Det är helg och det regnar inte just nu så idag blir det ett länkinlägg. Extra roligt eftersom det är ett länkinlägg, till ett länkinlägg, till ett inlägg (puh).
Sajten Treehugger skriver om bloggaren BikesnobNYC som skriver om något vi känner igen från Sverige, att cykelbanan används som en praktisk yta för lite av varje. Alla klagar på att cyklister är livsfarliga och kör överallt, men när de sedan får ett cykelfält, så fylls det av helt andra än cyklister:
My favorite though is when New Yorkers complain about the threat cyclists pose to pedestrians, and between newspaper editorials and Internet comments you’d think that it was cyclists and not drivers killing hundreds of people a year.
By the way, none of this is to begrudge pedestrians their lebenstraum. We are animals after all, and as such we should be permitted to roam, like free range chickens. I merely point this out because: 1) It’s fun to take pictures of strangers; and 2) It totally undermines the false premise that cyclists are a problem in New York City. If anything, we’re treated like guests in our own home, and unwanted ones at that.
BikeSnobs poäng är att alla säger att cyklister är livsfarliga för fotgängare, men trots det promenerar folk avslappnat i cykelbanorna på hans bilder. I Sverige upplever jag att fotgängare är ett mindre problem för cyklister än vad det verkar vara i New York, ett större är trafikanter som skabara-parkerar. Ska bara in på posten. Ska bara handla på Konsum. Ska bara hämta hämtpizza.
Treehugger citerar också den kanadensiske journalisten Andrew Clarke från Globe and Mail som säger:
The first tip off is the name: “bike lane.” It’s not a “car lane” or a “truck lane” or a “stroller lane” or a “jogging lane.” It’s not a “Purolator lane” or a “trucker-needs a-coffee-lane.” It’s not a “waiting-for-your-spouse-lane” or a “small-right-hand-passing-lane.” It’s a bike lane.
Men kom ihåg, det är alltid viktigare att en BMW-förare slipper gå några meter extra, än att två barnfamiljer med tre barn ska få en trygg och säker väg att färdas på. Det finns ju styren och hey, det är ju bara att kolla bakåt så att man inte blir överkörd av den där gula lastbilen som kommer. Och att frihandsbedöma fordonsfart är ju som alla poliser vet en baggis.
Om man orkar titta på detta evighetsklipp en stund så upptäcker man följande:
1. Det är en lååång raksträcka med god sikt bakåt
2. En familj som cyklar (med barn!) närmar sig bilen på cykelfältet
3. Snart måste de cykla runt bilen
3. En illgrön budbil kommer snart i kapp cyklisterna
Så vad gör bilisten? Tittar i backspegeln och sidospegeln och väntar tills alla passerat?
Nix, egoparkeraren parkerar i cykelfält utan att bry sig om trafikfara (en del anser att detta är teoretisk fara som man inte behöver bry sig om) och slänger även upp dörren utan att bry sig om det finns risk att dörra flera familjemedlemmar som hamnar framför en budbil som inte hinner bromsa (nu är det en mer praktisk fara eller hur? Det måste även alla som kör lastbil med sand och grus tycka).
Det som skapar trafikolyckor är små marginaler och felbeslut under stress. Folk som-ska-bara är stressade (jag hinner köpa ditt och datt innan en trafikvakt kommer / jag ska hämta på dagis) och genom att egoparkera minskas marginalerna.
När en cyklist sedan ska runda bilen gasar bilen bakom som bara tittar på trafikljuset som har blivit gult. BAM! Cyklisten kom från ingenstans!
Allt för att ett rikspucko måste köpa cigaretter eller hämta ut ett paket eller vad f-n som helst som är viktigare än andra människors liv. Och vi cyklister ska acceptera detta? No way!
Bilar stående i cykelfälten irriterar mig också, MEN vad ska man göra som bilist om man ska till någon butik? Bilderna är från Sjöstaden och där är nästan omöjligt att hitta en plats för att ”kortparkera”. Jag tror faktiskt att bilisterna är inte elaka trollar och ser det inte som problem och de försöker vara smidiga och ta så lite plats som möjligt, tyvärr på cykelbanan. Enligt mig det stora problemet är att det inte finns några platser för korttidsparkering och det gäller både cykel och bil. Gör om permanenta parkeringsplatser utanför butikerna till sådana där man får bara korttidsparkera t.ex. på helger eller eftermiddagar.
