Bilder som den här har dykt upp ett par gånger i sociala medier:
Skyltningen till vänster säger alltså att man som cyklist ska fortsätta rakt fram. Men där är det enkelriktat och alltså förbjudet att cykla. Lite klassisk Stockholmsskyltning alltså. What gives?
Jo, tydligen är det en del i skyltandet av ett nytt viktigt cykelstråk. Så här skriver kommunen:
Mellan Stora Essingen och Alvik går ett regionalt cykelstråk som bland annat länkar ihop söderort och västerort. På sträckan mellan Terrassvägen och Alviksvägen saknas en länk som bland annat beror på att gatan idag är enkelriktad.
Åtgärden innebär att sträckan mellan Terrassvägen och Väktarstigen regleras med motortrafik förbjuden eftersom sikten på sträckan är god. Mellan Väktarstigen och Ekstigen målas en motriktad cykelbana i gatan.
Syftet med åtgärden är att underlätta för cyklisterna samt göra Runda vägen till ett fullvärdigt cykelstråk.
De har alltså skyltat klart fram till vägen, men ännu inte fixat det enkelriktade. Det ska de göra framöver. För hey, varför vänta med att skylta till allt är klart liksom? Fatta vad hilarious det kan vara med alla cyklister som står där som fågelholkar och undrar på morgnarna. Hahahhahahaha *host*. Men ärligt, vi ska fixa det eller hur?
Jag kollar med kommunen:
Projektet på Runda vägen var planerat att byggas i förra veckan, men eftersom det inkommit flertalet protester mot förslaget från boende valde vår nämnd att inte gå vidare med projektet förrän i höst. Vi kommer då att ordna ett möte/samråd på plats med boende för att svara på frågor och diskutera åtgärden. Om du är intresserad av att vara med kan jag återkomma med tidpunkt.
Jag ska se över skyltningen eftersom den nu är missvisande.
So, basically tror de boende längs den korta vägen att om man släpper in cyklister på den så blir det trafikkaos. Och har förmedlat det med sådant emfas till kommunen att de tvärnitar nerplockandet av de där två skyltarna. Jag vet inte om kommunen brytt sig att bjuda in några cyklister till mötet, men av någon anledning tvivlar jag.
Och nu ska de alltså skicka ut någon stackare att plocka ner de där cykelskyltarna igen. Väl spenderade skattepengar, no doubt.
De av er som vill testhoja sträckan helt lagligt framför skärmen, kan göra det med hjälp av Google:
Visa större karta
Läs också om skyltkaos i Västerort.
Skönt att veta att det inte bara är jag som är dum i huvudet när jag försöker hitta hur jag ska cykla där nere. Situationen görs inte bättre av att det längs Alviksvägen på vägen tillbaka inte finns några skyltar för hur man kommer tillbaka till bron till Stora Essingen, så man får snällt cykla runt tills man hittar. Att man skall svänga in på Ekstigen är inte helt lätt att veta eftersom cykelbanan inte ens ger en någon möjlighet att svänga av där!
Jag reagerade på exakt samma skylt också och tog en bild, men det blev aldrig av att skicka detta till staden.
Ändra enkelriktningen åt motsatt håll. Problemet löst. Eller det kanske
är för betungande för bilisters gaspedalsfot och handledsväxling att
köra en omväg… bättre att låta cyklisterna göra det, för halleda, tänk
om kommunen hade uppmuntrat cyklismen med bekväma vägar. Det hade ju
blivit kaos…
Pendlade det hållet för ett par år sedan och
jag erkänner villigt att jag struntade högaktningsfullt i
enkelriktningen. Helt absurt att bygga en fin cykelbro och sedan glömma
bort att ansluta den till stamnätet av cykelvägar i området.
Om Ulla anser att cykelhandboken bara är rekommendationer och inte ett regelverk ska vi cyklister kanske tolka trafikskyltning som just rekommendationer.
Som Jonas Berg visar här nedan – man har inte glömt att ansluta – man har helt enkelt inte kunnat komma vidare. Det ska till ett väldigt stort allmänintresse för att köra över en minoritet – i synnerhet en välartikulerad sådan (och i synnerhet om den tillhör de egna väljarna).
