Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Reflexväst ger falsk trygghet i mörker

Publicerad den 15 mars, 20141 januari, 2022

Ett forskningsprojekt i Skövde, Urbanist 2, har tittat på hur reflexer hjälper bilister att inte köra på cyklister. Och deras slutsats är att det är farligt att förlita sig på reflexvästar.

– Det vi har sett i vår forskning är till exempel att reflexvästen ger en falsk säkerhet nattetid, då den inte på något sätt hjälper bilisten att tolka cyklistens rörelseinformation, säger Paul Hemeren, doktor i kognitionsvetenskap vid Högskolan i Skövde.

Deras slutsatser utifrån projektet är att det viktigaste är var på kroppen reflexerna sitter – de ska sitta på huvud, armar, fötter, alltså kroppsdelar som man som cyklist rör på när man cyklar.

Resultaten av forskningen är väldigt tydliga. Om reflexerna är placerade så att de förstärker cyklistens omedvetna rörelsemönster gör det att testpersonerna kan göra korrekta bedömningar av cyklistens avsikter i upp till 97 procent av fallen– även nattetid. Helt utan reflexer ligger testpersonernas träffsäkerhet strax över 70 procent.

De reflexvästar som idag säljs till cyklister är inte på något sätt utformade för just cyklister – till skillnad från fotgängare rör sig cyklisten fortare och oftare tillsammans med andra fordon och till skillnad från till exempel motorcykelförare så har cyklister inte blinkers och bromsljus.
För omgivningen gäller det alltså att reflexerna gör det lättare att tolka cyklistens avsikter och där fungerar reflexvästarna inte alls.

3886810790_92427815be_z
Traditionell reflexvästbärare. Foto: Daniel Silliman/Flickr ”What makes good neighbors” CC BY-NC-ND 2.0

Forskarnas råd är därför:

1. Använd reflex!
2. Det är bra med fler än en reflex och placera dem på leder som rör sig
3. Har du även reflex på hjälmen så hjälper det massor

Som vanligt ska man vara försiktig att dra för mycket slutsatser utifrån en enda forskningsrapport, men det är bra att cykling äntligen tas på allvar i forskarvärlden. Det har forskats på bilistsäkerhet i årtionden, samtidigt som säkerhetsarbetet för cyklister har eftersatts. Cyklister är en helt egen trafikanttyp med unika förutsättningar och det kan bli direkt farligt om slutsatser från till exempel bil- eller mc-världen bara flyttas över till cykling (som till exempel på Nya Zeeland, eller som Kalmar kommun som rekommenderar reflexväst när man cyklar).
Det är helt enkelt viktigt att alla insatser och rekommendationer som görs bygger på kunskap och fakta och inte på löst tyckande.
Jag hoppas det är här ett kliv på vägen.

Vill du hjälpa forskarna i arbetet, kan du göra det här testet.
Läs också: Cyclists cannot stop drivers overtaking dangerously, research suggests
EDIT: Och idag skriver också SvD.se

32 svar på ”Reflexväst ger falsk trygghet i mörker”

  1. Pieter Kuiper skriver:
    9 augusti, 2016 kl. 11:22 f m

    Skövde var det (inte vi på LNU i Växjö).

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 augusti, 2016 kl. 11:07 e m

      Roger that. Ska editera asap.

      Laddar in …
  2. Racern skriver:
    19 mars, 2014 kl. 7:21 e m

    Jag har och har haft dubbla blinkade vitljus framåt och dubbla blinkande bakåt samt lite reflexer på skoöverdragen. Det har funkat i 15 år i Sthlmstrafiken. Reflexväst går bort, den tar bara massa vind vilket verkar menligt på farten.

    Laddar in …
    1. Trafikant skriver:
      12 april, 2014 kl. 5:42 f m

      Racern, byt ut dina blinkande ljus framåt mot fasta så kör du lagligt och orsakar inte heller att epileptiker får anfall av dem.
      För övrigt: Reflexer är bra oavsett om de sitter horisontellt eller vertikalt. Att de behöver sitta på ett visst sätt för att andra trafikanter ska kunna gissa vart du ska, det är ett behov som uppstått av att så många inte visar det genom att räcka ut armen. Varför inte det görs längre kan man väl också forska om (liksom bristen att använda körriktningsvisare på bilar).

