Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Svårare att cykelfältsparkera vid Centralen

Publicerad den 12 april, 201426 januari, 2022

Det verkar som om staketet som ska hindra taxiförare att stanna och ta upp kunder i cykelfältet vid Centralen är på plats:


Vi har ju skrivit om platsen tidigare, det är precis där som cykelfältet svänger tvärs vänster över hela körfältet. Det ska bli intressant att se om det här betyder att cykelfältet förblir fritt, eller om det bara betyder att taxibilarna ställer sig vid övergångstället istället.

13 svar på ”Svårare att cykelfältsparkera vid Centralen”

  1. Franz skriver:
    16 april, 2014 kl. 9:40 f m

    Ta bort cykelfältet istället. Det går ju ändå inte att använda. Om man kunde uppfinna någon åtgärd för att få ner hastigheten lite på den sträckan skulle blandtrafik i de övriga körfälten funka alldeles utmärkt. Problemet nu är att hastigheten på bilarna är som högst just när cykelfältet gör en tvär sväng ut över körfältet och innan dess är det heldraget och kantsten, så man har ingen möjlighet att själv planera sidoförflyttningen när det blir en lucka. Lösningen som det ser ut nu blir istället att ligga i körfältet ända från nåt av rödljusen före.

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      16 april, 2014 kl. 10:02 f m

      Jag försöker hitta en lucka innan cykelfältet svänger eftersom det är en kort sträcka för bilisterna att göra filbyte. Deras uppmärksamhet ligger enbart på avfarten och missar lätt cyklisterna.
      Cykelfältets vänsterböj borde kom a tidigare om den nu måste finnas då hastigheten är lägre. Men helst en annan lösning. Vad sägs om att stänga av avfarten tills bygget är klart? Bilisterna får ta en annan väg, typ Klarabergsviadukten.

      Laddar in …
  2. Olof E skriver:
    14 april, 2014 kl. 12:16 e m

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1419749264951049&set=o.462352560510833&type=1&theater

    Laddar in …
    1. E skriver:
      15 april, 2014 kl. 2:42 e m

      Snyggt! Röda mattan till taxikunderna. Det känns som en bra tydlig markering där för oskyddade trafikanter. Nån har verkligen tänkt till.

      Laddar in …
  3. Dmitri Fedortchenko skriver:
    12 april, 2014 kl. 2:30 e m

    Är kluven till detta. Staket är aldrig bra i stan, det skapar en otrevlig stadsmiljö. Samtidigt kan vi nog förvänta oss ett positivt resultat av detta… jag hade nog föredragit att hela högra körfältet görs till cykelbana och avgränsas från trottoar med cykelparkering, då kan inte friåkarna plocka upp folk och det blir inte en staket 😉

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      12 april, 2014 kl. 10:49 e m

      Taxibilarna kommer nog också att stå vid busshållplatsen och blockera för bussarna. Just nu (lördag 22:45) står det taxibilar utanför Göta Lejon på stoppförbud ända fram till trafikljus vid korsningen Götgatan / Folkungagatan. Dessutom står det lika många taxibilar på cykelfältet.
      Bilister som hamnar sist i kön står snällt och väntar på grönt innan de inser att de har fastnat i en illegal taxistation och åker över dubbel heldragen linje mot trafiken i för hög fart och hängande på tutan.
      Jag förstår att sena lördagkvällar har polis fullt upp med misshandel, drogförsäljning, våldtäkt och rån. Jag förstår också att taxichauförerna bara försöker arbeta. Men avregleringen av taxibranschen har gjort trafiksäkerheten mycket sämre i Stockholms innerstad.

      Laddar in …
      1. Erik Johansson skriver:
        13 april, 2014 kl. 12:47 f m

        Kameror automatiska böter. Det är inte svårt.

        Laddar in …
        1. Richard skriver:
          13 april, 2014 kl. 9:43 f m

          Jag kan hålla i stegen när de sätter upp kamerorna 🙂

          Laddar in …
        2. Robert Andersson skriver:
          15 april, 2014 kl. 1:35 f m

          Tyvärr så är de flesta brotten där, ej straffbelagda, utan felparkeringsavgift får användas. Den måste enligt lag fästas på fordonet eller ges till föraren.

          Laddar in …
          1. Erik Johansson skriver:
            15 april, 2014 kl. 1:18 e m

            Fast det kanske är en bra idé att ändra denna lag, jag tror inte att någon fackförening skulle gå med på att låta sina medlemmar springa runt i trafiken och hantera aggressiva taxiförare.
            Jag antar att det är en svår lobbysituation i detta.

            Laddar in …
          2. Robert Andersson skriver:
            16 april, 2014 kl. 9:10 e m

            Jag tror jag läste att läste att det var det problemet. Taxibilarna åker och cirkulerar när parkeringsvakterna/poliserna är vid gatorna. (Primärt när det gäller parkeringsvakter, polismännen ska inte lägga så mycket tid parkeringsövervakning när kommunen har bestämt att de ska göra det.).
            De hinner ge några, och resten kör iväg. Med kamera så skulle det vara mycket enklare, framförallt då man inte behöver identifiera föraren.

            Laddar in …
      2. E skriver:
        13 april, 2014 kl. 3:21 f m

        Jupp. Och under fredagen far ljuset och belysningen i korsningen dött och bilisterna betedde sig som svin mot varandra och ännu värre mot cyklister – högerregel gäller alltsomoftast godtyckligt inte gentemot cyklister. Polisen lyste med sin frånvaro. Ingen planerad riktad insats = ingen insats. Det begås trafikbrott där 24h. Massor med legit bötespengar att tjäna!

        Laddar in …
        1. Richard skriver:
          13 april, 2014 kl. 9:41 f m

          Mina barn har fått lära sig att grön gubbe inte betyder att de kan gå direkt.
          Trafikljus från tunneln tillåter egentligen bara 3 bilar innan grönt slår tillbaka igen. Ändå ska 5 bilar förbi vilket betyder att fotgängare alltid får backa i förskräckelse när sista bilen kör över övergångsställe som har grön gubbe. Och som en händelse är det ändå rött ljus vid Östgötagatan för bilisten.

          Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d