Sommaren 2012 gjorde Svenska Dagbladet ett experiment. De ställde ut en låst cykel på stan och väntade. Det tog bara tre dagar innan den blev stulen. Grejen var att cykeln var utrustad med GPS och cykeln var ett experiment. Under ett par dagar kunde läsarna följa den stulna cykeln – tills tjuven förmodligen upptäckte artikeln och tog bort gps’en.
Stulna cyklar är ett stort problem för cykelägare, trots lås för tusentals kronor stjäls drygt 66,000 cyklar per år i Sverige. Räknar man med att en cykel kostar i snitt 4000 kronor, så blir det rätt mycket pengar per år. I Stockholm är Södermalm hårdast drabbat, där stjäls omkring fem cyklar om dagen under sommaren. I de allra flesta fall åker ingen fast. Bara cirka en procent av stölderna klaras upp.
Cykelstölder är alltså inget som polisen prioriterar.
Vi har tidigare skrivit att det bästa man som cykelägare kan göra är att låsa cykeln ordentligt. Ett annat råd vi skrivit om är att skriva upp cykelns ramnummer.
Ramnumret är cykelns unika id-nummer och sitter ofta på ramen under tramporna. Om man dessutom registrerar ramnumret hos till exempel Smart Safety så ökar man chansen att en stulen cykel kommer åter – polisen söker i Smart Safetys register varje gång de hittar en cykel som de tror kan vara stulen. Har du då stöldanmält din cykel så blir det alltså en träff.
Men att skriva upp ramnumret hjälper ju bara om cykeln faktiskt hamnar hos polisen.
Om den istället dyker upp på Blocket eller Tradera så spelar det ingen roll hur registrerat ditt ramnummer är – den framtida köparen kan ju inte slå i Smart Safetyregistret och varför skulle hen kolla ramnumret då? EDIT: Det kan hen visst! Här: Ägarkontroll.
Det finns ett gratisalternativ till Smart Safety som heter cykelregistret.se. Där kan man skriva in sina ramnummer, lägga till bild och information om cykel, så blir den sökbar. En lysande idé, men det verkar vara en väldigt ny tjänst (någon av er som vet?).
Samma sak tycks gälla utomlands och där dyker det regelbundet upp namninsamlingar för att få stora sajter som Ebay och Craigslist att kräva att ramnumret ska uppges vid försäljning. Project 529 är sajt som gör just det:
Och det låter ju som en alldeles utmärkt idé. Genom att se till att alla cyklar som ska säljas har med ramnummer och genom att göra det sökbart för kunder så blir det genast mycket svårare att sälja stulna cyklar. Och samtidigt blir det mycket lättare för folk som fått sina stular cyklar att leta rätt på sin cykel: det är bara att söka på ramnumret direkt på sajten.
Just Blocket är medvetna om att de ofta används för att tjäna pengar på stulna cyklar och har en speciell sida med tips.
Men vad finns det för skäl att inte också kräva ramnummer för att få lägga upp en annons? Vad säger ni, är det dags att svenska säljsajter kräver ramnummer och gör det lätt för köpare att söka bland dem?
Jag ser inga egentliga skäl emot.
Uppdaterat: Danska motsvarigheten (?) till Blocket, DBA, har ramnummer med. Frivilligt vad det verkar dock:
Tipstack till Daniel Erikson för det.
22 svar på ”Dags att kräva ramnummer för att få sälja cyklar på nätet?”
Kommentarer är stängda.
Update: SmartSafety-registret verkar vara sålt till Solid Försäkringar. Och hos dem hittar jag ingen sökfunktion. Är Cykelregister.se enda alternativet nu?
RT @Cyklistbloggen: Dags att kräva ramnummer vid nätförsäljning av begagnade cyklar? http://t.co/MVxfvxxjj6 #cykla ping @ifsverige @folksam
Jag var precis inne på SmartSafetys sida för att titta eftersom dotterns cykel är registrerad där. Det går alldeles utmärkt att söka på både SmartSafety-numret (som står på dekalen) och på ramnumret.
Under fliken Ägarkontroll finns det tillgängligt för alla.
Men jösses, jag letade efter precis det. Lysande!
Stulna cyklar i USA är värda mer än stöldgods från bankrån enligt FBI. Det är rätt sjukt.
http://www.bicyclelaw.com/blog/index.cfm/2014/5/9/Do-all-Bicycles-Weigh-Fifty-Pounds-Five-Tips-For-Protecting-Yourself-From-Bike-Theft
Ja, alla cykelannonser borde tvingas att ange ramnummer. Och privatpersoner borde kunna kolla i ett register om den är stulen innan man ringer säljaren.
Om jag köpte en beggad cykel skulle jag lätt titta att ramnumret överensstämmer med annonsnumret.
Man behöver ju inte ens vända på cykeln – det hår utmärkt att fota med mobilen underifrån.
Det finns alltid personer son struntar i om något är stulet men jag inbillar mig att den stora massan inte vill vara delaktiga i att upprätthålla brottslig verksamhet, även om de missar ett jävligt bra pris.
Åh vad jag tänker ta med ramnumret i annonsen om/när jag säljer cyklar framöver!