      Laddar in …
  3. Ms_Xx skriver:
    17 mars, 2014 kl. 5:19 e m

    Alltså, jag kan inte förstå hur man av det experimentet kan dra slutsatsen att reflexvästar ger en falsk trygghet. Den cyklist som bara har lyse syns ju nästan inte alls. De cyklister som har reflexväst på sig SYNS ju i alla fall. Vilket väl ändå måste vara det viktigaste?
    De slutsatser jag gör efter att ha gjort testet är att man syns skitdåligt utan reflexer, även om man har lyse. Om det ska gå att förutsäga åt vilket håll man är på väg måste man ha reflexer på huvudet, annars är det nästan omöjligt.

    Laddar in …
    1. Oskar Wielin skriver:
      17 mars, 2014 kl. 6:16 e m

      Det kan jag inte heller förstå att man av det experimentet drar direkt slutsatsen av att reflexvästar ger en falsk trygghet. Som du skrev så måste huvudsaken vara att cyklisten syns med reflexer. Jag drar samma slutsatser som du, när jag såg cyklisten utan reflexer nattetid så var det svårt att se cyklisten. Reflexer borde vara obligatoriskt att ha nattetid för oskyddade trafikanter för kör bilisten med halvljus så kan bilisten se den oskyddade trafikanten från ett längsta avstånd på 125 meter, och med helljus 300 meter. Annars räcker det vid vanliga vägförhållanden bara med ljusa kläder, då kan bilisten med halvljus se den oskyddade trafikanten inom ett avstånd på 60 meter och det räcker vid en hastighet av 50 kilometer i timmen, under vintern har bilen dock en längre stoppsträcka och då behövs det som sagt reflexer. Och reflexer på huvudet bör man också ha som cyklist, det håller jag med dig om.

      Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      17 mars, 2014 kl. 7:06 e m

      Jag tror att de menar att reflexvästen har fått bättre rykte än den förtjänar. Som att den är en lösning som räcker. Och jag blev faktiskt överraskad hur dåligt den fungerar i testet. Man syns, visst, men det är också allt.

      Laddar in …
      1. Ms_Xx skriver:
        18 mars, 2014 kl. 10:28 f m

        Problemet med den reflexväst de låter representera ”reflexvästar” i experimentet är att den bara har horisontella band, vilket innebär att det inte syns när man vrider på kroppen (banden bara roterar runt kroppen).
        Nu är ju inte alla reflexvästar av den modellen, så slutsatsen att reflexvästar per se inte funkar är rakt av fel. Den jag använder funkar t.ex mkt mer likt cyklisten med reflexband på jackan.
        Men visst, andra placeringar av reflexerna än i ett band runt magen som i de vanligaste reflexvästarna verkar mycket bättre. Bra att det kommer fram. Synd bara att slutsatsen av experimentet formuleras på ett sätt som gör att anti-säkerhetsutrustningslobbyn kan använda det som argument mot att använda reflexer när man cyklar…

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          18 mars, 2014 kl. 10:46 f m

          Själv har jag tre-fyra reflexvästar, alla med bara horisontella band – och det är ju svårt att få reflexer på armarna när det handlar om en *väst*.
          Jag hoppas effekten efter rapporten, om den står sig vetenskapligt, snarare blir att det börjar säljas reflexplagg som fungerar optimalt för just cyklister. Jag skulle köpa dem med en gång.

          Laddar in …
          1. Ms_Xx skriver:
            18 mars, 2014 kl. 10:48 f m

            Sant. Fördelen med en ”väst” är att man snabbt och lätt kan få på sig reflexer på spridda delar av kroppen, men det gäller ju att de är fördelade på ett smart sätt. Armarna blir svårt, men strecket längs ryggraden tyckte jag visade rörelser i sidled rätt tydligt. Man får väl komplettera med en armbindel (skulle räcka med en på vänster arm).
            Det vore en bra konsekvens ja! Eller att vi som cyklar väljer att köpa de få andra modeller osm redan finns och som funkar bättre (riktade till löpare mest) i stället.

            Laddar in …
  4. Frej skriver:
    16 mars, 2014 kl. 12:58 e m

    Intressant studie! Jag gjorde testet och jag upplevde en enorm skillnad. Även i dagsljus.

