Vi nås via sociala medier av den är berättelsen från idag:
I morse var jag tvungen att ställa cykeln som avspärrning tvärs över övergångsstället ovanför Flyt vid Slussen för att hjälpa en grupp om ca 20 förskolebarn komma över cykelbanan.
Barnen hade grönt, men det var omöjligt för dem att korsa cykelbanan (på övergångsstället) för att inte en enda cyklist stannade och släppte fram dem, utan forcerade sig fram mellan barnen.
Så sjukt dåligt beteende! Visst är det ett problem med för lite yta och dålig infra, men det ursäktar verkligen inte att bryta mot lagen och riskera barns säkerhet för att komma fram några sekunder snabbare.
Idag skämdes jag över att vara cyklist.
Och vi kan bara instämma. Eftersom vi just nu har rekordtrafik på bloggen är chansen stor att någon av de trafikanter som alltså tyckte det var viktigare att komma fram, än att se till att förskolebarn kunde komma över säkert, läser det här. Därför:
Stanna. Vid. Övergångsställen.
Det är fan märkligt att man ska behöva skriva det.
”Idag skämdes jag över att vara cyklist.”
Det behöver du verkligen inte göra efter sådan insats ! Bra jobbat!
”Sen om du nån gång känner dig som en idiot om du stannar och folk inte går över direkt”
Jag känner mig som IDIOT när jag stannat och blir omcyklat av en efter en.
Ibland händer det att man inte hinner stanna när folk plötsligt kliver ut, men oftast handlar det om folk som väntar fint vid övergångsstället men inte en ända cyklist stannar! Är det för jobbigt att börja trampa igen så får man skaffa elcykel.
Skulle det inte vara några poliser på cyklar som patrullerar?
Ett tips till dom vore strunta i cyklister som cyklar när det är rött och inte en ända levande själ i närheten och ta sådan situationer som den här istället!
Asdåligt av alla cyklister att inte stanna. Detta är ju kanske den konfliktfylldaste övergångsstället redan innan ombyggnaden.
Cyklister som inte vill bromsa i nerförsbacke eller stanna i uppförsbacke bör cykla skeppsbron eller helst inte cykla alls.
Cyklar man söderut och har passerat tunnelbanan kan man kolla om det blir grön gubbe. Då kan man sakta ner långt innan, ta ögonkontakt med osäkra gångtrafikanter (som är ovana att cyklister ger dem företräde) vinka vänligt att de kan gå och sedan kan man r-u-l-l-a förbi bakom dem utan att stanna. Skitenkelt.
Två saker; vinka ska man inte göra, cyklisterna bakom dig kan köra på ändå. På Skeppsbron längst ner i backen har det tillkommit ett gömt övergångsställe (bevakat visserligen).
Jag vet – vinkning ger en falsk trygghet till gångtsfikanterna. Ändå gör jag det för att slippa stanna utan slutar helst att trampa, vinkar, ler och tar sikte bakom gångtrafikanter. Hittills har jag bara mött leenden och alla har överlevt.
Det nya ”gömda” övergångsstället bör respekteras även om det kan ta emot. I helgen så jag två coola MTB-åkare i full mundering som cyklade sakta mot rött vid första rödljuset, andra rödljuset och yepp – tredje (gömda) rödljuset. De höll på att cykla in i en stor grupp människor som fick rygga tillbaka. Jävla idioter om du frågar mig.
Fast de där rödljusen är som gjorda för att cykla mot rött på. Att inte tvärstanna och släppa förbi tycker jag är illa, även om de på övergångsstället ryggar tillbaks. Som Rolf säger man kan dansa med mycket små marginaler på cykel, det är svårt att lära folk det.
Men samtidigt blir folk rädda av olika marginaler. Jag har sett folk bli rädda när man svänger undan ~5-10 meters innan på GC parkvägar med betongsuggor.
Jag skulle inte ha nämnt något, men jag vill också vinka även fast video ovan, uppkörningsriktlinjer och min egen erfarenhet säger att vinka kan sända fel signaler.
Du säger att ”vinka kan sända fel signaler”. Ja, risken är att mottagaren tar det som en uppmaning att följa blint. Det är ju en så tydlig och övertygande gest som hens omedvetna kanske reagerar på direkt utan eftertanke. När jag får ögonkontakt ger jag ofta bara en diskret nick. Det räcker för att visa att jag är med på noterna, men det tar nog inte lika mycket fokus från övrig trafik som en tydlig vink skulle ha gjort.
Ja, du kanske har rätt. Jag ska prova att nicka diskret så får jag se om det räcker.
Jag tycker ändå att det ofta är bra att vinka. Då visar man sin avsikt redan innan man bromsat in så mycket så att det framgår ändå hur man tänker. Samspelet börjar tidigare, och då blir det också lättare för bakomvarande cyklister att inse vad som håller på att hända.
Det är de tidiga samspelen som är roligast. När båda är med på noterna behövs det inte så stora marginaler och så mycket inbromsningar.
Dansa kan man göra med mycket små marginaler. Får jag lov?
Jag vet, och håller med, iaf under vinterhalvåret. Nu när jag kommer med massa cyklister som jag inte riktigt litar på så är det svårare. Dessutom har jag märkt att när jag vinkar fram bilar som borde köra före mig så tenderar de på att gasa på och inte kolla efter gångtrafikanter, inga olyckor men det ser lite obehagligt ut för de som går.
