I senaste veckobrevet från mina döttrars skola läser jag att:
Tyvärr har det förekommit stölder utanför skolan och vi uppmanar alla att låsa cyklar, sparkcyklar och vagnar.
Att det stjäls bekräftas också av de lappar som börjat dyka upp allteftersom våren närmat sig.
Med värmen har allt fler börjat cykla till och från skolor och dagis och det är fullt i ställen framför skolan. Extra fullt runt hämtning och lämning då också föräldrarnas cyklar snabbparkeras. Men det drar också till sig tjuvar.
Enligt BRÅ stals det 66100 cyklar förra året, en ökning på nio procent mot året innan. Det gör cykelstöld till ett av de vanligaste egendomsbrotten.
Men det finns sätt att göra det svårare för tjuven. Här är Cyklistbloggens fyra viktiga punkter för att få ha kvar sin cykel:
Hur gör man för att slippa få sin cykel stulen?
- Låst fast cykeln
- Lås med rätt lås
- Lås fast lättstulna delar
- Smart Safetyregistrera cykeln
1. Lås fast cykeln
Första punkten är ju självklar. Men de flesta låser faktiskt inte fast cykeln, de låser den bara. Få är lika ambitiösa som den här cyklisten:
Cykeln är fastlåst, som i att ramen är fastlåst i cykelstället.
Det här är inte alltid lätt i Sverige, eftersom vi fortfarande tror att cykelställets viktigaste funktion är att hålla cykeln stående. Vi har precis upptäckt ”cykelstödet” som är en fantastisk uppfinning som löser just det problemet. Ett bra ställ gör det lätt att låsa fast cykeln. Vi håller heller inte med DN’s ledarskribent Erik Helmersson som tycker att att det är egoistiskt att vilja behålla sin cykel.
Inte sällan ser man cyklar som bara har framhjulet fastlåst i cykelstället, gärna med dyra extrahärdade Abus-lås. Guess what, det tar tjuven någon sekund att lossa framhjulet och ta cykeln ändå. Något som Radio Stockholm fick, som det heter på journalistsvenska, erfara:
Det där tjusiga Abuslåset som håller hjulet säkert fästat vid stället ovan för oss raskt in på punkt två:
2. Använd rätt lås
Vilket som är rätt lås är inte helt enkelt, däremot finns det ett tydligt svar på vad som är fel lås. Jag frågade försäkringsbolagen.
Fel lås, sa de, är princip alla vajerlås. Vajerlås är förrädiskt praktiska, de går att rulla ihop och kan vara långa så att man når fram till ett cykelställ för att låsa fast cykeln.
Men det spelar ingen roll när det tar en cykeltjuv någon sekund att med en tång klippa av det. Det går att göra diskret också, så att ingen ser något.
Rätt lås är ett lås som är godkänt av Stöldskyddsföreningen. Vilka som är godkända är inte alltid lätt att veta.
Ett sätt är att titta på låset och leta efter ”Ögat” (se bild till vänster), som är Stöldskyddsföreningens märke. Har du ett sådant är låset godkänt, vilket inte bara innebär att det är svårare att bryta upp, utan också att ditt försäkringsbolag kommer nicka gillande när du kommer och vill ha ersättning för din stulna cykel. Försäkringsbolag gillar godkända lås.
När jag frågade om de hade något exempel på bra lås sa ett av försäkringsbolagen:
– Optimalt skulle vara om man har möjligheten att låsa fast cykeln med en kedja och hänglås av klass 3, men det är sällan särskilt praktiskt.
Vad som ”är praktiskt” har aldrig begränsat mig, så det ni ser på bilden är just en sådan kombo, med kedja och gult lås som håller min Trek fast. Det är rätt tungt.
Även de går att ta sig igenom, till exempel med en hydraulisk sax, eller vinkelkap, men det blir ju inte lika diskret då. När du köper kedja, titta efter de fyrkantiga länkarna (som på bilden) – de gör det svårare för saxar att få grepp.
3. Lås fast lättstulna delar
Vill du vara riktigt säker, gör som Scottcyklisten på bilden ovan och lås fast hjulen också. När cyklarna blir exklusivare, blir tjuvarna mer ambitiösa och kan lätt tänka sig att plocka bort ofastlåsta hjul, om resten av cykeln är fastlåst. Särskilt om framhjulet har snabbfästen. Ett framhjul kan också användas av tjuven för att komplettera andra stulna cyklar. Andra attraktiva delar är styren och stam och finare sadlar. Men, som Länsförsäkringar sa:
Det finns inga krav på att hjulen skall vara fastlåsta. Utan skulle du låst fast din cykel I ramen och du kommer tillbaks och saknar hjul, styre och sadel så uteblir inte ersättning för att de ej var fastlåsta.
