Vi fick precis svar från kommunen om de nya staketen vid Centralen. Ni minns kanske hur det ser ut:
Staketens syfte var alltså att göra så att cykelfältet inte blev en taxistopp. Det gick sådär.
Trafikkontoret skriver i sitt svar att:
På kort sikt har vi inga planer på fler åtgärder.
Nästa år börjar vi utreda hur hela Vasagatan kan göras om, därför gör vi inget nu som vi måste riva upp om några år.
Så, det är förmodligen bara att vänja sig vid att det kommer se likadant ut de närmaste fyra-fem åren. Utredning börjar 2015. När planering och genomförande sker, tja, den som lever får se (och det betyder också att tvärsvängen blir kvar också)
Det borde vara tillåtet i svensk lag att repa bilar som står parkerade i cykelbanor, hade nog löst problemet.
Det blev ju ännu sämre… Nu måste de som väljer dessa taxis också promenera i fältens längdriktning… Vad är det som är så svårt i kommunens värld???
Beskriv gärna hur du vill lösa Vasagatan och taxieländet. Kom gärna med en detaljerad praktisk lösning.
En radda smala blomkrukor i tung betong mellan cykelfältet och körfältet skulle kunna vara en fin och effektiv lösning. Som på bilden i texten ovan. Skulle bli svårt för fultaxichaffisarna att stanna då, och impopulärt (eftersom de skulle blockera bilkörfältet).
Jag tror också det skulle fungera alldeles utmärkt. Den extra fördelen är att man kan ta bort dem framåt vintern så att de inte är ivägen för snöröjning.
Jag tror dock kommunen är tveksam eftersom de riskerar att skadas när vägen blir smalare, men farten fortsätter att vara lika hög.
Det bästa vore ju att farten skulle minska om man satte ut dem 🙂
Ett problem är dock att det finns risk att cyklisterna ploppar ut som gubben i lådan där avspärrningen tar slut, alltså för att bilisterna inte tänker på att det kommer cyklister där (överdelen av cyklisterna ju borde synas rätt bra). Det funkar ju lite så. Syns inte, finns inte 🙂
Och risken är att det hade blivit precis där cykelfältet tar en brant vänstersväng över alla körfält…
Precis…
man behöver inte göra krukorna högre än höjden på ett bilhjul så att det inte blir möjligt att köra över, då döljs inte cyklisterna.
Bästa hade väl varit att bara låta cykelfältet fortsätta längs kantstenen hela vägen fram till högersvängen, eftersom bilisterna ändå måste sakta inför svängen så känns det för mig säkrare att byta fil inför en 90-graders sväng för bilisterna, än att byta fil mitt på en 50 väg precis efter en korsning där bilister gärna accelererar för att hinna till nästa trafikljus.
Alternativt lägga cykelfältet mitt i vägen redan från korsningen, så att man som cyklist byter körfält i korsningen istället för 10m efter korsningen…
Som det ser ut nu är det en idiotisk lösning hur man än vrider och vänder på det.
Och det är en fin loska i ansiktet att säga att man inte gör något nu för att man ska ”utreda” om ett år. Vilka skojare…
Det skulle ju också gå att räffla marken en bit innan det att cyklisterna svänger ut framför biltrafiken, så att bilförarna bromsar ner… eller helt enkelt sätta dit en fartbula. Funkar det för att skydda barn borde det funka för att skydda cyklister 😉
finns många alternativ som inte kostar mer än en smula, men då behövs också viljan, kompetensen och mantimmar… men det kan man inte förvänta sig från ett trafikkontor som har inget av detta.