I höstas skrev vi om att det råder skyltkaos på cykelvägarna. Dels eftersom varje kommun hittar på egna skyltar och dels för att Stockholm inte har så bra koll på sin skyltning. Nu läser jag under rubriken ”Nya vägvisarna i västerort luras” i tidningen Mitt i Stockholm att västerort fått nya skyltar. Som visar fel:
Litar man på de nya skyltarna vid gång- och cykelvägarna i västerort riskerar man att hamna fel.
– Det är skrattretande att man lagt pengar på sådant som inte stämmer, säger Anette Eriksson.
Trafikkontoret säger att de känner till problemet, men:
– Det är många skyltar, och man kan inte begära att allt ska bli hundraprocentigt rätt från början – men det kommer att bli det, säger han.
Jag undrar lite försynt varför det inte kan bli rätt från början? Det är ju inget extralyx som blivit fel direkt, utan så att säga skyltarnas kärnverksamhet det handlar om – att visa vägen…
Hur funkar det till exempel i bilvägskyltningen? Är det ofta fel där också?
När jag ändå skriver om skyltar vill jag också passa på att säga att Nacka kommun fixat skylten som var helt täckt av träd:
Så nu kommer den synas i sommar. Bra där.
Att ha vägvisning är bra så man slipper ha mobil eller karta med sig bara för man ska ut och cykla på något nytt ställe. Nu har sig iofs en GPS-klocka så själv klarar jag mig.
Det som stör mig dock är att även om det finns skyltar och dessa visar korrekt väg är oftast pilhänvisningarna otydliga och det är ytterst sällan det finns hänvisning hela vägen dit man ska. Detta gör att skyltningen förlorar mycket av sin nytta då man ändå måste gissa eller fråga efter vägen.
Precis detta är cykelskyltningens dilemma – eftersom cykel är ett så eminent flexibelt fordon så finns ett ”nästan oändligt” antal vägar till varje destination för cyklister, varje rutt är den ”bästa vägen” beroende på små skillnader i startpunkt – det går inte att skylta allt.
Bilistskyltningen löser detta genom att tvinga bilisterna till ett mycket litet antal vägar – vilket betyder omvägar, vilket inte spelar så stor roll för en bilist, de trampar bara lite på gasen. Vi cyklister genar däremot så fort det finns minsta chans (även om vi bara sparar ett par meter – gå ut till närmsta gräsmattehörn så ser ni spåren).
Vi har också större spann bland destinationerna än bilisten, eller snarare: det går inte att upprätta en klar hierarki bland destinationerna. Längs vägen mellan Spånga centrum till Skärholmen, bara för att ta ett exempel, så finns utgångspunkt för flera tusen destinarioner som kan vara aktuella för mig som cyklist och som skulle behövas skyltas – flera gånger dessutom, eftersom man kan komma från olika håll och avtagspunkten då skiljer sig. Vid varje korsning kan jag räkna upp ett hundratal destinationer som alla är lika angelägna för en cyklist och därför skulle behöva skyltas.
Skyltning är en 1900-tals-teknologi som kostar en massa pengar, klottras ned och som ändå inte har förutsättningar att bli bra för cyklister. Använd pengarna till bättre saker istället. De skulle säkert räcka att ge varje cyklist en GPS + en Tom-tom (om man nu står ut med att ha en Svennis i örat vid vareviga korsning…)
PS. Dessutom är det direkt olyckligt när man sågar ned de få träd vi har kvar i staden för att visa fram en skylt som cyklisterna inte tittar på mer än första gången de kör där – jag hade hellre sett att Nacka hade tagit ned skylten (he-he) än träden.
Bortsett från att det inte var så mycket ”träd” som det var ”sly” så håller jag faktiskt med dig – jag är inte övertygad om att sådana här skyltar är de bäst använda pengarna för cykling. Även om jag upptäckt att just här, dvs runt rondellen i Nacka, är det grymt bra cykelskyltat.
Eller, om man nu ska behöva ha synliga märken, varför inte ställa märken på fackverk istället, precis som dessa trafikmärken för bilar som sätts ovanför exempelvis motorvägar. Då slipper man ta bort alla träd och märken blir tydligt synliga. Jag tror det här alternativet måste vara miljövänligare än att ta bort träd som är nödvändiga för miljön, man slipper ju utföra avverkningar.
Cyklistbloggen: Skyltkaos som sagt http://t.co/ccr6bV8Kh6 @Cyklistbloggen