Stockholm en evenemangstad
Stockholm är Sveriges huvudstad, en storstad, och det innebär att den drar till sig evenemang, konserter, matcher och festivaler. Kanske extra mycket under det varma vår- och sommarhalvåret. Det är inget konstigt.
Det är heller inget konstigt att en storstad drar till sig stora evenemang som påverkar trafiken. I maj gick arrangerades till exempel löploppet Kungsholmen Runt. Så här stod det på deras hemsida:
Jättetydligt. Om man är bilist. Där står klockslag för varenda vägsnutt. Är man cyklist får man däremot nöja sig med ett ”Kungsholmen Runt går i huvudsak på gång- och cykelvägar”.
Eller när polisen berättar om Stockholm Marathon. ”Omfattande trafikavspärrningar”. Gäller de också fordonet cykel? Ingen aning, men förslagen på alternativa resvägar funkar ju sådär för cyklister – Södra Länken, Centralbron och Essingeleden är ju inte direkt kända för sina fina cykelbanor.
Eller som i måndags, då Rolling Stones spelade på Tele2 Arena:
Där står det ju tydligt att man avråder för att ta bil till området. Men vad gäller dem som istället cyklar?
Det framgår inte. Polisens Facebooksida ger heller inte någon vägledning.
Vägen förbi Tele2 Arena är ett centralt pendlingsstråk för hela söderort och vi som följt arenan sedan dess högtidliga öppnande, vet att vägen gärna spärras av helt (läs ”VARNING! Arenaleden södergående” och ”Stockholm: tack för att du hycklar” här till exempel) när Arenan förväntas dra mycket folk.
Gissningslek
Som vardagscyklist får man gissa när det är trafikavspärrningar. Polisen berättar ofta om kommande avspärrningar på sina många Facebooksidor, men det handlar alltid om avspärrningar för antingen biltrafiken eller kollektivtrafiken. Cyklisterna däremot nämns inte. I de fall man frågar brukar svaret vara ett första ”Jag vet inte, ska kolla” och i många fall när svaret sedan kommer är det ”nej, cykelvägarna påverkas inte”. Men inte alla gånger.
Polisen får ofta sin information direkt från arrangörerna, det är alltså egentligen inte alltid polisens fel.
Stockholms Stad då? Hur gör kommunen?
När de skulle spärra av Götgatan vid korsningen mot Hornsgatan förra året – alltså en oerhört central knutpunkt för alla pendelcyklister som kommer söderifrån, så framgick det på deras hemsida att det var stopp för all fordonstrafik (”Totalavstängt” till och med):
Efter twitterkonversation med kommunen ändrades hemsidan så det blev tydligare. Det gällde inte all fordonstrafik. Bara motorfordon.
Ni som har följt Cyklistbloggen minns säkert också när president Obama var i stan i höstas. När han väl åkt togs avspärrningarna bort. Utom för cyklisterna som fick vänta en vecka på att de kvarglömda suggorna togs bort. För ingen tycktes ha tänkt på det.
Nu för tiden sköter sig Stockholms Stad rätt bra. Så här skriver de i DN inför avspärrningar i dag:
De har visserligen fortfarande inte förstått att cykeln är ett fordon, men de har förstått att vara tydliga med om en avspärrning påverkar cyklisterna.
Ge samma information till cyklisterna
I Stockholm har antalet cyklister ökat explosionsartat de senaste åren.
En gammal bild av cyklister är att de cyklar för rekreation. Som ett trevligt helgnöje, som visserligen är uppfriskande, men i grunden lite onödigt. Den uppfattningen lever kvar i högaktlig välmåga. En rekreationscyklist behöver ingen information. Hen kan cykla någon annan dag. Eller låta bli.
Att köra bil däremot är nödvändigt och ska respekteras. Med trafikomläggningar som är tydliga att ett barn kan förstå dem.
Men cyklister cyklar inte längre bara för att det är mysigt med en kvällstur. Cyklister cyklar till och från arbetet. De cyklar och handlar. Cyklister cyklar till konserter. Det var till och med en av poängerna med Arenaleden:
– Vi anlägger en stor cykelparkering vid arenan av samma anledning som vi namnger Arenaleden. Det är ett sätt att uppmana stockholmarna att välja cykeln istället för bilen när de besöker arenan, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.