Ja, jag vet, det är ingen ursäkt det heller om man parkerar i cykelfält/banan…
Waldemar -vad sägs om att ställa dig på en sidogata eller försöka hitta en parkering längre bort?
Eller varför inte parkera längst till vänster (i billfilen) så får alla bilister åka runt din bil på cykelfältet ett tag? Låter det crazy att blockera för andra bilister så de måste KÖRA RUNT DIN BIL? Det är vår vardag som cyklister.
Det är bekvämt med bil men bli inte för bekväm så du alltid måste stanna exakt utanför den butik som du-ska-bara.
På sidogator är trafiken lugnare och jag har inga problem som cyklist (eller bilist när jag kör bil) att ta mig runt dubbelparkerade bilar. Men allén får ju jämföras med en huvudgata. Det är troligtvis 30 där men gissar att bilar kör fortare. Inget kul att köra ut på en trång gata med hög kantsten till vänster för bilisterna. Jag vill inte bli mosad bara för att du inte orkar/hinner gå ett kvarter eller två från parkerad bil till butik.
Hur var det innan du tog körkort och skaffade bil? Du kunde gå rätt långt eller hur? Och inte dog du för det.
Som jag nämnde ovan så är det Sjöstaden. Det finns inga platser på sidogator där heller. Ni behöver inte hoppa på mig för att jag försvarar inte beteende utan försöker hitta en lösning. Men det verkar som att ni hör till samma grupp av människor oberoende om ni kör bil eller cyklar. Vore ni bilister så hade ni stannat och påpekat till mig att jag som cyklist MÅSTE åka på cykelvägen!!! Sluta bete er som sura gubbar för nästa gång ni kommer cykla på ”bilvägen” kan någon bilist vara dum tillbaka…
>Låter det crazy att blockera för andra bilister så de måste KÖRA RUNT DIN BIL?
Det vore bra idé om det inte var så att vi har höger trafik.
Gör en tankeexperiment nu: om det inte var tillåtet att parker cykel någon annanstans än på cykelparkering. Och det var fullt där, samt på alla parkeringar på sidogator. Ja, juste då skulle du kunna väl gå Richard, rätt lång eller hur? Och inte skulle du dö för det?
Det var den diskussionen…
Ni behöver inte svara för att det inte blir konstruktivt.
Waldemar – min poäng var att du kan dubbelparkera på en sidogata (där trafiken är lugnare) än att dubbelparkera på en huvudgata. Jag cyklar ofta i Sjöstaden (bor på Södermalm) och vet att det finns sidogator att dubbelparkera på. Däremot är det svårt att hitta riktiga parkeringar (särskilt på Allén) eftersom Sjöstaden var planerad för pensionärer från början som skulle bo bekvämt nära stan och inte så många bilburna barnfamiljer som flyttade in där eftersom det är ett barn- och lekvänligt område.
Du kan tycka vad du vill om att jag är en sur gubbe som inte har koll på att vi har högertrafik och gnäller för gnällandets skull. Faktum kvarstår – det är du som väljer att skapa en trafikfarlig situation för cyklister som måste runda din bil i Allén för att du inte orkar parkera längre bort. Du kan skylla på andra som har planerat Sjöstaden illa men det är fortfarande du som tar det egna besultat som kan skada en cyklist för livet.
Du behöver inte svara eftersom du inte kan tänka utanför din (tak)box.
Det finns ingen anledning att skjuta på Waldemar. Det går att vara mer konstruktiv än så. Två saker kan jag se att han lyft fram:
1. Ont om plats att kortparkera. Det kan vi fråga vilken taxichaufför, budbil eller sopåkare som helst i stan.
2. Vi människor är bekväma. Det tar emot både för bilister och cyklister att parkera en bit bort från målet.
Jag tycker att bägge dessa aspekter är viktiga att ha med sig när vi tillsammans ska förstå problemet och kanske hitta bra lösningar som alla parter kan acceptera. Och acceptansen ökar kvadratiskt med charmen.
Ett ”konstruktivt” förslag är att ta bort alla parkeringsplatser på gator som har butiker, dagis, företag, myndigheter eller föreningsverksamhet och så har vi bara kortparkeringar och lastzoner.
