I år är det valår och nu är det dessutom högvår och cyklisterna strömmar ut. Och de är ju också väljare, vilket gör att politikerna passar på att vara cykelpositiva när de får chansen.
Stella Fare (FP) gör en comeback i cyklistdebatten och intervjuas i både Södermalmsnytt och Metro om att det kommer bli tillåtet att ta med cykeln i tunnelbanan:
När de ombyggda C20-vagnarna är satta i trafik ska cyklar tillåtas i varje ända av tunnelbanetågen.
”Snart” skriver båda tidningarna, vilket innebär nästa år, eller egentligen inte förrän 2017, då de helt nya tunnelbanevagnarna kommer.
Allas vårt cykelborgarråd Per Ankersjö passar också på att för andra gången inviga Cykeljouren:
– Det är mycket glädjande att vi nu äntligen kommer att få en fungerande cykeljour i staden. Det har varit en stor efterfrågan efter en funktion som denna, säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).
Vi gläds också, om det är sant. Vi minns ju att det sas samma sak förra året vid den här tiden.
Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) berättar i varje fall för P4 Stockholm att cykeljouren ska testa att patrullera med två elbilar.
– När fler väljer att arbetspendla på cykel är det extra viktigt att staden tillsammans med entreprenörer och Stockholms kranskommuner arbetar för att få fler och längre cykelstråk med hög standard, säger Ulla Hamilton, moderat trafikborgarråd i Stockholm
Per Ankersjö passar också på att dra ännu en lans för fler cykelparkeringar i Dagens Nyheter. Anledningen är att det visar sig att folk är missnöjda med cykelarbetet i kommunen, trots allt prat om cykelmiljarden.
I år ställdes för första gången en fråga om tillgången på stöldsäker cykelparkering i den egna stadsdelen. Här svarade bara 16 procent att de var mycket nöjda eller ganska nöjda.
– Det är ett rejält underbetyg och det är välförtjänt. Vi måste se till att det går att ställa sin cykel i skydd för väder och vind och på centrala platser med övervakning, anser Per Ankersjö.
Japp. ”Centrala platser” och ”övervakning” är förmodligen bra för att man ska våga ställa sin cykel. Det gillar vi. Däremot är vi tveksamma när han säger till DN att han:
tror att det finns oanvända platser på många håll i staden som kan användas.
Det är ju lite så den befintliga cykelinfrastrukturen utformats, att man lagt den på oanvända platser. Vilket lett till att cykelvägarna inte sällan går i slalom, har träd i sig, varierar i bredd och ibland ligger i vägbanan, ibland på trottoaren för att ibland helt försvinna.
Och på parkeringstemat påminner lite om en oanvänd plats som i går fortfarande stod oanvänd (förutom av två killar som stod och drack öl):
Det är jättebra att utnyttja oanvända platser till bra saker. Men inte i första hand. I första hand ska man lägga funktioner på platser där de behövs.
Slutligen skriver tidningen Södermalmsnytt om Slussenkaos. De är oroliga för hur det kommer gå när allt fler sommarcyklister börjar cykla bland vägarbetena vid Slussen:
Värst är det ändå vid korsningen Hornsgatan/Götgatan där övergångsstället snabbt korkar igen. En av de krångligaste avspärrningarna under hela byggtiden, konstaterar Emma Sahlman, kommunikatör på projekt Slussen.
– Det är en väldigt krånglig punkt där vi måste spärra av stora delar av korsningen men där det ändå måste gå att ta sig igenom, säger hon.
Läsare av Cyklistbloggen minns säkert platsen som en där kommunen har problem med smittrafik från bilister.
undrar om man nu kan komma i kontakt med cykeljouren nu när dom har fått elbilar?? jag tänker på detta inlägget från förra året
https://www.cyklistbloggen.se/2013/11/finns-cykeljouren/
Jag ställde frågan när han dök upp i Direktpress cykelgrupp på Facebook, men har inte fått något svar. Tror att svaret är att de inte fick något speciellt nummer. Jag tror konkret att ”cykeljouren” är samma organistation som fanns förut, men nu med namnet ”cykeljouren”.
