Skärmdumpat ur senaste lokaltidningen Mitt i Söderort:
Så, senaste fyra åren har det alltså bara passerat 2000 cyklister på Skanstullsbron. Det var inte många det.
EDIT: Det kanske är otydligt, men statistiken stämmer såklart inte. Skanstullsbron har så många cyklister att det uppstår trängsel och ska enligt planerna göras om därefter.
Läs hela artikeln, där vi också får läsa när Trafikborgarrådet Ulla Hamilton berättar varför så många singelolyckor sker i cykeltrafiken, här: Mitt i Söderort/Hammarby sidan 4.
Det var förövrigt bara hon och kommunen som intervjuades, så vad trafikforskarna anser om Stockholmstrafiken är oklart. Men sedan tidigare vet vi ju att de lyfter fram problem med infrastrukturen, att den är dåligt utformad och underhållen. Något Trafikkontorets trafikplanerare håller med om i texten.
10 svar på ”Jättefå cyklister i Stockholm”
Kommentarer är stängda.
Tack för skrattet, kommentarerna är lika underhållande. 🙂
Det jag ser mest är skatare, tror inte jag har sett rullskridskoåkare alls sen förra året, jag blev faktiskt imponerad hur smidiga dom rullade i takt med cyklisterna. Härligt att se när alla samsas.
Tydligen är det män i cykelbyxor som är farligast i trafiken.
Cyklistbloggen: Jättefå cyklister i Stockholm http://t.co/umYDmeyhG8 @Cyklistbloggen
🙂 Felciterad statistik, alltid lika underhållande. Tråkiga är när den sedan lyckas fortplanta sig.
Hamilton (M): ”Många ser cykelbanorna som ett motionsspår”…
Innebär det att om jag motionscyklar så slipper jag ta cykelbanan? Men enligt TF så är det just cykelbanan som jag ska prioritera när jag cyklar, oavsett hur jag cyklar. 😉
Är det alla rullskidåkare hon menar? Eller har ni inga såna i 08? Förutom löpare, inlinesåkare och barnvagnar på PW.
Jag tror att hon menar joggarna.
Hon kan ju inte mena cyklister, de SKA ju liksom vara i just cykelbanan…
Men å anda sidan, memils och rödljuskörare ligger ju bakom ALLA cykelolyckor (även om det visst är att de kör in i dolda betongblock i cykelbanorna, men i alla fall…).
Önskar att Ulla H skulle lära sig att cykla.
Fast problemet är väl att cykelbanor i förorten är utformade som motionsspår..
Hmm, 2000 passager per år… Lite snabb huvudräkning gav mig att det motsvarar ungefär fem personer som jobbpendlar över bron två gånger per arbetsdag…
Och enligt andra uppgifter är de fler än bilisterna och ska nu få mer yta!