Jag har varit hemma med ett krassligt barn men hörde och läste att arbetet med Pilotplats Cykel äntligen kommit igång. Vi trodde ju ett tag att det redan börjat, men det var staden som utförde gasarbeten.
Det här är målet med Pilotplats Cykel enligt deras hemsida.
Projektet Pilotplats Cykel vill bidra till att cykelåtgärder utformas på ett sätt som gör cykling mer attraktivt och samtidigt minimerar konsekvenserna för andra. Dessutom ska Pilotplats Cykel fungera som en s.k. testbädd för företag och organisationer som vill pröva sina cykelrelaterade produkter och tjänster i verklig gatumiljö och under cyklisters och andra medborgares aktiva medverkan.
Dmitri Fedortchenko provcyklade i eftermiddags och skrev såhär i Cyklistbubblan på Facebook.
Än så länge är det skyltat att man ska använda den gamla banan, och teoretiskt sätt är det tillåtet att parkera i den nya cykelbanan än så länge. Men när det är fritt från bilar så använder många de nya banorna.
Det kändes mycket bra att använda den nya banan. Det är brett och skönt. Vissa delar har också asfalterats om!
Och för det mesta kommer det bli väldigt rakt. Ser ut som att de ska kunna bli klara rätt snart med södergående sidan, nästan hela gatan har fått målning. Ett kvarter har inte målats än (utanför Göta Lejon) och ett har målats men saknar GCM-stöd (avgränsare). Man ser också att det är förberett för skyltar i GCM-stöden.
Sen tillkommer målning av parkeringsplatser, skyltar och arbete med korsningarna. Antar att till sist sätts de nya uteserveringarna och cykelparkeringarna upp i den gamla cykelbanan.
Väldigt spännande.
Och så här såg det ut:
Pilotplats Cykel skriver själva: ”Nu börjar de nya cykelbanorna målas upp på södra Götgatan. De gula streck som målas idag visar var cykelbanorna inom Pilotplats cykel kommer finnas under demonstrationsperioden 2014-2015. Arbete sker successivt så cykla lugnt under ombyggnaden.”
Ska bli mycket spännande att se resultatet, tycker jag!
Jag kan säga också att gående har redan börjat använda den gamla cykelbanan som trottoar. Cykelsymbolerna har ju skrapats bort och jag har sett flera som har noterat detta. Det har hittills lett till lite konflikter eftersom cyklister hänvisas fortfarande till gamla cykelbanan trots att den nya är fullt användbar… 😉
Förvirring!!!
Träffade projektledaren för Götgatans ombyggnad Henrik Söderström längs de nya cykelbanorna på Götgatan idag. Arbetet är i full gång och det är spännande att se det växa fram så fort. Vi pratade lite om farhågorna och jag framförde några åsikter om vad som har diskuterats här i kommentarerna.
Bland annat diskuterade vi möjligheten att sätta upp två olika cykelsymboler bredvid varandra vid infarterna till cykelbanan, där en visar på en nerhukad cyklist och den andra på en upprätt cyklist, för att ge lite ”vägledning” om att man kan hålla sig till höger om man inte vill cykla så snabbt. Vi pratade även om var risken för bilist-intrång var stor.
Blir det ett problem så finns det en tanke att en välmarkerad (med målning i marken!) plastpollare kan sättas upp i mitten av infarten till cykelbanan (de är ofta bredare än resten av cykelbanan, uppemot 3m). Men det sker endast om problem upptäcks.
Hans (och min) förhoppning är att fler liknande test-projekt kan bli aktuella om Götgatan faller väl ut. Låt oss nu kämpa för att det ska bli så genom att ge staden mycket beröm och konstruktiv kritik.
Ett testprojekt av den här typen ger verkligen utrymme till oss cyklister och andra medborgare att tycka till och rätta felen innan de permanenteras med kantsten och asfalt. Dessutom så går det snabbt att få fram och är relativt billigt.
Vi har ett ställe i Göteborg med en enkelriktad cykelbana som är lite för smal för omkörning, främst därför att cyklister spontant positionerar sig mitt i banan. Men t.v. löper en ruff, en remsa belagd med hyfsat slät smågatsten i samma plan som cykelbanan och med kantstöd ut mot en kollektivfil. Jag har ofta använt ruffen vid omkörning.
