Apropå gissningleken i förra posten så kollade jag statistiken på Transportstyrelsens hemsida. Citatet i repris:
Det finns i nuläget ingen misstanke om brott, enligt Brehm, som konstaterar att olyckor mellan cyklister och bilister blir allt vanligare.
Ulla Brehm är alltså presstalesman vid polisen i Västra Götaland. Här är statistiken över svåra olyckor och dödsfall där cyklister/mopedister och motorfordonsförare är inblandade:
Jag vet inte om jag skulle ha använt just orden ”allt vanligare” för att beskriva den statistikbilden. Tvärtom minskar det, rätt kraftigt. Antalet dödade mellan 2006 och 2013 mer än halveras. Men det kanske är andra olyckor som presstalesmannen talar om.
Läs också om ”tre ihjälcyklade och hundratals skadade i Götgatsbacken”.
En aning off-topic (och en aning morbid) fråga: tabellen för ”dödade” har noten ”Fr.o.m. 2010 exklusive dödade av avsiktlig handling”. Finns några indikatorer på att det kan påverka totalsiffrorna för omkomna cyklister? D.v.s. finns fall där förare gör suicid och cyklister omkommer som bieffekt eller fall av suicid med cykel som redskap? Jag har fått intrycket att en inte obetydlig del av bilisters dödsfall är suicid (vilket beslutet att gallra sådant från statistiken också tyder på; är det nästan inga fall behövs ingen sån gallring).
Nya uttalanden från Ulla Brehm idag:
Cyklist till sjukhus efter olycka
En cyklist och en bilist har kolliderat i Göteborg.
Cyklisten har förts till sjukhus med ambulans.
– Det är oklart skadeläge, säger Ulla Brehm, presstalesperson på polisen i Västra Götaland.
Olyckan inträffade på Godhemsgatan i korsningen Ekedalsgatan. strax före klockan sju på onsdagsmorgonen.
– Uppgifter från platsen talar om att cyklisten bromsat in och då hamnat i personbilen, säger Ulla Brehm.
Cyklisten har förts till sjukhus med ambulans, men det är oklart om denne ådragit sig några allvarliga skador.
– Man har kunnat prata med cyklisten på plats i alla fall, säger Ulla Brehm.
Jag undrar hur man bromsar så att man ”hamnar” i en personbil??
Låter väl som att bilisten låg för nära cyklisten?
Jo jag förstår också att det antagligen handlar om en påkörning bakifrån, och då är det alltid den som kommer bakifråns fel – dock som vi lär oss i detta fall – med undantag för om det är en cyklist som blir påkörd – för då är det istället cyklistens inbromsning som är den felande handlingen. Det låter ju nästan som om polisen tänker åtala cyklisten…
Lite som den här som körde extremt nära en cyklist och sedan körde in framför.
http://vimeo.com/95852464
Den som kolliderar har oftast skuldbördan (åker för nära, för fort,för ouppmärksamt eller helt enkelt bara chansar).
Ur citatet ovan kan jag inte avgöra om cyklisten låg först och bilisten inte hann reagera tillräckligt snabbt, eller om cyklisten låg bakom och inte hann få stopp utan körde in i baken på bilen.
Jag mejlade journalisten och frågade om det var en cabriolet eller om cyklisten hamnade under bilen.
Journalisten svarade att hon inte tänkte ändra citatet eftersom Ulla Brehm sa så.
Jag mejlade igen att citat som skapar förvirring bör undvikas och föreslog att hon skulle kontakta Ulla Brehm för ett tydligare citat. Inget svar än från journalisten.
Observera att på polisens hemsida står det ingenting och att cyklisten har bromsat och hamnat i bilen.
Som den här kanske? http://vimeo.com/95852464
@cykelbloggar @Cyklistbloggen borde tweeta till alla polisens konton
Undrar vad Polismyndigheten i Västra Götaland har för källor.
Den myndigheten är annars inte så noga när det gäller pressinformation. För några veckor sedan så frågade jag myndigheten om de skulle be åklagarkammaren att ansöka om resning i tingsrätten för en del hög med felaktiga ordningsböter som deras cykelpoliser meddelade i tidningen att de hade utfärdat.
Polismyndigheten svarade aldrig på begäran, så vände mig sedan direkt till kammaråklagaren, då blev det fart på Polismyndigheten. En internutredning startades, där det kom fram till att Polismannen hade utfärdat korrekt ordningsböter, men gett fel information till tidningen. ”felaktig position” hade översatts till ”cyklat på övergångställe”.
Förstod inte vad som menades med ”felaktig position”, men troligtvis så har det menas att det har varit en gångbana och inte cykelbana där övergångstället är. Och då är det ju korrekt, men inte det Polismannen meddelade att de bötfälls för övergångstället. Det är väldigt missvisande, då en del kommuner av pengaskäl bygger övergångställena mellan cykelbanor, men inte vill lägga extra på att måla en cykelöverfart.
Kommunerna bör nog bjuda in Polismännen på studiebesök hos trafiknämnden, så att de kan informera om hur gator byggs.
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: ”som konstaterar att olyckor mellan cyklister och bilister blir allt vanligare” http://t.co/JVJKLhu90d @C…
http://t.co/7wvJsGR4Tk Det är nog ”olyckor” med ihjälkörda barn som blir allt vanligare? Ännu en inträffade idag utan att någon åtalas.
Bra, Christian. Det är så luddiga argument ska bemötas: med fakta.
RT @Cyklistbloggen: ”som konstaterar att olyckor mellan cyklister och bilister blir allt vanligare http://t.co/ZQcNlrKUqo #cykla
Cyklistbloggen: ”som konstaterar att olyckor mellan cyklister och bilister blir allt vanligare” http://t.co/JVJKLhu90d @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: ”som konstaterar att olyckor mellan cyklister och bilister blir allt vanligare http://t.co/ZQcNlrKUqo #cykla
@Cyklistbloggen Få saker är så störande som när gissningar/tyckande presenteras som fakta.
RT @Cyklistbloggen: ”som konstaterar att olyckor mellan cyklister och bilister blir allt vanligare http://t.co/ZQcNlrKUqo #cykla