Alla långtidsparkeringar flyttas till garage. Men hur länge är en korttidsparkering? Lika långt som ett snöre.
Lagen om biltrafik säger att om det finns lediga parkeringsplatser så kommer bilister att ställa sig där och sedan kommer ett par till som-ska-bara.
Det går inte att bygga bort egoparkerare – det kan endast ske först genom en bättre uppföljning av befintlig lag (mer parkeringsvakter) som inte låter sig övertalas av utrusande bilister som ”genast” ska flytta bilen utan lappa alla. Och förhoppnibgsvis blir detta en norm där folk reagerar lika upprört som när någon slår sin hund offentligt.
Visst är det så att lagar inte är på riktigt om ingen bryr sig om att kolla efterlevnaden. Det är svårt, men jag skulle ändå önska att påföljden berodde på hur många medtrafikanter man orsakat ”fara eller olägenhet” för. Då kunde det bli dyrare för bilföraren om 10 cyklister tvingats svänga ut i gatan än om ingen drabbats. En massa lagar för alla trafikantslag kunde bedömas på samma sätt. Kanske erkänner man lättare för sig själv om man förstår att man faktiskt gjort något på andras bekostnad. Det skulle förstås kräva betydligt mer närvarande övervakare.
Jo visst borde det kanske finnas en glidande skala mellan att stå på en cykelbana i en öde förort än på Götgatan i rusningstrafik. Kanske finns det redan grov trafikfara?
Men bara för att inga cyklister blev drabbade under den ”korta” tid de står på cykelbana / cykelfält så betyder det ju inte att de kan slippa böter enligt någon sorts ”inga skada skedd”.
Jämför planering till råd / kidnappning som ger straff trots att ”ingenting hände”.
OK – grov jämförelse kanske. Visst,
Vi tar en annan jämförelse. Om jag har parkerat på en lastzon och en kompis har filmat parkeringen när jag varit borta och filmen bevisar att ingen lastbil kom för att parkera där – slipper jag böter om jag visar filmen för parkeringsvakten då ingen skada skedde?
Den jämförelse jag själv hade i tankarna var att det är värre att cykla mot rött på andras bekostnad än när korsningen är öde. Men låt oss inte halka in på det spåret nu.
Min huvudpoäng är att det nog tar bättre att kunna säga att tio cyklister faktiskt var tvungna att väja än att tio cyklister kunde ha varit tvungna att väja om det hade kommit några.
jo, så är det ju.
Precis! Jag menar, vad ska man göra om man har rött och bråttom? Eller tagit några glas och ingen kan skjutsa en?
Jag bor i Sjöstan och ska man absolut dubbelparkera så går det alldeles perfekt att göra på tvärgatorna där trafiken är betydligt lägre än ute i allén. Det finns såvitt jag kan se egentligen bara en anledning att dubbelparkera i allén och det är att det blir några steg kortare att gå till affären.
I Sjöstan finns också flera underjordiska parkeringsgarage. Som pappaledig går jag förbi dem dagligen och hittills har jag aldrig sett dem fulla.
Ett vanligt scenario i Sjöstan är att fälten fylls vid middagstid – särskilt ute på udden utanför pizzeriorna och Kung-Fu. Det sammanfaller också med tiden då många kommer på cykel på väg hem från jobbet.
Då handlar det om folk som passar på att fixa hämtmat på väg hem. Jag har svårt att tänka mig att så många som inte bor i Sjöstan tar omvägen hit för att bara hämta en pizza – jag tror det handlar om folk som bor här. En lösning där är att faktiskt köra hem först och parkera bilen på den egna parkeringsplatsen. Därefter gå till restaurangen och hämta sin pizza. Men, igen, det blir förstås lite jobbigare.
Bilar parkerade i cykelbanan är ju ett problem. Vad är er strategi när ni träffar på en sån, säger ni alltid till om bilisten är vid bilen? När de då säger ”jag-ska-bara”, har ni någon bra kommentar man kan svara med?