Den har gett mig idén att man kunde ha två något olika beläggning på cykelbanor, en mycket slät till höger och en något grövre till vänster. Det skulle nog få cyklister att spontant placera sig i den högra delen. Bara de som vill köra om skulle föredra den något grövre beläggningen i omkörningsläget. Det vore intressant att se hur stor skillnad i jämnhet som behövs för att det skulle fungera.
jag har observerat att på bredare cykelbanor utan bildörrar eller brunnslock, lägger sig folk naturligt mer till höger. På smalare banor håller sig folk i mitten. Det kan vara ett medvetet eller omedvetet sätt att visa att omkörning inte är rekommenderad, önskad eller möjlig.
Jag har observerat detta i cykelbanor upp till 2m bredd. Bredare cykelbanor, även med så lite som 25cm extra (dvs 2.25m) har sällan det problemet. Men det är bara personliga observationer.
Det skulle funka på mig. Rullar ofta i körfältet om det är få bilar och cykelbanan är grov, och gärna på tjocka vita linjer i uppförsbackar (bästa rullet). Varför jag tyckt/tycker det är illa att de nya rödmålade cykelbanorna har en så grov textur. Men det är som vanligt. Ingen tänker, de bara gör.
och det här med att man ska sätta upp nya skyltar/lyktor i testet av ”grön våg” fattar jag inte riktigt hur tk har tänkt ???
Det kommer sitta displayer som räknar ner, och troligtvis kommer räknaren visa hur lång tid det är kvar för ”hela” gröna vågen. Personligen tycker jag att det skulle räcka med att visa hur lång tid det är kvar på signalen framför…
skulle det inte också vara en skylt som talar om vilken hastighet man måste hålla för att hinna igenom den gröna vågen?? känner som du att det verkar vara överkomplicerat och onödigt med fler skyltar/displayer
jo precis, det hade räckt med nedräkning för signalskifte vid nästa trafikljus (något jag påtalat för alla inblandade flera gånger). Som här i Köpenhamn, 100 gånger mer användbart än någon ”grön våg”-mätare: https://www.flickr.com/photos/16nine/11242895405/
Denna är användbar oavsett om det är grönt eller rött,, och både med eller utan grön våg. (har själv testat flera gånger)
Förhoppningsvis inser de detta efter testet och ställer om grejerna att bara visa nästa signal 😉
//D
Update: Det kommer bli räknare som räknar ner hur lång tid det är kvar av hela gröna vågen, dvs hur lång tid det är kvar att hinna med hela götgatan, de kommer sitta utmed sträckan.
Men det är inte uteslutet att det kan bli en ändring i framtiden till det lite mer användbara nedräkningen till nästa signalskifte.
det som jag mest är nyfiken på är vilka 2 korsningar som tk kommer välja att bygga om efter modellen som man kan läsa om på pilotplats egen hemsida???
Det är inte känt ännu, Tk’s egna utredning visade att man inte behövde/ville göra någon ombyggnad eftersom det redan fanns exempel på korsningar man kunde ”utvärdera”. Men som jag förstår det så sa stadshuset nej till det och vill ha ombyggnad ändå. Dock har inga platser föreslagits.
Innan du smyger förbi i ”omkörningsfilen” är det bra att mjukplinga: en lätt tumme på plingans metallstycke så den dämpas o så två lätta ”plick, plick”. Sen glider du förbi. Funkar utmärkt, jag har testkört länge…
här är tk ärendedokument och sen nämndens beslut
http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1753212
http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1755128
johan
Jag cyklade sträckan söderut igår vid 16. Tyvärr blev jag lite besviken. Det finns ett annat problem än fulparkerare. Andra (läs: dåliga) cyklister. Det verkar tyvärr som mer bredd inte nödvändigtvis betyder mer utrymme eller bättre genomströmning (åtminstone inte relativt bredden på banan). Anledningen är att vissa uppenbarligen är så egocentrerade att de alltid cyklar i mitten av cykelbanan hur än brett det blir; tom i rusningstid förmår de inte förstå att det finns andra människor runtomkring dem som de gärna får respektera bara genom att cykla på höger sida. Jag nöjer mig inte med breda banor, vill ha tvåfiliga cykelbanor!
Med tanke på att detta kommer bli en av stans bredaste cykelbanor så tror jag det är en vanesak. Använd plingan. 😉
Men vi får se.