Så vill du visa att det finns ett stort allmänintresse för att ta bort enkelriktningen, så börja cykla den vägen igen.
Det är åtminstone 14 år sedan bron öppnades för trafik. Hur har då kommunen under 14 år inte lyckats skapa en cykelbana som förbinder två viktiga stamnät för cyklar på den tiden?
Kommunens egen cykelkarta blir bara en patetisk påminnelse hur låg kompetens det finns för att skapa ett fungerande cykelnät.
Tur att cyklister är intelligentare än övriga demokratiska intressenter i vårt samhälle. För det behövs om man skall kunna navigera enligt kommunens cykelkartor.
Med tanke på allasaknade sträckor som fnns överallt måste idén vara att cykister skall stiga av sin cykel regelbundet och leda den fram istället?
Det är detta som måste vara definitionen på Ullas ”visa hänsyn i trafiken”. För inte kan det vara att hon och hennes allians egentligen är helt ointresserade i frågan?
Jag tror bilisterna frågar detsamma – hur kan det vara att det efter 50 år efter beslutet fortfarande inte finns en ringled runt staden?
Men du väljer själv om du vill påverka – genom att cykla där och visa att vägen behövs – eller om du vill sitta och skriva inlägg på en blogg…
Jag tror blogginlägg skyndar på utvecklingen mer än att cyklisterna ökar på Runda vägen. Det senare leder bara till poliskontroll och böter till alla som cyklar mot enkeltiktat.
Du förtar verkligen nöjet med att diskutera saker runt cyklism. Använda Österleden som exempel är verligen relevant.
Tur att det finns en CYKELMILJARD så det finns pengar att spendera på att sätta upp och ta ned skyltar.
@Cyklistbloggen rör inte gatuparkeringar i Bromma!
Om jag var van med att parkera min bil gratis på statlig mark istället för att den tar upp plats i mitt garage hade nog jag också protesterat.
Eller äger husen vägen eller är detta boendeparkering?
Fri parkering på gatan.
Som gammal boende i området så kan jag berätta att villägarna tycker sig äga rätten till vägen och parkeringarna där. Har blivit tillsagt att ställa min bil på annan plats. Det är också någon som satt lappar på bilar och hävdar ”privat” mark. Hänvisade dem till Bromma stadsdelsförvaltning och vet att parkeringsvakterna upplyst en del villägar att de inte kan diktera vad som gäller på gatan.
Jag ser logiken att lägga en cykelbana över Runda vägen då det underlättar och gör det hela smidigare för de som ska ned mot Alvik/vidare ut mot Västerort. Det är inte mycket trafik på gatan, men kommer det bilar, och det samtidigt är parkerade bilar får man inte plats med mycket mer.
Skulle vara klart orolig för någon i området som vill visa sitt missnöje och sätta cyklister på plats bara för att om det nu blir realitet.
Ulrika By i DN skrev en text om en ”charmig” villaägare i Äppelviken för några dagar sedan (http://blogg.dn.se/sthlmimitthjarta/2014/05/20/appelviken-kl-17-07).
Kan kanske vara relevant för sammanhanget.
Jag tror alla villaägare anser att gatan utanför sin tomt är deras personliga parkeringsplats.
Min svåger bor i ett villaområde nära tunnelbanan strax utanför tullarna. Varje morgon kommer det folk från ytterförorterna, parkerar upp minsta lilla lucka och tar tunnelbanan in till stan.
En del villaägare (inte min svåger) är helt skogstokiga över att detta är lagligt och ställer ut soptunnor, konor eller annat utanför sin tomt.
Jag kan ha en viss förståelse för den irritationen men här handlar det om att skapa en smidigare cykelväg för många.
Problemet för de boende är väl att det inte finns garage över huvud taget, utan som de flesta som bor i hyreshus är de hänvisade till att parkera på gatan. Här är kanske ett ställe där man faktiskt skulle ha krävt lite högre parkeringstal när man delade ut byggrätterna…
Villorna längs den enkelriktade gatan borde ju rimligtvis stå för garageplats själva?