4. Smart Safety-registrera cykeln
Smart Safety finns inte längre (december 2016). Nu rekommenderas istället MärkDNA, som hittas här:
Stöldskyddsföreningen MärkDNA
Alla cyklar jag köpt (två i vuxen ålder så visst, det statistiska underlaget är sådär) har varit SS-registrerade i åtminstone första året. Sen får man betala. Smart Safety registrerar din cykel och cykelns ramnummer vilket gör det lättare att spåra den tillbaks till dig. Polisen söker alltid i Smart Safetys register när de hittar stulna cyklar. Så här skrev Södermalmspolisen för någon vecka sedan:
Men, som Bike Snob NYC skrev i sin bok: ”Your bike is already stolen”. Alla lås går att ta sig förbi. Det du gör genom att låsa rätt är att köpa dig tid. En tjuv har bråttom och kommer göra en avvägning om din cykel är värd besväret. För eller senare kan din cykel ha oturen att möta en tjuv som tycker att den faktiskt är värt det. Det är därför du ska skaffa dig det starkaste låset du kan hitta. Du kommer aldrig gå omkring och ha ångest över att du låser för bra.
Lär dig mer:
Titta på när cykelreparatören Hal Ruzal går runt och sätter betyg på hur folk har låst sina cyklar och när han klipper upp några vanliga enklare lås:
http://youtu.be/IR8jdnsP4Tc
http://youtu.be/kXXB8MqTNsU
(Sök på hans namn på Youtube för ännu fler cykelsäkerhetsvideos)
Lösningen på problemet kan mycket väl heta ISR-märkning. Redan nu kan ett femtontal återförsäljare i Stockholm – Mälardalen erbjuda denna metod som är både enkel effektiv och kostar inte en förmögenhet http://www.isrcodecheck.se och heller inga årliga kostnader. Drygt 300 kronor enligt ett pressmeddelande.
När man stöldanmäler sin cykel hos Polisen anger man ramnummer. När man registrerar sin cykel hos Falck Cykelregister (som Smart Safety nu heter) anger man sitt ramnummer. Jag har frågat Falck om det blir verkligen blir lättare för Polisen att hitta cykeln om man är med i deras register. Dom hade inte något bra svar på den frågan. Jag har inte frågat Polisen, men det vore konstigt om dom inte sökte i sin egen databas.
Jag kan tipsa om ideella SSF (svenska stöldskyddsföreningen). De tar 199 :- / år för att kunna registrera upp till 100 ägodelar, däribland cyklar, så att de dyker upp i polisens register om de blir stulna. Det måste lätt vara den billigaste typen av registrering, särskilt om man slår ut det på hela familjens cyklar. Plus för att allt överskott går till arbetet med brottsförebyggande verksamhet, tex till att testa lås!
Fast jag blir också arg på folk som blockerar flera platser i cykelstället. Eller den enda användbara platsen i stället. Vi hade ett cykelställ där jag bodde tidigare som någon hade placerat i en backe, så de enda facken i stället som gick att använda var de två-tre översta. När en granne då brukade låsa fast sin cykel tvärs över bägge blev jag en aning irriterad. Särskilt som ett sätt att inte göra det var att låsa fast cykeln på andra sidan, där det inte är några fack om man nu ville låsa fast den längs med … stället stod inte vid en vägg eller så. Däremot så att alla cyklar välte om man försökte ställa dem i de nedre facken.
Men i min värld är det ett krig vi inte ska ha med varandra, utan med dem som ordnar cykelställ. Själv ställer jag helst inte min cykel öht i dåliga ställ av just det skälet. Det finns nästan alltid ett staket eller en stolpe i närheten där man kan sätta fast sin cykel. Å andra sidan riskerar man då kritik för att det står cyklar överallt.
Det är lite därför vi försöker ta upp det regelbundet – för att försöka bli av med de där ställen som bara är bra för att hålla en cykel upprätt. Något de flesta av dem klarar av bra av sig själva.
Jovisst är det värden man ska vara arg på i det läget, men det hindrar inte att så länge det ser ut som det gjorde så är det rätt hänsynslöst, iaf när det finns ett annat sätt så att fler får plats (dvs låsa fast sin cykel på grässidan, på den lutande delen. Men men … andra ställ av den typen har deformerats så att facken inte håller fast framhjulet, eller för smala fack så att grova däck inte går ner/in. Bra cykelställ som fungerar för alla typer av cyklar är svåra. De med stolpar och kedjor står ofta för tätt och deformerar cykelkorgar t ex. De som designar cykelställ verkar sällan tänka på barncyklar, cykelkorgar, väskor, barnsits eller ekerskydd, än mindre på lådcyklar och kärror, De ser en herrcykel i standardstorlek framför sig, utan några påhäng.
Har en kompis som blir av med ALLA cyklar. Tror inte längre att det är försäkringsbedrägerier, för den senaste cykeln som blev stulen var en skrotig 80-talscykel fastlåst med ett 1500:-lås. Och hen blir uppriktigt ledsen när de försvinner.
Någon hade sprutat lim i låset den här gången, så det inte gick att låsa upp, cykeln fick stå kvar över natten och blev stulen.
Själv har jag aldrig blivit bestulen på en cykel. Har inte alls lika fint lås, mitt gick på 800:-, har en fin men gammal cykel som jag alltid låser fast, gärna bland andra cyklar så att den inte syns så mycket.
