Många tycker att det är segt att stanna för rött ljus. Själv har jag inte brytt mig så mycket, åtminstone inte under rusningstid; det har blivit en naturlig paus i cyklandet att stå framför rött. Det senaste halvåret har jag dock börjat tänka om.
En av anledningarna är ett vägarbete vid korsningen Sockenvägen/Nynäsvägen som jag passerar både till och från jobbet. Rödljusen har varit avstängda och initialt var det rätt bökigt. Högerregeln funkade dåligt, det verkade som om bilister, fotgängare och cyklister var osäkra på vilka som hade företräde och det hördes ibland irriterade tutningar från bilister som tyckte att det gick för långsamt såväl från de som forcerade sig fram.
Alla, inklusive jag, undrade när de skulle få igång de där förbaskade rödljusen igen.
Så gick några månader och jag kom på mig själv att knappt längre tänka på den förut så jobbiga korsningen. Det gick alltid smidigt att komma över, trots avsaknaden av trafikljus. Alla sänkte farten, sökte ögonkontakt med andra trafikanter och visade eventuellt med ett tecken att ”Gå du”, eller ”åk du”. Visst, många bilister fick stå och vänta i rusningstid, men för fotgängare och cyklister blev väntetiden avsevärt mindre än när korsningen reglerades av trafikljus.
I dag är trafikljusen igång igen och det känns ofta som alla trafikslag står och med rött ljus och väntar på alla. Värdelöst!
I veckan läste jag om ”The Idaho Stop”, en lag sedan 1982 i amerikanska delstaten Idaho om att cyklister ska få cykla mot rött och förbi stoppskyltar.
Vi har skrivit om det tidigare och då skrev Christian så här:
Rödljus kom till när bilarna blev så många att det blev farligt och höger/vänster-regeln inte räckte till. De är utformade för bilister, inte för cyklister. […]
Några som har hittat en lösning på hur man kommer runt det, utan att börja bygga ett parallellt rödljusuniversum för cyklister, är delstaten Idaho i USA.
Där ska cyklister behandla rödljus som en stoppskylt. De måste alltså stoppa, ställa ner foten i marken och sedan kan de, om det är säkert, fortsätta förbi rödljuset. På samma sätt ska cyklisterna behandla en stoppskylt som en lämna företrädeskylt.
Cyklisten får alltså passera stoppskylten utan att stanna, men måste lämna företräde för trafiken.
I veckan ramlade jag över en längre artikel som gick igenom the Idaho Stop grundligt. Läsvärd, ifall du har tid.
Här är en filmsnutt som går igenom the Idaho Stop.
Bicycles, Rolling Stops, and the Idaho Stop from Spencer Boomhower on Vimeo.
Ökar inte olyckorna och påkörningarna med Idaho-modellen? Statistiken säger nej: forskaren Jason Meggs jämförde staden Boise i Idaho med lika stora städer, Sacramento och Bakersfield i Kalifornien. Han kom fram till att Sacramento hade 30,5 procent fler olyckor per cykelpendlare och Bakersfield hade hela 150 procent fler olyckor per cykeplendlare jämfört med Boise i Idaho.
Idaho har alltså i över 30 år visat att den här metoden fungerar och är säker för alla inblandade.
Ytterligare en fördel med Idaho Stop är att den skulle kunna införas idag utan någon extra kostnad för staden över huvud taget.
Men varför inte gå steget längre?
När jag för två år sedan träffade cykelplaneraren i nederländska staden Houten, Herbert Tiemens, berättade jag om cykeltillståndet i Stockholm och i efterhand minns jag att vi pratade kort om trafikljus. Herbert Tiemens lakoniska kommentar var denna:
– Ta bort rödljusen. I Houten har vi ett enda.
Visst, tänkte jag. Lätt att säga när man just byggt om sin stad för mer cykling. Men tänk om han har rätt? Tänk om det skulle fungera även i Stockholm?