Enligt Stockholm Parkering finns det dessutom lediga platser i garaget vid Alviks torg…
Och vad jag kan se så ligger tunnelbanan nästan exakt 200 meter bort. Just sayin.
Det tror jag villaägarna redan gör – flertalet har i alla fall garageuppfarter. Det är nog ”lägenhetssluskarna” som parkerar i backen…
Jag tror det är en låååång kamp att få bilfolk att både börja betala för p-plats och dessutom ha bilen nere i vid Alviks torg – det är en rejäl höjdskillnad dit ned… Vi ska nog börja med lite mindre steg om vi vill ha framgång.
Tja, jag cyklar jag, så det går bevisligen att röra på sig. Men på en plats där det både finns tillgängliga parkeringsgarage och god kollektivtrafik, kanske vikten att bevara ytparkering, om det är det motståndet handlar om, minskar.
Ett sätt att kanske göra det intressantare är väl att avgifts belägga gatuparkeringen.
Läste insynsdokumentet som Dan Snis länkar till. Det är tydligen Ekröbilister och andra Västerortsbilister som infartsparkerar. Tar man bort eller lägger på P-avgift så flyttar man bara problemet – så det krävs att man lägger P-avgift på en stor del av Västerort för att göra något åt det.
Förstår att nuvarande majoritet tvekar – det är deras kärnväljare…
Förnekar du att det finns villor som har eget garage i huset? Om de väljer att inreda dessa som pingisrum / gästrum / skrotupplag och ställer bilen på gatan så kan de inte räkna med att få gehör för sitt gnäll.
Jag undrar vilket skydd man har om en olycka skulle vara framme i ett sådant här fall. Säg att du cyklar mot enkelriktat, trots hänvisning dit, och krockar med en bilist och blir skadad – vems är felet och vilket ansvar har jag? Jag litar inte helt på att jag som cyklist skulle anses oskyldig på grund av enkelriktatskylten, något som till exempel påverkar försäkringsfrågan. Det ser jag som ett problem.
Det enkla svaret är att du inte får cykla mot enkelriktat, även om den blå skylten får det att verka som att det är okej.
En annan sak man kan undra är varför cykelskylten är placerad på VÄNSTER sida? Just där man kommer ifrån är en dubbelriktad gata vilket betyder att cyklisterna cyklar på HÖGER sida på gata.
Skyltning ska alltid vara på höger sida eller på refug. Dubbelfel, som Bengt Grive skulle ha uttryckt sig.
Rolig detalj. Åk fram i korsningen, vänd och man ser en felpakerad bil på höger sida (parkeringsförbud). Åk bakåt och både bil och cykelskylt försvinner. Frågan är alltså – är skylten kvar eller inte?
Skylten var där imorse (3/6) iaf.
Varför den är placerad på vänster sida vägen… ja, kanske för att skyltstolpen på höger sida vägen, med handikapparkering är överväxt av sly. Alltså enklare att placera skylten på den vegitationsfria sidan av körbanan….
Att man ”bygger” cykelbanor och cykelfält efteråt på platser som ”blivit över” kände vi till sedan länge. Men att man även hellre använder befintliga stolpar (som är felplacerade med den nya skyltens funktion) än att röja undan och placera en ny stolpe på rätt plats är illa – riktigt illa.
RT @Cyklistbloggen: Stockholm sätter upp och plockar ner skyltar på Runda vägen i Alvik: http://t.co/u5OlLUAxBD #cykla
Det där är väl standardförfarande när det gäller skyltning av cykelvägar. Små skyltar på konstiga ställen som visar åt fel håll.
I övrigt tycker jag det krupit in lite väl mycket svengelska i inlägget. Språkvård! *hytter med käppen* 😉
Sorry. Det är för att jag inte fått i mig något kaffe än, samtidigt som jag också skriver grejor på engelska. Jag ska skärpa mig.
