För några dagar sedan skrev vi om hur cyklister målas ut som trafikens främsta lagbrytare. Vi skrev om hur fördomar mot cyklister förs vidare om och om igen och att:
Då är det direkt farligt när inte bara andra trafikanter tycker att vi får skylla oss själva, utan också beslutsfattare och poliser.
Sedan nåddes vi av ett tweet från @johannnyman med ett citat från tidningen Svensk Polis:
Och det låter ju jätteallvarligt. Hälften av alla som skadas i trafiken skadas av cyklister. Det skulle göra cyklisterna till trafikens ojämfört farligaste grupp.
Det är så illa att Rikspolisstyrelsen uppmanat sina myndigheter att övervaka cyklisterna ännu mer.
Det här är alltså en tidning som går ut till Sveriges poliser och ”flera tusen andra läsare: politiker, journalister, beredskapspoliser, åklagare etcetera”.
Som alltså nu tror att hälften av alla allvarligt skadade trafikanter blivit påkörda av cyklister.
Men det stämmer inte. Uppgiften är felaktig. När jag frågar tidningen var de fått uppgiften ifrån får jag följande svar:
Tack för ditt mail!
Statistiken kommer från Trafikverket, men jag plockade den från den här artikeln:
http://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/2014/april/Ar-du-en-saker-cyklist-/
Samt från information jag fått tidigare om att cyklisterna ”står för närmare 50 procent av alla allvarligt skadade trafikanter”.
Insåg för sent det olyckliga i att jag, uti deadlinestressen, fick ovanstående faktaunderlag till att 50 procent skadades AV cyklister. Jag borde nöjt mig med att konstatera att 50 procent av alla som skadades allvarligt i trafiken var cyklister.
Det handlade alltså igen om de i huvudsak singelolyckor som trafikforskarna menar orsakas av att cyklisterna vistas i en extremt oförlåtande infrastruktur.
Vi har förresten skrivit om länken i mailet tidigare.
Alltså, ju fler gånger jag ser det där uttalandet, desto mer löjeväckande blir det. Hur kan någon människa på allvar tro att det finns någon som helst sanning bakom det? HUR kan det gå så långt att det blir publicerat i en tidning (NÅN borde ju ha reagerat).
Nivån av klantighet och naivitet svindlar.
Bättre kan ni tidningen Svensk Polis! Säger de inget om att ta in en rättelse? Tycker Svensk Polis i upplysningssyfte gott kunde köpa in några texter från cyklistbloggen om problematiska uttalanden som poliser gjort om cyklister på senare år.
Att hälften av de skadade är cyklister beror delvis på att fotgängare i fallolyckor inte räknas, eftersom inget fordon är inblandat. Många fallolyckor sker i gatumiljö, men de allra flesta sker utan att platsen noteras. Jag och en kompis har fått data av Socialstyrelsens patientregister som visar detta, och det stämmer med en brittisk rapport om trafiksäkerhet. http://www.ecoprofile.se/thread-2783-Rott-ljus-for-NTFs-pastaende-om-cykelsakerhet.html
RT @Cyklistbloggen: Svensk polis: Hälften av alla som skadas i trafiken skadas av cyklister: http://t.co/mSoRvY3o9N #cykla
RT @G_Smurfen: Fel om cykling i tidningen Svensk Polis: http://t.co/UOtmAgRTul Ping @heleneclaesson @GabGjerswold @CLW_Everett @lindahli @P…
RT @Cyklistbloggen: Svensk polis: Hälften av alla som skadas i trafiken skadas av cyklister: http://t.co/mSoRvY3o9N #cykla
Jag är normalt inte konspirationsteoretiskt lagd, men när det bara dyker upp mer och mer faktafel, desinformation och rena lögner om cyklister i allt ifrån media till statliga myndigheter börjar man ju fundera om det finns någon bakomliggande kraft som motarbetar allt vad cyklismen innebär.
