Tyvärr, eller tack och lov, är det inte försöket med nya sorters cykelbanor som börjat på Götgatan ännu. Förvirringen var stundtals stor när cyklister och bilister skulle samsas om utrymmet. Till och med polisen stod undrande:
Ser att man påbörjat ommålningen av Götgatan. Då är försöket med borttaget körfält och breddade cykelbanor snart igång.
— YB Södermalm (@YB_Sodermalm) April 7, 2014
Efter en stund kunde bland andra Direktpress Södermalm rapportera att det bara handlar om ledningsbyten, inte cykelbaneförsök.
Enligt Direktpress artikel säger Henrik Söderström på trafikkontoret:
Omläggningen av cyklisternas körväg beror på att Stockholm gas reparerar gasnätet. För att komma åt ledningar måste de gräva i de vanliga cykelbanorna.
– Det här är tillfälliga åtgärder som innebär att vi får flytta lite på trafiken, men omläggningen är tillfällig, säger Henrik Söderström.
Försöket med den nya cykelbanelösningen börjar enligt uppgift i juni. Det kommer vi att skriva mer om, var så säker.
Så här ser början av omledningen ut:
Ser många cyklister som kör mot rött, som vanligt, tyvärr… Men också många som inte Vill! De envisas med att tråckla sig mellan betongsuggorna på den avstängda cykelbanan, ibland upp på trottoaren, ibland måste de lyfta cykeln. Det är tydligen väldigt svårt att förstå att cykelbanan har blivit fält. Rätt kul att stå och betrakta.
Ett rödljus som många struntar i är på Götgatan i höjd med Gotlandsgatan (Södermalmskyrkan norrut och Göta fisk söderut).
Tilläggsskylt under trafikljus informerar att övergångsställe används ofta av synskadade (Synskadades riksförbund ligger upp på Gotlandsgatan). Prickarna symboliserar blindskrift.
Om nu det stämmer att de flesta cyklister har körkort så borde de känna till denna skylt och stanna när det är rött. Att de anser att de har marginal till gångtrafikanterna duger inte som svar.
Fotot är en skärmdump från Cyklistbloggens film om rödljuskörning.
Första anledningen till att cykelfält på Götgatan inte kommer att fungera så bra i sommar som alla hoppas på.
#1 Varuleverans till Willys
”Perfekt ställe att parkera lite snabbt på. Ingen hinner nog märka något!”
Varför kan inte pilotplats cykel jobba så snabbt! Tänk hur mycket nytt man skulle kunna testa om inte varje försök ska ta över ett halvår att genomföra. Det här bevisar ju att det inte är så svårt. Städnatt+vägarbete=pilotplats cykel!
RT @Cyklistbloggen: Det här händer på Götgatan:
http://t.co/kGTbLmamEl #cykla #pilotplatssthlm
Och en grej jag tänker på Frågan är varför de inte använder gul omledningsfärg? Då hade det kanske blivit mindre förvirring. Varför kan de inte arbeta konsekvent med cykeltrafiken? Gah.
https://www.cyklistbloggen.se/2014/03/vi-malar-hit-a-vi-malar-dit/
Du hade behövt mistlur i den där dimman….
Utöver en spännande omläggning, ser vi hur cyklisterna tar sig fram fortare än bilisterna. Särskilt de som kör mot rött… 😉
Såg ingen som cyklade mot rött, däremot mot gult = stanna om du kan utan att du riskerar att bli påkörd bakifrån.
I eftermiddag finns en sugga i höger körfält så vi slipper vi slipper bli påkörda bakifrån när cykelbanan blir cykelfält och svänger ut i körbanan. Varför fanns inte dessa redan i morse?
Håller med att de borde använda gul färg. Gärna en gul cykelsymbol också.
Sedan kan man undra varför cyklisyerna inte leds tillbaka till cykelbanan igen. Såg ut som om cyklist i slutet av klippet fortsätter (felaktigt) rakt fram på Götgatan.
Som vanligt är ingenting riktigt genomtänkt för oss cyklister.
Richard: Man leds ända bort till Åsögatan i de ”nya” cykelfälten, där man sedan leds in i befintliga (smala) cykelfält i gatan. Så man leds inte tillbaka till cykelbanorna alls just nu.
Ja jäklar. Hur kunde jag missa det igår? Idag cyklade jag hela vägen. Riktigt trevligt att slippa cykelbanans slalombana.
RT @Cyklistbloggen: Det här händer på Götgatan:
http://t.co/kGTbLmamEl #cykla #pilotplatssthlm