Jag vet, det är lite av en följetong. Stolpar i cykelbanor. Christian berörde ämnet igår, jag skrev om dem längs Nynäsvägen, Trafikverket sågade ned ett gäng de placerat fel vid Universitetet, för att nämna några. Ack så lätt att bara sätta dit, ack så lätt för en cyklist att köra på.
Måste erkänna att jag skrattade lite när jag såg den här placeringen av stolpar i Farsta, strax söder om Stockholm.
Det är som en gammal Olle Ljungströmlåt.
Helt igenom fel, fel som fan som en tysk indian, en befjädrad german
Det som blåser bort det sneda leendet från ansiktet är att mina exempel ovan, alltså cykelvägarna vid Universitetet, Nynäsvägen och Farsta är helt nya installationer. Det är alltså en entreprenör som byggt detta det senaste året. Farstavägen är markerad som huvudstråk i Cykelplanen. Med två stolpar mitt i vägen.
Stadens egen handbok (finns att ladda ned här) säger att en stolpe ska placeras som närmast 0,4 meter från cykelbanan. I inget av exemplen har man lyckats följa sin egen handbok.
Så hur mycket valår det än är och hur mycket cykelkärlek som sprids i media så lyckas inte staden att få det rätt.
Men det går ju tack och lov att rätta till.
Känner du doften av bränt? Det är dina och mina skattepengar som bränns när kapskivan sätts i helt splitternya stolpar, ditsatta av en stad som ibland bara skiter i sina cyklister.
Även bloggrannen Krister Isaksson har samlat stolpar.
Kan man inte bara börja polisanmäla sånt där? Och när SL placerar ut betongsuggor mitt i körfälten. Borde väl vara Framkallande av fara?
De har ju läst fel, de trodde att det stod -0.4 meter från cykelbanan inte 0.4 meter.
En annan fråga, får man cykla på de vita plattorna vid övergångsstället eller är det för gångtraffikanter?
RT @Cyklistbloggen: Favorit i repris: Stolpe ut.
http://t.co/gUogPfAn2G #cykla
RT @Cyklistbloggen: Favorit i repris: Stolpe ut.
http://t.co/gUogPfAn2G #cykla
RT @Wildcattin: “@Cyklistbloggen: Favorit i repris: Stolpe ut.
http://t.co/4Tv9LTHvAX #cykla” http://t.co/wgy6bKLPos
RT @Wildcattin: “@Cyklistbloggen: Favorit i repris: Stolpe ut.
http://t.co/4Tv9LTHvAX #cykla” http://t.co/wgy6bKLPos
Det finns många frågetecken på denna bild.
Vad är grejen med stenplattorna på gåsidan? Blev de över från ett torgbygge?
Ska inte skyltar informera eller varna INNAN? Borde inte Herr Gåman vara just INNAN övergångsstället?
Vad är det för stenar i gatan? Är det en fartdämpande stenbeläggning? Varför inte ta steget fullt ut och flytta ut stolparna i gatan? Finns inget som dämpar farten som utställda hinder i körbanan. Det har gjorts i årstal på cykelvägarna och det fungerar skitbra.
Stolparna behöver inte reflexer. Kör någon på dem har man inte använt lyse = deras eget fel. Har de haft lyse men kört på ändå har man haft för hög fart eller inte varit uppmärksam = deras eget fel.
PS Om man slutar att sätta upp skyltar över huvudtaget får bilisterna tänka efter själva hur de ska åka från punkt A till punkt B. De flesta kör ju ändå bara mellan bostad – jobb – affären – bensinmacken att inga skyltar behövs. De kan vägen ändå och hur många skyltar ska vi egentligen ha? Tänk på miljön! Vi sparar på skattemedel och de som vanligtvis placerar ut skyltar kan ta helg redan på måndag eftermiddag. Alla blir glada.
Klart att alla skyltar för bilister ska slopas, de flesta är ändå ute och flanörkör och utan skyltar blir det fler spännande och oväntade omvägar som kan leda till att flanörbilisten upptäcker nya, trevliga, områden!
Förutom det så skapar den totala avsaknaden av skyltar en viss osäkerhet i trafiken, och vips så har det blivit mycket säkrare eftersom ingen vet hur de ska göra. Win-win! Det är väl bla i Jönköping de upptäckte detta fenomen?
Ja, Jönköping visar vägen 🙂
Visst är det så. Från vägverkets föreskrift vvfs 2007:305,
”Märke som ska sättas upp på höger sida i färdriktningen bör sättas upp omedelbart före vägmarkering M15, övergångs-ställe.”
I samma föreskrift står dessutom att avståndet från kanten till skylten bör vara 0,5 – 4,0 m.
Sedan finns det ju vägmärkesförordningen:
1 kap. 3 §.
”…Vägmärken och andra anordningar skall vara utformade och placerade samt i sådant skick att de kan upptäckas i tid och förstås av de trafikanter som de är avsedda för. De får inte sättas upp så att de innebär fara för eller onödigtvis hindrar trafikanter…”
8 kap. 4 §.
”Anordningar enligt denna förordning får inte sättas upp , underhållas eller tas bort av någon annan än den som enligt 1 kap. 6 § ansvarar för åtgärden eller av den som han eller hon anlitar. Sådana åtgärder får inte heller utföras på något annat sätt än som anges i denna förordning eller i föreskrifter som meddelats med stöd av den …
9 kap. 1 §.
”…Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 8 kap. 4 § döms till böter.”
9 kap. 2 §.
”Bryter någon mot 8 kap. 4 §, får kronofogdemyndigheten se till att rättelse sker.”
Så förutom att man inte följer handboken så verkar det som att man inte ens kan följa lagen. Kanske dags att kontakta transportstyrelsen?
Tycker iofs att det är bra om stolparna har reflexer när de står i Cykelbanan. Det där med att man inte har haft uppmärksamhet om man kör på stolpar är bullshit. Det finns ingen som har 100% koll på vägen framför sig hela tiden, där är därför det finns markeringar för körfält, vägren och annat. Särskilt viktigt är det när stolparna har samma färg som omgivningen.
Jag var ironisk så klart. Trodde det framgick tydligt.
Så här i efterhand så är det tydligt ja 😉
RT @Wildcattin: “@Cyklistbloggen: Favorit i repris: Stolpe ut.
http://t.co/4Tv9LTHvAX #cykla” http://t.co/wgy6bKLPos
RT @Cyklistbloggen: Favorit i repris: Stolpe ut.
http://t.co/gUogPfAn2G #cykla
RT @Wildcattin: “@Cyklistbloggen: Favorit i repris: Stolpe ut.
http://t.co/4Tv9LTHvAX #cykla” http://t.co/wgy6bKLPos
“@Cyklistbloggen: Favorit i repris: Stolpe ut.
http://t.co/4Tv9LTHvAX #cykla” http://t.co/wgy6bKLPos