Nu vet jag varför de målat cykelväg även bland parkeringsplatserna på Götgatan. Ni kanske minns att jag tyckte det såg ut som att de målade cykelbana rätt in i de parkerade bilarna:
Den där korta cykelbanan har nu fått en tilläggsmålning:
Det verkar alltså som att det ska bli cykelparkering också. Lysande.
Men då är frågan om de verkligen tänkt sig att det ska vara cykelparkering mitt i nya cykelbanan också?
Häromdagen dök också räknare upp:
Jag är inte helt säker på vad den räknar ner till. Antingen visar den hur lång tid det är kvar på grönperioden vid stolpen. Eller så är det hur lång tid man har på sig till nästa trafikljus om man vill hinna med grön våg. Är det någon av er läsare som vet?
EDIT: Svar från stadsmiljöborgarrådet Ankersjö:
@Cyklistbloggen @StockholmsStad P:et är felmålat och ska bort. Nedräkningen handlar om trafikljuset 🙂
— perankersjo (@perankersjo) June 17, 2014
Det här är ju jättebra! Kör lastbil i stan och önskar att alla andra bilister försvann. Stressade pappor, och unga hantverkare som kör sämst. Cyklisterna är okej, förutom när jag får fingret för att dom cyklar mott rött och jag hinner inte över korsningen. Speciellt vasagatan nere vid tegelbacken.
Det röda cykelfältet utanför Göta Lejon har blivit dubbelt då bred! Ett kvarter i alla fall som ser riktigt fint ut. Snett över på andra sidan korsningen utanför Pizza Hut är den dock fortfarande lika trådsmal som innan – antar att den inte går att göra bredare.
Ser lite rörigt ut, massa cykelsymboler lite höger och vänster och fälten går ut och in med lite snedstreck här och där.
Behövs allt extra krusedurer. Kan man inte bara bygga en rak cykelväg utan extra saker?
Om jag förstått saken rätt så är bäl det här bara på prov? Om det blir permanent hoppas jag att man gör hela sträckan rak.
Min förhoppning är att gamla cykelbanan byggs ihop med befintlig trottoar och att alla böjar försvinner.
Japp, det är bara ett test och tanken var att få det så billigt och snabbt som möjligt. Permanenteras det utgår jag ifrån att man bygger om ”på riktigt”.
Ja. Böjarna är lite småfarliga. Cykelbanan är bred, men varje 100 meter kommer högra ledet vika mot vänstra för att undvika kantstenen. Det är ett mindre problem för vänstra filen som har gula markeringar till vänster och därmed naturligt följer samma bana – men bakomvarande i högra ledet kan inte se någon antydan på när böjarna kommer annat än att och när framförvarande girar undan för dem. I gamla banan fanns ju bilar och stolpar längs cykelbanan som antydde var den måste gå. Jag upplever inte att det är lika lätt att skönja det nu. Man antar liksom att det faktiskt går rakt fram. Det är ganska illa! De borde kanske gulmålat kantstenen för extra tydlighet och kanske skurit av böjarna så att det blev mindre extrema girar (se ex bild; stulet foto; sorry).
Förhoppningsvis blir det lättare att skönja vid skymd sikt när de placerar ut möbler, växtlighet mm samt att gamla cykelbanan börjar befolkas av fotgängare.
Jag undrade själv just samma sak för några dar sedan och ställde frågan till Stockholm Stad via deras felanmälningsformulär. De svarade också på varför det finns ett P i den nya cykelbanan.
På den gamla cykelbanan kommer det att placeras ut cykelparkeringsställ där det är målat P. På de få platser där det är målat P i den nya cykelbanan ska det tillkomma en hänvisningspil till några utvalda cykelparkeringar. Vi kommer att följa upp målningen framöver.
Stirrade på nedräknaren nyss och vid just det trafikljuset hade den inget med grönt eller rött att göra. Den räknade ned när bilarna hade grönt och kom till noll utan att något hände. När bilarna fick rött och de gående grönt lös den vita cykeln fortfarande samma vita färg som innan.
då handlar det nog om just tiden på gröna vågen… förvirrande och dumt om du frågar mig 😉
Alltså är det så lång tid du har på dig tills det sista trafikljuset inom gröna vågen (vilket det nu är) blir rött.
Håller med. De skulle ersätta alla befintliga trafikljus med dylika som räknar ner både vid grönt och rött ljus – så man vet när man behöver pinna på resp. vet när man kan klara sig med en kort trackstand istället för att man sätter ner foten precis innan det slår om till grönt. Vi behöver inte fler objekt att titta på. Gör de befintliga smartare och mer informativa istället!
@Cyklistbloggen @StockholmsStad P:et är felmålat och ska bort. Nedräkningen handlar om trafikljuset 🙂
Cyklistbloggen: Det målas parkeringsplatser på Götgatan http://t.co/y10vLLN2RA @Cyklistbloggen
Länk också… @perankersjo @StockholmsStad http://t.co/BA14JVuy4U
är det tänkt att det ska stå en sådan där ”stockholmshagen” på cykelparkeringen kanske??
Det låter helt rimligt. Ska bli spännande att se.
Enligt tidiga ritningar skulle cykelparkeringarna sitta i den gamla cykelbanan, det skulle inte vara helt fel om det här bara var en ”frilagd” parkering där de som har stöd samt de med lastcykel kunde parkera utan att behöva låsa fast sig i stolpar 🙂
angående skylten så diskuterade jag och Dimitri det i kommentatorsfältet till någon av era tidigare poster om ny götgatan och om jag minns rätt så räknar den kvarvarande tid för att hinna igenom hela gröna vågen på götgatan
Enligt projektledaren för götgatan så handlar nedräkningen om hur lång tid man har för att hinna lägs hela götgatan. Men personligen hoppas jag att Ankersjö har rätt, eftersom det är mycket mer användbart att se nuvarande trafikljus (särskilt eftersom gröna vågen är inte på hela dagen).
@Cyklistbloggen De som målar har aldrig målat så bred cykelbana. Totalt förvirring kanske råder? 🙂
… och någon har flyttat betonggrisen med stoppförbudsskylten från cykelbanan till skyltområdet också. 🙂
Det här är bara för komiskt. Cykelbana? Skämt. RT @Cyklistbloggen: Det målas parkeringsplatser på Götgatan: http://t.co/fGCyUAR8K6 #cykla
@Cyklistbloggen Vad håller de på med? När Malmö gör nya cykelbanor längs med trafikerade bilvägar ser det ut så här. http://t.co/aknbAkH88R
RT @Cyklistbloggen: Det målas parkeringsplatser på Götgatan: http://t.co/NhlsdxNg5M #cykla
@Cyklistbloggen sidan nere. http://t.co/yqAvgcbFEX