To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Jag började fylla i enkäten men avbröt när det verkade som att den inte var för mig. Jag lastar på en vanlig cykel. Två sidokorgar i bak. En i fram. Och ibland även last på pakethållaren. Cykelkorg ger 1 miljon träffar i google (jämför med siffrorna för lådcyklar nedan) och torde vara det vanligaste cykeltransportslaget, ihop med ”kassar på styret”. Det är lite synd att undersökningen inte tar med det. En vanlig cykel med tre korgar fullastade med matkassar medför också vissa krav på infrastrukturen jämfört med cykling utan last.
Värt att lägga till att en uppenbar fördel med cykelkorgar på vanlig cykel är kostnaden. Tre korgar samt spännband går att få för totalt mindre än 300 kr. Jämför det med priset för en separat lastcykeln eller kärra.
Kom igen nu, ”lastcykel” låter så himla tråkigt och fantasibefriat.
”Lådcykel” är ett ord som utstrålar glädje. Det är ett vedertaget begrepp, och det heter dessutom likadant på de två stilbildande cykelspråken, ”bakfiets” på nederländska och ”ladcykel” på danska. Det spelar ingen roll att det finns en leksak som heter lådbil och att vissa modernare lådcyklar har ett flak snarare än en låda.
Om nu lådcykel är ett vedertaget begrepp – läs första frågan i Hanna och Matildas frågeformulär:
1. Vilken typ av lastcykel använder du mest?
2-hjulig lådcykel/flakcykel
3-hjulig lådcykel/flakcykel
Cykel med kärra/släp
Tycker detta illustrerar rätt tydligt att det inte finns ett namn som är spikat.
Googlesökning:
Lådcykel = 29700 träffar
Lastcykel = 16300 träffar
Flakcykel = 2080 träffar
Yepp, Lådcykel har nästan dubbelt så många träffar. Men om hälften av träffarna är lastcykel så är lådcykel knappast ett vedertaget begrepp.
Mmm finns en facebook grupp som heter lastcykel. Gillar inte den termen faktiskt, den är för inkluderande. Tror att språkpolisen är lite för språkteoretisk.
”Lådcykel” > glädje? För min del låter det mest instängt. Think outside the box; tråkigt hus = modernistisk låda; … (Räkna aldrig med att någon annan har samma associationer till ett ord: det som ger dig ett leende på dina läppar kan få nån annan att sträcka sig efter burken med Prozak.)
Häftiga saker (och saker som tror sig eller vill vara häftiga) heter ju numera i Sverige nåt på utrikiska (engelska modell USA alltså), så ”cargo bike” kanske skulle vara nåt (jfr mountain bike).
Fenomenet är väl fortfarande inte så spritt att beteckningen huggits i sten. Och ingen skulle invända om en cykel med låda kallades ”lådcykel”, men vad kategorin som innehåller cyklar med två, tre och fyra hjul; cyklar med lådor, flak, korgar, och jag vet inte vad;… skall kallas är måhända möjligen en lite annorlunda fråga.
Vore det inte bra om man använde bara ett ord för denna typ av cykel? Hanna och Matilda är nog inte ensamma om att inte riktigt veta vilket ord som man bör välja.
Lådcykel – Lådbil
Kanske den vanligaste benämningen. Förklarar rätt bra hur cykeln ser ut: en cykel med en låda. Men eftersom ”lådbil” är en leksak för barn som vanligtvis byggts ihop i ett garage med varierat resultat ger ”lådcykel” kanske inte ett gediget intryck?
Lastcykel – Lastbil
Den nästvanligaste benämningen som beskriver cykelns funktion. Alla vet att en ”lastbil” kan fyllas med mycket varor eller gods och färdas långt. Nackdelen skulle vara att många anser att lastbilar är farliga pga sin storlek.
Flakcykel – Flakmoppe
En bubblare som är något missvissande. Ett flak har ju en ”grundare” konstruktion än en låda, som är djupare. Frågan är om kidsen idag känner till 70-talets flakmoppar som numera tycks bara finns på bilfria öar.
SLUTSATS
Lastcykel är det ord som jag anser är bäst eftersom cykelns funktion lyfts fram. Vad tycker ni?
Med tanke på att en del lastcyklar har ett flak (jösses: Titchmarsh Scorpion Cargo Bike (!)) i stället får en låda, kanske lådcykel kan betraktas som undergrupp – liksom flakcykel. På engelska finns ju en uppsjö termer: freight bicycle, carrier cycle, freight tricycle, cargo bikes, cargo trike, box bike, cycletruck, long johns, … ”Fraktcykel” kanske skulle kunna vara ett alternativ (åter med fokus på funktion). Annars håller jag med om ”lastcykel”, begripligt och täcker in cyklar med såväl låda som flak och andra arrangemang att frakta saker med.
Jag lastar inte mina barn jag låter dom leka kurragömma i en låda..
Hahaha – jag förstår din poäng 🙂
Tack! Kunde ha misstolkats. Benämningen på ölhojen är lite olika beroende på vem man talar med, det kanske fortfarande heter paketcykel på Wikipedia..
Jag undrar om bakfiets har sådant stort genomslag pga att ”cargo” låter lite tråkigt..
RT @Cyklistbloggen: Last- eller lådcykel? Bidra till vetenskapen! http://t.co/zgfyyAzQPX #cykla