Det verkar som om staketet som ska hindra taxiförare att stanna och ta upp kunder i cykelfältet vid Centralen är på plats:
Vi har ju skrivit om platsen tidigare, det är precis där som cykelfältet svänger tvärs vänster över hela körfältet. Det ska bli intressant att se om det här betyder att cykelfältet förblir fritt, eller om det bara betyder att taxibilarna ställer sig vid övergångstället istället.
Ta bort cykelfältet istället. Det går ju ändå inte att använda. Om man kunde uppfinna någon åtgärd för att få ner hastigheten lite på den sträckan skulle blandtrafik i de övriga körfälten funka alldeles utmärkt. Problemet nu är att hastigheten på bilarna är som högst just när cykelfältet gör en tvär sväng ut över körfältet och innan dess är det heldraget och kantsten, så man har ingen möjlighet att själv planera sidoförflyttningen när det blir en lucka. Lösningen som det ser ut nu blir istället att ligga i körfältet ända från nåt av rödljusen före.
Jag försöker hitta en lucka innan cykelfältet svänger eftersom det är en kort sträcka för bilisterna att göra filbyte. Deras uppmärksamhet ligger enbart på avfarten och missar lätt cyklisterna.
Cykelfältets vänsterböj borde kom a tidigare om den nu måste finnas då hastigheten är lägre. Men helst en annan lösning. Vad sägs om att stänga av avfarten tills bygget är klart? Bilisterna får ta en annan väg, typ Klarabergsviadukten.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1419749264951049&set=o.462352560510833&type=1&theater
Snyggt! Röda mattan till taxikunderna. Det känns som en bra tydlig markering där för oskyddade trafikanter. Nån har verkligen tänkt till.
Är kluven till detta. Staket är aldrig bra i stan, det skapar en otrevlig stadsmiljö. Samtidigt kan vi nog förvänta oss ett positivt resultat av detta… jag hade nog föredragit att hela högra körfältet görs till cykelbana och avgränsas från trottoar med cykelparkering, då kan inte friåkarna plocka upp folk och det blir inte en staket 😉
Taxibilarna kommer nog också att stå vid busshållplatsen och blockera för bussarna. Just nu (lördag 22:45) står det taxibilar utanför Göta Lejon på stoppförbud ända fram till trafikljus vid korsningen Götgatan / Folkungagatan. Dessutom står det lika många taxibilar på cykelfältet.
Bilister som hamnar sist i kön står snällt och väntar på grönt innan de inser att de har fastnat i en illegal taxistation och åker över dubbel heldragen linje mot trafiken i för hög fart och hängande på tutan.
Jag förstår att sena lördagkvällar har polis fullt upp med misshandel, drogförsäljning, våldtäkt och rån. Jag förstår också att taxichauförerna bara försöker arbeta. Men avregleringen av taxibranschen har gjort trafiksäkerheten mycket sämre i Stockholms innerstad.
Kameror automatiska böter. Det är inte svårt.
Jag kan hålla i stegen när de sätter upp kamerorna 🙂
Tyvärr så är de flesta brotten där, ej straffbelagda, utan felparkeringsavgift får användas. Den måste enligt lag fästas på fordonet eller ges till föraren.
Fast det kanske är en bra idé att ändra denna lag, jag tror inte att någon fackförening skulle gå med på att låta sina medlemmar springa runt i trafiken och hantera aggressiva taxiförare.
Jag antar att det är en svår lobbysituation i detta.
Jag tror jag läste att läste att det var det problemet. Taxibilarna åker och cirkulerar när parkeringsvakterna/poliserna är vid gatorna. (Primärt när det gäller parkeringsvakter, polismännen ska inte lägga så mycket tid parkeringsövervakning när kommunen har bestämt att de ska göra det.).
De hinner ge några, och resten kör iväg. Med kamera så skulle det vara mycket enklare, framförallt då man inte behöver identifiera föraren.
Jupp. Och under fredagen far ljuset och belysningen i korsningen dött och bilisterna betedde sig som svin mot varandra och ännu värre mot cyklister – högerregel gäller alltsomoftast godtyckligt inte gentemot cyklister. Polisen lyste med sin frånvaro. Ingen planerad riktad insats = ingen insats. Det begås trafikbrott där 24h. Massor med legit bötespengar att tjäna!
Mina barn har fått lära sig att grön gubbe inte betyder att de kan gå direkt.
Trafikljus från tunneln tillåter egentligen bara 3 bilar innan grönt slår tillbaka igen. Ändå ska 5 bilar förbi vilket betyder att fotgängare alltid får backa i förskräckelse när sista bilen kör över övergångsställe som har grön gubbe. Och som en händelse är det ändå rött ljus vid Östgötagatan för bilisten.