Eftersom den här vännen också hävdar att cyklarna alltid är fastlåsta i ramen fattar jag inte grejen (det rör sig om 1-2 cyklar om året). I kategorin obegripliga saker…
Bilden ”Nerlusad av lås” tar dock upp minst 4 parkeringsplatser så exakt det exemplet bör man inte följa.
Till cyklistens försvar så togs bilden i januari 2012 och då var det gott om plats i just det stället.
Jag tror att 90% av alla cykelstölder hade undvikits om man krävt att originalkvittot skulle kunna visas upp vid försäljning i andra hand. Detta krav hade häleri.se (även känt som blocket) kunnat införa som krav redan idag, om de haft minsta moral.
Eller bara ramnumret. Det hade räckt om all anmälde stöld av sin cykel.
Hur är det med polisens handhavande av ramnummer numera? Jag trodde helt naivt för ett antal år sedan att de kollade sånt när de fick in cyklar och förde register över upphittade cyklars ramnummer så man kunde fråga om de fått in den saknade cykeln. Det gjorde de inte. Man fick gå runt på en jättelik cykelparkering och leta efter cykeln tills man ledsnade och bad att få ett intyg på att cykeln inte var där till försäkringsbolaget.
Problemet förvärras av att polisen är indelad i sju (7!) olika regioner. Stjäls din cykel i en region kan du alltså behöva ringa runt till 7 olika regioner för att vara säker på att cykeln inte finns där. Tipsar, som ovan, om SSFs register (de är även en ideell föreningen) där man kan registrera 100 saker, däribland cyklar, för 200 kr/år.
Samordnar de alltså polisens register från de 7 regionerna, hittegods och stäldanmält?
De (SSF) har ett eget register som polisen slår i när de får in stöld/hittegods. Registret har alla sju polisorganisationer tillgång till.
Alla punkterna 1-4 går ut på att individen ska köpa tjockare kedja, låsa fast fler delar av cykeln och så vidare. Jag föreslår två politiska åtgärder:
5. inför kameraövervakning av de flesta cykelparkeringar i storstäderna
6. gör om cykelställ så att det finns flera fästpunkter *OCH* montera en kedja av klass tre i varje cykelställ. Cyklisten behöver då bara forsla med sig ett rejält hänglås. Många ställ med inbyggd säker kedja lite varstans bör inkluderas i städers cykelinfrastruktur och bör regleras på samma vis som tillgång till parkeringsplats vid planering och byggnation av nya bostäder.
Det finns till och med ställ som klarar sig utan kedja och lås:
https://twitter.com/cykeltrafikken/status/378135305229840384/photo/1
Ja, det där är ännu bättre! Det behöver bli enhetligt i så fall och utspritt över hela stan så att folk kan räkna med att det finns samma slags ställ lediga nästan jämt.
Hur som helst hoppas jag tidningarna börjar skriva mer om cykelstölder som ett problem som inte bara enskilda cyklister ska försöka lösa själva.
Och en kampanj från polisen där de ber alla som råkar ut för standardmetod 1a med saboterat lås och stöld av cykel efterföljande natt (och då blir MÅNGA cyklar stulna på en gång, organiserat så att det skriker om det) att anmäla det, så att de kan spana där och ta fast tjuvarna på bar gärning.
Ointresset nu är ganska nedslående.
Håller helt med, med fler faciliteter i klass med Malmös bike&ride garage skulle cyklingen garanterat öka och cykelstölderna minska. http://www.malmo.se/Medborgare/Stadsplanering–trafik/Trafik–hallbart-resande/Nar-du-cyklar/Bike–Ride/Bike–Ride-Centralen.html
Det skulle verkligen vara bra, man skulle känna sig säker på alla sätt om det gäller en lite avsides parkering. Eller bygga som Älvsjö station där det blir en pina att ta sig upp till parkeringen, det har avskräckande effekt på alla. Ju besvärligare desto bättre.
Intressant syn han har Erik Helmerson. I sak förstår jag vad han menar, men jag delar inte heller hans uppfattning. Jag har inte en skitdyr cykel, men jag är ändå en av dom som parkerar cykeln så att jag faktiskt kan låsa den bättre än att låsa i bara hjulet. Således är det inte hur mycket pengar man lagt på cykeln som avgör hur man parkerar den, utan hur stor önskan man har att ha kvar sin cykel.
Helmersson reagerar såklart inte själv på problemet han beskriver:
”Det handlar alltså om människor som inte låser fast sitt fram- eller bakhjul i en av cykelställets hjulhållare.”
Hjulhållare, det beskriver väl allt som är fel med dessa ”cykelställ”?
RT @Cyklistbloggen: I år kommer mer än 66000 cyklar stjälas. Lås fast din. http://t.co/6tFyiC1VLD #cykla
RT @Cyklistbloggen: I år kommer mer än 66000 cyklar stjälas. Lås fast din. http://t.co/6tFyiC1VLD #cykla