To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Göteborg har just börjat med cykelfartsgator. Där är själva poängen att få ut cyklisterna mitt i gatan.
På Västra Hamngatan, den hittills enda färdiga cykelfartsgatan i Göteborg, kan jag konstatera att man som cyklist ändå måste cykla i mittzonen för att inte riskera att bli dörrad av parkerade bilar eller omkörd vid smala partier med övergångsställen.
Se vidare http://trafikistan.se/olaglig-cykelfartsgata/ .
Det har varit prat om att införa cykelfartsgator i Stockholm också, men jag har inte hört något om det på något år.
Det ser fint ut i Göteborg – det jag har att invända är att de inte lyckats dra cykeldelen, alltså asfalten, rakt, utan cyklisterna måste svänga vid varje övergångsställe. Jag förmodar att det är för att inte cyklisterna ska hamna för nära de parkerade bilarnas dörrar. Synd. Som cyklist är man ju rätt trött på att hela tiden få köra slalom.
Jag reagerade först också på kurvorna, men det kan finnas ett vettigt skäl för dem. Om cyklisterna leds åt höger före avsmalningarna till övergångsställena kan det locka bilister till vansinnesomkörningar.
Min bild är tagen med tele. Kurvorna är inte fullt så snäva, och man kan utnyttja bredden till att släta ut dem ytterligare något. Det blir rätt ok tycker jag.
I do that too, whenever there is a good reason.
By the way, beeing Middle of the road is also a Scottish thing:
Last night, I heard my mama singing a song
Ooh-We, Chirpy, Chirpy, Cheep, Cheep
Woke up this morning and my mama was gone
Ooh-We, Chirpy, Chirpy, Cheep, Cheep
Chirpy, Chirpy, Cheep – by bike!
(Fast det låter ju som om mammas cykel behöver smörjas lite)
RT @Cyklistbloggen: Varför cyklar cyklisterna mitt i vägen?http://t.co/jH7VVc1aMQ #cykla
Jag tycker den brittiska lagstiftningen är bättre vad beträffar cyklisters placering i vägbanan. Där får man cykla i vägbanan om det är säkert. Man måste inte heller hålla ”så långt som möjligt till höger”, eller vara utelämnad till vägrenen. Placeringen i vägbanan skall vara så säker som möjligt. Brittiska cyklister rekommenderas ”to ride primary” eller ”take the lane” där det är uppenbart olämpligt att bli omkörd. Jag hoppas att Sverige kan anamma den lagstiftningen. Allt för att uppmuntra cykling och för att visa att vägarna inte enbart är till för bilar.
Värt att notera bland kommentarerna är att även vissa brittiska bilister verkar ha en minst sagt aggressiv inställning till cyklister.
Frågan är om mitt-i-vägencykling är säkrare. I Sverige tycks hälften av cykelolyckor vara singelolyckor (har ingen länk på detta). Om siffrorna stämmer på denna brittiska sajt är över 90% av cykelolyckorna i kollision med andra fordon.
”Most (92%) of these accidents involve another vehicle”
Vad betyder detta? Att de har bättre underhållna cykelvägar och om cyklisterna inte håller sig i mitten skulle olyckorna minska?
Vet inte hur många YouTubeklipp jag sett med cyklister som inte åker längst ut till vänster och vid omkörning blir de touchade av bilist som svänger in för tidigt så att cyklister faller.
Mellan 70 och 80% av alla olyckor är singelolyckor i Sverige enligt VTI och MSB.Tidigare hade man ungefär samma siffror som i Storbritannien, om jag minns rätt, men det berodde på underrapportering av just singelolyckor.
Enligt VTI:s bearbetning av STRADA så är det i stort sett ingen skillnad mellan cykling på cykelbana och cykling i gatan. De flesta skadeolyckorna är singelolyckor och de flesta kollisionerna inträffar i korsningar.
Ja, liknande förstående artikel lär vi nog aldrig se hos Motormännen.
Höll för övrigt att bli dörrad härom dagen. Två taxibilar står på halva röda cykelfältet. Väljer att åka på i det halva röda fältet ändå eftersom det kom en lastbil bakom mig.
Håller koll på passagerarförrarna ifall de smälls upp och rullar mer än trampar. Då smäller en taxichaufför upp dörren som står i taxifältet! Faktum är att jag har ljus trots att det är mitt på dagen så jag kan inte vara helt osynlig!
En snabb gir så klarade jag mig denna gång! Det går så snabbt!
Just det där när två taxibilarna står på varsin sida av cykelfältet känns alltid lite extra läskigt. Går ju inte att hålla avstånd åt nåt håll. Enda rätta är att åka runt alltihop på utsidan.
Jo, men jag stod först i kön i cykelbox i godan ro vid rött. Sedan kommer en lastbil som först i kön och efter mig ett par cyklister. Så när det blir grönt sticker jag iväg och väljer cykelfält istället för att välja utsidan ifall lastbilschauffören inte ser mig. Och med folk bakom vill jag knappast stå kvar när det blir grönt. Slutligen: det fanns alltid en liten risk att lastbilen inser att hen ligger i fel fil och toksvänger åt höger. Hellre dörrad än mosad. Ibland får man välja det minst sämsta alternativet.