Förra året sjösatte Stockholms kommun ”Pilotplats Cykel”, ett projekt som syftar till att förbättra för kommunens cyklister. Nu startar de även ”Pilotplats Bil”.
– Vi har jobbat stenhårt med cykelfrågor i flera år nu
säger Trafikkontorets trafikstrukturhandläggare Roffe Uitlaat.
– En av effekterna är att vi samlat på oss massor av viktig erfarenhet om hur man påverkar trafikströmmar och gör det bra för förarna, erfarenheter vi nu även vill låta bilisterna ta del av.
Han nämner som första exempel sommarens presidentbesök
– Vi märkte snabbt hur effektiv en betongsugga kan vara för att dirigera trafikanterna på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Framförallt märkte vi positiva effekter när vi lämnade kvar en del av dem. Det var som ett test kan man säga.
Pilotplats Bils första åtgärd blir nu att sätta upp betongsuggor på väl valda platser i stan.
– Först ut blir en sugga mitt i Hornsgatan. Vi tror mycket på att det kommer bidra till lägre partikelhalter på platsen och kanske också att några bilister upptäcker nya fina vägar i Stockholm. Det är ju lätt att bli hemmablind. Och för att säkerställa att ingen missar suggan, kommer den inte förses med reflexer.
Erfarenheter från arbetet med cyklingen visar nämligen att det gör att trafikanterna ser den. Man skärper sig helt enkelt lite extra när man vet att saker kan dyka upp plötsligt.
– Men det är klart, vi är inte så dumma att vi tror att betongsuggor löser alla problem. Även om de är trevliga att se på, måste vi också ha andra verktyg i vår ”verktygslåda”.
Ett viktigt mål med ”Pilotplats Bil” är att inspirera trafikanterna att sänka hastigheten. Det traditionella sättet har varit att använda vanliga skyltar med hastigheten skriven på. Men det tror inte längre kommunen räcker.
– Här har vi också viktiga lärdomar från cyklingen, hur man kan använda trafikljus för att dra ner på farten.
Normalt används ju trafikljus för att reglera vem som får köra, men enligt Roffe Uitlaat har man hittat nya användningsområden genom att titta på cyklisterna.
– Ja, vi märker till exempel att vi kan få ner farten rejält genom att låta cyklisterna trycka på en knapp för att få grönt. Särskilt väl fungerar det om vi sätter knappen en hygglig bit från själva vägbanan.
– Det kommer vi nu därför också införa för bilisterna på väl valda platser. Bilisterna stannar helt enkelt, kliver ur och trycker på knappen, och får sedan grönt. Det fungerar väldigt smidigt och ger dessutom lite ”vardagsmotion”.
Samtidigt kommer Trafikkontoret slå av en del slingor som känner av fordon. Det betyder helt enkelt att det aldrig blir grönt.
– Ett jätteeffektivt sätt att få ner farten har vi märkt bland cyklisterna. Man tvingar helt enkelt förarna att börja fatta medvetna beslut. Ska jag köra ändå? Kan jag? Vågar jag? Åker jag fast?
– Några väljer att försiktigt rulla förbi, andra väljer helt andra vägar. När man inför ett moment av osäkerhet så slutar folk tänka ”jag har rätt att köra”. Det fungerar väldigt fint.
Det tredje projektet under våren är att införa körkort för bilister.
– Ja, vi tror starkt på att körkort leder till att folk blir slutar bryta mot lagarna och det vinner vi ju alla på, eller hur?
De flesta bilister har ju redan körkort och det är kommunen medvetna om säger Roffe Uitlaat.
– Ja, det krävs ju redan körkort för att köra bil, men vi undersöker nu möjligheterna för att införa en lokal trafikförordning där vi har ett ”Körkort-körkort”. Vi tänkte kalla det ”Stockholmskortet”, det kommer vara ”Stockholmsrött” och kommer till en början framförallt gälla på Essingeleden, för att få köra på framtidens Förbifart Stockholm och på några mindre gator i centrum. Vi hoppas sedan kunna utöka det.