Hell no – fortsätt att slänga in lite engelska då och då. Tycker det fungerar bättre med vissa noga utvalda uttryck på engelska eftersom ni skriver träffande, cyniskt och underhållande. Cyklisbloggen är cyklismens Magnus Betnér. That´s the truth Ruth.
Detta är andra gången som detta stoppas. Åtgärden fanns med redan
i Cykelplan 2005 för ytterstaden men stoppades även då av politiken efter valet
2006, även då efter protester från boende. Här kan alltså ett fåtal boende
utmed sträckan, med helt ovidkommande argument och påståenden ännu en gång sätta stopp för en åtgärd som är till för att få ett fungerande cykelvägnät i denna
del av västerort. En åtgärd som det upprepade gånger fattats politiska beslut
om skall genomföras. Vad är detta för demokrati?
Det är just detta som är demokrati.
En intressegrupp som inte behöver ta de negativa konsekvenserna av beslutet ska inte kunna köra över de boende utan vidare – det SKA ta tid och utredas in i minsta detalj, alla alternativ ska synas och gås igenom innan man genomför ett sådant beslut. Det kallas skydd av minoriteter och är en grundbult i all demokrati.
Men det kommer med tiden säkert att visa sig att detta är bästa alternativet – så med tiden blir det säkert genomfört.
Tagga ner lite!
Jag antar att kommunen fått blåslampa i häcken av den här bloggen och försökte spara pengar genom att skylta så att det skulle vara klart samtidigt som vägen öppnades – så gnäll inte på dem för att de försökte spara tid och pengar. Om den stackars kommunen hade väntat med skyltningen tills efter att vägen var öppnad så hade det blivit gnäll på det istället. Du måste ge dem en chans och inte hugga på allt som rör sig. Spar krutet till de stora felgreppen!
Och i samråd ska de boendes åsikter höras. Förbipasserande – vare sig de
är cyklister eller bilister – har INTE talan vid samråd – och ska inte heller ha det. Lagen är mycket tydlig med detta: en grupp som inte behöver ta de negativa konsekvenserna av ett beslut ska inte kunna köra över dem som drabbas av beslutet. Framför allt behöver människor
tid på sig att vänja sig vid att deras lugna, avskilda bakgata
helt plötsligt ska förvandlas till ett genomfartsstråk. Få människor
skulle INTE protestera mot en sådan förändring. Så spara din indignation!
Demokrati tar tid – och SKA ta tid. Demokrati bygger på att man tar sig tid att reflektera och utreda alla konsekvenser av besluten innan man fattar dem, och under tiden hinner alla berörda vänja sig vid tanken. Detta tar tid och går inte att kombinera med brådska.
I sak är det naturigtvis rätt att vägen så småningom öppnas – eftersom det är smartaste cykelvägen från västra söderort till Västerort ligger det ett stort samhällsintresse i att öppna den. Alternativet vore en cykelväg parallell med spåren ner till Alviksplan – men det torde bli både dyrare och öka risken för konflikter vid stationen.
Jag cyklar vägen några gånger i månaden och vad jag ser är det få cyklister som bryr sig om dagens enkelriktning, vilket går utmärkt eftersom trafiken är så gott som obefintlig – så i praktiken är nog inte problemet så stort som det verkar…
Jag har inget emot samrådet, det tycker jag är alldeles utmärkt. Och det verkar åtminstone som att jag är välkommen på samrådet av svaret från kommunen att döma.
Det jag är kritisk emot är att uppsättandet av helt felaktig skyltning – av flera skäl:
Det skapar förvirring, vilket dels leder till att folk cyklar fel och inte förstår var de ska, men dels också för att det leder till att cyklister uppfostras till att utgå från att skyltar ändå inte stämmer och att de därför kan cykla lite som de vill. Jag tror det minskar regelefterlydnaden på sikt.
Dessutom kostar det skattepengar, något du ju själv varit inne på i tidigare diskussioner. Först skickar de ut folk att sätta upp skyltar. Sen skickar de ut mer folk att ta ner dem igen. Fullständigt i onödan.
Och om det stämmer som en kommentar här säger, att det är andra gången det stoppas, borde ju kommunen ha kunnat förutse det.