Jag kan tänka mig att när rulltrappan kom till Stockholm så stod nog folk huller och buller. Och eftersom cykelbanan inte är klar än har jag full förståelse att en del provar att leka flygplan med egen fin landningsbana 🙂
Plingan är som Dmitri nämner bästa sättet att få uppmärksamhet!
Låt oss hoppas att ni får rätt. Plingan i rusningstrafik känns sådär. De alarmerar/stör tyvärr så många när det är en specifik person man vill åt (övriga blir konfunderade). Och den är ofta lika frånvarande som fotgängare på cykelbana. Möjliga utfall är ingen reaktion, sämre position än tidigare, bättre position än tidigare. Dvs det mesta talar emot plingan. Men plingan kanske är trevligare och mer pavlovsk i längden än ”Håll höger!” när man drar förbi. Vi får väl prova det.
Mycket pling är tecken på en hälsosam cykelkultur 🙂
Fast i rulltrappan ska man stå som man vill. Det är bara Stockholmsbönder som är så kissenödiga att de springer i rulltrappan – i resten av världen har man fattat att rulltrappan är till för dem som har svårt att gå i trappor eller för att kunna fortsätta diskutera även i en trappa – inte för att tjäna två sekunder. Den som har bråttom får ta den vanliga trappen.
Breda cykelbanor öppnar för parcykling – underbart trevligt – då kan det bli lite människovänlig cykling framöver.
Rulltrappor är till för att få folk att handla i varuhusets alla våningar.
Rulltrappor i tunnelbana är till för att reglera trafikantflödet så effektivt som möjligt.
Du bör akta dig för att använda ”resten av världen”-argumentet. 1979 var Sverige första landet i världen att förbjuda barnaga i hemmet. I ”resten av världen” var det inte förbjudet. Tycker du att Sverige borde ha struntat i att införa den lagen och fortsatt att anpassa oss till ”resten av världen” som du anser per automatik har rätt?
Finns ju heller inte alltid vanliga trappor i tunnelbanan och i varuhus är de inte sällan gömda längst in. Kolla på Åhléns tex.
Men då får du väl tagga ned lite när du besöker Åhléns och acceptera att det tar 20 sekunder längre att komma upp. Kanske kan du använda dessa 20 sekunder till att le mot en medmänniska…
När det gäller resten av världen så ska vi absolut lära oss av kulturländerna som haft några tusen år längre på sig att lära sig hur man uppträder mot varandra i en stad. Några enkla tips är: res dig för äldre och kvinnor på buss och tunnelbana, ta av dig ryggsäcken om den kan tänkas störa andra – i buss och t-bana såväl som på cykelbanan, hetsa inte fram och kräv väg utan vänta på din tur, såväl i rulltrappa som i trafiken. Visa hela tiden artigheten att du sätter andra framför dig själv!
Alla länder är kulturländer då kultur är motsatsen till natur. Tidigare högstående kulturer betyder inte per automatik att de har något att lära ut idag. Vilka kulturer syftar du på? Grekland som är ”demokratins vagga” där få betalar skatt idag?
Jag anser inte att gå i en rulltrappa är motsatsen till ”tagga ner”. Och varför skulle jag resa mig för en kvinna på en tunnelbana? Till skillnad från sig anser jag att män och kvinnor är jämlika. Ser jag däremot en gravid kvinna skulle jag resa på mig – men det skrev du inte. Du buntar ihop kvinnor och äldre – de är svagare och bräckliga än män enligt dig. 50-talet ringde nyss och vill ha sina könsroller tillbaka
Nej – alla länder räknas inte till kulturländer – hävdar man det är man bara obildad. Vissa länder har haft stadskultur avsevärt längre än andra och i dessa länder har man under 2000 års praktiserande kommit fram till att vissa förhållningssätt gör stadslivet mycket mera uthärdligt. Ett av dessa är att inte skynda på andra utan ta det lugnt och vänta på sin tur.
Och – ja, jag är avsevärt starkare än 99 % av alla kvinnor, det gäller troligen även dig. Skulle jag råka resa mig även för den sista procenten så må det vara hänt – det är en artighet jag gärna visar mina medmänniskor.
Så tagga ned, le mot dina medmänniskor och försök göra Stockholm till en civiliserad, human stad som med tiden kan platsa in bland andra kulturstäder.
Jag tycker du kan börja skapa ett trevligare (it)-samhälle genom att sluta vara så nedlåtande mot Stockholmare i allmänhet eller mot mig i synnerhet.