    Det vi har sett i vår forskning är till exempel att reflexvästen ger en falsk säkerhet nattetid, då den inte på något sätt hjälper bilisten att tolka cyklistens rörelseinformation, säger Paul Hemeren, doktor i kognitionsvetenskap vid Högskolan i Skövde. Sätter man däremot en reflexrand bak på hjälmen, som fortsätter i ett lodrätt streck ner på ryggen, skapar man en linje som bryts av när cyklisten vrider på huvudet. Detta visar att cyklisten med stor sannolikhet ska svänga. Förstärker man dessutom kroppens andra leder med reflexer når man ett ännu bättre resultat. Med vår forskning kan vi påvisa hur man som cyklist kan synas ännu bättre i trafiken. Detta har ingen kartlagt tidigare.

    Ska bli kul att se om det dyker upp nya reflexvästar och hjälmar på marknaden med t.ex. en lodrät linje i mitten på ryggen. Även om man kan fixa det här själv så tror jag det behöver finnas färdiga produkter som gör det enkelt att smidigt kunna ta på och av över sina vanliga kläder för att det många ska börja använda det.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      16 mars, 2014 kl. 8:25 e m

      Gjorde precis testet jag med och jag håller med. Det var extremt stor skillnad.

      Laddar in …
    2. non skriver:
      17 mars, 2014 kl. 9:44 f m

      Jag förstår inte.
      Man såg ju tydligt en cyklist i varenda video. Däremot såg man inte alltid om cyklisten vred på huvudet eller inte. Vad är det ni tycker gör så stor skillnad? Mängden ljus som reflekteras?
      I enbart en video visade cyklisten handsignal att svänga. Inget annat tydde igentligen på att cyklisten skulle svänga.

      Laddar in …
      1. Frej skriver:
        17 mars, 2014 kl. 11:00 f m

        Jag tycker det var mycket enklare att se om en cyklist kanske kommer att svänga när man ser att den inte trampar längre, cyklar något in i vägen, vrider kroppen och tittar bakåt. För mig signalerar det att cyklisten tänker göra något och att jag borde vara uppmärksam.

        Laddar in …
  5. Frej skriver:
    16 mars, 2014 kl. 12:42 e m

    Intressant studie! Jag gjorde testet och jag upplevde en enorm skillnad. Även i dagsljus.

    Det vi har sett i vår forskning är till exempel att reflexvästen ger en falsk säkerhet nattetid, då den inte på något sätt hjälper bilisten att tolka cyklistens rörelseinformation, säger Paul Hemeren, doktor i kognitionsvetenskap vid Högskolan i Skövde. Sätter man däremot en reflexrand bak på hjälmen, som fortsätter i ett lodrätt streck ner på ryggen, skapar man en linje som bryts av när cyklisten vrider på huvudet. Detta visar att cyklisten med stor sannolikhet ska svänga. Förstärker man dessutom kroppens andra leder med reflexer når man ett ännu bättre resultat. Med vår forskning kan vi påvisa hur man som cyklist kan synas ännu bättre i trafiken. Detta har ingen kartlagt tidigare.

    Ska bli kul att se om det dyker upp nya reflexvästar och hjälmar på marknaden med t.ex. en lodrät linje i mitten på ryggen. Även om man kan fixa det här själv så tror jag det behöver finnas färdiga produkter som gör det enkelt att smidigt kunna ta på och av över sina vanliga kläder för att det många ska börja använda det.

    Laddar in …
  6. Frej skriver:
    16 mars, 2014 kl. 12:24 e m

    Intressant studie! Jag gjorde testet och jag upplevde en enorm skillnad. Även i dagsljus.

    Det vi har sett i vår forskning är till exempel att reflexvästen ger en falsk säkerhet nattetid, då den inte på något sätt hjälper bilisten att tolka cyklistens rörelseinformation, säger Paul Hemeren, doktor i kognitionsvetenskap vid Högskolan i Skövde. Sätter man däremot en reflexrand bak på hjälmen, som fortsätter i ett lodrätt streck ner på ryggen, skapar man en linje som bryts av när cyklisten vrider på huvudet. Detta visar att cyklisten med stor sannolikhet ska svänga. Förstärker man dessutom kroppens andra leder med reflexer når man ett ännu bättre resultat. Med vår forskning kan vi påvisa hur man som cyklist kan synas ännu bättre i trafiken. Detta har ingen kartlagt tidigare.