Sista projektet är att minska trafiksepareringen
– Vi har märkt från cyklingen att stämningen blir bättre och farten lite lägre när man lägger cykelvägar bredvid gångvägar. Gemytet ökar också och när alla håller ungefär samma hastighet så får man chansen att umgås på ett helt annat sätt. Nu är det dags att också bjuda in motorfordonen! säger Roffe Uitlaat.
Första försöksträckan blir Stadsgårdsleden, där man helt flyttar ut gångtrafiken i körfälten.
– Det fina är att vi inte behöver ändra hastighetsbegränsningarna. Bilisterna ska ju redan visa hänsyn till omständigheterna, vilket alltså betyder att om ingen går där kan man köra 70.
Är det fotgängare så är det gånghastighet som gäller. Det kommer efter 1:a april betyda 6,5 km/h, något som visas med en särskilt skylt, också den i ”Stockholmsrött”, som sätts upp på vägarna.
– Vi kallar det ”Stockholmsfart”, det blir jättefint, säger Roffe Uitlaat.
Pilotplats Bils hemsida är inte uppe än, men den ska vara på gång.
Vad tror ni om den här produkten?
https://www.kickstarter.com/projects/1238747394/double-o-a-simple-safe-secure-bike-light
Verkligen snygg med stark magnet (tänker på trapptestet). Gillar också att man kan ha den i bygellåset.
Men 80 lumens? För svagt för mig. Jag har 900 lumens och gillar att cykla i MÖRKER och då måste jag ha en lampa som lyser upp.
Jo det var det som jag också tyckte verkade lite dåligt. Men det funkar väl för de som cyklar i stadstrafik. Bra att man kunde låsa fast lamporna iaf.
Undrar om den inte är väldigt bländande för de man möter…?
Bara lumentalet säger ganska lite om hur man uppfattar en lampa, har jag lärt mig. Den här ser ut att rikta allt ljus i ansiktet på mötande cyklister. Annars en väldigt smart idé att kunna trä upp det på cykellåset!
Den är typen av flexibla regler gillar jag : ”är det inga som går där är det 70 som gäller”. Ser fram emot en anpassning när det gäller cyklar och rödljuskörning : ”är det inga bilar som kommer är det bara att cykla”. Regeln borde också kunna sorteras in under nämna Stockholmsrött! Yes, clockers!
RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla
Mycket intressant! Nya perspektiv ger nya insikter. Känns bra att tillhöra föregångarna.
Haha, klockrent! Särskilt den om bilkörkortet, precis vad jag tänkte på är jag läste nyheten om införande av cykelkörkort i morse. Att man borde införa det för bilister också :-).
Så bra! Man kanske kan hoppas att i nästa fasen kommer Roffe Avgasrör, ursäkta, Uitlaat menar jag och hans gäng måla stora bilsymboler var 10 meter på alla bilvägar i innerstan i rätt skala och framförallt tjocklek.
Haha! Jag undrade vad uitlaat var för något!
Underbart 🙂
Glimrande. Grymt roligt..!
RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla
Härligt! Tänk vad glada alla bilister kommer bli när de nu får det lika fint och bra som alla cyklister har det. Kanske får vi lite harmoni och samspel som resultat också. Tack Cyklistbloggen för att ni grävde fram denna suveräna nyhet som jag helt missat 🙂
RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla
Låter som ett bra initiativ tycker jag.
Dagens bästa nyhet! 🙂
Dagens bästa 🙂
Om man blandar ”Stockholmsrött”och ”Stockholmsfart” får man stillastående trafik då?
RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla
YAY!!!!!!!!!!!!!!
RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla
RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla
RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla
RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla
RT @Cyklistbloggen: Stockholm startar Pilotplats Bil http://t.co/QIRXD7eo3h #cykla