Men det är såklart smickrande att du tror att Cyklistbloggen orsakat att kommunen känt att frågan varit så viktig att man började prematur skyltning.
Jag har träffat Per Ankersjö vid två tillfällen och bägge gångerna refererade han till bloggen – så ja, du har en maktposition. Kom bara ihåg att ta det ansvar som följer med makt!
Jodå. Och jag vill igenunderstryka att jag inte har några som helst negativa synpunkter på att kommunen inleder samråd med de boende.
Jag är övertygad om att cyklister är smarta, så just förvirring pga skyltar är nog inget stort problem.
En gammal käpphäst från min sida är att skyltar är 1900-tals-teknologi och det är slöseri med skattepengar att alls sätta upp dem. Om 10 år kommer vi att titta på våra Tom-toms och undra varför de någonsin sattes upp. I synnerhet för cyklister så ser jag många bättre hål (i asfalten t.ex.) att stoppa pengarna i…
Jag tror den där skylten skapar förvirring. Inte så att cyklisterna inte skulle hitta, men jag tror många börjar undra om det kanske inte kan vara så att den enkelriktade skyltningen faktiskt inte gäller – eftersom ju kommunen sanktionerat cyklande där genom att sätta upp skylten. Och då är frågan om man egentligen behöver ta så allvarligt på enkelriktadeskyltar. Och då är frågan om man egentligen behöver bry sig mycket om skyltar överhuvudtaget. Om myndigheterna inte tycker det är så viktigt att det stämmer, så varför skulle jag som cyklist bry mig?
Och när det gäller vägvisande skyltars varande eller icke varande har jag faktiskt i princip ändrat mig och håller med. Just de här blåa skyltarna är faktiskt rätt ointressanta. När de dessutom sätts upp fel blir det dessutom bara rörigt.
Gäller väl allmänt för skyltar för cyklister: lite hipp som happ. Om man råkar ut för t.ex. ”Järva cykelled” under en påbjuden GÅNGbana, en vägvisare till Kista för cyklister på samma stolpe som en cykling förbjuden skylt, eller två skyltar som hänvisar till samma resmål men den ena pekar till höger och den andra till vänster, så kan man ju bli lite tveksam vad gäller skyltars relevans.
För egen del föredrar jag skyltar framför GPS, speciellt som jag bytt det dysfunktionella GPS-eländet med navigering mot en väl fungerande utan (gick i alla fall nästan aldrig att se kartan – utan att stanna och ta av sig glasögonen). 1900-tals teknologi? Det är cykeln också … (Ja men en GPS kan ju säga åt dig åt vilket håll yada yada. Sorry, fungerar inte för mig ens med en mänsklig navigatör bakpå, speciellt inte där det finns tre vägar till höger–en gömd bakom en buske–och två till vänster … one size never fits all)
Så länge inte någon kan erbjuda augmented reality som målar ut vägen jag ska ta, ge mig skyltar alla dagar i veckan.
Vi tar detta igen då, eftersom många inte riktigt har funderat igenom detta mer spontant anser att cyklister ska ha samma förutsättningar som bilister.
Det några fundamentala skillnader mellan cykel och bil som gör att cykelskyltning har helt andra förutsättningar
Bilskyltning funkar därför att bilvägar har en hierarkisk struktur, så att man alltid hänvisas från en liten väg till en större när man ska en längre sträcka. Alla alternativa småvägar mellan Stockholms central till Södertälje är inte skyltade. Det står inte Södertälje eller Täby – eller ens Midsommarkransen på en enda skylt i Gamla Enskede, Örby, Herrängen, Mälarhöjden, Stureby etc. utan du leds ut på de stora lederna – där är det skyltat till Södertälje och ingen annanstans. Bilisterna får så gott som alltid ta en omväg – och lockas med att istället få hålla högre fart, så att det går snabbare att följa den påbjudna vägen.
Den skyltningen finns ju redan så den finns ingen anledning att dubblera för cyklister.