Det tragiska är ju att det verkar fungera. Undrar hur många av hundra personer på stan som skulle svara jakande på frågan om cyklister är sämre på att hålla sig till trafikreglerna än övriga trafikanter?
media styrs av annonsintäkter, motorannonser är en viktig del i dessa, kanske 100 eller 1000 gång viktigare än intäkter ifrån cykelannonser. Who is your daddy?
@Cyklistbloggen cyklisterna skadar inte andra allvarligt ändå vill RPS att vi övervakas noggrannare. Är det för att kunna hjälpa oss?
Jag är ändå lite nyfiken på den sista meningen. Om det han skrev ovan inte håller, varför ska vi övervakas noggrannare?
Jag tror faktiskt inte RPS rekommenderat utifrån att hälften av alla som skadas körs på av cyklister, utan av den riktiga statistiken – alltså den med singelolyckor och infrastruktur som vi alla känner igen.
Och jag tror att de tänker att om folk skadas så är det för att de inte sköter sig och då får vi hålla koll på dem. Jag tror inte analysen är så mycket djupare än så.
Så här står det i Stockholmspolisens verksamhetsplan 2014
”Gångtrafikanter och cyklister är den största
gruppen svårt skadade i trafiken, varför deras
säkerhet och framfart särskilt bör beaktas.”
Åh men hemskt, spär ju ba ut på cyklisthatet.
RT @G_Smurfen: Fel om cykling i tidningen Svensk Polis: http://t.co/UOtmAgRTul Ping @heleneclaesson @GabGjerswold @CLW_Everett @lindahli @P…
Jag börjar tappa förtroende för polisen som gång på gång tabbar sig. Även om de hade skrivit rätt från början att hälften av alla trafikolyckor är cykelrelarerade så borde de ta ett steg till och ta reda på HUR olyckorna ser ut INNAN de tänker hårdbevaka cyklisterna. Singelolyckor är ju nummer 1, vilket beror på hinder, hål och dåligt underlag i cykelbanor.
De går inte bara att skylla på att ”cyklister inte har lysen”. Finns det statistik att a) de flesta cykelsingelolyckor sker när det är mörkt och att b) de flesta av dessa hade inget lyse?
Ställ ut lite betongsuggor på motorvägen så får vi se hur många minuter det tar innan det smäller. De som kör på betongsuggor får skylla sig själva eftersom de har för hög fart. Ingen bilhjälm har de inte heller!
De flesta olyckor sker när det är ljust. Det gäller både singel och kollision. Men risken att skadas är större i mörker. Det står i någon VTI-rapport som jar inte orkar leta efter just nu. Det finns en rapport som vägverket gjort i Skåne också. Märkligt nog tycks det inte finnas någon seriös utvärdering av att belysning skulle minska risken för olycka. Se den här sammanfattningen från SWOV https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/UK/FS_Cycling_in_the_dark.pdf
Polisens övervakning av cyklister kan knappast ses som en del i ett systematiskt trafiksäkerhetsarbete eftersom det idag inte finns någon grund för att de trafikbrott som de bötfäller cyklister för (rödljus+belysning) är skulle vara en vanlig orsak till olyckor.
Hejsan, jag har cyklat i Stockholm i ca. 10 år. Jag är rätt TRÖTT på generaliseringen man gör om cyklister. Cyklister är personer och varje person har ett sätt att uppföra sig, vare sig man går, kör bil, cyklar, osv.
Att många fotgängare skadas av cyklister, kanske beror det på att många fotgängare respekterar inte cykelbanor. Jag ser varje dag fotgängare som går mot rött och korsar cyklebanor utan att ens vända sig om.
Å andra sidan finns det många cyklister som inte känner till trafikreglerna och detta kan vara också orsak till så många olyckor. Jag tycker att utbildning av traffikregler borde vara ett måste. Vi som har körkort har gått igenom sådan. Att trampa på gasen (eller trampa på pedalerna) är inte svårt, men för att samspela i trafiken behövs någon utbildning. Jag har aldrig hört något ord om detta, fast jag tror det kan vara delvis rotten till problemet.