Cyklisterna påverkas lika mycket som de som åker bil eller kollektivtrafik av avspärrningar. Som cyklist har man inte alltid ett busskort (jag har det inte), eller tillgång till bil och är därmed beroende av att komma fram genom stan på just cykel. Precis som alla andra trafikanter är man beroende av att få bra information om trafiksituationen, i tid.
Vardagscyklister behöver och förtjänar därför samma information som de som kör bil och åker kollektivtrafik. Ska Stockholm bli en cykelstad av världsklass så räcker det inte att vända sig till privatbilisterna när stan ska spärras av. Det handlar inte om ett enstaka evenemang per år, utan flera varje månad.
Det här är ett lobbyarbete som nyomstartade Cykelfrämjandet borde jobba med. Mot de som arrangerar stora evenemang i stan. Mot kommunen och alla de som ger tillstånd till trafikomläggningar. Mot polisen – så att de inte nöjer sig med att bara vända sig till privatbilisterna.
Det är ett informationsarbete som kommunens tjänstemän bör ta på sig. Och stadens politiker, som så gärna pratar varmt om hur Stockholm ska bli en cykelstad av världsklass.
För det var väl det som var meningen?
@perankersjo http://t.co/RXrN0ExG9z @Swede_Box @violanders
RT @Cyklistbloggen: http://t.co/Plb5cU3rDS Ping @perankersjo @UllaHamilton @larsstromgren @OCSoderort @YB_Sodermalm
RT @Cyklistbloggen: http://t.co/Plb5cU3rDS Ping @perankersjo @UllaHamilton @larsstromgren @OCSoderort @YB_Sodermalm
http://t.co/Plb5cU3rDS Ping @perankersjo @UllaHamilton @larsstromgren @OCSoderort @YB_Sodermalm
Som vardagscyklist får man gissa när det är trafikavspärrningar. http://t.co/4G0zT7mkt1
I morse lyssnade jag på trafikrapporten i P4 Stockholm där det berättades att all trafik i korsningen Hornsgatan-Götgatan var avstängd över helgen. Funderade i mitt stilla sinne vilken väg jag skulle cykla i stället, eller om det skulle gå cykla förbi, och då kom det från radion: ”Cyklister kan passera i korsningen”. Så heder åt kvinnan som inte glömde bort oss, och till trafikredaktionen för att deras rapporter börjat omfatta även cykelvägarna!
Det skulle verkligen underlätta om alla säger ”motortrafik” istället för ”all trafik” (vilket egentligen även inkluderar gångtrafikanter).
Bra av P4 🙂
”Det är ett informationsarbete som kommunens tjänstemän bör ta på sig.
Och stadens politiker, som så gärna pratar varmt om hur Stockholm ska
bli en cykelstad av världsklass.
För det var väl det som var meningen?”
Det är väl helt uppenbart att samtliga etablerade politiska partier hycklar när det gäller deras visioner om Stockholm som cykelstad av världsklass. Det passar bra när potentiella väljare sökes eller för att få en fin infallsvinkel när nya projekt presenteras, men när det kommer till kritan är det bara tomma ord:
– arenaleden – var god använd ej vid evenemang.
-cykelmiljarden – en de facto nedskalning av satsningarna på infrastruktur för cykel
– nya valhallavägen – en gång och cykelvänlig stadsgata, my ass.
– cykelplan 2012 – finns det ens en någon sådan i verkligheten?
– snöröjning av väsentliga pendlingsvägar – bidde knappt en tumme.
Etcetera, etcetera.
Det riktigt beklämmande är att kranskommunerna agerar likadant och skulle oppositionen mot förmodan ta makten finns det inget som tyder på att något skulle förändras.
Uppriktigt sagt är jag väldigt deprimerad. Som före detta skåning ser jag hur Malmö och Lund och inte minst Köpenhamn verkligen förändrats. Här händer i princip inte ett skit.
När såg ni sist en hel familj på cykelfärd i Stockholm? Är det konstigt att folk inte vågar cykla i stan?
Och när dyker Stella Fare 2.0 upp?
Snöröjning fungerar bra, men bara om man bor på en väg som sköts av sopsaltaren. Det är lite synd att det bara är där det fungerar bra, dvs inte i innerstan eller 10m från pendlingstråken.
Jag skulle vilja ha live uppdateringar om var det är plogat, så jag som har rätt många alternativa vägar kan ta de plogade, nu är det ju som sagt en gissningslek.
