I Stockholm har ju Trafikkontoret valt att göra cykelfält som byter plats i körbanan på ett sätt som inga andra körfält gör. Men vad gäller när cyklar och motorfordon kommer i konflikt med varandra? Det vill säga, när två fordon kommer samtidigt, vem har väjningsplikt?
Enligt Transportstyrelsen är ett cykelfält vilken fil som helst. Vilket borde betyda att korsande fordon har väjningsplikt – alltså att de motorfordon, som i praktiken fortsätter rakt fram, faktiskt har väjningsplikt över de, åter i praktiken, svängande cyklisterna. Eftersom cyklisterna fortfarande kör i samma körfält. Som alltså är det som svänger. Puh.
Så här kan det se ut:
Eller som på Vasagatan:
Eftersom det är Trafikkontorets experter som tänkt till när de utformade fälten ställde jag frågan till Trafikkontoret. Vem är det som har väjningsplikt? I dag kom svaret:
Då vet vi – motorfordonen ska alltså väja. Inte för att jag skulle råda någon att lita på det.
Det hade nog hjälpt att sätta ut hajtänder för bilarna så att de faktiskt uppmärksammar väjningsplikten – jag tror knappast att de öht uppfattar att de har väjningsplikt…
Hur funkar det när cykelfälten leds ut och tar slut i mötande trafik, ska man som cyklist då åka rakt fram och hålla vänster som tidigare, eller hålla höger på samma körbana eller byta körbana som går åt samma håll som en själv cyklar?
http://i.imgur.com/zEg5hZn.jpg
Bilden visar förvisso en skitdum lösning men svaret är enkelt: det är högertrafik i Sverige, oavsett om man cyklar på en cykelbana eller på gatan.
Samma kreativa skit har staden anlagt i korsningen Torsgatan Skt Eriksgatan. Den felparkerade lastbilen ’r symptomatisk f;r situationen. Vill du cykla rakt fram till Solna skall du allts[ med d;dsf;rakt kasta dig ut framf;r trafiken som t’nker runda h;rnet in p[ Skt Eriksgatan.
Trafik f;r alla…
Amen va f-n? Håller det här på att sprida sig? Det här ju ännu farligare ut pga risk för skymmande egoparkerare och att den vita linjen böjer sig så bilisten kanske svänger åt höger vilket minskar tiden för bilist att hinna bromsa – om hen ser cyklisten alls innan det smäller.
En säkrare men långsammare lösning är att cykelfältet går rakt fram och innan avfart för bilister upp mot Centralbron rödljusregleras cyklisterna som får vänta på grönt för fortsatt färd mot Gamla Stan.
Man får ju vänta ändå för grönt ljus vid Tegelbacken så det kanske jämnar ut sig att det redan är grönt när man kommer dit.
Eller så sätter man ett trafikljus precis vid svängen, där korsande trafik har för-rött. Varför inte med en knapp de ska trycka på? 😉
Hahaha!
Vilken förälder skulle släppa ut sina barn på det cykelfältet – i synnerhet ensamma? Nuff’said!!!
Ni har ju tagit upp denna lösning några gånger, ofta påtalat hur farlig den är. Ett tips: begär ut olycksdata från Strada genom Transportstyrelsen el Trafikkontoret så får vi svart på vitt hur många olyckor som skett på dessa platser.
Ja, det har vi. Men inte med Trafikkontorets svar. Sen räcker det inte med olycksstatistik för att avgöra ”farlighet” och det är inte bara eventuell farlighet som gör den usel: det handlar också om framkomlighet: känns det säkert och tryggt att cykla där? Kommer folk välja att cykla på en väg som ser ut så här? Är det bra för samspelet mellan trafikanterna? Fungerar det både för vana cyklister och nybörjare? Hur lätt är det att begripa snabbt när man cyklar där för första gången? Är den begriplig för *alla* trafikanter?
Angående Strada och statistik, varje trafikolycka behöver utredas som en flygplanskrasch för att det ska ska kunna finnas nog med data. Den datan jag har sett från Strada är hemskt dålig, med det händer ju ofta att folk missar att dela olyckorna på mängden trafik som flyter genom samma ställe.
Själv tycker jag inte att det går att ha ”plåtkoll” bakåt, det är för mycket att hålla reda på framåt och runt omkring på Vasagatan. Ut med armen och sväng långsamt ut i ganska låghastighet.
En annan tolkning är ju att cykelfältet korsar bilfilen och då ska cyklister väja.
Särskilt Vasagatan har en livsfarlig ”lösning” och jag är förvånad/chockad/arg/uppgiven att denna olyckssökande filkorsning fortfarande får vara kvar.
Nej, lagen reglerar öht inte när *filer* korsar varandra, utan bara när *trafikanter* korsar filer.
Så egentligen är det glasklart. Men helgalet.
Det jag tror Richard menar är att om man vill så kan man tolka det som att det är cyklisterna som korsar bilfilen.
Är det någon som menar att det inte betyder något vem som följer sina egna obrutna fältlinjer och vem som korsar andras? Får en bil byta fil utan att lämna företräde genom att fortsätta köra rakt fram när vägen och därmed filerna svänger?
Vet du Richard – vi är helt, helt ense. Detta är den dummaste lösning jag någonsin sett…
Är det verkligen möjligt att vi är ense om något? Jag tror jag måste sätta mig ner 🙂
RT @Cyklistbloggen: Svängande cykelfält – vem har väjningsplikt? http://t.co/q8lFkftbpS #cykla
RT @Cyklistbloggen: Svängande cykelfält – vem har väjningsplikt? http://t.co/q8lFkftbpS #cykla
RT @Cyklistbloggen: Svängande cykelfält – vem har väjningsplikt? http://t.co/q8lFkftbpS #cykla
.@Cyklistbloggen Trafikkontorets tolkning säger mig mest att trafikkontoret tror deras tankar & visioner trumfar verkligheten.
RT @Cyklistbloggen: Svängande cykelfält – vem har väjningsplikt? http://t.co/q8lFkftbpS #cykla
RT @Cyklistbloggen: Svängande cykelfält – vem har väjningsplikt? http://t.co/q8lFkftbpS #cykla
Cyklistbloggen: Svängande cykelfält – vem har väjningsplikt? http://t.co/OSkQbJt1IP @Cyklistbloggen