Du är säkert ytterst medveten om att alla normer är skapade av människan och att normer skiljer sig i olika delar av världen. Eftersom normer är skapade av människan (och inte Gud eller av naturen) går de att förändra. Tyvärr har religionen tagit flera normer som gisslan och genom att peka i heliga skrifter stoppas önskvärd utveckling.
Kultur är ett ord som betyder olika saker. Kultursidorna i DN är en sak och bakteriekultur är något annat. När jag skriver att kultur och motsatsen till kultur syftar jag således på den största av alla skillnader: kultur är inlärt beteende och natur är ren instikt.
I Sverige står vi till höger i rulltrappan och vi står även i kö när vi väntar i bussen. I andra länder står man överallt i rulltrappan och när bussen kommer är det hela havet stormar.
Jag föredrar ordning och reda, effektivitet, rättvisa och visad hänsyn. Alltså tränger jag mig inte i köer, jag ställer mig upp om jag ser en gravid kvinna eller en äldre och jag står till höger i rulltrappan för att inte vara i vägen för de som har bråttom. Det går alldeles utmärkt att fortsätta att prata i tunnelbanan i höjdskillnad på olika trappsteg.
Och gissa vad – när jag åker bil på motorvägen och håller lagförd hastighet ligger jag inte i vänsterfilen och blockerar där heller.
Att du har större muskelmassa än kvinnor betyder inte att de inte orkar att stå. Jag håller upp dörren för alla i tunnelbanan, män som kvinnor men varför skulle jag resa mig för att en kvinna kommer in i vagnen? Kvinnor ska behandlas lika som män. Alltså: lika lön för lika arbete och samma chans att få höga poster. Men med jämställdhet och jämlikhet kommer även skyldigheter. Ståplats i en full tunnelbanevagn är ju en självklarhet medan allmän värnplikt även för kvinnor fortfarande är en kontroversiell fråga.
Du har en förlegan kvinnosyn att kvinnor är försvagade individer som behöver männens beskydd. Män som står i vägen i rulltrappor, ler mot alla kvinnor och reser sig för dessa i tunnelbanan har ett namn: gubbslem.
Att strö invektiv omkring sig så fort någon hyser en annan åsikt än en själv, visar bara att man har långt kvar till ett kultiverat stadsleverne.
Stoppa in förälder med barn i den där kategorin, erbjud din plats så barnen för sitta. Det är tacksamt.. Eller ännu härligare och lättare var snälla mot oss stackare som tvingas ta tunnelbana i rusningstid med barnvagn och massa barn.
Glad att jag cyklar 20 km per dag med barn istället för att ta tunnelbana.
Helt rätt, föräldrar med barn bör erbjudas plats. Vet inte hur ofta jag satt med ibland båda mina småbarn i varsitt i knät.
Jag brukar även erbjuda förälder med barnvagn att gå före i matkön. Ja, det finns många fler varianter när man kan visa förståelse för andra.
Men jag erbjuder aldrig plats till kvinnor bara för att de är kvinnor. Däremot människor med mycket packning, kryckor, djur etc.
De enda som får blockera rulltrappor är också just föräldrar med barnvagn, djur, rullator etc. Fullt friska bör stå till höger. I alla fall i Stockholms tunnelbana. Hur man gör i andra städer skiter jag i. Jag bor inte där och försöker anpassa mig efter varje lands normer.
Går det att undvika tunnelbanan så bör man göra det. Ibland cyklar jag själv medan familjen tar tunnelbanan om vi ska på middag i en annan stadsdel.
Tja, jag gör allt det där, åtminstone när det gäller barn, äldre och gravida kvinnor.
Sen ser jag inte jätteproblemen med att stå till höger när jag inte har bråttom. Vilket är för det mesta, särskilt nu när jag alltid har barnvagn med mig.
Du missar att se likheten med vänsterfil i rulltrappan (eller i cykelbanan för den del) med alla exempel du fört upp av någon anledning. I alla exempel du för fram är det en frivillig gest som utförs, på förhand, utan uppmaning, för någons annans fördel. Likaså med att stå till höger i rulltrappan. Det är samma typ av gest som att öppna dörrar, släppa ut utpasserande innan man går in själv, etc. Mao STÅ INTE O DRÄLL! Var uppmärksam och hjälp till om du kan. Det handlar alltså inte om att den som vill förbi kräver det, utan att de som kan ge hen fri väg borde göra det för DET är artigt och DET är att sätta andra framför sig själv!