    Ska bli kul att se om det dyker upp nya reflexvästar och hjälmar på marknaden med t.ex. en lodrät linje i mitten på ryggen. Även om man kan fixa det här själv så tror jag det behöver finnas färdiga produkter som gör det enkelt att smidigt kunna ta på och av över sina vanliga kläder för att det många ska börja använda det.

    Laddar in …
  7. Ulrika skriver:
    16 mars, 2014 kl. 10:08 f m

    Jag har ett regnskydd på hjälmen i reflexmaterial. Bästa investeringen, fast det ser lite muppigt ut 😉 Inget extra moment att klä på sig och syns bra. Och tydligen bättre alternativ än reflexväst enligt undersökningen.

    Laddar in …
    1. Zäta skriver:
      16 mars, 2014 kl. 11:49 f m

      Äsch, hellre se muppig ut och komma hem i ett stycke. Kyrkogården är full av folk som såg coola ut 😉

      Laddar in …
    2. Ms_Xx skriver:
      18 mars, 2014 kl. 1:40 e m

      Jag har reflextejpsremsor på min hjälm, ton i ton, syns bara när de behövs. Bara lite halvmuppigt 😉

      Laddar in …
  8. oskarjalkevik skriver:
    16 mars, 2014 kl. 8:57 f m

    Jag kör väldigt sällan med reflexväst. Har ofta på armar och ben samt på pannlampan. Ler glatt. http://t.co/jCDXHKsOrQ

    Laddar in …
  9. ciajohans skriver:
    16 mars, 2014 kl. 7:28 f m

    bra tips för cyklister! RT @Cyklistbloggen: Reflexväst ger falsk trygghet i mörker http://t.co/eG4teudYTi #cykla

    Laddar in …
  10. CykelLiv skriver:
    16 mars, 2014 kl. 12:26 f m

    RT @Cyklistbloggen: Reflexväst ger falsk trygghet i mörker http://t.co/A7yri6qPmg #cykla

    Laddar in …
  11. ErikSandblom skriver:
    16 mars, 2014 kl. 12:17 f m

    .@FredrikJN @OlleEvenas @Cyklistbloggen Ny studie: kolfibercykel gör dig inte inte lika snabb som du tror 😉

    Laddar in …
  12. ErikSandblom skriver:
    15 mars, 2014 kl. 10:43 e m

    RT @Cyklistbloggen: Reflexväst ger falsk trygghet i mörker http://t.co/A7yri6qPmg #cykla

    Laddar in …
  13. OlleEvenas skriver:
    15 mars, 2014 kl. 9:28 e m

    @FredrikJN @Cyklistbloggen Man skulle istället t.ex. kunna skriva att den endast har ”marginell effekt” eller dyl. Vore tydligare enligt mig

    Laddar in …
  14. OlleEvenas skriver:
    15 mars, 2014 kl. 9:23 e m

    @FredrikJN @Cyklistbloggen Jag förstår det. Jag tycker dock det är intressant vilket språk som används för det är lätt stt tolka in mycket.

    Laddar in …
  15. FredrikJN skriver:
    15 mars, 2014 kl. 8:46 e m

    @OlleEvenas @Cyklistbloggen det har väl ingen påstått? Bara att den inte tillför så mycket som folk tror.

    Laddar in …
  16. jwolfers skriver:
    15 mars, 2014 kl. 8:36 e m

    RT @Cyklistbloggen: Reflexväst ger falsk trygghet i mörker http://t.co/A7yri6qPmg #cykla

    Laddar in …
  17. hanstornblom skriver:
    15 mars, 2014 kl. 8:30 e m

    @Cyklistbloggen mycket bra refererat. Mer tanke och mindre känslor kring cykelsäkerhet är väldigt viktigt. #cykla

    Laddar in …
  18. OlleEvenas skriver:
    15 mars, 2014 kl. 8:03 e m

    @Cyklistbloggen Intressant. Hur def. ”förlita sig” och vem är så dum att man enkom gör det? Kan inte utläsa att det är säkrare utan väst?

    Laddar in …
  19. cykelbloggar skriver:
    15 mars, 2014 kl. 6:20 e m

    Cyklistbloggen: Reflexväst ger falsk trygghet i mörker http://t.co/oupEE6oEMB @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  20. DavidPVelo skriver:
    15 mars, 2014 kl. 5:53 e m

    @Cyklistbloggen Röd reflex bakåt när man cyklar i mörker. Allt annat är fel info.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d