Betyder detta att de nya C20 tågen kommer ersätta dom gamla 8-vagnstågen helt nu?
Skulle ju vara lite trist om de äldre vagnarna fortfarande var i trafik då!
Enligt artikeln ska de gamla byggas om men det stod ingen tidsplan.
Med ”de gamla” menas C20 (”de nya” = framtida C30).
Man tänker alltså börja ersätta Cx/8-vagnståg 2017 (då de nya C30 börjar levereras) och bli klar med det 2021.
Källa 1/2: http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2014/2014-04-29/punkt05-Gfb-avs-uppgradering-C20.pdf
Källa 2/2: http://www.sll.se/Verksamhet/kollektivtrafik/aktuella-projekt/Roda-linjens-uppgradering/
Men jag förstår inte hur man tänkt sig att det ska gå till 2015, när det första tåget utav 90 har byggts om – ska man som resenär med cykel hoppas på att just det tåget råkar stanna vid ens station när det passar en, dvs med en 1,11% sannolikhet? Eller går det plötsligt bra att även använda andra tåg då? Håller tummarna för det sistnämnda!
Att Ulla Hamilton egentligen är cyklingsfientlig är väl sedan länge välkänt men den här Per Ankersjö, som utgör stödtrupp till Ulla Hamilton, har han egentligen åstadkommit något positivt för cykling? det verkar vara oerhört mycket snack och obefintlig verkstad från honom.
Jag kan på sätt och vis respektera sådana som John Roslund mer, han säger i varje fall vad han tycker (nåja), och försöker inte bara förföra väljare.
Per Ankersjö sitter ju så meckigt till att han är en del i Alliansen, men hans parti har ett svagt mandat. Det betyder att han måste förlita sig mycket på eget snack för att få andras verkstad att jobba.
Det låter ju spontant ganska idiotiskt att försöka driva cykelfrågor som en del av Ulla Hamiltons allians. Ungefär som att vara medlem i sverigedemokraterna och försöka få till ökad invandring.
Nja, moderaterna var emot trängselskatten eftersom de av tradition älskar ”frihet” och därmed älskar de bilism. När de sedan fick makten införde de trängselskatten och slog knut på sig själva i att argumentera för sin kovändning.
Om Ulla fick som hon ville skulle det vara dubbförbud på hela Södermalm. Det känns inte vidare klassisk moderatpolitik att förbjuda saker eller införa avgifter. Så visst kan partier vända i vissa (kärn)frågor.
Centern kläms snart ihop till ingenting med MP på ena sidan och vilket Alliansparti som helst på den andra sidan. Om C försvinner från Stadshuset så kanske vi märker att de trots allt gjorde något. Men visst, Christian har en viss poäng att Centern behöver mer mandat för att kunna få en mer jämbördig dialog med Moderaterna.
Per Ankersjö är på god väg att bli som Mona Sahlin – mycket snack (i media) och liten verkstad.
Tror knappast Ulla Hamilton lyssnar på hans cykeltjat i korridoren (om han nu gör det). Vad som krävs är ett äkta mittparti med en stark person som Stella Fare. Bara om Ulla Hamiltons makt är hotad kommer det att ske någon cykelförändring värt namnet i den här stan.
Tyvärr Per, du har haft flera år på dig att åstadkomma något som du nu skulle kunnat vifta med inför valet. Men om du har åstadkommit något måste du visa detta tydligt. Bara då får du den trovärdighet som du idag saknar. I opposition kan man tillåtas att ha visioner. Har man suttit vid makten måste man även kunna visa resultat. Så kanske får du min röst 2018. Men knappast i höst.
Cyklistbloggen: Stockholmscykling och politiker i media http://t.co/Fa7vcTAWFt @Cyklistbloggen