Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Stockholm startar Pilotplats Bil

Publicerad den 1 april, 20141 januari, 2022

Förra året sjösatte Stockholms kommun ”Pilotplats Cykel”, ett projekt som syftar till att förbättra för kommunens cyklister. Nu startar de även ”Pilotplats Bil”.

– Vi har jobbat stenhårt med cykelfrågor i flera år nu

säger Trafikkontorets trafikstrukturhandläggare Roffe Uitlaat.

– En av effekterna är att vi samlat på oss massor av viktig erfarenhet om hur man påverkar trafikströmmar och gör det bra för förarna, erfarenheter vi nu även vill låta bilisterna ta del av.

Han nämner som första exempel sommarens presidentbesök

– Vi märkte snabbt hur effektiv en betongsugga kan vara för att dirigera trafikanterna på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Framförallt märkte vi positiva effekter när vi lämnade kvar en del av dem. Det var som ett test kan man säga.

2013-09-10 16.31.20
Inspiratör.

Pilotplats Bils första åtgärd blir nu att sätta upp betongsuggor på väl valda platser i stan.

– Först ut blir en sugga mitt i Hornsgatan. Vi tror mycket på att det kommer bidra till lägre partikelhalter på platsen och kanske också att några bilister upptäcker nya fina vägar i Stockholm. Det är ju lätt att bli hemmablind. Och för att säkerställa att ingen missar suggan, kommer den inte förses med reflexer.

Erfarenheter från arbetet med cyklingen visar nämligen att det gör att trafikanterna ser den. Man skärper sig helt enkelt lite extra när man vet att saker kan dyka upp plötsligt.

– Men det är klart, vi är inte så dumma att vi tror att betongsuggor löser alla problem. Även om de är trevliga att se på, måste vi också ha andra verktyg i vår ”verktygslåda”.

Ett viktigt mål med ”Pilotplats Bil” är att inspirera trafikanterna att sänka hastigheten. Det traditionella sättet har varit att använda vanliga skyltar med hastigheten skriven på. Men det tror inte längre kommunen räcker.

– Här har vi också viktiga lärdomar från cyklingen, hur man kan använda trafikljus för att dra ner på farten.

Normalt används ju trafikljus för att reglera vem som får köra, men enligt Roffe Uitlaat har man hittat nya användningsområden genom att titta på cyklisterna.

– Ja, vi märker till exempel att vi kan få ner farten rejält genom att låta cyklisterna trycka på en knapp för att få grönt. Särskilt väl fungerar det om vi sätter knappen en hygglig bit från själva vägbanan.
– Det kommer vi nu därför också införa för bilisterna på väl valda platser. Bilisterna stannar helt enkelt, kliver ur och trycker på knappen, och får sedan grönt. Det fungerar väldigt smidigt och ger dessutom lite ”vardagsmotion”.

Samtidigt kommer Trafikkontoret slå av en del slingor som känner av fordon. Det betyder helt enkelt att det aldrig blir grönt.

– Ett jätteeffektivt sätt att få ner farten har vi märkt bland cyklisterna. Man tvingar helt enkelt förarna att börja fatta medvetna beslut. Ska jag köra ändå? Kan jag? Vågar jag? Åker jag fast?
– Några väljer att försiktigt rulla förbi, andra väljer helt andra vägar. När man inför ett moment av osäkerhet så slutar folk tänka ”jag har rätt att köra”. Det fungerar väldigt fint.

I love you when you stop
Snart med tryckknapp även för bilister

Det tredje projektet under våren är att införa körkort för bilister.
– Ja, vi tror starkt på att körkort leder till att folk blir slutar bryta mot lagarna och det vinner vi ju alla på, eller hur?
De flesta bilister har ju redan körkort och det är kommunen medvetna om säger Roffe Uitlaat.
– Ja, det krävs ju redan körkort för att köra bil, men vi undersöker nu möjligheterna för att införa en lokal trafikförordning där vi har ett ”Körkort-körkort”. Vi tänkte kalla det ”Stockholmskortet”, det kommer vara ”Stockholmsrött” och kommer till en början framförallt gälla på Essingeleden, för att få köra på framtidens Förbifart Stockholm och på några mindre gator i centrum. Vi hoppas sedan kunna utöka det.
Sista projektet är att minska trafiksepareringen

– Vi har märkt från cyklingen att stämningen blir bättre och farten lite lägre när man lägger cykelvägar bredvid gångvägar. Gemytet ökar också och när alla håller ungefär samma hastighet så får man chansen att umgås på ett helt annat sätt. Nu är det dags att också bjuda in motorfordonen! säger Roffe Uitlaat.

Första försöksträckan blir Stadsgårdsleden, där man helt flyttar ut gångtrafiken i körfälten.

– Det fina är att vi inte behöver ändra hastighetsbegränsningarna. Bilisterna ska ju redan visa hänsyn till omständigheterna, vilket alltså betyder att om ingen går där kan man köra 70.

Är det fotgängare så är det gånghastighet som gäller. Det kommer efter 1:a april betyda 6,5 km/h, något som visas med en särskilt skylt, också den i ”Stockholmsrött”, som sätts upp på vägarna.

– Vi kallar det ”Stockholmsfart”, det blir jättefint, säger Roffe Uitlaat.

