För två år sedan skrev vi om att stockholmarna spenderar mer tid på väg till och från jobbet än de har semester. Och i dagens DN dyker den här rubriken upp:
Det handlar om en undersökning som GPS-tillverkaren Tomtom gjort. Enligt den var Stockholm Nordens värsta stad när det gäller bilköer. I rusningstid var förseningen 37 minuter. Det kan jag tro på, jag ser köerna dagligen på väg till jobbet. Så här såg det tex ut i höstas (ja, jag vet, introtexten är raljerande):
Det är ju synd ur många aspekter – bilköer är tråkiga att sitta i och det måste ju vara samhällsekonomiskt dumt att ha arbetskraften uppbunden på vägar elva dagar om året. Hade man haft dem på jobbet den tiden, kanske via något annat rent magiskt transportsätt, hade de ju gjort produktiv nytta istället.
Göteborg däremot sjönk från tredje plats till elfte plats på listan över städer med lång kötid. Då är det lite intressant att läsa Göteborgsposten som skriver att cyklingen ökat med 22 procent under samma tid. One more bike – one less car?
@Cyklistbloggen glöm inte vad de jämför. Mycket motorväg ger ger hög snitthastighet i lågtrafik. Skillnaden blir större när man köar på Mväg
Det finns ett cirkelresonemang i det där, och det är ju att den som helst åker bil gärna ser att ANDRA börjar cykla, för då blir det ju mer bilväg över åt just den som vill åka bil.
Gissar att många tänker så. Samtidigt som samma personer antagligen inte reflekterar över att om det investerades mer pengar på cykelinfra, skulle just JAG får mer plats på min väg, ändå.
Elva dagar i bilkö… ett snitt? (Tänk då isf hur många dagar de som oftast kör bil sitter i bilkö…!) @Cyklistbloggen