Men man ska naturligtvis inte heller dundra förbi om någon står framför en. Då frågar man, inväntar svar och reaktion. Åhlens och TBanan är fö helt olika miljöer. På den första vistas man när man har tid, på den andra när man har en tid att passa (oftast). Det är rimligt att anta att alla kan förstå detta och likväl givmilt att anförtro dem den insikten (mao anta att de inte är dumma i huvet).
Instämmer.
Som sagt – i de flesta fall finns trappor för dem som har brått. De som har mindre brått, ont i bena eller av andra skäl behöver eller vill ta rulltrappan har rätt att få stå där ifred – men flyttar sig naturligtvis om någon ber dem vänligt.
”Drälla” är just det rulltrappan är till för. Civiliserat stadsliv kallas det – i motsats till det hetsiga flåsandet uppför en manuell (pedestrial) trappa, som omöjliggör all civiliserad konversation.
Den som av någon anledning absolut MÅSTE springa just i rulltrappan bör be om ursäkt för att han stör – precis som den som kommer för sent och tränger sig förbi de sittande på en teaterföreställning eller den som går förbi i kassakön eller som tränger sig in i en fullsatt buss eller tusentals andra tillfällen.
Grundregeln är att man inte tränger sig före – sen kan man ha brått vid enstaka viktiga tillfällen och då bör man ges fri väg – men har man så brått varje dag, bör man lära sig planera bättre.
Civiliserat betyder inte si eller så. Stockholm och stockholmare är rimligen lika civiliserade som i andra städer i andra länder med liknande utveckling och av samma storlek. Men här råkar man anammat sedvänjan att stå till höger och gå till vänster. Det ÄR allmänt vedertaget. Det är därför frågan iöverhuvudtaget kommer upp, diskuteras, kritiseras och skämtas om. Om Stockholm är civiliserat måste därmed också sedvänjan vara civiliserad! Hur än olikt det funkar i Helsingfors eller Köpenhamn! Sen överdriver du så in i bängen. Det är enbart extremer (alltså få till antalet) som dundrar fram – och de hade antagligen gjort det var som helst. Vi andra talar om vanliga (median) människor i vardagen – De som bör kunna och förväntas anamma stadens seder, inte nån sed i ett land långt borta som Anders Andersson tycker är mer civiliserat och därför ska sätta ton för alla andra städer och Stockholm i synnerhet.
Civiliserat stadsliv betyder att man uppför sig väl mot andra vilket är extra viktigt när många bor och vistas nära varandra.
Att inte i onödan vara i vägen för andra i gemensamma trånga utrymmen är till exempel en uppskattad gest mot andra.
Att medvetet blockera en rulltrappa i Stockholms tunnelbana för att leka intellektuell kulturpersonlighet som för intressanta samtal med likasinnade livsnjutargiganter av historiska mått och som anser att andra minsann får planera sina liv bättre har onekligen en narcisistisk självbild.
Så skyltarna som säger att i rulltrappan så står man till vänster är dumheter som civiliserade människor bör ignorera? Och att visa hänsyn till de som försöker hinna med ett tåg eller en buss är bara tölpaktigt? Men varför visa hänsyn till andra när det är de som skall visa mig hänsyn, n’est-ca pas? (Och jag har aldrig upplevt det som konstigare att gå i rulltrappor i bonnhålan Paris än att göra det i Fjollträsk.)
Ska man med tåget så släpps man fram – i rulltrappan, i kassakön, i säkerhetskontrollen, i trafiken – det är en del av en civiliserad stadskultur. Men folk som bara ska fram utan annan orsak än att de sätter sitt ego framför andras platsar inte i en stad.
Och hur vet du att folk ”bara ska fram” och inte har en tid att passa? Måste varje person säga ”ursäkta, jag har ett tåg att passa” för att du ska flytta dig till höger i rulltrappan?
Har du inte bråttom, stå till höger i rulltrappan.
Har du inte bråttom, cykla till höger i cykelbanor.
Har du inte bråttom, kör bil i den högra filen.
Har du inte bråttom, gå längst till höger på trottoarer.
Har du inte bråttom, simma längst till höger i bassängen.