Men den skyltning cyklisterna skulle vara hjälpta av, är just skyltning inne på småvägarna i Gamla Enskede, Örby, Herrängen, Mälarhöjden etc. För oss är alla cykelbara vägar helt likvärdiga – och det går oftast fortare att cykla dessa eftersom det är mindre biltrafik där. Cyklister har inte huvudvägar och bivägar på samma sätt som bilister (förutom de som är gemensamma med bilisternas huvudstråk – men dessa är som sagt redan skyltade).
Det betyder att en cykelskyltning värd namnet skulle behöva skylta till VARJE möjlig destination – vid VARJE vägkorsning. Det går naturligtvis inte. Inte ens om du begränsar dig till områdesnamn som Älvsjö, Gubbängen, Tallkrogen etc Antalet destinationer inom rimligt cykelavstånd är mångdubbelt fler än det finns plats att skylta till. Därför kommer en cykelskyltning i bästa fall bara att dubblera bilskyltningen (dvs bortkastade pengar) eller vara mycket slumpmässig vad gäller vilka destinationer den visar till (dvs bortkastade pengar utom för just de cyklister som bor ”rätt” och ska till just de destinationer någon skyltplanerare tyckt vara bra.
Ni kan själva göra ett litet experiment. Tänk er att ni startar på Sävenäsgatan i Stureby och ska till Orrspelsvägen i Ålsten – räkna alla vägkorsningar som behöver en skylt för att ni ska hitta dit om ni aldrig varit i Stockholm tidigare och inte har en karta med er. Gör sedan samma övning för Beckombergavägen – välj ett högt nummer. Ni finner då att man behöver skylta med både Ålsten och Beckomberga på en stor mängd av korsningarna. Lägg sedan till en adress i Spånga, en adress i Hässelby, en i Vällingby, en på Ekerö och du är snart uppe i hundra-fakultet. Och det var bara från en enda utgångspunkt. Multiplicera detta med alla de tänkbara utgångspunkter som finns i Stockholm och du får en siffra som bara är löjeväckande. Multiplicera sedan denna siffra med de 50 000 kr varje skylt kostar att ta fram och sätta upp…
Finge vi dessa pengar så inte skulle vi använda dem till skyltning – det finns så enormt mycket bättre saker vi kan göra för dessa.
För att hitta kommer du alltid att behöva ha en karta med dig (i telefonen, på papper eller i huvudet) om inte skyltningen ska bli fullständigt löjeväckande stor – så då är det bättre att använda pengarna till vettigare saker. Laga potthål till exempel. Och ärligt talat – hur många gånger använder du en skylt? Första gången du cyklar där, sen kan du vägen. Jag tycker vi lägger dessa enorma pengar på andra saker istället.
Skyltar har sina fördelar. Jag har både GPS-klocka och telefon med mig när jag cyklar men skulle inte vilja ha den senare på styret. Med andra ord skulle jag alltså få stanna varje gång jag ska titta efter hur jag ska cykla. Med skyltar slipper man dessa onödiga inbromsningar.
Du har lika rätt som att det papperslösa samhället någonsin kommer att inträffa eller att profetian om den fysiska bokens död inträffar.
Så i din utopiska digitala värld, som drar en sjuhelvetes jäkla el, finns inga skyltar alls? Inga trafikskyltar, inga gatuskyltar, inga portnummer och inga namn på brevlådorna? Hey – alla använder ju GPS nu för tiden: barn, turister, brevbärare – alla använder Tom-toms! Skulle i-n-t-e tro det.
Tar hellre Tranebergsbron om jag ska till Alvik, jag stör mig på detta och hela lösningen runt Alviksbron varje gång jag cyklar förbi här. Nu har det gått mer än 15 år sedan första planen för detta lades, jag tror att man kunde ha fått människor att vänja sig vid tanken lite snabbare.
Det är med detta som med Slussen, vägen lär väl rasa innan det händer något, tyvärr är den i gott skick.
Detta har stötts och blötts sedan början av 2000-talet… alla hinder borde således vara behandlade. Antingen går det eller så går det inte!
