen för Pilotplats Cykel-försöket, men nu är de också på plats som ersättare för bilparkeringar. Så här ser det ut:
Bilden är tagen i Hammarby Sjöstad och ett år efter det Cyklistbloggen skrev om avsaknaden av riktiga ställ i ”Miljöstadsdelen”, så står de alltså där . På bilden är det två ställ, så nya att borrdammet knappt lagt sig.
Totalt har två parkeringsfickor fått ge plats åt ”Stockholmshagarna”, vilket ger totalt tjugo parkeringsplatser placerade i kvarteret vid Mårtensdal.
Nu hoppas vi bara på att även centrum, där det brukar stå fullt med cyklar utanför Konsum, och Henriksdal också får några ställ.
Räknar man fordon så är de ju extremt yteffektiva.
Några fler som sett Stockholms Hagar på stan?
Tipstack till Jimmy Odenholm/Facebook
@DP_Stockholm Ny cykelparkering ”Stockholmshage” lär bli tjuvens favorit – 2 skruvar och den fastlåsta cykeln är lös http://t.co/4EaZk7rkXo
Man kan ju undra varför man sätter två bredvid varandra… hade inte det varit smartare att sätta dessa i intervall? Antar att budgeten är begränsad och då är det ju bättre att ha tio cykelparkeringar här och tio till några meter bort, inte 20 här och inga några meter bort…
Det är tjockt med cyklar parkerade runt träden just här, så jag förstår hur de har tänkt. Och jag utgår från att det kommer motsvarande ner mot ”centrum” och i andra änden av sjöstan. Men jag är kanske naiv.
Vi får hoppas 🙂
EPIC FAIL.
Som vanligt utvecklar man egna lösningar istället för att använda beprövade.
Dessa cykelställ är tjuvens dröm.
När jag såg dessa först på Götgatan noterade jag att de byglarna som man ska låsa fast cyklarna i är fastskruvade med helt vanliga skruvar både i asfalten och i själva konstruktionen.
En tjuv behöver lossa 2 (max 4) skruvar för att få ut en cykel helt utan att behöva klippa några lås. Om man har bara låst ramen i bygeln kan tjuven helt enkelt ta cykeln och cykla iväg på den, för att sedan såga av låset i lugn och ro någon annanstans.
För att kontrollera min tes drog jag med en helt vanlig skruvdragare ut på Götgatan där dessa har installerats.
De övre skruvarna* (mellan byglarna och huvudkonstruktionen) satt hårt, och gick inte att få ut med min konsumentskruvdragare. De nedre skruvarna* (i asfalten) var dock inga problem. På mindre än 10 sekunder kunde man få ut skruvarna och dra/böja bygeln uppåt för att börja ta ut cykeln.
För en tjuv är nog det optimala scenariot att skruva ut de övre skruvarna eftersom bygeln är svagast där den sitter i asfalten (se bilderna), men har man inte tillgång till en stark skruvdragare så sitter skruvarna löst i asfalten.
I teorin kan man till och med få ut en cykel och sätta tillbaka bygeln som om inget hade hänt!
Personligen ville jag inte sabba bygeln så jag drog inte i den tillräckligt mycket för att lätt få ut en cykel, men den kändes tillräckligt klen för att kunna dras/böjas till den önskade nivån. Även med en lätt böjning kunde man skapa runt 20cm mellanrum mellan bygeln och asfalten och på så sätt få ut en cykel genom att lägga den ner på marken, och cykeln är låst med vajerlås eller kätting så kan man bara trä dessa genom mellanrummet.
* Så ser det alltså ut:
* Övre skruvar: http://i.imgur.com/qCeNV1T.jpg
* Nedre skruvar: http://i.imgur.com/RqNmSXb.jpg
Och stegen:
1. Lossa skruvar på under 10 sek: http://i.imgur.com/PTbAesp.jpg
2. Dra i bygeln till den har böjts tillräckligt: http://i.imgur.com/IwkDs0Z.jpg / https://www.youtube.com/watch?v=PGq3Ykrt418
3. Ta cykel.
Total tid? Max 1 minut.
Bilder/Video licens: CC0
Bra genomgång som visar återigen hur cyklismen får sämre kvalité än bilismen.