Exempel: jag har träffat på en kvinna som cyklade och väntade på en blinkande gul ljus. Detta är brist på kunskap och ingenting annat.
/ Frank
Faktum är att förhållandevis få fotgängare körs på av cyklister. Trafikforskarna lyfter fram singelolyckor för cyklister som största enskilda olycksform och dåligt utformad och underhållen infrastruktur som största enskilda faktor.
Får man verkligen behålla jobbet efter att ha spridit så falsk information? Var finns originalinformationen om RPS uppmaning och vilket fakta den uppmaningen bygger på?
Kanske inte så konstigt att vissa individuella poliser tror att cyklister dödar hundratals fotgängare per år kanske. Fanns det någon uppföljning på vad som hände med uppmaningen ”att övervaka cyklister noggrannare”?
RT @Cyklistbloggen: Svensk polis: Hälften av alla som skadas i trafiken skadas av cyklister: http://t.co/mSoRvY3o9N #cykla
Fel om cykling i tidningen Svensk Polis: http://t.co/UOtmAgRTul Ping @heleneclaesson @GabGjerswold @CLW_Everett @lindahli @PeterLetmark
RT @G_Smurfen: Blir förbannad när jag läser sådant här. http://t.co/0zfAMNRRz7
Kanske av intresse för @PatrikKronqvist och @perankersjo? http://t.co/UOtmAgRTul Tvivlar på att det blir någon rättelse…
ojoj. Ja, det var ju lite olyckligt. Knasigt…
RT @Cyklistbloggen: Svensk polis: Hälften av alla som skadas i trafiken skadas av cyklister: http://t.co/mSoRvY3o9N #cykla
Blir förbannad när jag läser sådant här. http://t.co/0zfAMNRRz7
Så tokigt det kan bli, nu kommer många att tro att det är en någon dödslek med cykling och hur knäppt det än låter kommer folk att tro på det. Jag hoppas journalisten har en rättelse till nästa nummer.
RT @Cyklistbloggen: @KristerIsaksson Fick precis svar: http://t.co/jxvGw2yEmT
RT @Cyklistbloggen: @KristerIsaksson Fick precis svar: http://t.co/jxvGw2yEmT
Svensk polis: Hälften av alla som skadas i trafiken skadas av cyklister: http://t.co/R4nOSmncvY #fb #göromgörrätt
Innan uppgifter publiceras i Svensk Polis bör de dubbelkollas. Nu sprids bara negativt om cyklister utan underlag. http://t.co/oh0ABUGPrd
RT @Cyklistbloggen: Svensk polis: Hälften av alla som skadas i trafiken skadas av cyklister: http://t.co/mSoRvY3o9N #cykla
RT @Cyklistbloggen: Svensk polis: Hälften av alla som skadas i trafiken skadas av cyklister: http://t.co/mSoRvY3o9N #cykla
@Cyklistbloggen med tanke på hur ofta man läser att ”cyklist körde på bil”, ”cyklist körde på lastbil” så kan det nog stämma….
/skämt
Hur kan 50% av alla skadade i trafiken vara cyklister? Det förefaller mig osannolikt. Eller räknas skrubbade knän som skador? Det dör runt 400 om året i trafiken och inte är det väl 200 cyklister i den gruppen?
Nä, slutsatsen av det borde väl bli att PRECIS alla som cyklar med jämna mellanrum skadas tillräckligt allvarligt för att bli en del av statistiken. Inte riktigt rimligt… klantig journalist.
Nej då, det är ungefär 25 cyklister som dödas i trafiken varje år (utslaget på data från 2006 till 2012). Av dessa blir 95% påkörda av bilar.
Så, jo, alla såna här ”det är farligt att cykla”-påståenden bygger på att det är större risk att få ett blåmärke när man cyklar än att bli dödad när man kör bil.