Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

"Vad som hänt vid just den här olyckan vet vi inte än"

Publicerad den 30 juni, 201427 december, 2021

Expressen/GT igår:

En cyklist och en personbil kolliderade strax efter halv ett på söndagen vid Ulricehamn.
Två personer fick föras med ambulans till sjukhus.

Olyckan skedde där två 70-vägar möts. Ingen visste när artikeln skrevs vad som orsakat olyckan. Men polisen känner ändå för att leka lite gissningslek om vem och vad som kan vara orsaken:
Screen Shot 06-29-14 at 10.23 PM
70-väg som sagt. Och det är i allmänhet cyklister som kör lite fortare idag. De har ju bråttom. Förr hade folk inte bråttom. Då, på då-talet så var samhället annorlunda. Då cyklade disponenten en stilla tur ut längs med rapsfälten som kantade den grusbelagda landsvägen, tillsammans med lärarinnan Johansson en vacker sommardag. Lille Emil stod som vanligt grindvakt och tog med ett pillermariskt leende emot den riksdaler disponenten pricksäkert kastade i hans mössa, samtidigt som han vinkade åt länsman som kom åkade i sin automobil.
Men nuförtiden. Nu cyklar ju folk som tokar. Många är de och de håller säkert 25-30 på 70-vägen och då är det klart att det sker fler olyckor. Det är ju den stora olycksorsaken på 70-vägar numera. Snabbcyklister som har bråttom.
Men som sagt, vad som har hänt vid just den här olyckan vet vi inte än.
Här är korsningen vad jag förstår:

Visa större karta
Läs också: IF: Bilister ser bara andra bilister

13 svar på ”"Vad som hänt vid just den här olyckan vet vi inte än"”

  1. knight22 skriver:
    1 juli, 2014 kl. 10:51 f m

    Det borde nästan vara obligatoriskt för cyklister att köpa actionkameror, finns en bra på jula för 499 som filmar de senaste 90 minutrarna i HD-kvalitet. Ska man ha med den svenska polisen att göra om olyckan är framme gäller det att ha bra bevis, för någon rättvis process kan man inte räkna med.

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      1 juli, 2014 kl. 1:13 e m

      Har varit sugen på Hero men har inte pengarna. 499kr är ju ”något” billigare 🙂
      Men äger du själv den kameran? Gick in på Jula och där står det att batteritiden är 90 min men det står ingenting om att kameran raderar bakifrån (som en riktig car cam).
      Minneskort måste köpas separat (upp till 32 GB). Hur många minuter film ger 32 GB?

      Laddar in …
      1. knight22 skriver:
        2 juli, 2014 kl. 8:59 f m

        Finns en tråd på happymtb där en kille lagt ut bilder han tagit med Julas, kvaliteten är mycket bra. Den raderar också bakifrån tror jag.
        Det är väl egentligen inte så viktigt att den spelar in jättelång tid, om olyckan är framme är det ju bara sista halvminuten som är intressant.
        Sådana kameror är ju en möjlighet att uppnå rättvisa i trafikolyckor, vilket är omöjligt med en diskriminerande polis som redan på förhand dömer cyklisten.

        Laddar in …
  2. knight22 skriver:
    1 juli, 2014 kl. 10:33 f m

    Den svenska polisen har ungefär samma inställningen till cyklister som Los Angeles-polisen hade till till svarta förr i tiden (och kanske än idag).
    Frågan är om det är möjligt att som cyklist uppnå någonting som liknar rättvisa, så som det svenska rättssystemet är beskaffat idag.

    Laddar in …
  3. Robert Andersson skriver:
    30 juni, 2014 kl. 6:52 e m

    Alla vet ju om att det finns en inofficiell regel, om man 10 km/h på alla vägar för en cykel, oavsett vad det står på skylten. Fråga bara en Polis så bekräftas det. (Alltså patrullerande eller pressansvarig, inte polisens jurister).
    För bil är väl snare tvärt om, att det går för sakta, 90 km/ för personbil/buss, 80 km/h lastbil, oavsett skyltad hastighet. Farthållaren ställs ju på en hastighet är för krånglig att ändra.

    Laddar in …
  4. netmackan skriver:
    30 juni, 2014 kl. 5:53 e m

    RT @Cyklistbloggen: ”Vad som hänt vid just den här olyckan vet vi inte än”:
    http://t.co/m1hVbhTrZ0 #cykla

    Laddar in …
  5. Zäta skriver:
    30 juni, 2014 kl. 2:59 e m

    Ja koss i jästanimej vad di haster fram på sina velocipeder. Jämrans ungdomar!
    Bra skrivet som vanligt, Christian.

    Laddar in …
  6. tiinasarlin skriver:
    30 juni, 2014 kl. 1:05 e m

    RT @Cyklistbloggen: ”Vad som hänt vid just den här olyckan vet vi inte än”:
    http://t.co/m1hVbhTrZ0 #cykla

    Laddar in …
  7. cykelbloggar skriver:
    30 juni, 2014 kl. 12:56 e m

    Cyklistbloggen: ”Vad som hänt vid just den här olyckan vet vi inte än” http://t.co/TQ0p2qV9VH @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  8. toresdotter skriver:
    30 juni, 2014 kl. 12:54 e m

    RT @Cyklistbloggen: ”Vad som hänt vid just den här olyckan vet vi inte än”:
    http://t.co/m1hVbhTrZ0 #cykla

    Laddar in …
  9. jwolfers skriver:
    30 juni, 2014 kl. 12:54 e m

    RT @Cyklistbloggen: ”Vad som hänt vid just den här olyckan vet vi inte än”:
    http://t.co/m1hVbhTrZ0 #cykla

    Laddar in …
  10. RichardHerrey skriver:
    30 juni, 2014 kl. 12:52 e m

    @Cyklistbloggen tråkigt med olyckan. Lite gulligt när polisen säger att de cyklar som tokar i 25-30km i timmen.
    cyklar de så sakta ?

    Laddar in …
  11. Richard skriver:
    30 juni, 2014 kl. 12:52 e m

    Ja, inte åker bilister fortare nuförtiden. Precis alla trafikolyckor är cyklisternas fel. Ja – så är det ju. Polisen borde väl veta. Allt är deras fel! Jajamänsan!
    ”Kriget I Afghanistan? Cyklisternas fel. Diktaturen I Iran? Cyklisternas fel…”

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d