Jag vet inte vad andra trafikanter som inte får trafikera motorvägar skulle tycka, men jag skulle fråga så här: ”Hur skulle du agera om en som har ett bra cyklistperspektiv, tar en stor lastbil/buss, kör in den i en motorväg och när ingen annan ser på, svänger åt något håll för att vända lastbilen/bussen så att dess längd tar upp hela bredden av vägen och parkerar precis där? Och för skojs skull skulle parkeringen av lastbilen/bussen ske i anslutning till en avfart så att den ansvarige kan smita från platsen omedelbart för att ingen bilist ska veta vem som gjorde det. Om du skulle stöta på en så här parkerad lastbil/buss mitt i motorvägen, hur skulle du agera då?” Det är inte alla som parkerar på cykelbanor som gör det i ett jag-ska-bara-syfte utan en del gör det med vilje för att försämra cyklisternas framkomlighet.
Jag orkar inte föra dialog och få min dag förstörd. Dessutom – folk har fått stryk för mindre. Men så länge inga klagar fortsätter de fulparkera. Känns tröstlöst för sedan kommer nya generationer som man ska föra dialog med. Jag föredrar bättre uppföljning av befintlig lagstiftning än att vi cyklister ska spela polis.
Alltid lika kul att bli svuren åt för att man cyklar där det är meningen att man ska cykla: på cykelbanan. Extra kul att få höra av de vars lastbil helt blockerat gc-vägen att man inte får cykla på densamma (inte minst när man måste ta till en brant grässlänt för att komma runt hindret).
När jag ser en bil parkerad i cykelbanan får jag en stark impuls att parkera min cykel på gatan och vänta tills bilen är borta. Det vore sannolikt en dum idé att genomföra i verkligen. Frågan är om det finns något trafiksäkert sätt att uppmärksamma en felparkerad bil.
Man kan ju alltid rista in en cykelsymbol i förardörren, då blir ju bilen nästan en cykel (fast med 4 hjul då… men det går att ordna genom pyspunka på två av däcken)
Trafikpsykolog Sören Nordlund säger att det som har mest effekt på beteendet är att ge direkta konkreta anvisningar om ett bra alternativ. Hoppa allt argumenterande. Jag tror dessutom att det är avgörande att vara lugn och vederhäftig så att motparten inte går igång på strid och självförsvar istället för att lyssna.
Hur tror ni följande lapp på rutan skulle tas?
Hej!
Leta hellre upp en parkeringsplats än att stå i cykelfilen och tvinga alla oss oskyddade cyklister långt ut i gatan.
(Se TrF 3 kap 53 §: Ett fordon får inte stannas eller parkeras i ett cykelfält.)
Tycker den lappen är superbra som informerar rakt och neutralt vad som gäller utan värdeladdade ord.
1. Det är olagligt och hänvisar till paragraf
2. Parkeringen innebär fara för oskyddade cyklister
Jag tror att en del tar till sig (oj då, är det en cykelfil? / jaha, är det vad de strecken betyder? / inte visste jag att det var olagligt!) och tänker sig för nästa gång.
Men andra skiter tungt i vad som än står på lappen. Vad är ditt förslag? Karta med lämpliga tips på billiga parkeringshus eller vilka sidogator som är lättast att hitta en parkering? Med en massa glitter och ett pussmärke av läppstift?
Med idioter kan man inte vara nog så tydlig.
1. Du gör fel (trafiklag)
2. Du gör fel (trafikfara)
3. Sluta med detta (böter eller någon skadar sig)
Bilister har tyvärr ett störst-går-först-tänk. De har bara respekt för större saker som kan skada dem eller deras bil – som bussar, lastbilar eller spårvagnar. Jag tror jag ska börja föra statistik på bilmärken som egoparkerar. Det ska bli intressant att se vilka bilmärken som ligger i egotoppen.
”En del bilister” ska jag väl tillägga – jag vill ju inte dra alla bilister över en kam 😉
RT @Cyklistbloggen: Cyklister – ovälkomna gäster på sin egen väg http://t.co/VrGMwSSGUd #cykla
RT @Cyklistbloggen: Cyklister – ovälkomna gäster på sin egen väg http://t.co/VrGMwSSGUd #cykla
RT @Cyklistbloggen: Cyklister – ovälkomna gäster på sin egen väg http://t.co/VrGMwSSGUd #cykla
Igår mötte jag inte mindre än två bilar i cykelbanan när jag var ute, och det var ingen lång tur.
RT @Cyklistbloggen: Cyklister – ovälkomna gäster på sin egen väg http://t.co/VrGMwSSGUd #cykla
RT @Cyklistbloggen: Cyklister – ovälkomna gäster på sin egen väg http://t.co/VrGMwSSGUd #cykla