Så jag gör som i ditt andra stycke, söker kontakt tidigt, utan att vinka förbi. Det är dock svårare och svårare ju varmare det blir och ju närmare stan man kommer.
RT @Cyklistbloggen: Farligt för förskoleklass vid Slussen: http://t.co/ePQubFJiob #cykla
Jag har de senaste åren försökt att följa alla trafikregler in absurdum för att inte spä på bilden av ’cykel-idioter’. Först kändes det lite korkat, men när jag märkte hur glatt överraskade alla blev, och hur glatt de hälsade tillbaka när man gav dem en varsågod-vink så har det blivit en naturlig rutin.
Jag uppmanar alla cyklister att stanna och släppa fram fotgängare över obevakade övergångsställen, inte dra förbi rödljus och att respektera högerregeln. No brainers egentligen, men många struntar i det och om man följer dessa enkla trafikregler så blir våra medmänniskor glada och respekten för cyklister ökar.
Ojdå. Stannar inte alltid där, men ganska ofta, hade förhoppningsivs stannat för en grupp barn… Kan tänka mig att folk inte stannade också för att det är en så stressig trafiksituation där, man måste undvika cyklister som kör om i mötande cykelfält, fotgängare som vinglar in i cykelbanan utan förvarning, och dessutom en lång, seg uppförsbacke alt. lång nedförsbacke som man antingen helst inte vill tappa all sin fart inför, eller får ganska hög fart när man rullar nedför. Och så är folk på väg till jobbet/hem efter en lång dag, stressigt.
Det ursäktar naturligtvis inte att många ignorerar att det finns folk som vill över på övergångställena, men förklarar det i a f lite.
Bra att någon tog tag i situationen.
Cyklister: stanna vid övergångsställen. http://t.co/K7IVICDnVf
RT @Cyklistbloggen: Farligt för förskoleklass vid Slussen: http://t.co/ePQubFJiob #cykla
Dmitri: Det är förskolebarn vi pratar om. Som dessutom ser att deras kompisar längre fram börjar gå över gatan. Ingen av de kanske 10 cyklister som passerade mellan barnen hade hunnit bromsa om ett barn tagit ett plötsligt steg framåt eller bakåt. Speciellt inte eftersom det är nedförsbacke. Om du inte bedömer det som farligt om en vuxen cyklist på i snitt 85 kg i 15 km/h kör in i en 4-åring har vi nog rätt olika definition på vad som är farligt. Sen om du nån gång känner dig som en idiot om du stannar och folk inte går över direkt, vad gör det? 9 ggr av 10 blir folk glatt överraskade och glada. Plus att du gör en microinsats för synen på cyklister.
RT @Cyklistbloggen: Farligt för förskoleklass vid Slussen: http://t.co/ePQubFJiob #cykla
RT @Cyklistbloggen: Farligt för förskoleklass vid Slussen: http://t.co/ePQubFJiob #cykla
Instämmer i att en som cyklist ska stanna så som sådan trafiksituationen ser ut på platsen, speciellt när det är förskolebarn som ska gå över.
Med det sagt tycker jag inte att en som cyklist alltid behöver _stanna_ för att släppa över gående som ska gå över. Ofta tycker jag det funkar bra att ta ögonkontakt med den/de som ska gå över och tydligt markera att jag passerar framför/bakom dig/er.
RT @Cyklistbloggen: Farligt för förskoleklass vid Slussen: http://t.co/ePQubFJiob #cykla
Det måste också sägas att det alldeles för ofta blir en hel del daltande vid övergångsställen. Folk går helt enkelt inte även om man stannar. Då ska man stå där som en idiot och vänta… Gå nån gång då!
Om gående har grönt vid övergång över bilvägen kan man nog förutsätta att dessa kommer fortsätta över cykelvägen också.
Jag tror att cyklistkollektivet måste ta ett stort ansvar för att en del fotgängare inte går över direkt när man stannar. De är så vana vid att cyklister bara kör, så när de ser en cyklist på lite håll förväntar de sig inte att bli framsläppta. Då kan de lika gärna titta åt ett annat håll tills cykeln har passerat.
Respekt för gående på övergångsställen är nog den punkt som flest cyklister brister i. Förödande för dem av oss som vill ha samspel och ömsesidig respekt.
Se min mätning i artikeln ”Struntar cyklister i zebralagen?” på http://trafikistan.se/struntar-cyklister-i-zebralagen/
Eller pga sånt här:
http://youtu.be/CT2kUBwYnuc
Jag har blivit omsvischad alltför många gånger när jag stannat vid övergångsställen. Jag brukar placera mig hyfsat långt ut i banan för att inte locka till omkörningar, men de kan även köra om till höger. Huva!
Nu har jag börjat se mig om bakåt för att om möjligt hinna påminna dem. Men man har bara typ 0,5 sekunder på sig. Vad ska man ladda sin tunga med? Kanske
-Övergångsställe!
Snacka om hissversion …
Undrar dock om ”Farligt” är rätt ord. Irriterande, segt, slött, jobbigt. Men farligt är väl att ta i.
Usel plats, men jag har också behövt sträcka ut armen ibland för att få stopp på cyklister som inte släpper förbi gående på vissa platser där samspel inte är ett alternativ.
RT @Cyklistbloggen: Farligt för förskoleklass vid Slussen: http://t.co/ePQubFJiob #cykla
Cyklistbloggen: Farligt för förskoleklass vid Slussen http://t.co/FkQIIjVgIa @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Farligt för förskoleklass vid Slussen: http://t.co/ePQubFJiob #cykla