Dagens inlägg blir mest en länk, till Krister Isakssons debattartikel i Expressen. De har inte kommentarsfält, men det har vi och vi tycker texten förtjänar diskussion. I korthet har Krister Isaksson skrivit om Rikspolisstyrelsens senaste uppmaning till polismyndigheterna att specialövervaka cyklisterna. Skälet sägs vara en vilja att minska antalet olyckor. Ni kanske minns att vi skrev om det.
Krister tog det ett steg vidare och kollade med Rikspolisstyrelsen. Han frågade dem om varför de trodde att övervakning av cyklisterna skulle minska antalet olyckor:
Någon analys av olycksbilden för cyklister har dock inte skett visar det sig när jag frågar Bengt Svensson, kommissarie och trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen. Man har heller ingen uppfattning om vilka typer av cykelolyckor det handlar om, hur olyckorna går till, eller var och när de sker. Rikspolisstyrelsen har inte heller tagit del av studier och forskning angående cykelolyckor. Uppmaningen till ökade cykelkontroller baseras enligt Bengt Svensson i stället på klagomål på cyklister från allmänheten, polisens egen uppfattning samt att polisen gör för lite insatser för cyklister.
Det handlar alltså, om man ska vara elak, om att Rikspolisstyrelsen utgår från fördomar om cyklister. Stämmer det är det ju alldeles utomordentligt allvarligt. Som jag skrev för inte så länge sedan:
För mig är det nästan bokstavligt livsviktigt att forskningen kring cyklistolyckorna tas på allvar och att rätt slutsatser dras – jag cyklar varje dag året runt. Ofta med mina barn. Jag är en av dem som riskerar att skada mig för att infrastrukturen är extremt oförlåtande för cyklister. Och vi blir fler och fler.
Då är det direkt farligt när inte bara andra trafikanter tycker att vi får skylla oss själva, utan också beslutsfattare och poliser.
Läs hela Kristers debattartikel hos Expressen.se
Läs också: Hur prioriterar man för att göra det säkert för cyklister?
Och för att vara tydliga: Ja, vi tycker att alla cyklister ska följa trafikreglerna.
Det här handlar naturligtvis inte om att göra något åt olycksstatistiken, däremot polisens egen statistik (Plocke-pinn). Om polisen hade bemödat sig om att kontrollera tillförlitlig olycksstatistik (STRADA, finns tillgänglig i Trafikanalys rapport över trafikskador), så hade man upptäckt att av de ca 9000 cyklister som skadades under 2012, skadades ca. 80 % i samband med singelolyckor och att ”enbart” dryga 1000 skadades vid kollision med motorfordon att jämföra med 6700 bilister som skadades vid motsvarande kollisioner. F.ö. var det nästan dubbelt så många cyklister som personbilister som skadades i singelolyckor.
Det mest obehagliga här är godtyckligheten i polisens arbete. De behöver inte motivera hur sina resurser fördelas, vilka anmälningar som tas in eller vilka brott som utreds. Gissningsvis blir det upp till vad individuella poliser tycker verkar vara intressant.
Det känns inte alls som något som passar in i en rättstat.
Det vore lite som att polisen skulle strunta i bankrån för att lägga all sin tid på att övervaka butiker efter snattare. Kanske någon någon gång har sagt att snattare går över till grövre brottslighet om de inte stoppas tidigt? Men när man tittar efter så ser man sådana slutsatser helt saknar belägg. Och vid påpekande rycker polisen bara på axlarna: ”alla får en släng av sleven” så var det slutdiskuterat.
Vore kul om RPS läste kommentaren ifrån ”Richard”.
Alternativt kan dem ställa sig i korsningen Valhallavägen/Surbrunnsgatan och försöka passera övergångstället som gångtrafikant/cyklist. Mån-fre morgon i rusningstrafik. När det blir grön gubbe (grönt ljus för cyklist), inte titta åt höger eller vänster först, mäta antalet gånger de blir överkörda av en bil, lastbil eller buss under säg 15 min. Ser du dig inte för innan du går fast det är grönt är det med livet som insats. Vi diskuterar inte här en cyklist på ca 100 kg utan lastbil 6 TON, 10 TON eller 30 TON. Vet inte hur mycket de väger men ca 100 ggr mer än en cyklist. Beroende på hastigheten, men säg samma så blir kraften alltså 100 ggr större. Sen får man själv fundera på om kroppen blir mer skadad av en lastbil än en cyklist.
Nu har jag passerat där så många gånger och bevittnat överträdelserna så pass ofta att jag inte reagerar längre. Det verkar inte polisen heller inte göra. Men nu är det sommar/vår och då HELT plötsligt dyker där upp lite nya trafikanter. Dem skall vi ta en titta på. Dem skall vi kanske granska lite närmare. Vi kollar inte statistik eller sånt, vi går på vår egen känsla och andra trafikanters åsikter.
Jag gillar verkligen denna blogg samt Krister Isaksson’s!
Är det så enkelt? Om ”tillräckligt många” klagar på något så ökar polisen sin närvaro? OK – jag tycker att antalet våldtäkter måste sjunka. Hallå polisen! Har ni någon åtgärdsplan på lager?
Rikspolisstyrelsen: ”Vi är också oroade över antalet våldtäkter och vi vet att de kommer att öka när det blir varmare. Polisen ska därför öka specialövervakningen på kvinnor. Vi har fått klagomål ”från allmänheten” på att de rör sig helt fritt och kan gå i mörka parker eller på folktomma enkelriktade gator. De går också mot röd gubbe, det är ett stort problem trots att det inte finns män i närheten. De har ingen respekt alls för oss gubbar. Feminismen har gått för långt! Hur tror de att män ska respektera deras nej när de inte respektera när röd gubbe säger nej till fortsatt framfart?
Vi kommer kontrollera deras utrustning som klädsel och smink. Många blir också provocerade över deras tajta kläder som visar allt. Varför kan de inte ha vanliga kläder som alla vi andra? Det säger ju sig självt att har man höga klackar får man räkna med att de kan skada sig. Går man i höga klackar ska man ha hjälm!
Om möjligt kommer de att bötfällas för förargeleväckande beteende (kort kjol eller s.k. horsminkning), störande av den allmänna ordningen (tjejgäng som skrattar högt i begränsade utrymmen) eller skadegörelse på allmän egendom (går på gräsmattor där det är förbjudet att gå). Och så klart om de går mot röd gubbe.
Någon forskning om att de flesta våldtäkter sker i hemmet har vi inte läst och vi har heller ingen kunskap om varför kvinnor våldtas eller hur vi ska minska dem mer än att just hårdbevaka alla kvinnor (det är ju de som våldtas, vilka ska vi annars bevaka?). Polisens har en uttalad nollvison – inga kvinnor ska våldtas. Det bästa är alltså om de aldrig lämnar hemmet.”
RT @Cyklistbloggen: Polisjakt minskar inte olyckorna http://t.co/SE6Fd7QYq8 #cykla
RT @Cyklistbloggen: Polisjakt minskar inte olyckorna http://t.co/SE6Fd7QYq8 #cykla
RT @Cyklistbloggen: Polisjakt minskar inte olyckorna http://t.co/SE6Fd7QYq8 #cykla