Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Framkomliga vägar inget för cyklister

Publicerad den 17 augusti, 201414 januari, 2022

För snart ett år sedan uttalade sig Trafikverket om hur de gör det svårare att cykla när de bygger om vägar till 2+1 vägar (läs mer, Trafikverket: Vi är inte emot att bygga cykelvägar) När SVT frågade dem så svarade de att:

Så lite grand är det beroende av vilka som ropar först och högst?
– Ja, delvis naturligtvis, men även att man kan påvisa att här finns det faktiskt ett reellt behov.

Men vad händer när det finns ett behov? Inte så mycket, vilket är något innevånarna i Grängesberg och Silverhöjden i Dalarna fått lära sig. DT.se skriver:
Screen Shot 08-17-14 at 01.32 PM


De boende i Grängesberg är upprörda. Den tunga trafiken gör vägen omöjlig att cykla på.

– Om man vill cykla mellan orterna så är det omöjligt, lastbilarna snuddar vid oss, säger Helén Gabrielsson.
– Vi är många som reagerar på trafiken, och nu har det kommit upp ett staket vid vägkanten som gör det livsfarligt att försöka cykla, säger Helén Gabrielsson.

Här verkar det alltså finnas ett reellt behov, ett hyggligt högljutt sådant. Vad säger då Trafikverket?

– Det har beslutats om att prioritera andra vägar, det finns inte resurser att bygga om på alla ställen som det finns behov vid, säger Thomas Pihl.

Kan man alltså påvisa att det finns ett reellt behov, så spelar det… inte så stor roll.
Samtidigt i Skåne längs väg 9 vill Brösarps Byagille också ha cykelväg. Skånskan.se skriver:
Screen Shot 08-17-14 at 01.33 PM

Trots att det är farligt är det många som väljer att cykla där.
– Många ger sig ut här med livet som insats. Vägen består av skarpa tvära kurvor, ingen väggren och det är dålig sikt. Och det är mycket tung trafik som kör, säger Sven Hultman.

För er som inte är hemma i Skåne så är alltså Brösarps Backar inte bara ett populärt utflyktsmål. Det är också:

en del i av ett av södra Sveriges största naturreservat, Verkeåns naturreservat på 2 566 hektar.

Alltså framkomligast till med bil såklart.
Faktum är att Trafikverket sedan 2009 utreder möjlig cykelled i området. Men:
Screen Shot 08-17-14 at 01.51 PM
Och inget inlägg om Trafikverket och prioritering av vad som får kosta pengar är komplett utan en bild från presentationen av Norra Länken:
Screen Shot 08-12-14 at 10.26 PM

15 svar på ”Framkomliga vägar inget för cyklister”

  1. zeraien skriver:
    18 augusti, 2014 kl. 2:15 f m

    ”Framkomliga vägar inget för cyklister” http://t.co/hyD0CVhegG

    Laddar in …
  2. kennethm skriver:
    17 augusti, 2014 kl. 9:48 e m

    På vajervägar utan vettiga alternativ skulle kanske någon företagsam bonde kunna ordna konvojkörning för långfärdscyklister, alltså med traktor + rejält gruslastat släp som följefordon. Varför inte i kombination med bread&breakfast och t o m lunchcatering efter vägen 🙂 Ett perfekt sätt att locka turister och stimulera den lokala ekonomin! Och, dessutom lär det inte dröja länge innan det anläggs parallella cykelvägar för att få bort alla megaköer efter vägen…

    Laddar in …
  3. knight22 skriver:
    17 augusti, 2014 kl. 4:20 e m

    Att inte politiker & co ser den stora ironin i att man anlägger stora naturreservat som endast kan nås med bil.

    Laddar in …
  4. eriksandblom skriver:
    17 augusti, 2014 kl. 4:00 e m

    Vajervägar är Trafikverkets försök att kombinera tung och snabb trafik med hög säkerhet. Ekvationen skulle bli enklare om en del av den tunga och snabba trafiken fördes över till järnväg, sjöfart och flyg. Det är mer realistiskt än man kanske tror, för de flesta bor och verkar nära järnvägen och längs kusten. http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=852753

    Laddar in …
  5. Richard skriver:
    17 augusti, 2014 kl. 3:44 e m

    Trafiksveket sviker som vanligt en trafikgrupp och går i brygga för att tillfredsställa en annan trafikgrupp.
    Byt namn till Motorverket eller börja fördela pengarna på ett mer rättvist sätt. Kan man ta bil till ett ställe ska man även kunna ta cykeln till samma ställe – på ett SÄKERT sätt.
    Exakt hur svårt kan det vara att fördela pengarna på detta sätt?

    Laddar in …
  6. Cykelpendlare skriver:
    17 augusti, 2014 kl. 2:56 e m

    Det saknas pengar RT @Cyklistbloggen Framkomliga vägar inget för cyklister: http://t.co/D9UXT8Jk2L Ping @Ygeman

    Laddar in …
  7. Greijus skriver:
    17 augusti, 2014 kl. 2:44 e m

    @Cyklistbloggen Bra. Koncist och konkret exempel på diskrepansen mellan politikers ord och faktisk handling. Fortsätt så.

    Laddar in …
  8. Cykelpendlare skriver:
    17 augusti, 2014 kl. 2:42 e m

    Det saknas pengar RT @Cyklistbloggen Framkomliga vägar inget för cyklister: http://t.co/R3y2hdbEW5 Ping @elmsatersvard

    Laddar in …
  9. Cykelpendlare skriver:
    17 augusti, 2014 kl. 2:37 e m

    RT @Cyklistbloggen: Framkomliga vägar inget för cyklister: http://t.co/fUlVkUeLeQ #cykla

    Laddar in …
  10. ekstromenator skriver:
    17 augusti, 2014 kl. 2:31 e m

    RT @Cyklistbloggen: Framkomliga vägar inget för cyklister: http://t.co/fUlVkUeLeQ #cykla

    Laddar in …
  11. morten_lode skriver:
    17 augusti, 2014 kl. 2:27 e m

    RT @Cyklistbloggen: Framkomliga vägar inget för cyklister: http://t.co/fUlVkUeLeQ #cykla

    Laddar in …
  12. superpernilla skriver:
    17 augusti, 2014 kl. 2:27 e m

    RT @Cyklistbloggen: Framkomliga vägar inget för cyklister: http://t.co/fUlVkUeLeQ #cykla

    Laddar in …
  13. cykelbloggar skriver:
    17 augusti, 2014 kl. 2:14 e m

    Cyklistbloggen: Framkomliga vägar inget för cyklister http://t.co/oG4VZJ42eY @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  14. jwolfers skriver:
    17 augusti, 2014 kl. 2:03 e m

    RT @Cyklistbloggen: Framkomliga vägar inget för cyklister: http://t.co/fUlVkUeLeQ #cykla

    Laddar in …
  15. Cyklistbloggen skriver:
    17 augusti, 2014 kl. 1:55 e m

    Framkomliga vägar inget för cyklister: http://t.co/fUlVkUeLeQ #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d