Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Stockholmare: tyck till om vinterns snöröjning

Publicerad den 29 april, 201413 januari, 2022


För egen del tycker jag vintern 2013-2014 var nästintill behaglig. Förutom att vintern väl inte visade sig från sin mest bistra sida fick jag längs min färdväg ta del av den maskin vi kallar sopsaltaren. Ni som läst bloggen vet att vi verkligen gillar den sopsaltade vägbanan. Det blir som att åka på fuktig sommarvägbana, alltså riktigt långt ifrån det vi såg förra vintern …

Foto: Ola Gäverth
Sopsaltad cykelbana till vänster. Foto: Ola Gäverth

Stockholms stad har just publicerat en enkät om vad just du tyckte om vintercyklingen den gångna säsongen. Hjälp staden sköta snöröjningen ännu bättre genom att fylla i den – enkäten är faktiskt föredömligt kort.
Fyll i enkäten på stockholm.se.
Jag är också lite nyfiken: hur upplevde du cykelvintern 2013-2014?

5 svar på ”Stockholmare: tyck till om vinterns snöröjning”

  1. Hägersten skriver:
    30 april, 2014 kl. 11:38 f m

    I Hägersten, Midsommarkransen, Aspudden etc har gruset från gator och trottoarer sopats ihop och lämnats i cykelbanor och/eller vägrenen.

    Laddar in …
    1. Nadia Astorga skriver:
      30 april, 2014 kl. 12:07 e m

      Jag använde Cykelrapporten för att felanmäla Västbergavägen, gruset låg där förra veckan. Jag tror det var pga av gruset jag fick smygpunka i mars.

      Laddar in …
  2. Mattias Widman skriver:
    29 april, 2014 kl. 2:55 e m

    De sträckor som sopsaltades i vintras fungerade mycket bra. Dock hade vi ju inte mycket till vinter alls så jag ställer mig frågande till hur bra det hade sett ut under en snörik vinter. T.ex påbörjades sopsaltningen väldigt sent (när snöfallet hade dragit förbi) vid ett par av de få snöfall som kom.
    Många av de övriga cykelbanorna sköttes tyvärr lika dåligt som tidigare vintrar. Följande är några saker jag anser måste förbättras:
    – Generellt behövs bättre plogning. Hela vägen ner till asfalten.
    – Samordning och/eller bättringsplogning av cykelbanor utmed bilväg som ofta översköljs av snö och snöklumpar när bilvägen plogas efter att cykelbanan plogats.
    – Salta och sanda inte på redan snömoddiga cykelbanor. Ger bara ett tjockt lager snömos som hjulen spårar i.
    – Snövallar som tillåts ligga kvar intill cykelbanor vid snösmältning som orsakar pölar vilka blir till farliga, knaggliga och spåriga ispartier när det fryser på igen.
    – Ploga hela bredden av kombinerade gång och cykelbanor. Bredden räcker annars inte att passera fotgängare säkert.
    – Bättre definierade entreprenadområden. Vissa cykelbanor verkar falla mellan stolarna och tas knappt omhand alls.
    Sopsaltning är verkligen toppen, men glöm inte bort resten av cykelvägnätet.

    Laddar in …
  3. AndreasD skriver:
    29 april, 2014 kl. 2:05 e m

    Det var bra där det var sopsaltat. Däremot var det lika dåligt som förra året på andra håll där sopsaltaren inte driftats. Igensnöade cykelfält, vallar på cykelbanan där den vanliga plogen helt sonika tryckt upp en vall, dåligt plogat i allmänhet (sätt ner plogbladet!), spårigt, partier som plötsligt bara inte plogats, cykelbanor som ”glöms” bort. Hade vi fått mycket snö hade det varit riktigt dåligt tror jag.
    Missförstå mig rätt: Sopsaltaren är ett steg i rätt riktning men det är endast en mkt liten del av cykelbanorna som nyttjar denna. Merparten av resterande banor behöver också kvalitativ plogning OCH uppföljning. Något som staden förefaller strunta i…

    Laddar in …
  4. Ulrika skriver:
    29 april, 2014 kl. 1:14 e m

    Grusig! De öste ut grus i oktober och på vissa sträckor ligger det fortfarande kvar. Väldigt lite nytta hade jag av det eftersom det var så lite snö. Om det hade varit mera snö så hade röjningen fungerat lika dåligt som förra året. Detta gäller den lilla, lilla infarten mot stan som heter Södertäljevägen…
    De dagar då det kom snö så bytte jag färdväg till det sopsaltade stråket parallellt med huddingevägen. Då blev halva färdvägen väldigt trevlig! Men rätt bökigt att ta sig dit. Det stråket har två avsnitt som går på vanlig väg, och där var det inte sopat, alltså svåråkt. Felanmälde, inget svar. Det slutade vara vinter, gav upp.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d