Mot bakgrund av det vi skrev igår, om att:
Stockholms stad måste utbilda sina entreprenörer och trafikplanerare i vad det innebär att cykla. Vilka krav som måste ställas. Helst genom att få dem att själva cykla och testa infrastrukturen. Ofta. Regelbundet. För det är först då man får en situation där någon av dem som målar linjer i Farsta plockar upp mobiltelefonen och slår en signal: Har ni verkligen tänkt att de här stolparna ska stå mitt i vägen?
Så är det förstås synd att den nu startade cykeljouren tar sig fram i… bil.
Visserligen i elbilar, men i en elbil lär man inte lära sig hur meckigt det är att cykla på en gamla stolpfot, eller för all del bland dåligt dränerade cykelbanor efter ett redig sommarregn.
Vi förstår såklart att om man ska ha med sig spadar, hjärtstartare, punkalagningsgrejor för att inte tala om lite plats att forsla bort bortstädade höstlov på, så räcker inte en vanlig Monark.
Men vi säger som Bikesnob:
Klart jouren ska ha en lastcykel! Lastcyklar transporterar gods, förmodligen går det att hitta en som lastar nästan lika mycket som elbilen. Och vi fattar att det kan chocka kroppen att helt plötsligt gå från motorframdrift till benframdrift, så ge jouren elassisterade lastcyklar.
Behåll gärna elbilarna, men komplettera med en lasthoj. Så man kan vänja sig. Förutom att cykeljouren då får erfarenheter hur det är att ta sig fram på cykel och dessutom valmöjligheten att stänga av eldriften och få gratis motion, så kommer dessutom stockholmarna för första gången se kommunal yrkestrafik på cykel. Det tror jag skulle göra massor för cykelförståelsen i stan.
Men kanske har de redan tänkt på det här. Kanske tänkte de ”Cykla? Aldrig i livet. Då måste vi ju börja köra mot rött. För det gör de ju, cyklisterna.”. Eller så är det cykelbanorna som avskräcker: ”Det går ju inte att ta sig fram på cykel, det begriper ni väl. Det är ju stolpar överallt!”.
Kanske ska man se det som ett underbetyg för just cykelvägarna i Stockholm – att inte ens kommunens egen cykeljour vill cykla på dem.
Lite fattigt kan jag tycka att det är. Klart jouren ska ha en hoj.
Nätverket Cykla med lastcykel har skickat förslag till Trafikkontoret om att använda lastcykel för uppdraget cykeljouren, och planerar att visa upp lastcykel för personalen på Peab. Potentialen är stor.
Bättre framkomlighet med lastcykel. Det kan lokalt ibland finnas viss risk att en bil skapar köer. På vissa ställen kommer kanske en bil inte får plats även på cykelbanans båda färdriktningar.
Med lastcykel får föraren en utökad upplevelse av hur det är att cykla på cykelstråket. Och kan då lämna felrapporter med utökad nyans.
Lastcykel med el-assist är förhållandevis kostnadseffektivt i inköp och drift.
Med lastcykel i cykeljouren kan Stockholms stad samtidigt visa att många serviceuppdrag är möjliga med lastcykel. Det blir en inspiration till fler att använda lastcykel i sin verksamhet.
Lastcykel tar liten plats vid parkering på/bredvid cykelbanan vid insats.
På sajten http://www.cyklamedlastcykel.se finns alla exempel där lastcykel används i kommunal verksamhet, samt i företagslösningar.
http://www.cyklamedlastcykel.se/kommun-landsting/lastcykel-i-kommunal-verksamhet
Tack för länken! Kände inte till den sidan 🙂
Låt oss hoppas att Cykeljouren (om den nu existerar, den har ju inte funnits i ett år trots allt snack om att den finns) köper in flera varianter.
Ulla Hamilton låter via Twitter hälsa att hon inte är inblandad (annat än att hon valde att sitta i bilen och stå bakom pressmeddelandet https://www.youtube.com/watch?v=Z0XTcokNe3g): https://twitter.com/UllaHamilton/status/467046565379833856
RT @Cyklistbloggen: Klart jouren ska ha en cykel: http://t.co/U3xRkoj9i3 #cykla
Får man framföra sådana elbilar på cykelbanor?
Trehjulig moped klass II, får det om det är brett nog och ringa trafik.
Men nej för denna, det verkar vara fyra hjul, är nog även registrerad som personbil/lastbil/moped klass I.
Jag tror att just den klassas som väghållningsfordon och har samma tillträde som andra fordon som underhåller cykelbanorna.
@ekstromenator @Cyklistbloggen träning med dig ingår i förslaget?
@Cyklistbloggen >> skjutsa cyklist med havererad cykel till verkstad om jag förstått deras uppdrag korrekt.
@Cyklistbloggen Är tyvärr rädd att vår personal inte har erforderlig fysisk kapacitet för att trampa servicen. Dessutom ska de kunna >>
Man kan fundera på hur många miljarder av svenska skattepengar som slösas bort på onödiga bilresor: hemtjänst, parkförvaltningar, kommunala tjänstemän m m. Väldigt många av dessa transporter hade nog kunnat göras med cykel.
Om du har din ena hemtjänstkund i Bromma och nästa i Farsta så hinner du inte cykla. Så blir det när man konkurrensutsätter och hemtjänst”kunderna” ska kunna välja mellan 225 olika hemtjänstföretag. Kommunen och skattebetalarna tjänar massor med pengar – förlorarna är hemtjänstfirmornas personal och alla medtrafikanter som får lida av att det körs omkring en massa i onödan.
Har hört att åtminstone två kommunala hemtjänstsenheter vägrar att låta personalen cykla.
Kan det vara så att facket är emot att sina medlemmar riskerar att ”slita ut sina kroppar i förtid” genom att cykla på arbetstid?
Tror tvärtom att det finns en efterfrågan att få jobba på en cykelsadel som inte handlar om att frakta försändelser så fort som möjligt mellan två kontor.
Exakt. Ge dem dessutom rätt att ”lappa” bilar som felparkerar i cykelbanan så kan det ju bli hur effektivt som helst. Typ självfinansierat. Kanske t o m lönsamt för Sthlms stad?
@Cyklistbloggen dogfooding
@Cyklistbloggen Vi får samla ihop till en och lämna över den till någon ansvarig. Kanske någon leverantör kan sponsra en?
RT @Cyklistbloggen: Klart jouren ska ha en cykel: http://t.co/U3xRkoj9i3 #cykla
T.ex en sådan: http://www.radkutsche.de/planespriegel.html
Meah. Om de inte envisas med kappell. Bulliten har annars bättre sikt bakåt och är antagligen smidigare i trånga lägen. Inte kommer de behöva fler verktyg än vad de kan packa på en bullit och som en man i taget kan bruka för att göra mindre justeringar i cykelbanan. Jag uppfattar inte att denna minilastbil är dimensionerad för att plocka med sig felplacerade stolpar eller nedfallna träd, däremot för en eller ett par cyklar. Mao, ännu ett verktyg för att få bort cyklar från vägarna (förvisso och förhoppningsvis skrotcyklar som upptar plats i cykelparkeringar).
Men som Peter säger, deras främsta vapen bör ligga i deras befogenheter, de ska inte vara renhållningsarbetare av ett annat slag.