Pilotplats Bils hemsida är inte uppe än, men den ska vara på gång.
 

26 svar på ”Stockholm startar Pilotplats Bil”

  1. Per Tomasson skriver:
    2 april, 2014 kl. 9:59 e m

    Vad tror ni om den här produkten?
    https://www.kickstarter.com/projects/1238747394/double-o-a-simple-safe-secure-bike-light

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      3 april, 2014 kl. 12:08 f m

      Verkligen snygg med stark magnet (tänker på trapptestet). Gillar också att man kan ha den i bygellåset.
      Men 80 lumens? För svagt för mig. Jag har 900 lumens och gillar att cykla i MÖRKER och då måste jag ha en lampa som lyser upp.

      Laddar in …
      1. Per Tomasson skriver:
        3 april, 2014 kl. 9:27 f m

        Jo det var det som jag också tyckte verkade lite dåligt. Men det funkar väl för de som cyklar i stadstrafik. Bra att man kunde låsa fast lamporna iaf.

        Laddar in …
    2. Ms_Xx skriver:
      3 april, 2014 kl. 3:03 e m

      Undrar om den inte är väldigt bländande för de man möter…?
      Bara lumentalet säger ganska lite om hur man uppfattar en lampa, har jag lärt mig. Den här ser ut att rikta allt ljus i ansiktet på mötande cyklister. Annars en väldigt smart idé att kunna trä upp det på cykellåset!

      Laddar in …
  2. Räjsern skriver:
    2 april, 2014 kl. 4:03 e m

    Den är typen av flexibla regler gillar jag : ”är det inga som går där är det 70 som gäller”. Ser fram emot en anpassning när det gäller cyklar och rödljuskörning : ”är det inga bilar som kommer är det bara att cykla”. Regeln borde också kunna sorteras in under nämna Stockholmsrött! Yes, clockers!

    Laddar in …
  3. CyklaiOrebro skriver:
    1 april, 2014 kl. 11:07 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla

    Laddar in …
  4. Rolf Broberg skriver:
    1 april, 2014 kl. 4:45 e m

    Mycket intressant! Nya perspektiv ger nya insikter. Känns bra att tillhöra föregångarna.

    Laddar in …
  5. Ms_Xx skriver:
    1 april, 2014 kl. 4:37 e m

    Haha, klockrent! Särskilt den om bilkörkortet, precis vad jag tänkte på är jag läste nyheten om införande av cykelkörkort i morse. Att man borde införa det för bilister också :-).

    Laddar in …
  6. Waldemar skriver:
    1 april, 2014 kl. 3:45 e m

    Så bra! Man kanske kan hoppas att i nästa fasen kommer Roffe Avgasrör, ursäkta, Uitlaat menar jag och hans gäng måla stora bilsymboler var 10 meter på alla bilvägar i innerstan i rätt skala och framförallt tjocklek.

    Laddar in …
    1. eriksandblom skriver:
      1 april, 2014 kl. 4:35 e m

      Haha! Jag undrade vad uitlaat var för något!

      Laddar in …
  7. Richard skriver:
    1 april, 2014 kl. 2:51 e m

    Underbart 🙂

    Laddar in …
  8. Peter skriver:
    1 april, 2014 kl. 2:37 e m

    Glimrande. Grymt roligt..!

    Laddar in …
  9. CLW_Everett skriver:
    1 april, 2014 kl. 2:30 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla

    Laddar in …
  10. Thomas Egrelius skriver:
    1 april, 2014 kl. 1:51 e m

    Härligt! Tänk vad glada alla bilister kommer bli när de nu får det lika fint och bra som alla cyklister har det. Kanske får vi lite harmoni och samspel som resultat också. Tack Cyklistbloggen för att ni grävde fram denna suveräna nyhet som jag helt missat 🙂

    Laddar in …
  11. ockinger skriver:
    1 april, 2014 kl. 1:13 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla

    Laddar in …
  12. Ola skriver:
    1 april, 2014 kl. 12:53 e m

    Låter som ett bra initiativ tycker jag.

    Laddar in …
  13. Jocke von Scheele skriver:
    1 april, 2014 kl. 12:50 e m

    Dagens bästa nyhet! 🙂

    Laddar in …
  14. Nörd skriver:
    1 april, 2014 kl. 12:41 e m

    Dagens bästa 🙂

    Laddar in …
  15. Nils skriver:
    1 april, 2014 kl. 12:28 e m

    Om man blandar ”Stockholmsrött”och ”Stockholmsfart” får man stillastående trafik då?

    Laddar in …
  16. KristerIsaksson skriver:
    1 april, 2014 kl. 12:27 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla

    Laddar in …
  17. felix reychman skriver:
    1 april, 2014 kl. 12:16 e m

    YAY!!!!!!!!!!!!!!

    Laddar in …
  18. okvarforinte skriver:
    1 april, 2014 kl. 12:14 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla

    Laddar in …
  19. kallecyklar skriver:
    1 april, 2014 kl. 12:14 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla

    Laddar in …
  20. GuSv01 skriver:
    1 april, 2014 kl. 12:06 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla

    Laddar in …
  21. jwolfers skriver:
    1 april, 2014 kl. 12:06 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla

    Laddar in …
  22. s_vinge skriver:
    1 april, 2014 kl. 12:03 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d