En stor, viktig pusselbit i att få en stad att fungera utan trafikljus är hastigheten. Den måste ner. Jag föreställer mig att med 30 som hastighetsgräns i hela staden skulle trafikljusen vara i princip onödiga. Först då får bilister tid att upptäcka fotgängare som vill gå över övergånsställen, andra fordon som kommer från höger, et cetera. Föreställ dig känslan av att slippa stanna framför rödljus (som ändå bara reagerar på bilar)!
Jag inser att det kanske inte är en utopi, men åtminstone ligger långt fram i tiden. Men trafikljus eller inte, vi skulle kunna börja med the Idaho Stop idag, som en utmärkt början. Något politiskt parti som vågar plocka upp Idaho-handsken?
De var släckta igår.
Ja, nu har de varit släckta i några dagar igen. Härligt!
Dessutom har den gode trafikplaneraren tillsett att man vid färd på Sockenvägen västerut som cyklist blir tvungen att stanna för att trycka för grönt två gånger, först vid passage över den kombinerade uppfarten till lokalkörbanan som går längs med Nynäsvägen och påfarten till själva Nynäsvägen och sedan dess motsvarighet/avfart på andra sidan. Att få trycka en gång må vara irriterande, men att tvingas till det två gånger för att ta sig igenom en korsning är en ren plåga. Inte undra på att somliga cyklister konsekvent kör mot rött.
Jag passerar ofta denna korsning både som bilist och cyklist och kunde konstatera under tiden utan trafikljus hur fantastiskt smidigt det gick att ta sig igenom den, oavsett trafikslag. Alla trafikanter stannade och vinkade fram varandra på ett föredömligt sätt. Att tvinga folk till samarbete och att använda sitt sunda förnuft verkar vara en framkomlig väg för att lösa ett och annat framkomlighetsproblem.
RT @Cyklistbloggen: Rulla genom rött med ”Idaho stop”.
http://t.co/0zVvfRGHku #cykla #trafikljus
@Cyklistbloggen Man kan inte ha 150% lägre. 100% lägre är noll.
@Cyklistbloggen 30 i tätbebyggelse tror jag starkt på
RT @Cyklistbloggen: Rulla genom rött med ”Idaho stop”.
http://t.co/0zVvfRGHku #cykla #trafikljus
En del bilister verkar fortfarande ha svårt med att stanna för fotgängare vid obevakade övergångsställen, så man ska nog inte räkna med att det är helt ”utan någon extra kostnad för staden över huvud taget”.
Det finns forskning som visar att bilisternas väjningsgrad mot fotgängare och cyklister ökar dramatiskt när hastigheterna kommer ner, t.ex vid 30kmh så väjer bilister för cyklister i 70% av fallen, motsvarande siffra vid 50kmh är knappt 40%.
Om Jeroen’s förslag ska bli verklighet och fungera, så måste hastigheterna ner (precis som han skriver) och gatorna på sikt utformas för dessa lägre hastigheter.
Absolut, Peter. Du har helt rätt. Att få ned hastigheten är ett måste, annars har vi nog inte vunnit någonting.
Fastdet var precis det Sockenvägen/Nynäsvägen visade att folk faktiskt sänker hastigheten. iaf i en större korsning med mycket biltrafik. Fungerande trafikljus är mycket värre för mig som erfarencyklist.
Tycker att om något så har detta ställe visat att bilarna är lika buffliga med trafikljus som utan. Fast man nu alltid får tampas med livsfarliga högersvängande bilar i höghastighet när man har trafikljus.
Mycket bra Jeroen! Konkret och lösningsorienterat.
RT @Cyklistbloggen: Rulla genom rött med ”Idaho stop”.
http://t.co/0zVvfRGHku #cykla #trafikljus
RT @Cyklistbloggen: Rulla genom rött med ”Idaho stop”.
http://t.co/0zVvfRGHku #cykla #trafikljus
RT @Cyklistbloggen: Rulla genom rött med ”Idaho stop”.
http://t.co/0zVvfRGHku #cykla #trafikljus
RT @Cyklistbloggen: Rulla genom rött med ”Idaho stop”.
http://t.co/0zVvfRGHku #cykla #trafikljus