Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Det här händer på Götgatan

Publicerad den 8 april, 201417 januari, 2022


Tyvärr, eller tack och lov, är det inte försöket med nya sorters cykelbanor som börjat på Götgatan ännu. Förvirringen var stundtals stor när cyklister och bilister skulle samsas om utrymmet. Till och med polisen stod undrande:

Ser att man påbörjat ommålningen av Götgatan. Då är försöket med borttaget körfält och breddade cykelbanor snart igång.

— YB Södermalm (@YB_Sodermalm) April 7, 2014


Efter en stund kunde bland andra Direktpress Södermalm rapportera att det bara handlar om ledningsbyten, inte cykelbaneförsök.
Enligt Direktpress artikel säger Henrik Söderström på trafikkontoret:

Omläggningen av cyklisternas körväg beror på att Stockholm gas reparerar gasnätet. För att komma åt ledningar måste de gräva i de vanliga cykelbanorna.
– Det här är tillfälliga åtgärder som innebär att vi får flytta lite på trafiken, men omläggningen är tillfällig, säger Henrik Söderström.

Försöket med den nya cykelbanelösningen börjar enligt uppgift i juni. Det kommer vi att skriva mer om, var så säker.
Så här ser början av omledningen ut:

12 svar på ”Det här händer på Götgatan”

  1. Ulrika skriver:
    10 april, 2014 kl. 11:29 e m

    Ser många cyklister som kör mot rött, som vanligt, tyvärr… Men också många som inte Vill! De envisas med att tråckla sig mellan betongsuggorna på den avstängda cykelbanan, ibland upp på trottoaren, ibland måste de lyfta cykeln. Det är tydligen väldigt svårt att förstå att cykelbanan har blivit fält. Rätt kul att stå och betrakta.

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      11 april, 2014 kl. 8:55 f m

      Ett rödljus som många struntar i är på Götgatan i höjd med Gotlandsgatan (Södermalmskyrkan norrut och Göta fisk söderut).
      Tilläggsskylt under trafikljus informerar att övergångsställe används ofta av synskadade (Synskadades riksförbund ligger upp på Gotlandsgatan). Prickarna symboliserar blindskrift.
      Om nu det stämmer att de flesta cyklister har körkort så borde de känna till denna skylt och stanna när det är rött. Att de anser att de har marginal till gångtrafikanterna duger inte som svar.
      Fotot är en skärmdump från Cyklistbloggens film om rödljuskörning.

      Laddar in …
  2. Richard skriver:
    10 april, 2014 kl. 3:07 e m

    Första anledningen till att cykelfält på Götgatan inte kommer att fungera så bra i sommar som alla hoppas på.
    #1 Varuleverans till Willys
    ”Perfekt ställe att parkera lite snabbt på. Ingen hinner nog märka något!”

    Laddar in …
  3. Dmitri Fedortchenko skriver:
    8 april, 2014 kl. 3:26 e m

    Varför kan inte pilotplats cykel jobba så snabbt! Tänk hur mycket nytt man skulle kunna testa om inte varje försök ska ta över ett halvår att genomföra. Det här bevisar ju att det inte är så svårt. Städnatt+vägarbete=pilotplats cykel!

    Laddar in …
  4. zeraien skriver:
    8 april, 2014 kl. 3:19 e m

    RT @Cyklistbloggen: Det här händer på Götgatan:
    http://t.co/kGTbLmamEl #cykla #pilotplatssthlm

    Laddar in …
  5. Christian Gillinger skriver:
    8 april, 2014 kl. 1:45 e m

    Och en grej jag tänker på Frågan är varför de inte använder gul omledningsfärg? Då hade det kanske blivit mindre förvirring. Varför kan de inte arbeta konsekvent med cykeltrafiken? Gah.
    https://www.cyklistbloggen.se/2014/03/vi-malar-hit-a-vi-malar-dit/

    Laddar in …
  6. Christian Gillinger skriver:
    8 april, 2014 kl. 1:43 e m

    Du hade behövt mistlur i den där dimman….

    Laddar in …
  7. felix reychman skriver:
    8 april, 2014 kl. 1:43 e m

    Utöver en spännande omläggning, ser vi hur cyklisterna tar sig fram fortare än bilisterna. Särskilt de som kör mot rött… 😉

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      8 april, 2014 kl. 2:31 e m

      Såg ingen som cyklade mot rött, däremot mot gult = stanna om du kan utan att du riskerar att bli påkörd bakifrån.
      I eftermiddag finns en sugga i höger körfält så vi slipper vi slipper bli påkörda bakifrån när cykelbanan blir cykelfält och svänger ut i körbanan. Varför fanns inte dessa redan i morse?
      Håller med att de borde använda gul färg. Gärna en gul cykelsymbol också.
      Sedan kan man undra varför cyklisyerna inte leds tillbaka till cykelbanan igen. Såg ut som om cyklist i slutet av klippet fortsätter (felaktigt) rakt fram på Götgatan.
      Som vanligt är ingenting riktigt genomtänkt för oss cyklister.

      Laddar in …
      1. Jeroen Wolfers skriver:
        8 april, 2014 kl. 2:37 e m

        Richard: Man leds ända bort till Åsögatan i de ”nya” cykelfälten, där man sedan leds in i befintliga (smala) cykelfält i gatan. Så man leds inte tillbaka till cykelbanorna alls just nu.

        Laddar in …
        1. Richard skriver:
          9 april, 2014 kl. 4:37 e m

          Ja jäklar. Hur kunde jag missa det igår? Idag cyklade jag hela vägen. Riktigt trevligt att slippa cykelbanans slalombana.

          Laddar in …
  8. jwolfers skriver:
    8 april, 2014 kl. 1:28 e m

    RT @Cyklistbloggen: Det här händer på Götgatan:
    http://t.co/kGTbLmamEl #cykla #pilotplatssthlm

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d