Det enklaste hade väl varit att sätta en vänsterpil på skylten.
http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=49679
Jag kan förstå att viktiga beslut ska ta tid. Men nu handlar det inte om att ändra grundlagen och vi måste vänta två riksdagsval. Det handlar om något så enkelt att göra om en bit väg till cykelbana.
Villaägarna får väl parkera sina bilar i sina garage, på tomten eller hemska tanke – parkera längre bort och dessutom kanske även få betala!
Samhällsintresset går alltid över ett fåtal privata önskningar. Det borde väl även du hålla med om? Tvångsutköpa hus, riva dem och bygga en rak fin motorväg över den gamla tomten. Det blir skitmycket jord, sten och bråte som måste forslas bort med lastbil.
Vilket är det största samhällsintresset? Att ett 30-tal cyklister om dagen slipper ta en omväg eller att minimera risken för olyckor. Det är en god nedförsbacke och helt skymd sikt, så hur man än gör så ökar olycksrisken om man tar bort enkelriktningen. Avvägningarna är inte helt givna. Och boendes synpunkter är viktigare än förbipasserandes, det är en princip man bör hålla på – oavsett bevekelsegrunderna hos de boende.
Man tvångsinlöser inte hus utan många, många års utredning. Norra länken planerades på 60-talet och är nu snart färdig, 50 år senare. Västra länken har precis påbörjats och Österleden är långt ifrån ens projekterad – så jo, det tar tid och SKA ta tid att köra över minoriteter, och man ska vara helt säker på att samhällsvinsten att köra över minoriteten många gånger överstiger förlusten för minoriteten.
Har du stått och räknat antal cyklister? Imponerande. Oavsett antal idag kommer det att öka när man öppnar upp för cykling åt båda hållen. Cyklister är väl som bilister som vill ta samma väg till jobbet som från jobbet.
Skymda backar kan rensas upp – försök inte hitta på argument som inte finns.
För övrigt kostar det runt 800kr i månaden att boendeparkera i stan. Och då är man inte ens garanterad en plats utan måste åka runt och hitta en lucka.
Förortsmänniskor är bortskämda med gratisparkering.
Nej jag har inte räknat – det var ett exempel Hegge. Ett exempel på vilka överväganden man kan behöva göra. Ett sätt att försöka få dig att förstå att hela världen inte snurrar runt just dig och dina behov.
Men jag cyklar den vägen några gånger i månaden och har aldrig någonsin sett mer än 3 cyklister vare sig på broarna eller vägslingan. Oftast är jag helt ensam. Det är nog snarare så att det är ganska få som behöver röra sig från Söderort till Bromma.
Och nej – det går inte att rensa upp den skymda sikten. Då måste du spränga bort både hus och berg. Du har uppebarligen aldrig varit på plats. Vänta med att uttala dig till dess.
Bortskämda förortsmänniskor – tja kanske det. Innerstadscyklister är väl de mest bortskämda i så fall, som parkerar gratis även i innerstan – i gatunivå och alldeles utanför dörren både utanför hemmet och vid alla andra destinationer.
Så förortscyklisterna ställer inte sina cyklar utanför sina portar? Är det så du menar Adde?
Bygg en ny bilbro men se till att det är enkelriktat från ena hållet. Hur många bilister skulle ta den bron?
Återigen – människan är ett vanedjur. Vi sitter på samma stolar vid matbordet och vi tar samma väg till jobbet så från jobbet. Få cyklar i en sorts ring med olika vägar till eller från jobbet pga att en viktig förbindelselänk är enkelriktad.
Det är frustrerande att cyklism ständigt sätts på undantag och att det verkar vara praktikanter som sköter planering, genomförande och uppföljning.
Du har många bra poänger i din kommentar Anders, som jag inte hade tänkt på.
RT @Cyklistbloggen: Stockholm sätter upp och plockar ner skyltar på Runda vägen i Alvik: http://t.co/u5OlLUAxBD #cykla
RT @Cyklistbloggen: Stockholm sätter upp och plockar ner skyltar på Runda vägen i Alvik: http://t.co/u5OlLUAxBD #cykla