För övrigt är det lite sorgligt att polisens eget register över stulna resp. upphittade cyklar verkar fungera så erbarmerligt dåligt. Hur svårt ska det vara att ha ett enda register för hela Sverige? In med de cyklar som anmälts stulna och de som lämnats in på hittegods i det enda registret bara, så skulle man ju spara en massa utrymme, tid, administration och pengar. Och folk skulle kunna få tillbaka sin cykel även om tjuven cyklat iväg med den till grannkommunen…
Polisen är ju annars väldigt duktiga på att uppföra register på romer.
Jag köpte en minicykel av en seriös säljare men glömde att skriva upp ramnumret (hur klantig får man vara?).
Tre år senare blev den stulen och jag polisanmälde den och lämnade in foto men utan ramnummer fick jag själv leta efter den i deras cykellager som hade öppet typ två timmar i veckan mitt på dagen. Eftersom jag då jobbade i en annan stad kunde jag aldrig titta efter den.
Polisen kunde väl i alla fall ha öppet en kväll i veckan eller på lördagar också så vi utan ramnummer med fasta jobbtider har en chans att hitta den.
SSF (Stöldskyddsföreningen) har också ett register där man kan registrera upp till 100 prylar/cyklar för 199 kr/år. Allt överskott går till den ideella verksamheten med brottsförebyggande åtgärder.
För att sälja på blocket (eller över huvud taget) borde man vara tvungen att i annonsen ha med foto på cykelns ramnummer samt inscanning av kvittot där man köpt cykeln från första början där ramnumret också framgår.
När det gäller bilar måste man ha vissa papper i ordning för att kunna registrera ett ägarbyte, jag förstår inte varför inte vissa krav inte kan ställas när det gäller cyklar.
När jag skaffar ny cykel köper jag lösa delar och skruvar ihop själv. Har aldrig sett ramnumret på någon följesedel. Hur gör jag då?
Det borde vara en frivillig tjänst att lägga in ramnummer. Vill säljaren visa sin ärlighet kan annonsen bli uppmärkt med kontrollerat ramnummer.
Visas det tydligt för köparen att det är skillnad på kontrollerade ramnummer eller ej så kanske det är en bra påminnelse om att det kan vara en stulen cykel. Det är viktigare att upplysa köparna om att inte köpa cyklar som är stulna än att hindra försäljning av stulna cyklar. Finns det förre som köper så stjäls förhoppningsvis färre cyklar.
Blir det ett tvång så blir det svårare att hitta sin eventuellt stulna cykel som säljs via andra kanaler.
Det löser självklart inte alla problem, men det är ett stort steg i rätt riktning. Allt som stör tjuvarna.
Jag skulle inte rekommendera cykelregistret.se eftersom de inte har skyddat användarnas lösenord i databasen. Det första man lär sig när man börjar koda hemsidor är att lösenorden ska skyddas. Hur är säkerheten för övrigt? Kommer man åt den databasen så har man massor av cyklar serverad på silverfat med adress och allt…
Har ställt frågan till de som driver sidan hur det är med säkerheten… Innan jag får ett vettigt svar så kommer jag inte lägga upp mina cyklar där, inkl. ett vettigt lösenord.
På Clas Ohlson så fanns tidigare ett kit som man hade livstidsregistrering hos SmartSafty, där man limmade fast små stöldskyddsmärkningslappar på cyklarna. En engångskostnad och man har registrering för 6st cyklar med små etiketter. Säljer man cykeln så loggar man in och får ett överflyttningskod som man lämnar ut till den som köper cykeln. Lämnar jag inte med överflyttningskoden så kan de inte registrera stöldskyddsmärkningen på sig själva, utan måste limma dit en ny lapp över.
SmartSafety har fortfarande det systemet. Problemet är att vanliga användare inte kan söka på ramnummer där – det vill säga, hittar man en cykel på Blocket man vill köpa, kan man inte själv kolla om den är stulen.
Jomen man kan ju ringa polisen. Det tar bara sådär 20 minuter i telefonkö sen är det klart. Hur lätt som helst, det blev jag upplyst om av hon som svarade när jag ringde dem för att kolla hur man enklast gör. Noll förståelse för att många nog tycker att det är lite krångligt att behöva vänta en kvart i telefon när man står framför den eventuellt icke hederlige säljaren.
Oh me oh my.
En sak som jag inte riktigt förstår med kraven på att sajterna ska införa ramnummerstvång är vad som skulle förhindra tjuvar att knappa in felaktiga nummer? Jag tror att det är väldigt få köpare som skulle bemöda sig att vid köptillfället kontrollera att numret på cykeln stämmer överens med annonsen.
Man kan aldrig gardera sig mot att folk tycker det är okej att köpa stöldgods. Men idag finns överhuvudtaget ingen anledning att titta på cyklarnas ramnummer – siffran är ju helt meningslös för köparen.
RT @Cyklistbloggen: Dags att kräva ramnummer vid nätförsäljning av begagnade cyklar? http://t.co/MVxfvxxjj6 #cykla ping @ifsverige @folksam
RT @Cyklistbloggen: Dags att kräva ramnummer vid nätförsäljning av begagnade cyklar? http://t.co/MVxfvxxjj6 #cykla ping @ifsverige @folksam
RT @Cyklistbloggen: Dags att kräva ramnummer vid nätförsäljning av begagnade cyklar? http://t.co/MVxfvxxjj6 #cykla ping @ifsverige @folksam
RT @Cyklistbloggen: Dags att kräva ramnummer vid nätförsäljning av begagnade cyklar? http://t.co/MVxfvxxjj6 #cykla ping @ifsverige @folksam