Det borde vara lackmustestet för alla cykelbanor/cykelfält. Vågar man ta ut en familj med småbarn att cykla sträckan så kan man bygga. Titta på den där sträckan på Vasagatan där cykelfältet ”skär” snett över motortrafiken – jag vet hur många barn jag skulle vilja ta med mig på den sträckan: ja just det – NOLL.
Stockholm är mycket varmluft när det gäller cykling. De har en felanmälan som är skräp och underentreprenörer som skiter i sina kontrakterade uppgifter. Jag har felanmält en sträckan nu fem ggr, skickat klagomål tre och personligt mail till Trafikkontoret en gång. Det händer inte ett skit och fakturan från entreprenören är säkert betald sedan länge för de har ”uppfyllt” det de lovade. Det måste till mer kontroll och uppföljning av stadens leverantörer.
Jag hade samma problem. Felanmälde, felanmälde och felanmälde… buskar som hängde in i cykelbanan. Tills entreprenören en vacker dag ringde upp mig och frågade hur jag ville att de skulle beskära, kors i taket! Väldigt trevligt att få diktera sånt, och jag har jobbat med beskärning så jag kan styra det utan att förstöra buskarna, men på samma gång känns det lite sådär om enskilda medborgare får styra över sånt, borde skötas av de som kan. Och entreprenörerna borde sköta sånt utan att lekmän behöver anmäla det.
Nu är det fint där i alla fall 🙂
Sist jag felanmälde en avspärrning över hela GC (vid ropsten tbana) som tvingade cyklande, gående barnvagnar etc ut på motorvägspåfarten så svarade staden efter två veckor med att de nu plockat bort cykelskyltarna och att markeringen i gatan skulle fräsas bort och att de därmed tar bort cykelbanan efter byggarbetet med ställverk är klart.
Hej svejs!
Även om det stod rätt i tidningen så var vägarbetet skyltat med förbjuden infart för alla fordon inklusive cyklister. Entreprenören på plats höll med att någon satt upp fel skyltar.
Likadant på Götgatan där Trafikkontoret på lördagar bla har cykelaktiviteter på avspärrade gator http://www.stockholm.se/openstreets Men vid avspärrningarna står det att all trafik är förbjuden, men en vakt anställd av TK sa att det var fel. Om inte trafikkontorets egna jippon skyltas korrekt, vem bryr sig då? Får man böter av polisen om man inte följer felaktiga skyltar?
RT @Cyklistbloggen: Cyklisterna tvingas gissa när staden spärras av http://t.co/CeLPVyiy0r ping @stockholmsstad @cykelframjandet
RT @Cyklistbloggen: Cyklisterna tvingas gissa när staden spärras av http://t.co/CeLPVyiy0r ping @stockholmsstad @cykelframjandet
RT @Cyklistbloggen: Cyklisterna tvingas gissa när staden spärras av http://t.co/CeLPVyiy0r ping @stockholmsstad @cykelframjandet
Cyklisterna tvingas gissa när staden spärras av http://t.co/0zjhAvmQ7p polisen har fullt upp med att skriva på sociala medier.
@Cyklistbloggen Nu är det så att polisen stänger av Arenaleden vid högriskmatcher. Vid konserter är den öppen, om nu inte taxi tjuvar där..
RT @Cyklistbloggen: Cyklisterna tvingas gissa när staden spärras av http://t.co/CeLPVyiy0r ping @stockholmsstad @cykelframjandet
Man borde samla in pengar för att bogsera en sån där betongsugga så den kan ställas och blockera Ulla Hamiltons garageuppfart, det hade kanske ökat hennes förståelse
Cyklistbloggen: Cyklisterna tvingas gissa när staden spärras av http://t.co/GneFbkKRim @Cyklistbloggen
Håller med fullständigt. Jag har många liknande exempel på när man måste gissa vart man ska cykla. Speciellt för den som vill följa stadens intentioner om vart cyklande ska ta vägen under vägbygge blir det problem. Eller för den som cyklar en ny okänd rutt, blir det ofta problem med att hänvisningar saknas, och den cyklande får lägga tid på att irra runt och försöka hitta rätt väg.
RT @Cyklistbloggen: Cyklisterna tvingas gissa när staden spärras av http://t.co/CeLPVyiy0r ping @stockholmsstad @cykelframjandet
RT @Cyklistbloggen: Cyklisterna tvingas gissa när staden spärras av http://t.co/CeLPVyiy0r ping @stockholmsstad @cykelframjandet