Har du inte bråttom, spring längst till höger i motionsspåret.
Ser du mönstret Anders? Alla som inte har bråttom håller sig till höger. Case closed.
Du får ju såklart visa upp biljetten när du springer där. Det är kultur det!
Ska man behöva prata med andra människor man delar stad med? – nä usch och fy! Bättre att bara buffla fram sitt ego och kräva här ska JAG fram. JAG, JAG, JAG!!!
Ännu ett fall där cykelfält är uselt. I alla cykelfält drillas Stockholmare varje dag att cykla så långt ifrån bildörrar som möjligt och därför är ofta i mitten eller längre till vänster. Och i de flesta cykelbanor är det för smalt att cykla till höger ändå. Nu kommer det plötsligt en cykelbana som är bred och fin, då måste alla lära om sig. Konsekvent utformad miljö är det som behövs.
Richard, helt rätt! 🙂
Det ser onekligen bra ut – cyklade själv en sträcka igår. Det är overkligt brett och rakt för att vara Götgatan.
Vill vi slippa farliga suggor som förhindrar fulparkerarare som ”inte förstod” att det är en cykelbana måste vi ha nolltolerans från början. För ja – jag är helt övertygad om att vi kommer se bilar här trots skyltning och avgränsare.
Än så länge är det skyltat att parkering är tillåten inne i cykelbanan. Jag tror inte det blir ett problem när väl skyltning är på plats. Kom ihåg att hela utsidan på cykelbanan blir parkering och det ska mycket till för en bilist att missuppfatta och köra in på cykelbanan.
Jag skrev ”inte förstod” med citattecken eftersom det kommer att hända att desperata bilister kommer att köra in och fulparkera ”bara för att” göra en supersnabb ”viktig sak”.
Du har ett stort hjärta Dmitri som tror gott om alla människor. Själv är jag cyklistcynisk och kommer lägga upp bildbevis på första fulparkerade bil när allt är klart. Det kommer inte gå en vecka förrän jag fotograferar första bilen.
Jag hoppas att Tk tog till vara på mina förslag där jag tipsade om hur man ska göra för att förebygga fulparkerare, den som cyklar får se. 😉
Jag tror säkert att det kan förekomma fulingar, men generellt så blir cykelbanor som ligger innanför en parkeringsrad sällan blockerade, just för att det redan står parkerade bilar i vägen…
Intressant ska det bli hur som helst.
Nu har parkering blivit tillåten på utsidan om cykelbanan (skyltarna har flyttats), och än så länge har jag inte sett någon som ställt sig i cykelbanan. Däremot har jag sett en leveransbil som dubbelparkerade och tog upp nästan hela körbanan och tvingade bilister över den dubbla linjen. Cykelbanan förblev 100% fri eftersom den ligger på rätt sida och ingen kan bara ”köra över” en rad parkerade bilar. För mig är det 100% win.
Synd att jag fick hjärnsläpp och inte fotade denna triumf 😉
Med tanke på alla affärer på Götgatan så borde det vara parkering förbjuden överallt och enbart ha lastzoner. Sedan anställer man ett par parkeringsvakter som enbart rör sig på Götgatan. Jag gissar att Stockholm Stad skulle gå med vinst på detta. Bor man i stan kan man inte räkna med att parkera sin bil i samma kvarter.
Stadshuset verkar tro att röd biljett löser problemet, men fråga valfri person som har någonsin försökt parkera utanför gallerian på regeringsgatan där det har varit röd biljett i minst 15 år kan intyga att det inte hjälper ett dugg. Alltid fullt trots röd biljett.
Den gamla cykelbanan känns mycket bredare nu! Det blir mycket bredare om man slipper ha parkerade bilar där man cyklar…
Jag har också tänkt på det! Helt underbart också att ha sjukt bred buffertzon till trottoaren.
Men säg den lycka som varar. I sommar när det placeras ut bänkar, stolar och bord i gamla cykelbanan hoppas jag att man inte cyklar in i någon väska som trillar ner från en stol.
På uteserveringarna kommer det finnas någon slags ”vägg” mot cykelbanan, just för att undvika den typen av problematik. Åtminstone enligt de skissar som har varit i omlopp, vi får väl se hur verkligheten ser ut!
RT @Cyklistbloggen: Äntligen börjar Pilotplats Cykel!
http://t.co/tqb7osCXyl #cykla #08pol