Repslagargatan är ett annat tydligt exempel på billig cykelpolitik. Visst, det är bra att det är lagligt att cykla mot trafik men det hade varit bättre om de rödmålat från Scandic Malmen till Scandic Slussen. Eftersom en del bilister tutar eller siktar in sig medvetet mot cyklister på Repslagargatan borde en rödmålning ske så fort som möjligt. De flesta cyklar fortfarande Götgatan (för att de inte känner till den nya vägen eller för att det är läskigt med bilister som ska ”uppfostra” oss. Götgatsbackens norra del är kaotisk. Folk går i gatan och cyklister får åka slalom. Bredda cykelbanan så den blir dubbelriktad och måla den röd ända till hotellet i Slussen.
Visst, det är bra att det blir fler cykelplatser men det hade varit ännu bättre med SÄKRA cykelplatser.
Richard, jag är faktiskt en stark supporter av Repslagargatans lösning. Visst är det tragiskt och läskigt med bilister som vill uppfostra cyklister, men en del av problemet är snarare att detta är det enda stället med denna lösning, och att skyltningen är lite för kryptisk. Om staden skulle göra ett gäng fler enkelriktade mindre gator till dubbelriktade för cykel (som man faktiskt lovade i budgeten för 2014), så skulle bilister bli mer vana och problemet upphöra. Lösningen med endast skyltning utan målning används flitigt i många andra länder och det fungerar.
Jag är inte emot att man målar lite cyklar och pilar i gatan för att göra det tydligare, men om jag får välja mellan 25 gator med målning eller 50 gator med bara skyltning så tror jag vi vinner mer på det senare.
Tjärhovsgatan har en vitmålad linje sedan många år – varför kan inte Repslagargatan få det? Det kostar väldigt lite. (och gärna på snutten vid St Paulsgatan på samma gång).
Antingen har vi en generell regel (cyklister får alltid cykla mot enkelriktat) vilket kan vara svårt då en del enkelriktade gator är för smala) eller så måste fler enkelriktade gator likt Repslagargatan ge cyklister rätt att cykla mot trafiken.
Men… oavsett hur många enkelriktade gator som öppnas upp så måste det målas på gatorna. Det kommer alltid att finnas vansinniga bilister som vill läxa upp cyklister. Dessutom är det bra att signalera genom gatumålningar att här kan det komma cyklister mot dig som kör.
Det här är lathet och flathet från de ansvariga. Visst, superbra att vi får cykla norrut på Repslagargatan men nu har det snart gått ett år och fortfarande ingen färg på gatan.
Jag röstar så klart för 25 gator med målning.
Jösses. Det här blir ett nytt inlägg. CC-BY creddar dig.
Cool tack, det är viktigt att det sprids så folk inte vågar lita på bågarna för mycket, och att staden tar sitt ansvar och fixar problemet.
Jag gjorde faktiskt bilderna CC0 (public domain http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/), men tacksam för cred oavsett 🙂
Oh, såg inte det. Ändrar.
Och mitt i city på Målargatan precis vid Kungsgatan. Fast där är det MCar parkerade i två av de tre ”fållorna”.
Skulle vara bra om den även var öppen inåt trottoaren så man kan gå till och från sin cykel därifrån.
Fixa den sista bildtexten, den halverar antalet cykelplatser! 🙂
Jag vet inte om de heter ”Stockholmshagar”, men det finns ett par på S:t Eriksgatan nära bron av den mer stiliserade sorten, den som har cykelformade gavlar.
Kanske vi ska kalla dem utanför Friskis & Svettis för Malmöhagar (tror de var först i landet med dessa).
Dessa heter Car Bike Port
http://www.smekab.se/produkter_detail.lasso?id=220
Så var det de såg ut, ja! Be mig inte att vittna i några incidenter där cykelfållor misstänks för oegentligheter än på ett tag…
Cyklistbloggen: Nya cykelparkeringsplatser på plats http://t.co/TVH0ZpNFtA @Cyklistbloggen
Gött
@Cyklistbloggen och inte en cykel i dem. Gått förbi flera gånger. Helt tomma! Pengarna i sjön!!