Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Klart kommunen ska ha egna cyklar!

Publicerad den 17 maj, 201420 januari, 2022

Några dagar efter att vi skrev om att det är meningslöst att använda 143 miljoner om året (”Cykelmiljarden”) för att få fler att börja cykla, när pengarna används fel, så läser vi att kommunarbetarna ska utbildas i cykelkunskap. Så här står det i dagens DN:

– Det blir tyvärr för dåligt ibland. Det beror delvis på att många saknar kunskap om cyklistperspektivet. Har man den kunskapen sätter man inte stolpar mitt i cykelbanan eller bygger inte tvära, skymda kurvor, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

Vasagatan
Undviks med kunskap

Men en nyckel i strategin är utbildning av planerare, projektledare, entreprenörer och konsulter. De ska lära sig handböckerna för cykelsatsningen nästan utantill så de vet vad som gäller och utbildas så att de blir bättre på att se cyklisternas behov ur ett cyklistperspektiv.

Yesbox. Precis. Och det är bra att den polletten nu fallit ner, så här nästan tre år efter vi först hörde talas om ”cykelmiljarden”, och bara månader innan nästa val.

13052014-farstavägen_stolpar-9
Kan undvikas med praktisk erfarenhet

Men det behöver inte vara så komplicerat. En enkel metod man kan börja med är att ge de som ska arbeta med cykelinfrastrukturen faktisk tillgång till cyklar. Teori är jättebra, men ingen kunskap är komplett utan praktisk erfarenhet.
Och precis som vi i veckan tyckte att det var märkligt att cykeljouren inte har några cyklar, utan kör omkring i bilar, så tycker vi det är självklart att alla som får betalt för att på arbetstid syssla med bygga för cyklister också faktiskt cyklar själva.
Så här skrev vi häromdagen:

Stockholms stad måste utbilda sina entreprenörer och trafikplanerare i vad det innebär att cykla. Vilka krav som måste ställas. Helst genom att få dem att själva cykla och testa infrastrukturen. Ofta. Regelbundet. För det är först då man får en situation där någon av dem som målar linjer i Farsta plockar upp mobiltelefonen och slår en signal: Har ni verkligen tänkt att de här stolparna ska stå mitt i vägen?

Det är varmt ute nu och avstånden är sällan särskilt långa i Stockholm.
Klart kommunen ska ha egna hojar.

5 svar på ”Klart kommunen ska ha egna cyklar!”

  1. Greijus skriver:
    18 maj, 2014 kl. 12:05 f m

    RT @Cyklistbloggen: Klart kommunen ska ha egna cyklar! http://t.co/ApLOXqAhl6

    Laddar in …
  2. Jocke von Scheele skriver:
    17 maj, 2014 kl. 8:29 e m

    En fördel med att cykeljouren har lastcyklar är att de är lättare att ställa så de inte är i vägen än de eldrivna ”minipickuper” de har fått. Det vore ju typiskt om de åkte ut för att sopa upp glas eller något annat, och var tvungna att blockera cykelbanan medan de jobbade, eftersom bilen inte gick att få undan.

    Laddar in …
    1. Thomas Egrelius skriver:
      19 maj, 2014 kl. 11:19 f m

      Har de dessutom tvåhjuliga lastcyklar kanske de till och med kommer igenom bilhinder i form av bommar, stenblock och betongsuggor.

      Laddar in …
  3. GuSv01 skriver:
    17 maj, 2014 kl. 5:34 e m

    RT @Cyklistbloggen: Klart kommunen ska ha egna cyklar! http://t.co/ApLOXqAhl6

    Laddar in …
  4. Prokke skriver:
    17 maj, 2014 kl. 4:44 e m

    RT @Cyklistbloggen: Klart kommunen ska ha egna cyklar! http://t.co/ApLOXqAhl6

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d